Mikä auttaisi raskauspahoinvointiin...?
Pahoinvointini alkaa aamupäivällä ja pahenee iltaa kohti. Käyn yökkimässä pöntöllä mutta en yleensä oksenna.
Etova olo on koko ajan. Käytännössä päiväni menee niin, että yritän miettiä, mitä saisin mahdollisesti alas. Ruokailun jälkeen olo on hetken ok ja sitten etominen jatkuu taas ja sama pohtiminen, mitä voisi edes kuvitella syövänsä. Kaiken ilon päälle kärsin kamalista ilmavaivoista. :D Väsymys on samalla aivan koomamaista.
Kaiken tämän keskellä pitäisi tehdä töitä ja hoitaa kotia ja esikoista.
Onko teillä auttanut joku ruoka-aine tai asia tähän pahoinvointiin, ilmavaivoihin ja huonoon oloon?
Kaikki neuvot otetaan ilolla vastaan!
(rv 6+2)
Kommentit (11)
Neuvolassa sanottiin että asentohoito saattaisi auttaa pahoinvointiin muiden keinojen lisäksi. Mulla helpotti pahoinvointi muutenkin joten en kokeillut, nyt rv11. Naureskelin mielelle että 8 viikkoa kestänyt krapula on ohi. Mun olo oli just niinkuin krapulassa; mikään ei maistunut, väsytti, kuvotti, heikotti jne. Ihanaa kun se on ohi eli koita kestää muutama viikko niin kyllä se siitä. Luin muuten just tänään kunto plus lehdestä että pahoinvoinnista kärsineiden äitien lapset on keskimääräistä älykkäämpia vilkkaan hormoonitoiminnan vuoksi joten ajattele että teet palvelusta lapsellesi.
Kärsin itse pahoinvoinnista ensimmäiset 4 kuukautta. Minunkaan ei tarvinnut oksentaa, mutta etova olo oli ympäri vuorokauden ja paheni iltaa kohden. Itselläni auttoi se, että söi jatkuvasti jotain pientä. Epäterveellinen, mutta parhaiten helpottava ruoka oli voileipäkeksit, joita söin paljon (ehkä siksi paino nousikin alussa kovaan tahtiin)... Mutta ne todella auttoivat. Lisäksi söin kilo kaupalla mandariineja, auttoi myös tosi hyvin. Etovan olon aikana tuntui, ettei tämä varmasti ikinä lopu, mutta niin se vain hävisi ja josaain vaiheessa huomasi, että oli ihan hyvä olo!
Aada-Mari rv 35+6
Mulle on koko raskauden ajan maistunut kaikki hapan. Alku raskaudesta happamat jutut autto mulla pahoinvointiin. Jossain vaiheessa en lähtenyt mihinkään ilman vissyä jossa oli todella runsaasti sitruuna mehua. Mies nauroi kun kannoin joka paikkaan mukanani litran pilli-mukia jossa oli jäitä sitruuna mehua ja vissyä. Ja toi seos oli todella hapanta, muut ei oikein pystyneeet irvistelemättä juomaan, musta oli maailman parasta. Samoin mulla autto että oli aina saatavilla pähkinöitä manteleita tms. pientä mutustettavaa. Greipit on olleet myös pop koko ajan. Mutta nämäkin yksilöllisiä.
Xarda 35+3
pois rasvainen tuhti ruoka. Hedelmat ja kaikki kevyt toivat huonon olon. Samoin hapan. Hiilihapotettua en voi juoda just yhtaan, narastaa.
Tuli vain yhtakkia mieleen. Huvittavaa miten erilaisia tuntemuksia sita voikaa olla. Se mita yksi himoitsee, sita toinen karttaa.
Sympatiaa sinulle, minä kärsin pahoinvoinnista 16-viikolle asti... Mulla ei tosiaan auttanut oikein mikään AINA, välillä auttoi joku juttu ja joskus ei. Oloa pahentavia juttuja kyllä löytyi, esimerkiksi bussimatkailu ja väsymys. Ei ollut ihan yksi tai kaksi kertaa, kun bussimatka vaihtui kävelylenkiksi, kun meinasin oksentaa bussiin... Tädit neuvoivat, että "muista ulkoilla"! Se oli aina vakioneuvo. No, minähän ulkoilin ja oksensin. Jos tyydyin vaan makaamaan sängyssä koko päivän, ei ollut niin paha olo. :) No joo, nyt vaan pahennan sinun oloasi. Jotain neuvoja kuitenkin.
-Nuku!
-Syö koko ajan vähän. Osta kaupasta mitä pystyt etomatta ajattelemaan syöväsi. Minusta, kasvissyöjästä, tuli pahemman luokan lihansyöjä, vetelin pihvejä ym alkuraskaudessa. Älä päästä itseäsi nälkäiseksi, äläkä kuitenkaan syö paljon kerrallaan.
-Ulkoile... Ei välttämättä vie pahaa oloa pois, mutta auttaa ilmavaivoihin. Jotka minullakin olivat aika infernaaliset. :)
-Nuku lisää jos voit ja ehdit
-Pahoinvointirannekkeet tai -magneetit, jotka laitetaan ranteisiin akupunktiopisteisiin. Auttaa melkein kaikilla (paitsi minulla), monissa neuvoloissa suositellaan. Myös äitini, joka tekee sensomotorista kuntoutusta ja tasapainohoitoja, suosittelee näitä
-Tasapainohoito, johon jo MELKEIN suostuin. :) Pahoinvointi kyllä loppui, ennen kuin ehdin äidin käsittelyyn...
Yritä selvitä! Kyllä se joskus loppuu, niin pitkältä kuin se aika tuntuukin... Lepääminen on tärkein, vaikka siitä tuleekin vähän pöljä olo, että makoilee päivät.
t. Ellu rv 17+1
Mulla on juurikin tuota jatkuvaa etovaa oloa, paitsi että "onnekseni" oksennan melko monta kertaa päivässä ja oksentamisen jälkeen on hetken verran hyvä olo.
Parhaiten mulla on mennyt alas viili, jota syön porkkana-karpalososeen kanssa. Maku on aika vastaava kuin kaupan ruusunmarjaviilissä, suosittelen kovasti! Myös mandariinejä kannattaa syödä jos ei oksentele, itsellä on jäänyt kaikki pureskeltava pois, koska niitä on tosi kurja oksentaa.
Mulla ulkoilu, varsinkaan mikään mieletön reippailu EI auta sitten yhtään, mutta raitis ilma auttaa kyllä! Itselle riittää se, että pidän parvekkeen ovea välillä auki, ei tarvitse siis lähteä edes ulos.
Neuvolassa suositellaan B-vitamiiniä, mutta en ole kokeillut, sillä pahoinvointi on niin pahaa, etten ole jaksanut lähteä apteekkiin :) Joillakin kuitenkin kuulemma toimii, joten kannattaa kokeilla!
Tsemppiä, itse aloin voida pahoin ennen kuin raskautta pystyi edes testaamaan ja oksentelua on jatkunut nyt kolme viikkoa. Kyllä se siitä, toivottavasti...
t. Anna (rv 8+3)
Pienia aterioita heti aamusta alkaen vahan valia on mun strategiani. Ja tosiaan niin paljon lepoa kuin vaan mahdollista.
Ensimmaista kertaa tanaan otin kayttoon myos sea band -rannekkeet, saatavissa apteekista. Tuntuvat toistaiseksi kylla auttavan. Edelleenkaan ei ole olo loistava mutta tuntuu vahemman aklolta kuitenkin.
Ensimmaisen raskauden aikana en tullut naita testanneeksi mutta nyt kaikki apu on tarpeen, etta jaksaisin pysya esikoisen perassa ja hoitaa kotiakin viela.
tässä nyt kokopäiväpahoinvointi alkaa käydä hermoille, olo on aivan sumea ja tuntuu etten kykene muuta kuin makaamaan. Aivan kuin olisi ollut jossain koomassa, joku pamauttanut päähän.. :)
Soittelin neuvolaan ja kätilö neuvoi tosiaan jonkun akupunktiopisteen, joka olisi ranteessa parin peukalon verran ranteesta kyynärpäähän päin, siinä rannekanavassa... kuulemma siihen asetetaan joku herne ja sitä pitäisi pitää sitten pidemmän aikaa mut harva sitä pystyy pitämään. Mutta kuulemma auttaa! Itse ajattelin varata ajan..
Mulle ei tuo parin tunnin välein syöminen auta mitään..en auta enää hedelmät, ei juomat jne.. se on kestettävä.Huh huh.
rv 6+6
jatkuva syöminen auttaa..
nyt rv 12 kohta ja jotenkin huomaa että alkaa helpottaa.
välillä karkkia, suolasta ruokaa..ym
mutta terveellinen ruoka on ehkä parasta minulle.
Raikkaat salaatit ym. tekee hyvää. Ja kroppakin kestää jatkuvan syömisen silloin..vaikkei sitä varmaan tässä vaiheessa kannata ajatella.
tsemppiä sinulle ja muillekin pahoinvoiville..
Itse tilasin netistä pahoinvointi rannekkeet eli juurikin nämä Sea Band rannekkeet. Voin pahoin yli viikon niin ettei mikään pysyny sisällä ja kävin tiputuksessakin kerran. Jonka jälkeen kyllästyin sohvalta makaamiseen ja vessassa ravaamiseen.
Tilasin rannekkeet ja saatuani ne aloin pitämään niitä heti, muutama päivä meni etovassa olossa, mutta sen jälkeen pystyin jo syömään jotain. Eli itse näitä lämpimästi suosittelen. Ostin rannekkeet sivustolta pahoinvointi.fi, josta ainakin saa niitä aitoja ja oikeita, kuulemma myös apteekit myy näitä.
Käytöstä sen verran, että pidin rannekkeita tosi monta viikkoa ihan 24/7, ainoastaan saunaan ja suihkuun otin ne pois. Nyt olen raskausviikolla 14, joten olo helpottanut ihan luontojaan. Harvoin aamulla on enää huono olo.
Jaksamista kaikille , jotka tästä kamalasta vaivasta kärsivät.
mutta ne, mitkä ovat itselläni auttaneet, ovat olleet sellainen ruoka, mikä "tuntuu hyvältä", pienet ruokamäärät kerrallaan (mutta usein), hikeen asti vievä liikunta ja PALJON UNTA.
Hikiliikunta, niin että pulssi nousee kunnolla, vei mulla pahoinvoinnin koko loppupäivältä ja seuraavalta päivältä. En osaa sanoa, miksi.
Samoin hyvät ja riittävät yöunet veivät oksetusta pois, väsymys pahensi. Välillä piti yöllä käydä syömässä, ettei olisi yöpahoinvointi yllättänyt. Tarvittu ruokamäärä oli kuitenkin pieni, välillä lasillinen maitoa oli tarpeeksi. Tai yksi keksinpala. Ei siis mitään himoaterioita, niistä tuli huono olo.
Mulla kohdun kasvaminen tekee ilmavaivoja ja ripulia... Eli sitä on ollut oikeastaan vain, kun jotain "tapahtuu", mutta on mennyt sitten itsellään ohitse.
Sen muuten huomasin nyt, että kun olen vasta raskauden myötä alkanut taas käyttää maitoa, niin se ei enää sovikaan samalla lailla kuten ennen, maistuu kyllä paremmalta. Keitettynä voin tav. maitoa käyttää (esim. kaakao), mutta muuten olen siirtynyt laktoosittomaan tai vähälaktoosiseen. Muutaman kerran kokeilu (th patisti käyttämään maitoa) kun johti vessassa istumiseen ja kipeisiin ilmavaivoihin, alistuin kohtalooni. No, eipä ole suuri ongelma ratkaistavaksi.
En tiedä oliko apua, toivottavasti!