Mikä on teidän syy viedä lapsi hoitoon näin joulupyhinä vaikka itse olette kotona?
ihan mielenkiinnosta kyselen. Törmäsin tähän asiaan pvkodissa ennen joulua. Olin sanonut jo 2 kertaa että mulla tai miehellä on loma joulu/uusvuosi.. Vimppana päivänä kysyttiin että mitkä päivät tyttö tulee, olin vähän öönä ja kyselin että ettekö tiedä jo että meillä lomaa? tähän tuli vastaus että "jaaha, hän on siis kotona teidän kanssa - no hyvä kun on niitä lapsia jotka tulee tänne vaikka vanhemmat lomalla"?????!!! Mäkin olin vähän sanaton. Näin tädin ilmeestä mitä mieltä hän oli siitä. Sit jälkeenpäin rupesin miettimään asiaa enemmän - miksi ihmeessä viedään lapsi hoitoon jos on lomalla ja vielä JOULUN aikaan? Eikö ole ihanaa olla yhdessä silloin , nauttia, nähdä lapsen iloa kun odottaa joulua jne....
Kommentit (37)
Oltiin siis miehen kanssa molemmat vapaalla.
Ja millaisia ollaan ja miksi vietiin hoitoon.
Ollaan molemmat työssäkäyviä, minä keskiverto ammatissa, mies "iso johtaja". Olemme hyvin perhekeskeisiä. Viikonloput ja illat vietämme aina perheen kesken. Käytännössä yhteistä aikaa on kuitenkin vain viikonloppuisin, sillä miehen työpäivät on pitkiä ja silloin kun hän arkena on kotona on hän lapsen kanssa ja minä koitan saada kotityöt ajantasalle. Miehen kanssa kahden olemme pyrkineet viettämään yhden illan kuukaudessa (yöksi tietysti kotiin), mutta nyt kun olen raksaana en jaksa iltaisin mitään, joten viimeiset pari kuukautta ollaan oltu ilman "omaa aikaa".
Olimme koko perhe jouluviion lomalla ja luonnollisesti lapsen ehdoilla. Tällä viikolla minä olin alkuviikon töissä ja mies humputteli tytön kanssa kaiken maailman huvituksissa. Ajattelimme ottaa vähän ykteistä aikaa ja hoitaa parisuhdetta :). Valitettavasti tämä päivä meni kuitenkin lähinnä asioita hoidellessa. Maanantaina ehkä sitten voidaan jotain oikeasti kivaa tehdä.
Juu ja kyllä koko ajan oli tänään syyllinen olo kun lapsi oli hoidossa, vaikka takuulla hänellä siellä hauskempaa oli.
Meidän lapset (4-v. ja 2-v.) ovat hoidossa korkeintaan 10 päivää kuukaudessa. Isä hoitaa lapsia aika paljon kotona työnsä vaihtelevuuden mahdollistamana. Usein hän lähtee töihin, kun minä tulen ja näin lapset saavat olla kotona mahdollisimman paljon. Lisäksi hän on viikonloppuisin jonkin verran töissä ja kisäksi työpäivät ovat usein 10-12 tuntia niin ei mene 40 h/viikko tekemiseen niin montaa päivää. Lisäksi mummu ja pappa hoitavat lapsiamme tarvittaessa. Tämä järjestely on toiminut meillä hyvin ja lapset viihtyvät kotona. Välillä olen mieheltä kysynyt, kuinka hän jaksaa ja hän ei koe tässä olevan mitään raskasta. Meidän lapsilla on todella ihana hoitaja ja he viihtyvät hyvin myös hoidosta, mutta silti isompikin nauttii kotona olosta.
Toki meidän isompi kaipaa välillä seuraa, mutta sitä löytyy sitten tuttavaperheistä ja seurakunnan kerhosta. Nyt suunnittelemme kolmatta lasta ja olemme ajatelleet, että isä lyhentää työaikaansa sitten vanhempainvapaan jälkeen. Myös isommat lapset jäävät kotiin heti äitiyslomani alettua.
Minun mielestäni myös lapsilla on oikeus lomaan!!!
kotona paljon mieluummin.
Viime kesänä olimme miehen kanssa kumpikin heinäkuun töissä. Toisella oli loma kesäkuussa, toisella elokuussa. Lapsilla oli tosi tylsää päiväkodissa kun parhaat kaverit oli kotona. Onneksi saivat olla kesä-ja elokuun kotona.
Onneksit tosiaan tuo yks äiti ei ollut minunkaan äiti, joka työntää lapset välipäivinä hoitoon leikkimään kavereiden kans kuin kykkimään kotona vanhempien kans. Taytyy olla aika kurjat kotiolot jos lapset haluaa joulun aikanakin mieluummin hoitoon kuin olla kotona. Joko vanhemmat riitelee koko ajan tai tunnelma on tosi kylmä ja karsea tai on alkoholiongelmaa. Muuta en osaa keksiä jos pienet lapset ei halua olla kotonaan.
aika tavalla vikaa täytyy olla, että sossu pakottaa pitämään lapsen joulunkin ajan hoidossa.
.
Sossu pakotti
.
Ihan vain sen takia että oltaisiin päästy yhdessä alennusmyynteihin, se kun ei muuten ole mahdollista, meillä vielä vauvakaksoset, joissa riittävästi hommaa niin oltaisiin vanhempi viety hoitoon yhdeksi päiväksi, kun muuta mahkua ei ole.
Mutta en sitten loppu viimein malttanut, joten menen aleen yksin :( niin kuin aina joka paikkaan, olisi se ollut joskus kiva lähteä miehen kanssa kahdestaankin johonkin tai että olisi pelkästään vauvat mukana, siinä kun on kädet sidottu jo muutenkin, niin olisi tyttö päässyt katsomaan yhdeksi päiväksi kavereita hoitoon.
et lapsella on siellä paljon hauskempaa? Siis hoidossa. Ei meidän lapset oo koskaan sanonu et olis mielummin päiväkodissa. Päinvastoin. Mut kukin tekee tyylillään. Ihmettelen vain tota et siellä on hauskempaa.
Lapsissa on eroja. Meilläkin toinen on aina ollut sellainen, joka haluaisi olla vain kotona. Juuri koskaan ei pyydä, että pääsis johonkin. Toinen lapsista taas on sellainen, että se jo aamulla sängyssä kysyy, että mihin tänään mennään. On pienestä asti lähestynyt muita ihmisiä rohkeasti, eikä stressaannu lainkaan samalla tavalla ihmisjoukoissa kuin tuo ujompi yksilö.
Lapsissa on eroja. Yksi on joululomalla mieluiten kotona kun taas toinen kyselee, että milloin pääsee taas hoitoon. Eikö tuo oo ihan normaalia.
Jos lapsi ei halua olla vaan kotona, niin eikö lapsen kanssa voi tehdä jotain? Jos lapsi kysyy milloin pääsee hoitoon, niin eikö se ole merkki että lapsi kaipaa tekemistä? Tuntuu että nämä lapset ovat oppineet että tekeminen = hoito ja kotona = ollaaan vaan tekemättä mitään.
Onko nämä osa kirjoittajista tosiaan niin uusavuttomia ettei lasten kanssa saa tehtyä mitään?
Hei kyllä niiden lasten kanssa voi tehdä paljon. Vaikka luistella, ulkoilla, leipoa, pelata yms. Voi kyläillä ja nähdä sukulaisia ja lapselle saada vaikka lapsikavereita. Ja vaikka kuinka olisi vauvakin talossa, niin pitäisi se hetki tekemistä onnistua. Ei se niin ylivoimaista ole. Ja aina voi kutsua niitä päiväkotikavereita kotiin leikkimään- niin meillä tehdään 3v kanssa, jos kaipaa seuraa loma-aikoina! Varsinkin ne kaverit, joilla yksinhuoltajaäidit tuovat mielellään lapsensa leikkimään.
Ja omista lapsista olen huomannut että juuri se lapsi joka on tottunut olemaan päiväkodissa odottaa sitä ohjelmoitua tekemistä ja kodin tylsistyminen ja vapaa leikki on juuri hänelle tarpeen. Sen pidemmän loma-ajan jälkeen lapsikin on rauhallisempi eikä hinkua koko ajan tekemistä, vaan keksii sitä myös itse. Eli kyllä se pari päivää totuttelua (jollain lapsella pidempäänkin) menee että pääsee irti päiväkodin oravanpyörästä ja sopeutuu rauhallisempaan elämänrytmiin.
nämä ovat niitä vanhempia jotka ovat lapsen kanssa aidosti läsnä. Ei vain olla kotona, vaan oikeasti antavat kotitöiden lomassa myös lapsilleen aikaa ja kuuntelevat mitä asiaa/sanottavaa heillä on.
Itse päiväkotityöntekijänä voin ottaa myös yhden pointin esille, jota harvoin varmasti muun alan ihmiset edes hoksaavat ajatella: eli nämä aattopäivät sun muut alkavat pyhät, kuten moni on jo tuonut täällä kiukkuisesti esille, että todellakin käyvät ensin kaupassa itsekseen ruuhkissa kuin ottavat sinne lapset mukaan= ruuhkissa menee enemmän aikaa, pääset hakemaan lapsesi hoidosta ehkä hiukan tavallista myöhemmin= viivästyttää päiväkotityöntekijän päivää= myös minä joudun hakemaan oman lapseni hoidosta myöhemmin (joskus olen joutunut joustamaan omaa työpäivääni tämän ilmiön takia niin paljon, että oman lapseni päiväkoti on juuri menossa kiinni, kun pääsen hänet hakemaan, vaikka hoitoaika on sovittu toisin) = myös oman lapseni päiväkodin työntekijä joutuu venyttämään päivää.... =(
Kaikella kunniotuksella vanhemmille jotka hoidatte kauppa-asioita viime tingassa, ne voisi hoitaa päivää kahta aikaisemminkin, vältyt itsekin ikäviltä ruuhkilta.
jos lapsi viihtyy päiväkodissa paremmin kuin kotona! Silloin kannattaisi jo miettiä, mistähän tämä voi johtua...
Oma 5-vuotiaani viihtyy hyvin päiväkodissa ja menee sinne mielellään lomien jälkeen, mutta osaa myöskin odottaa innolla lomaa ja nauttii kotona olosta silloin kun siellä saa olla! Ja lapseni on aktiivinen ja seurallinen, joten ei todellakaan mikään yksinpuuhaaja. Minusta nyt vaan on täysin luonnollista, että kotona viihdytään, varsinkin jos muuten viettää paljon aikaa päiväkodissa.
kuin kotona. Eihän se asia VOI olla niin. Kyllähän tässä välillä hermo menee lasten kanssa, kun riitelevät välillä niin kamalasti lomalla. Mutta sitten on niitä tosi pitkiä mielikuvitusleikkejä, joita he leikkivät yhdessä: aloittavat aamulla ja jatkavat pitkälle päivään. Ei sellaista voi harrastaa päiväkodissa eikä arkipäivinä.
Mutta on myös tullut selväksi se, että isompi kaipaa jo kouluun ja pienempi (4-v) ikävöi tarhakavereitaan. Itse haluan loman viettää kotosalla ja kerrankin lukea paljon kun on aikaa.
Käsittääkseni on eri asia viedä lapset "turhan päiten" hoitoon kuin että he ovat normipäivän mukaisen hoitopäivän päiväkodissa sen sijaan että lähtisivät ennakkoon kotiin. Ja jos lasten hermoja halutaan säästää käydä kaupassa nopsaan ennen hoidosta hakemista, niin hyvin todennäköisesti vanhemmat jakavat voimansa niissä kauppa-asioissakin.
Pyhien aattonahan ihmiset tuppaa lähtemään töistään melko aikaisin kotiin.
Joten kyllä minä vähän ihmettelen, ettei kumpikaan vanhemmista silti ehdi hakemaan lapsiaan edes normaaliaikaan päiväkodista. Kyllä minä sen kuitenkin ymmärrän, ettei lasten kanssa ole kivaa täyteen tupatussa Prismassa. Mutta ei siellä prismassa tuntikausia mene ja mitä se toinen vanhempi tekee, makaa kotona vai?
"joululoma".
Mutta jos nyt yritän keksiä syitä miksi olatisiin viety niin yksi voisi olla oma sairastumiseni ja jos mies on silloin töissä niin tuolloin voinut viedä lapset hoitoon miehen työpäivien ajaksi. Lomaahan heille kuitenkin on tullut ihan kivasti joten yksi-kaksi hoitopäivää ei sitä hirveästi olisi lyhentänyt. Kuitenkaan tuokaan ei olisi mahdollista koska nuo hoitoajat olisi pitänyt ilmoittaa jo etukäteen.
Etukäteen tiedossa ollutta hoidontarvetta olisi voinut olla esimerkiksi toisen lapsen lääkäri- tai muu käynti, silloin sisarukselle olisi siis tarvittu hoitopaikkaa mikäli toinen vanhempi olisi ollut töissä tai muuten poissa käytettävistä. Mutta eipä sellaisiakaan käyntejä juuri näille joulupyhille tule.
Elikkä meidän perheessä en keksi syytä hoidontarpeelle.
Mielummin lapsi tarhassa, kuin 100 metrin kassa jonossa!
Vaikka perheessä olisi isä ja äiti, niin ei tarkoita sitä että kummatkin on kotona 17.00.
Hermot siellä kaupassa menee aikuisellakin näin ennen pyhiä.
Ja silti musta tuntuu aivan uskomattomalta, että siis aivan kaikkien sadan lapsen vanhemmat on juuri samaan aikaan kaupassa. Ettei kukaan niistä tehnyt ostoksia edellisenä päivänä tai ettei kenelläkään pääse se toinen vanhempi hakemaan lapsia.
et lapsella on siellä paljon hauskempaa? Siis hoidossa. Ei meidän lapset oo koskaan sanonu et olis mielummin päiväkodissa. Päinvastoin. Mut kukin tekee tyylillään. Ihmettelen vain tota et siellä on hauskempaa.
että olen yh, ja nämä päivät ovat ainoita päiviä vuodessa, jolloin saan olla edes pari tuntia YKSIN. Mitään "isovanhemmille viikonloppuna"-tyyppisiä ratkaisuja ei meidän suvussa tunneta, ei puhettakaan, että ostoksille voisi yksin mennä. Oli ihan kiva käydä yksin ostamassa lapsen joululahjat, oli edes jotain yllätystä jouluksi.
ja sen itse asiassa tiesivät päiväkodissakin, ja sillä pystyin helposti lyhentämään tytön hoitopäivää. Mutta jos joku naapuri olisi kiinnittänyt huomiota että vien tytön kävellen ja kävelen takas kotiin ja valot on talossa päällä koko päivän (sekä kakkosauto pihassa) niin olisi ehkä saattanut myös tulla väärinkäsityksiä. Meillä siis päiväkoti ihan vieressä ja suurin osa päiväkodin lapsista on naapurustosta.
Että tiedoksi vaan kaikille naapureille, etätyöpäiviä pidin enkä laiskotellut.