Lentokoneella matkanneille pienten lasten vanhemmille...
Lapseni on vähän yli 1v kun lähdetään etelään, lento kestää n.6 tuntia. Miten teillä mennyt lennot? Saittuiko lasta korviin nousussa ja laskussa, onko hyviä konsteja jotka auttaisi tähän? Onko rattaat pysynyt ehjinä, pelottaa et ne hajottaa ne!
Kommentit (12)
Ihan hyvin meni, purkkaa annoimme nousun ajaksi. Esikoinen oli 1 v kun oli ekan kerran elntokoneessa, ja ainoa ongelma oli vilkkaan pojan paikallaan pysyminen penkissä. Viihdytimme poikaa rusinoilla ym.
Rattaat ovat kulkeneet hienosti.
Jos lapsesi syö tuttia on sitä hyvä imeä nousun ja laskun aikana. Leluja mukaan millä saat pientä viihdytettyä.
Meillä nukkui melkein koko lennon.
Ongelmaa korvien kanssa alkoi olla vasta isompana, noin 3 v, nuorempana ei mitään. Kerran matkarattaista irtosi pyörä lentokentältä hotelliin bussikuljetuksen aikana.
Meillä lapset on olleet ekalla lennollaan n. 6kk-1v ja hyvin on mennyt. Ekalla Madeiran reissulla oli rattaat mukana mutta sen reissun jälkeen olemme todenneet rattaat reissulla kuin reisulla turhiksi. Kantoliina on todella kätevä reissussa kun sillä saa lapset (pienimmät > alle 3-v) nukkuvina lennon vaihdoilla ja se toimii hyvin vilttinä koneessa ja matkakohteessakin on kätevä. Ei rattaat rikki menneet > hyvin pakkaavat...
Korvasäryn estoon olemme tarjoilleet lapsille eina purkat suuhun ennen nousua ja laskua ja alle vuosikkaita olen imettänyt nousujen ja laskujen ajan.
Nyt on ollut pidempi väli, että oisin matkustanut lasten kanssa lennoilla (lapsia nyt kolme). Viimeksi menimme koko porukalla sukulaisia tapaamaan Las Palmasiin helmikuussa, siis minä ja lapset neljään pekkaan. Vaihto oli Norjassa ja hyvin meni, kun 9-vuotiaasta oli jo apuakin. Takaisin tultiin sitten koko porukalla (mies tuli Las Palmasiin pari päivää myöhemmin, kun ei saanut yhtä pitkää lomaa). Vaihdot oli palatessa Madridissa ja Köpiksessä ja kaikin puolin meni ok.
Viisi vuotiaan kanssa kävin kesällä sitten Saksassa lentäen ja se reissu olikin sitten jo isojen tyttöjen reissu, joten siinä ei ollut mitään ihmeellisyyksiä.
ollaan lennetty lasten ollessa 10kk ja 1v6kk eikä korvien kanssa ole ollut mitään ongelmaa. Muutenkaan ei ole kummempia ongelmia ollut lentokoneessa, hyvin ovat viihtyneet. Naposteltavat (esim.maissinaksut) auttavat aina. Aina olen myös ostanut jonkun uuden lelun lentoa varten. (Vinkki:lata lelu sellaiseen avainkaulanauhaan tms.ja pistä johonkin kiinni niin ei tarvi koukkia sitä kokoajan lattialta eikä pelätä että lapsi viskaa sen pari riviä eteenpäin!).
Lentokentältä tosiaan saa sen pussin rattaita varten, siihen kannattaa lätkäistä pari mainostarraa tms. jos on odotettavissa että samalla lennolla on paljon muita rattaita (ja kaikki samanlaisessa säkissä), omat tunnistaa sitten helposti hihnalla. Kerran on rattaat hajonneet kotimatkalla, Finnair maksoi uudet.
nukkui koneessa mennen tullen. Lennot olivat yöllä. Ite ei saanut nukutuksi ja sitten lapsi oli pirteä lomakohteessa, kun itse olisimme halunneet nukkua. No, ei se mitään.
Lennot ja kaikki muu sujui täysin ongelmitta.
Alle 2-vuotiaille annetaan erilainen pelastusliivi varoille.
En kyllä nyt tykkäisi matkustaa ,kun on tuo sikainfluenssa monessa maassa ja tylsä olisi sairastua ulkomailla.
ja juotavaa tuttipullon ja syötävää ja satukirjoja ym puuhaa
siis olen lentoemäntä ja reissannut kahden lapseni kanssa paljon. Ekat reissut tehtiin kuopuksen ollessa 3 kk. Hyvin meni. Pyydä tsekkauksessa paikka jossa mahd. koppaan tms riippuen konetyypistä. Riippuen onko lomalento vai reittilento voit valita paikan itse netissä tai automaatilla terminaalissa ainakin Hel kentällä. Varaa paljon puuhaa, juomista, naposteltavaa mukaan. Kannattaa ostaa terminaalista koska koneessa tuotteita ei aina ole saatavilla. Oma pikkutyyny tai peitto on myös hyvä. Älä ota turhaa kannettavaa koneeeen, niin siirtyminen koneeeen ja pois sujuu helpommin ja jää enemmän jalkatilaa. Ja jos sattuu korviin niin sattuu. Kukaan ei kuole siihen jos lapsi itkee. Anna särkylääkettä tarpeen mukaan. Ja vaikka tuttipulloa nousun ja laskun aikana. Pysy rauhallisena itse, älä turhaan pyytele anteeksi. Känniläiset ennemminkin soisi hävetä. Koneenhenkilökunta varmasti ymmärtää jos vanhemmat ite ovat ystävällisiä ja yrittävät hoitaa lastaan. Äryttävintä on jos vanhemmat nukkuu tai seuraa leffaa ja lapset seikkailee muiden jaloissa ja vesoissa tai varauloskäynneillä tai tarjoilun aikana käytävällä. Mutta toki lasta voi kävelyttää rauhallisella hetkellä käytävällä. Muutenhan se olisi kidutusta pienelle. Onnea matkaan!
tylsää on välillä siinä istuessa. Eli jotain tekemistä pitää olla.
Ikinä ei ole rattaita rikottu.
Siitä saa mukanan ustuimen lapselle värkättyä syliin ja sen päällä lapsi voi mukanasti nukkuakin.
Jotain naposteltavaa tai tutti nousujen ja laskujen ajaksi. Ja huom, kone alkaa usein laskeutua jo paljon ennen kun asiasta ilmoitetaan ja joskus jo koneen paineistaminen ennen lentoa ottaa korviin.
Rattaat tosiaan voi rikkoutua koneessa. Esikon matkarattaat kesti varmaan 100 lentoa ongelmitta, mutta nyt kuopuksen bugat särkyi ekalla lentomatkallaan kesälomalla ja vasta viime viikolla lentoyhtiö otti yhteyttä korjaus ja korvausmielessä. Ostettiin ennen seuraavaa lentoa samanlaiset matkikset (MacLaren) kun esikolla oli ollut, mut isommat ja ne ei sovi Lareneiden kuljetuskassiin. Olivat lentoyhtiön pussissa ja niistä irtosi pieni pala toisesta kahvasta. Eräänkin kerran olen nähnyt kun konetta purkaessa jotkut rattaat tipahtaa kyydistä radalle. Eivät tosiaan kästiiele rattaita mitenkään silkkihansikkain...
Tämän yhden korvakipuisen lapsen vuoksi emme ole voineet lentää ulkomaille ainakaan kolmeen vuoteen.
lennolla. Rattailla oli niiden oma säilytyspussi. Hyvin säilyivät. Toisella reissulla oli tullut paluumatkalla jotain pientä silti. Ei kuitenkaan mitään toiminnallisuuteen vaikuttavaa. Saatiin lentoyhtiön piikkiin uudet vastaavat.