Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajaisista kysymys

Vierailija
23.10.2009 |

Oletteko ottaneet lapsenne mukaan hautajaisiin? Miten lapset ovat asiaan suhtautuneet?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin hautajaisissa 4kk tyttäreni kanssa ja hyvin meni! Mun sylissä katseli ja kuunteli toimituksen ajan. Hautajaisissahan ei se toimitus ole kovin pitkä. Esim konfirmaatioon en ottaisi kovin pieniä, se kestää niin kauan että hyvä jos itse jaksaa istua.. :D

Vierailija
2/10 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä otan lapset mukaan. lasten toinen ukki haudataan huomenna, lapset 5 ja 7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nyt 5v ja 4v. Viime kesänä en ottanut lapsiani mukaan hautajaisiin, läheinen ystäväni haudattiin ja päätin, että lapset jäävät kotiin.

Vierailija
4/10 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän 3-vuotiaasta eteenpäin lapsia muutenkin kiinnostaa mihin ihmiset menevät kun kuolevat jne. Hautajaiset ovat ihan luonnollinen osa elämän kiertokulkua...

Vierailija
5/10 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli sellaisen 4v kun oli mukana kirkossa sukulaisen hautajaisissa.

Vierailija
6/10 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole hoitoa järjestynyt niin sitten.

Muuten ottaisin kyllä mukaan mutta olen niin rikki aina itse että en mielellään ota lapsiani siihen mukaan. Ovat vain siellä turhaan huolissaan minusta.

Kuolemasta yms. meillä jutellaan kotona. Itse kerron lapsille sen, kuinka itse uskon asioista (kristillinen näkemys) mutta myös sen, että on ihmisiä, jotka uskovat toisin. Toki iän ja kiinnostuksen mukaan.

Viimeisissä hautajaisissa, joissa olin, oli aivan pieniäkin paikalla. Minusta se on suloista. Herättää ajatuksen, että elämä jatkuu vaikka rakas läheinen on nukkunut pois.

Vierailija
7/10 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvin on mennyt. Vanhemmista se, joka ei ole lähisukua tms. voi tarvittaessa mennä pienen kanssa ulos kirkosta. Minusta on tärkeää, että kuolemasta keskustellaan lasten kanssa. Ja lasten mukanaolo jotenkin helpottaa surullista tilannetta: Elämä jatkuu.

Vierailija
8/10 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 3-vuotiaana, kun osasi käyttäytyä tilanteen vaatimalla tavalla. Kaikki isommat eivät kyllä sitten osanneet (serkut, pikkuserkut) edes hetkeä kirkossa olla riehumatta, huoh.

Lapseni kyseli, "milloin se enkeli tulee tänne juhlaan" ja oli yleisen kiinnostunut. Ei ihmetellyt itkeviä ihmisiä (olin asiasta vähän etukäteen puhunut), enkä korostanut lapselle, että "tuolla arkussa makaa mummon ruumis ja se haudataan maahan". Lapsi ei kiinnittänyt arkkuun tai hautaanlaskuun mitään huomiota.

Tiedän vanhempia, jotka haluavat varjella lapsiaan kaikelta ikävältä, eivätkä ota alle kouluikäisiä hautajaisiin, mutta minun kokemukseni on, että lapsi osaa ottaa asian ihan hyvin! Ottaisin edelleen omat lapseni mukaan, jos kyse on läheisen ihmisen hautajaisista & muistojuhlasta.

Vierailija
9/10 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään tapauksessa lasta ei pidä varjella tosiasioilta vaan kertoa etukäteen asiasta lapsentasoisesti. Ei hautajaiset ole lapsiani ahdistaneet enkä ole ihan joka asiaa vääntänyt rautalangasta tai oikaissut jos lapsi ajattelee hassusti. Lapsen ei pidä kuitenkaan antaa häiritä surevia omaisia remuamalla.

Vierailija
10/10 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan lapseni mukaan - näin ajattelin heti alussa. Ovat 4 v ja 1v 9kk.

T. aloittaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme