Olen sotkenut raha-asiani :(
Eli ajanut itseni taloudelliseen ahdinkoon.. :(
Tilanne on sellainen, että laskuja tippuu nopeammin ja enemmän mitä rahaa tulee. On liikaa lainaa, kulutusluottoa ja autotkin ovat liian kalliita tulotasoon nähden.
Onko kellään vinkkejä miten tilanteesta voisi selvitä?
Kaduttaa niin, kun olen tehnyt niin paljon tyhmyyksiä rahan suhteen, siis tuhlannut liikaa. Ikään kuin kaikkeen olisi varaa.. Eikä tästä voi kenellekään puhua, liian noloa. Olen aina ollut fiksu ja omillani pärjäävä, mutta nyt todellakin liemessä! :(
Kommentit (8)
Niille taitaa olla aikamoiset jonot?! ap
Eli ajanut itseni taloudelliseen ahdinkoon.. :( Tilanne on sellainen, että laskuja tippuu nopeammin ja enemmän mitä rahaa tulee. On liikaa lainaa, kulutusluottoa ja autotkin ovat liian kalliita tulotasoon nähden. Onko kellään vinkkejä miten tilanteesta voisi selvitä?
1. Mene kuntasi velkoneuvojalle.
2. Puhu asiasta vanhempien kanssa, jos he voisivat taata sinulle normaalin pankkilainan. Tai jonku muu joka voi taata pankkilainasi.
Tämän jälkeen mene pankkiin ota kaikista lainoistasi tiedot mukaan!
Jos pankki lähtee ns.niputtamaan lainasi yhdeksi lainaksi (yksi laina, yksi lyhennys kk, yksi korko) tosin takaajan pitää olla hyvä ja takauskykyinen ja sinulla täytyy olla luottotiedot kunnossa.
Jos pankki hyväksyy hakemuksesi... kuolleta kaikki luottokorttisi tämän jälkeen.T: pankkineuvoja hämeestä
maksaa aina käteisellä ostokset.
Meillä auttoi luottolyhennyksiin se, että menin pankkiin ja hommasin yhdistetyn pankki/mastercard-kortin tilalle visaelectronin ja maksan nyt lainoja pois.
Ja yhteen pankkiin miehen kanssa kummallakin oli pelkkä mastercard-kortti ja leikkattiin ne kortit kahtia ja maksettiin velat pois. ja kummasti helpotti.
Nyt luuri käteen ja soitti luottoyhtiöihin. Kerro, että leikkaat kortit poikki, ehdota, paljonko lyhennät velkaa/kk. Uskon, että luotonantajankin etu on, että saa rahansa, vaikka vähän pienemmissä erissä.
Itsellä ollut sama tilanne. Ja tein näin niinkuin sinua neuvoin. Minulla on tai oli siis mastercard, siinä velkaa normaalisti lyhennetään 4 % velan määrästä. Sain sovittua siten, että lyhennänkin vain 3 % ja velka loppuu sitten aikanaan. Pitkä tie, mutta pikkihiljaa hyvä tulee. Sitten on muitakin pikku-osamaksuja, niitä sitten lyhennän tämän masterin rinnalla. Mutta se, että sain edes yhden lyhennyksen pienemmäksi antoi minulle jo käyttövaraa.
Tsemppiä ap :)
mutta en tiedä saisinko takaajaa.. Täytyy miettiä kenen sukulaisen/ystävän puoleen voisi ehkä kääntyä. Jos tästä selviän, en taatusti tee toiste tällaisia virheitä.. ap
pois tai vaihto halvempiin. Pois luottokortit, ja osa-maksulla ostelut. näillä pääsee jo hyvin alkuun.
niin osta joku vanhempi japsi, käy ja kukkuu. Sitten otat asiakseks maksella kulutusluoton pois ja säästät arjen jutuista. Etkä osta mitään osamaksulla, vaan jos jotain tarttet, säästät niin kauan, että saat ostettua käytetyn tai uuden.
Helpottaa oikeesti koko elämä, kun raha-asiat on kunnossa.