Mitä sanoisit, jos alakoululaisesi kertoisi rasistisen vitsin kotona
jos kertoisi sen teille vanhemmille mielestään hassuna vitsinä ja sanoisi että on kuullut sen kavereiltaan.
Kommentit (38)
ja sitten keskustelisimme, miten huumori voi loukata
Olisin jokseenkin järkyttynyt ja kävisin läpi vitsiä ja sitä miten se voi loukata muita ihmisiä. Vaikka olisikin osuva tai "hauska" vitsi, en omaa huvittumistani lapselle näyttäisi. Lopuksi käskisin katsoa peiliin, kun ei sieltäkään ihan valkoinen naama takaisin kurkkaa.
ja kieltäisin olemasta enää missään tekemisissä semmoisen kaverin kanssa.
Jos se on hauska, niin nauran. Jos ei, kerron paremman.
Esim. neekeri-sanan historiallisen linkin orjuuteen olen selittänyt...siispä ymmärtävät kuinka säälittävää huumori, mikä jää tuolle tasolle on.
Pitävät huumorin sisältöä osoituksena sivistyksen tasosta.
Asiasta keskusteltaisiin vakavasti.
Eikö suomalainen, ruotsalainen ja norjalainen -vitsitkin ole ns. rasistisia?
Lapsi on nimittäin Afrikasta adoptoitu. Jos olisi jotain muuta rasismia, kävisin pitkän keskustelun pojan kanssa asiasta ja yrittäisin saada hänet ymmärtämään, ettei ollut oikein fiksu juttu.
sitten kysyisin lapselta että tietääkö hän mitä rasistinen tarkoittaa. Jos vastaisi ettei tiedä, pitäisin todennäköisesti vähintään puolen tunnin opetustuokion siitä että kaikkia ihmisiä pitää kohdella tasaveroisesti riippumatta ihonväristä, kulttuurista, uskonnosta, ulkonäöstä, ammatista, ruumiinrakenteesta jne. Kertoisin että tuollaisilla asioilla vitsailu on sopimatonta. Uskon että tuon opetustuokion jälkeen viestini olisi mennyt perille.
Pointti on historallisessa kontekstissa ja nykyisissä alistussuhteissa.
Esim. Afrikan mailla aivan uniikki alistussuhde suhteessa länsimaalaisiin. Siinä piilee vitsin eettisyys/epäeettisyys..
Eikö suomalainen, ruotsalainen ja norjalainen -vitsitkin ole ns. rasistisia?
ja kieltäisin olemasta enää missään tekemisissä semmoisen kaverin kanssa.
siinä ohitetaan kokonaan lapsen oma kyky rakentavaan harkintaan.
suomalainen, ruotsalainen ja norjalainen -vitsit eivät ole pahasta vaikka periaatteessa rasistisia ovatkin, koska jokainen oikeasti tietää, millaisia ruotsalaiset ja norjalaiset ovat. (paitsi että ne homoruotsalaisjutut on törkeitä). Mutta esim. venäläisistä kertovat vitsit usein ovat törkeitä. Eli mikään alistussuhde ei ole ehto tälle huonoudelle, vaan ennemminkin se, että vitsaillaan sellaisella, mitä ihmiset eivät kunnolla tunne ja josta eivät siis tiedä, mikä on faktaa ja mikä ei. Vitsien jutut saattavat muotoutua jonkun päässä totuudeksi, koska hän ei oikeaa totuutta tiedä. Siinä piilee se rasististen vitsien ongelma.
Sekavaa selitystä, mutta en nyt juuri parempaan kykene. TArttis mennä jo nukkumaan...
mutta sanon, että se voi loukata näitä ja näitä henkilöitä, vaikka se olisikin hauska. Pyydän häntä olemaan levittelemättä vitsiä.
Tämän syvempää keskustelua en asiasta käy, koska minä olen aina puuttunut kielenkäyttöön ja siihen, ettei ketään saa haukkua eikä ketään saa loukata tahallisesti.
rasisitinen vitsi? Kertoneeko jotakin sivistyksen tasosta...Tietty määrä omaksuttua tietoa tekee rasistisissä vitseissä olennaisen kärjen tyhjäksi. Se EI vaan enää naurata. Ihminen siirtyy seuraavalle levelille ja kokee erilaisia tarkastelukulmia olevaan..
mutta sanon, että se voi loukata näitä ja näitä henkilöitä, vaikka se olisikin hauska. Pyydän häntä olemaan levittelemättä vitsiä.
Tämän syvempää keskustelua en asiasta käy, koska minä olen aina puuttunut kielenkäyttöön ja siihen, ettei ketään saa haukkua eikä ketään saa loukata tahallisesti.
keskustelussa painopiste kannattaisi pitää siinä lapsen iässä. Mun mielestä tollasen aqlakoululaisen kanssa se "rasismikeskustelu" on tavalla tai toisella paikallaan, vaikka olisi kyse Helsinkiläinen vs. Vantaalainen -vitseistä. Ajattelen, ettei lapselle tarvitse antaa myönteistä mallia epäkunnioittavasta suhtautumisesta missään muodossa, sillä ei pieni vielä käsitä noita asioita täysin vitseinä. Aikuisten keskenhän tilanne on toinen, silloin on jo enemmän sävyeroja vitsin ja vitsin välillä.
Minun läheisissäni ei ole eri rotuisia, eli sellainen vitsi ei kosketa minua läheltä ollenkaan. Rasistinen vitsi on vitsi muiden joukossa.
Monesti vitsit ovat myös tilannekomiikkaa ja rasistisesksi sen tekee ainoastaan se, että siinä on tietyn värinen ihmine pääosassa. Vaikka siinä olisi toisenkin värinen, niin se monesti naurattaisi silloinkin.
rasisitinen vitsi? Kertoneeko jotakin sivistyksen tasosta...Tietty määrä omaksuttua tietoa tekee rasistisissä vitseissä olennaisen kärjen tyhjäksi. Se EI vaan enää naurata. Ihminen siirtyy seuraavalle levelille ja kokee erilaisia tarkastelukulmia olevaan..
mutta sanon, että se voi loukata näitä ja näitä henkilöitä, vaikka se olisikin hauska. Pyydän häntä olemaan levittelemättä vitsiä. Tämän syvempää keskustelua en asiasta käy, koska minä olen aina puuttunut kielenkäyttöön ja siihen, ettei ketään saa haukkua eikä ketään saa loukata tahallisesti.
Mikä merkitys vitsissä esiintyvän ihmisen värillä sitten enää on?
Miksi se mainitaan?
Eiköhän kuitenkin sisäistetyt kulttuuriset ja rodullset merkitykset ole niitä, mitkä tekevät rasistisesta vitsistä "hauskan"
...ja mikä siinä on hauskaa? Miksi pitää kyseisiä rakenteita yllä edes ajatuksen tasolla?
...Mun ympyröissä huumori syntyy jostakin avan muusta. Kukaan ei tule edes ajatelleeksi näitä rasistisia juttuja...
hauska, niin nauran. Jos ei, kerron paremman.