Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhemmat eivät kasvata poikiaan?

Vierailija
21.10.2009 |

Mihin tämä maailma oikein on menossa... Lähipiirissä valtaosa pojista käyttää törkeää kieltä ja ovat väkivaltaisia. Tuntuu että olen omine kasvatusperiaatteineni yksin maailmassa. Nuo poikien vanhemmat eivät ole mitään alkoholisteja, vaan ihan normaaleja työssäkäyviä kunnon ihmisiä. Oletteko te muut havainneet ajassa tällaista, vai onko tämä vain meidän alueemme ongelma..?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä justiinsa puhuttiin mieheni kanssa. Varsinkin äideillä monesti ongelmaa tämän ikäisiin poikiin.

Aikaa, rakkautta, rajoja ja lämmintä yhdessäoloa ja tutustumista pojan mailmaan.

Vierailija
22/32 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh, hyvä että ihan itse jo huomasit, että olet tyhmä poikien äiti! Miten lapset VOISIVAT oppia käyttäytymään, jos vanhemmat eivät ymmärrä huonoa käytöstä. Nämä lapset ovat sitten kai just niitä, ketkä katkovat innoissaan kaikki kaupungin istuttamat puuntaimet.

Minä taidan olla sitten se tyhmä poikien äiti...koska en voi ymmärtää miksi puitten repiminen, kepillä hakkaaminen tai niissä kiipeily olisi jotenkin pahaa. Samoin kivien heittely on erittäin tarpeellista puuhaa jotta lapsista kasvaisi vahvoja ja liikunnallisia. Ei heittelytaidot kehity jos heittämiskokemukset supistuvat kerran viikossa urheilukentällä - osastolle.

T. neljän pojan äiti

ps. tyttönikin istuu tuntitolkulla viemärin vieressä tiputtelemassa kiviä. Tein itsekin niin lapsena. Se nyt vaan on niin kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aivan eri asia olla metsässä kuin kaupungin viheristutusyksikön pikkupuistossa eikö?

Vierailija
24/32 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aivan eri asia olla metsässä kuin kaupungin viheristutusyksikön pikkupuistossa eikö?

Vierailija
25/32 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallisian muurosikäisen vinkeitä toki löytyy, mutta kotona ei esim kiroilla eikä vanhemmille puhuta miten sattuu. On myös pidetty kaverina ja luokanvalvojalta ja aineenopettajilta on tullut positiivista palautetta, joten kyllä meillä on kasvatus ainakin tähän mennessä onnistunut :) Pienemmät pojat ovat myös empaattisia ja ihania poikia ja käytöstapojakin on saatu tartutettua heihin

Vierailija
26/32 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuin meidän naapurin äiti ja hänen 10v. lapsella jo käytösongelmia, joita äiti ei vain tajua.

Puiden repiminen vahingoittaa puut ja on epäsovinnaista käytöstä. Päästäisitkö oman pihan puitasi repimään?

Kepillä hakkaaminen on häirikkömäistä käytöstä.

Puihin kiipeäminen on ok, paitsi lapsen pitää ymmärtää mihin voi kiivetä ja mihin ei.

Kiviä voi heittää, jos paikka on siihen sopiva.

Naapurin äiti aina sanoo, että eihän sitä muuten opi, jos ei tee.

Todellakaan hänen oman pihansa puihin ei saa kiivetä, mutta taloyhtiön puihin saa kiivetä. Tosin siitä tullut kielto, kun ei mene muuten perille.

Lapseni ei hakkaa kepeillä, eikä revi puita, mutta on silti liikunnallinen.

19 TARVIS KYLLÄ KASVATUS APUA!

Vierailija
27/32 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä 1 osa ongelmaa onkin juuri siinä että niiden muksujen just annetaan juosta ja riekkua pitkin pihoja ja ties missä jo hyvinkin varhaisesta vaiheesta asti. Tyyliin "heti kun taaperoikä ohitettu niin lapsi yksin ulos" ja vanhemmat saa "omaa aikaa".

En ymmärrä sellaista ajattelua, en myöskään sitä kuinka jo 7v alkaen monet lapset saavt ulkoilla iltamyöhään, sehän vaikuttaa jo unenkin määrään ja laatuunkin kun pää käy kierroksilla vielä illalla klo20-21.

Pssst, olenko sitten outo, kun meillä ei juuri 8v täyttänyt poika eikä varsinkaan 6½v poika ulkoile iltaisin yksin, ei hypi koulun/eskarin jälk kavereiden kanssa siellä sun täällä, kuulevat päivittäin kuinka heitä rakastetaan, syliaikaa myöskin joka päivä, kuulumisia yms kysellään päivittäin jne. Tietokone ja tv ei pauhaa alvariinsa, olemme perheen kesken.

Arkisin ei ulkoilla klo17 jälkeen ja läksyt tehdä ennen iltaa. Yöunille käyvät klo19.30 joskus jopa aiemmin.

Tästä voisi pälpättää vaikka ja kuinka, mutta jo aiemmissa kommenteissani sanoin ja sanon taas;perheet viettäkää yhteistä aikaa, antakaa aivoille mahdollisuus vain olla, ei aktiviteetteja ja virikkeitä koko ajan, opettakaa jo ne perusasiat ja ajoissa (ei tarvitse vääntää niistä myöhemmin) ja sitä myöten muutkin asiat, maalaisjärkeä, aikaa, rajoja, kuriakin, rakkautta, huomiota, syliä jne.jne

Pps, minä olen omilleni opetannut sen että ne puut on eläviä, elävistä puista/pensaista ei lehtiä riivitä.

Sekin minusta perusjuttuja..

-8-

Vierailija
28/32 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikkeessä kokoajan mutta ei ole huonokäytöksinen.lapsi voi myös olla villi olematta huonokäytöksinen.

hän ei huutele kirosanoja tai muutenkaan mitään ilkeyksiä, on vain kokoajan jokapaikassa liikkeessä..

Itse 2 (hyväkäytöksisen ja ei vain minun tai mieheni mielestä) pojan äitinä en ihan allekirjoita väitettäsi. Tosin pakko myöntää, että alalla olevana törmään lähes päivittäin poikalapsiin joilla on ihan peruskäytöstavat puhumattakaan keskittymiskyvystä, hukassa.

Toisaalta taas tyttölapsetkin monet ovat todellisia rääväsuita ja haistattelijoita tätä nykyä. Sen lisäksi että syrjitään sitä "kolmatta pyörää" ja puhutaan selän takana pahaa=naisille ominaista, valitettavasti.

Monen vanhemman olisi syytä katsoa peiliin, kukaanhan ei ole täydellinen, mutta tietyt perusasiat kuten kiitos, anteeksi, saisinko, ole hyvä, työrauha koulussa jne, ne opitaan kotona vanhempien avulla.

Asia erikseen jos lapsella esim jokin neurologinen häiriö/vamma joka vaikeuttaa tai jopa estää sen.

Vierailija
29/32 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitäpä siinä taaperolle miksi vastaantullut pieni poika saa repiä lehtiä oksista ja potkia niitä päin, isänsä sanomatta sanaakaan asiaan. Näkee jo pienen ihmisen katseesta että hämmentää; kaikki kieltävät pahat teot mutta osa saa tehdä mitä huvittaa julkisesti. Miksi?

Vierailija
30/32 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yritetty kasvattaa tasapuolisesti sekä tyttöä että poikaa. Luonne-erot kuitenkin aiheuttavat eniten ongelmia, ei kasvatustulos. Sen olen huomannut, että jos on itsellä hermo kireällä, niin on kohta lapsillakin. Jos itse viljelee v-alkuista sanaa, kohta lapsetkin posmottaa perässä. Eli kyseessä on auktoriteetin matkiminen - siis vanhemman. Hyvä sanonta onkin; mitä isot edellä, sitä pienet perässä.

Vierailija
31/32 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en voi ymmärtää miksi puitten repiminen, kepillä hakkaaminen tai niissä kiipeily olisi jotenkin pahaa. Samoin kivien heittely on erittäin tarpeellista puuhaa jotta lapsista kasvaisi vahvoja ja liikunnallisia. Ei heittelytaidot kehity jos heittämiskokemukset supistuvat kerran viikossa urheilukentällä - osastolle. T. neljän pojan äiti ps. tyttönikin istuu tuntitolkulla viemärin vieressä tiputtelemassa kiviä. Tein itsekin niin lapsena. Se nyt vaan on niin kivaa.

Ensinnäkään puita ei saa vahingoittaa, olivat ne taloyhtiön pihalla tai metsässä. Ne ovat jonkun omaisuutta, ei kuulu jokamiehen oikeuksiin saada katkoa oksia. Eriasia jos puut joita poikasi repii ovat omianne, mutta tajuavatko pojat että vain omia puita saa repiä? Kiviä ei ole pakko heitellä, on keksitty pallo, huomattavasti turvallisempi vaihtoheto. Ja on jokun paljon mukavampi saada se pallo päähänsä kuin kivi. Ensin heitellään pieniä kivä ja sitten jo sellaisia nyrkin kokoisia...

Vierailija
32/32 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puita, joissa on kuivat alaoksat (esim, kuusihan kuivattaa alaoksat), voi repiä. Eikö niitä ihan pidäkin karsia.

Kivien heittely on sallittua, kun katsoo, ettei kukaan eikä mikään ole tiellä.

Minusta on tärkeintä opettaa lapi käyttämään omaa päätään. Tärkeintä ei ole opettaa, että "tämä on ehdottomasti kiellettyä", vaan tärkeintä on opettaa itse pohtimaan, onkohan tämä nyt fiksusti tehty vai eikö ole.

Minä (tai me molemmat vanhemmat) olen tehnyt poikieni kanssa näin alunalkaen. He ovat kouluun mennessään erittäin hyvin perillä asioiden tilannesidonnaisuuksista. Että ei ole oikeaa eikä väärää kaikkien asioiden suhteen, on vain erilaisia tilanteita. Ja on vain kaksi ehdotonta "ei:tä": ketään ei saa satuttaa eikä mitään rikkoa tahallaan.

koska en voi ymmärtää miksi puitten repiminen, kepillä hakkaaminen tai niissä kiipeily olisi jotenkin pahaa. Samoin kivien heittely on erittäin tarpeellista puuhaa jotta lapsista kasvaisi vahvoja ja liikunnallisia. Ei heittelytaidot kehity jos heittämiskokemukset supistuvat kerran viikossa urheilukentällä - osastolle. T. neljän pojan äiti ps. tyttönikin istuu tuntitolkulla viemärin vieressä tiputtelemassa kiviä. Tein itsekin niin lapsena. Se nyt vaan on niin kivaa.

Ensinnäkään puita ei saa vahingoittaa, olivat ne taloyhtiön pihalla tai metsässä. Ne ovat jonkun omaisuutta, ei kuulu jokamiehen oikeuksiin saada katkoa oksia. Eriasia jos puut joita poikasi repii ovat omianne, mutta tajuavatko pojat että vain omia puita saa repiä? Kiviä ei ole pakko heitellä, on keksitty pallo, huomattavasti turvallisempi vaihtoheto. Ja on jokun paljon mukavampi saada se pallo päähänsä kuin kivi. Ensin heitellään pieniä kivä ja sitten jo sellaisia nyrkin kokoisia...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän