Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko moraalisesti oikein suosia yhtä sisarusta testamentilla (ei rintaperillisiä)?

Vierailija
29.04.2026 |

Siis esimerkiksi isovanhemman tai sisaruksen ominaisuudessa, esim. siksi että yksi on koko elämänsä tarvinnut enemmän tukea ja toinen ei niinkään. 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisainta olisi, jos perintä lensi aina vain lain mukaan. Haluaako kukaan kuoltuaan oikeasti, että on näpäytyänyt tai suosinut ihmisiä testamentillaan? Usein tuntuu siltä, että ehkä ei

Vierailija
2/12 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No usein oikeudenmukaisuudella ja moraalilla ei ole testamenttimääräysten kanssa mitään tekemistä. Joillekin testamentti on viimeinen tilaisuus näyttää vielä kerran, kuka oli suosikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisainta olisi, jos perintä lensi aina vain lain mukaan. Haluaako kukaan kuoltuaan oikeasti, että on näpäytyänyt tai suosinut ihmisiä testamentillaan? Usein tuntuu siltä, että ehkä ei

No lain mukaan esimerkiksi minun vaatimaton perintöni menisi jo valmiiksi ökyrikkaille vanhemmilleni tai jos he ehtivät kuolla ensin niin valtiolle. En nyt tiedä mitä hienoa siinä olisi. 

Vierailija
4/12 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toissijaisilla perijöillä ei mitään oikeutta perintöön. Eli vainaja voi tehdä tahtomsa mukaan.

Vierailija
5/12 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamenteissa ei aina ajatella oikeudenmukaisuutta. Niillä voidaan myös kostaa haudan takaa. Isäni teki minulle näin, enkä voi muuta kuin elää sen asian kanssa. Epäreilun testamentin tekijä on valitettavasti usein jo kuollut siinä vaiheessa, kun sen sisältö paljastuu muille. Moraalitonta tai ei, niin se nyt vain menee niin, että testamentin tekijä päättää oman jäämistönsä jakamisesta. Paska testamentti usein pilaa perillisten välit, ja jos se oli testamenttaajan salainen tahto, niin sitä pidän kyllä todella moraalittomana ja pelkurimaisen epäeettisenä tekona. 

Vierailija
6/12 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testamenteissa ei aina ajatella oikeudenmukaisuutta. Niillä voidaan myös kostaa haudan takaa. Isäni teki minulle näin, enkä voi muuta kuin elää sen asian kanssa. Epäreilun testamentin tekijä on valitettavasti usein jo kuollut siinä vaiheessa, kun sen sisältö paljastuu muille. Moraalitonta tai ei, niin se nyt vain menee niin, että testamentin tekijä päättää oman jäämistönsä jakamisesta. Paska testamentti usein pilaa perillisten välit, ja jos se oli testamenttaajan salainen tahto, niin sitä pidän kyllä todella moraalittomana ja pelkurimaisen epäeettisenä tekona. 

"Paska testamentti usein pilaa perillisten välit" 

Ei testamentti ole paska vain sillä perusteella että joku rahaa silmät kiiluen odottanut joutuu pettymään. En näe, miten jollain lapsenlapsella tai veljenpojalla voisi olla lähtökohtaisesti oikeutta odottaa yhtään mitään. Minusta esimerkiksi se on oikein hyvä peruste, jos yksi lapsenlapsi on ollut vanhuksen elämässä enemmän läsnä ja apuna kuin muut, joita ei ole välttämättä mummon vointi kiinnostanut tuon taivaallista.

Vierailija
7/12 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyttiin muista kuin rintaperillisistä. Sinä olet isäsi rintaperillinen.

Vierailija
8/12 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton ja minulla on kaksi sisarusta, joista toinen on itsekeskeinen mulkku ja toinen vähän sellainen elämän talloma reppana. Todellakin aion suosia, tosin vähintään puolet menee kyllä luonnonsuojelusäätiölle. 

Vierailija
9/12 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että vanhemmat ja sukulaiset lykkivät omaisuutensa aina sille suvun reppanalle. Ei ikinä sille, joka heitä auttaa ja oikeasti neuvoo ja toivoo hyvää. Sukulaiset ovat yleensäkin hiton kateellisia toisten menestyksestä. Pitää päästä näpäyttämään, jos joku elättää itse itsensä ja perheensä.

Kai se sitäkin on, että yksi reppana vanhapoika/vanhapiika käy haukkumassa muut sisarukset takanapäin ja ruikuttaa, kuinka elämä potkii päähän. Vanhusten manipulointia se usein on. Sitten säälistä ja puoliksi pakottamalla testamentti tehdään hänelle. Tuttu tarina monessa suvussa.

Vierailija
10/12 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapseton ja minulla on kaksi sisarusta, joista toinen on itsekeskeinen mulkku ja toinen vähän sellainen elämän talloma reppana. Todellakin aion suosia, tosin vähintään puolet menee kyllä luonnonsuojelusäätiölle. 

Olen töissä tuollaisessa säätiössä ja kiitän kauniisti jokaista, joka mahdollistaa minulle yli 6000 e/kk tulot testamenttaamalla omaisuutensa säätiölle.

Vierailija
11/12 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että vanhemmat ja sukulaiset lykkivät omaisuutensa aina sille suvun reppanalle. Ei ikinä sille, joka heitä auttaa ja oikeasti neuvoo ja toivoo hyvää. Sukulaiset ovat yleensäkin hiton kateellisia toisten menestyksestä. Pitää päästä näpäyttämään, jos joku elättää itse itsensä ja perheensä.

Kai se sitäkin on, että yksi reppana vanhapoika/vanhapiika käy haukkumassa muut sisarukset takanapäin ja ruikuttaa, kuinka elämä potkii päähän. Vanhusten manipulointia se usein on. Sitten säälistä ja puoliksi pakottamalla testamentti tehdään hänelle. Tuttu tarina monessa suvussa.

Ihan pikkusen katkeralta kuulostat. Kannattaisko vaikka keskittyä siihen omaan elämään sen sijaan että vahtaa muiden saamisia. 

Vierailija
12/12 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä tuollaisessa säätiössä ja kiitän kauniisti jokaista, joka mahdollistaa minulle yli 6000 e/kk tulot testamenttaamalla omaisuutensa säätiölle.

Et ole töissä yhtään missään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi