G: Mistä tingit, kun aika ei riitä kaikkeen?
Mitä jätät tekemättä tai teet vähemmän tai laadullisesti huonommin kuin haluaisit, kun aika/energia ei riitä kaikkeen?
Esim.
-jätät lehtien lukemisen vähemmälle
-parisuhteen hoitaminen
-siivoaminen
-kauneudenhoito
-kivat jutut perheen kanssa )kuten vaikka retket)
-kivat jutut yksin (kuten konsertissa käyminen(
-nukkuminen
-liikunta
-ruuanlaitto
Ts. Mihin käyttäisit enemmän aikaa, jos esim. töissä ei tarvitsisi käydä, tai siirtyisit osa-aikatyöhön, tai kun lapset kasvavat?
Kommentit (52)
Sanomalehteä en ole jaksanut lukea moneen vuoteen :-(
Parisuhde on ollut välillä huonolla tolalla ja hoidolla, kun olin kokoaikatyössä. Nyt on ihanasti aikaa sille, kun olen osa-aikatyössä.
Siivoamiseen ei tunnu riittävän aikaa ja energiaa nytkään, ei myöskään kauneudenhoitoon.
Retkistä ja muista kivoista jutuista perheen kanssa en halua tinkiä. Niitä on oltava silloin tällöin, muuten menee elämänilo. Samoin konserteissa ym. omissa menoissa pitää päästä joskus käymään.
Nukkumisesta en halua tinkiä. Kokoaikatöissä ollessa oli univelkaa johtuen tässä mainituista ajankäyttötavoista, mutta nyt osa-aikatyössä ollessa on ehtinyt nukkua tarpeeksi.
Liikuntaa ehtii harrastaa nyt jonkinverran myös, mutta sillekin pitäisi löytää lisää aikaa ja energiaa.
Ruoanlaittoa olisi kiva harrastaa myös enemmän, eli tehdä vaativampia ja isotöisempiä ruokia.
tosin liikunta on kiva juttu yksin, samoin lukeminen ja kauneudenhoito
miehen kanssa olisi kiva käydä joskus jossain
en tingi-listassa ykkösinä liikunta ja nukkuminen
silitys,
leipominen,
sheivaus,
Yleensäkin kaikki semmoinen,mitä "naapurit eivät näe": eli esim. laskut on pakko maksaa ja omasta + lasten hygieniasta huolehtia, mutta koti on aika sekainen kun ei vain jaksa siivota ja kainalokarvat tursottaa... Mutta en päästä ketään meille kylään ilman väh.viikon ennakkoilmoittautumista :)
irtisanon itseni muutamaksi kuukaudeksi ja etsin uuden työn jos löydän. Otan heti hatkat jos huomaan etten jaksa tai jää perhe paitsioon.
En jaksa lukea lehtiä, parisuhde kärsii, koti on kuin pommin jäljiltä, samoin oma ulkonäkö. Mitään kivaa ei ehdi tehdä ja aina väsyttää. Terveys kärsii, kun ei ehdi liikkua ja lapset syövät einesruokaa. Mutta ura on kaiken tämän arvoinen.
ihan vaan sillä kun ei tee viikko-ohjelmaa liian tiukaksi.
Nykyihmisellähän on enemmän vapaa-aikaa kun kenelläkään koskaan. Kukaan joka katselee jotain BB:tä, lukee juorulehtiä tai surffaa netissä, ei voi valittaa, ettei olisi aikaa.
ja se harmittaa, sillä luovista jutuista ja käsillä tekemisestä ei kannattaisi luopua. Lapsen kanssa askartelen kyllä, mutta omat projektit odottavat..
Joko silloin täytyy tavoitteiden olla todella matalat, tai sitten unen tarve on joku 5-6 tuntia. Tai sitten on vaan kyse todella energisestä ja hyväkuntoisesta ihmisestä. Omalla kohdallani mikään edellä mainituista ei pidä paikkaansa, joten aikapulaa on.
Täytyy myöntää, että katson jonkun verran tv:tä ja surffaan netissä, mutta se tapahtuu sellaisella ajalla, kun tarvitsen tauon/olen väsynyt enkä jaksa tehdä mitään "vaativampaa". Koko aikaa ei jaksa olla tehokas. Joten se, että surffaan netissä, ei ainakaan minulla tarkoita sitä, että vapaa-aikaa/aikaa yleensä olisi välttämättä riittävästi.
Kukaan joka katselee jotain BB:tä, lukee juorulehtiä tai surffaa netissä, ei voi valittaa, ettei olisi aikaa.
katso televisiota ollenkaan.
Jää runsaasti aikaa muuhun. Tarvittaessa tingin ruuanlaitosta tai siivoamisesta.
televisiosta
siivouksesta
ruuanlaitosta (arkena nopeata tai eineksiä)
omista menoista
se mistä en tingi on kunnon unet ja perheen yhteiset jutut. Lapset kasvavat niin nopeasti.
Kertokaa nyt pls jo te siivottomat einesten syöttäjät että mihin käytätte vuorokautenne 24 tuntia? Salkkareihin ja kaunareihin? Vai mihin???
enemmän sitä että makaan sohvalla ja luen dekkareita ja odotan lapsia koulusta kotiin :-)
Koti on yhtä epäsiisti kuin ennenkin, joten ainakaan siivoamiseen en ole panostanut yhtään enempää. Nyt keväällä meinaan kyllä laittaa pihaa vähän perusteellisemmin kuin töissä käydessäni tekisin. Ja otan aurinkoa päivisin, jos sää sallii :-) Enemmän olen jutellut lasten kanssa, kun olen heti koulusta tullessa siinä heidän juttukaverinaan. JOtenkin kiirettömämpää meininkiä, mutta ei mitään sen kummempaa. En aio kirjoittaa romaania, en remontoida huushollia, ehkä valokuvia järjestelen jossain vaiheessa, kunhan saan aikaiseksi. Töihin palaan syksyllä.