liian kiltti 6-vuotias?
Mun esikoinen on aina ollut rauhallinen ja ujo eikä oikein uskalla pitää omia puoliaan. Nyt viime aikoina olen alkanut jo huolestua, kun tuntuu että eskarissa muut lapset määräilevät ja käskyttävät tyttöä mielin määrin ja käyttävät hyväksi toisen hyväntahtoisuutta.
Tyttö myös kääntää agressiot itseensä, eli on vihainen itselleen, ei muille. Tänä aamuna totesi myös, että ei varmaan saa mitään joululahjoja, koska on ollut joka ilta hermostunut. Ja ulospäin ei siis kiukuttele, saa raivareita tms. vaan on todella kiltti ja auttavainen.
Kun juttelin asiasta PK:ssa, sieltä todettiin että kun muita lapsia koitetaan opettaa huomaavaisiksi ja ystävällisiksi, niin samaan aikaan ei voida yhtä kannustaa olemaan itsekkäämpi.
Onko vinkkejä, miten lapsen itsetuntoa voisi vahvistaa ja opettaa häntä rohkeammaksi?
Kommentit (5)
eli eskarilainen ei "uskalla" näyttää tai kertoa mitä mieltä itse on. Siis kotona kyllä, muttei päiväkodissa. Saattaa sitten kotona valittaa kuinka joku kaveri aina määräilee ja päättää mitä tehdää, muttei osaa sanoa tarpeeksi pontevasti omaa mielipidettään tällaisessa tilanteessa. Itse en osaa oikein neuvoa, koska valitettavasti tunnistan itseni tuosta tavasta. On kyllä yritetty rohkaista lasta rohkeammaksi, ja meidän päiväkodin keskustelussa asia otettiin ihan vakavasti ja luvattiin kiinnittää asiaan huomiota. Miten se käytännössä tapahtuu, valitettavasti en tiedä. Niin paljon riippuu lapsen perusluonteesta, sitä on vaikea muuttaa.
Keskustelet tytön kanssa. Miten päivä meni? Mitä mieltä oli siitä, kun joku...? Selvität asiaa tytölle ja annat joitakin neuvoja. Kysyt seuraavan kerran, että mitä teki toisin vastaavassa tilanteessa.
Keskustelet tytön kanssa. Miten päivä meni? Mitä mieltä oli siitä, kun joku...? Selvität asiaa tytölle ja annat joitakin neuvoja. Kysyt seuraavan kerran, että mitä teki toisin vastaavassa tilanteessa.
Näin olen tehnytkin, ei vaan tunnu auttavan. Tosin tuskin tähän mitään nopeaa hokkus pokkus -temppua löytyykään. En vain haluaisi, että tytöstä tulee muiden ovimatto, jota poljetaan mennen tullen kun toinen ei uskalla sanoa vastaan.
Vielä jos jollakin olisi ihan käytännön vinkkejä - pieniäkin - tuon rohkeuden ja omanarvontunnon nostamiseen, niin kiitollisena otan vastaan.
ap
Jos sellasta "koulutusta" vielä on olemassa?
kyselee aidosti huolestunut ap