Miten kovakalloisen 3-vuotiaan saa pukemaan itse?
Noh, siinähän tuo kysymys tulikin...
Periaatteessa osaa pukea esim. housut ja paidan yms. Aamuisin meidän on pakko ehtiä viemään isosisko eskariin ajoissa. Vaikka aloittaisin valmistelut kuinka aikaisin, me ei ikinä ehdittäisi ajoissa, jos jäisin vartoilemaan, että poika saa vaatteet päälle... Saattaa pukea jonkun vaatteen puoliksi, heittää sen pois, karkaa johonkin, aloitetaan alusta, touhuaa jotain ihan muuta, haaveilee, höpöttää, karkaa taas... ARGH! Ja kun yks vaatekappale saadaan päälle alkaa rumba alusta. Olis vaan kauheen kiva, jos jätkä pukis edes osan vaatteista ite, kun tenavia on kumminkin kolme, jotka kaikki pitäs saada määräaikaan liikekannalle... Ehkä hikiseen pipo menee sit loppupeleissä päähän pojan omasta aloiteesta suht sutjakkaasti. Viikonloppuisin nyt välillä hakkaan sitten päätä kallioon ja pistän pojan tekemään ite... Viimeks kesti lähtö melkein 3 tuntia... *huoh*
Tarratauluista tms. tuo ei välitä heposen vertaa vaikka semmonen lykättäisiin isosiskollekin. Ihan kiusanteosta pannaan jäähylle, mutta ei sekään nyt oikein tähän tilanteeseen ole ehkä soveliasta... (Ei ainakaan nopeuta toimitusta yhtään...) Vinkkejä? Ideoita?
Mä revin kohta ite peliverkkareitani, kun tuntuu, että 2-vuotiaatkin pukee järjestäin jo edes vähän alkuun itte...
Anna kiitosta alkuun jo yhden vaatekappaleen pukemisesta. Ilmaise ihailusi ylempalttisesti.Loput vaatteet voitte pukea yhdessä vaikka laulellen. "Pukeminen on ihan kiva juttu" -fiilis auttaa. Muistuta myös kivoista leikeistä, jotka odottavat kunhan vaatteet on puettu.
Älä odota, että kolmevuotiaalla on vielä kärsivällisyyttä pukea kokonaan itse - ainakaan joka tilanteessa. Pitkää pinnaa ja hyväntahtoista huumoria äidillekin. Varaa aamuihin riittävästi aikaa.