Minkä ikäisen lapsen julkinen imettäminen on mielestäsi outoa?
Lapsemme on kohta 10kk ja on hanakka syömään edelleen rintaa. Myös esim. kahviloissa ja vauvamuskarin jälkeen. Kuvittelenko vain, vai tuijottavatko ihmiset, kun imetän näinkin "isoa" lasta??
Kyllä nyt todella huomaa, miten lyhyen aikaa Suomessa imetetään noin yleensä...
Kommentit (41)
Ei kävelevä lapsi enää ole vauva vaan taapero!
2-vuotiaalle taas voi läheisyyttä ja turvaa antaa luonnollisesti muutenkin kuin imettämällä. Ravinnonkaan kannsalta imettäminen ei enää tuolloin ole perusteltua. Ei tuo ikäinen enää tarvitse rintaa, tai sitten sitä voi tarjota kotona.
mutta en katso kyllä ketään kieroon jos imettää
okei jos jotain kouluikästä julkisesti joku imettäs niin kääntäsin pään toiseen suuntaan
mut jos joku imettää vaikka 3v lasta niin se on hänen asiansa, no big deal mulle!
Mutta varmaan se tuijotus johtuu ihan siitä teidän tapauksessanne että muut eivät ehkä tajua minkä ikäinen lapsi on. Jos lapsi kävelee jo hienosti ja on muutenkin ikäistään vanhemman oloinen (paljon hiuksia jne) niin hän saattaa näyttää muiden silmissä paljon vanhemmalta.
Minä olin juuri niin tumpelo että kun minulla ei ollut lasta niin luulin että tuollainen oikeasti 10kk ikäinen vauva on noin 1,5v ikäinen ja oikeasti 1v ikäinen on 2v ikäinen. ;)
Ps. Suomessa imetetään keskimäärin 7kk ajan. Siinä vaiheessa vauvat yleensä juuri muuttuvatkin vauvamaisista palleroista taaperon näköisiksi (tosin tämä ei varmaankaan ole se syy imetyksen lopetukseen).
mutta se on outoa vain siksi että niin harvinaista. En katso kieroon. liikun äitipiireissä, joissa moni on imettänyt yli kaksivuotiaaksi.
Itse imetin reilun vuoden, enkä missään vaiheessa hävennyt imettämistä. Julki-imetystä ei enää loppuvaiheessa harrastettu, koska lapsi oli rinnalla max 2 krt/pv. aamulla ja illalla.
Tiesi ihan hyvin, että meillä vauva oppi kävelemään 8-9 kk:n iässä, samoin sanoi ensimmäiset sanansa noihin aikoihin ja imetin häntä vähän yli 1-vuotiaaksi.
Minusta typerän ihmisen typerä perustelu, olisi varmaan ollut sopivaa imettää vaikka 1,5-vuotiasta jos tämä ei olisi puhunut tai kävellyt???
Ei kävelevä lapsi enää ole vauva vaan taapero!
2-vuotiaalle taas voi läheisyyttä ja turvaa antaa luonnollisesti muutenkin kuin imettämällä. Ravinnonkaan kannsalta imettäminen ei enää tuolloin ole perusteltua. Ei tuo ikäinen enää tarvitse rintaa, tai sitten sitä voi tarjota kotona.
Tuon ikäinen ei ole enää vauva ja muutenkin taapero imenee rintaa vain 1-2krt/vrk tuossa vaiheessa. Päälle vuoden ikäinen voi syödä jo ihan tavallista ruokaa joten välipalaksi voi ottaa mukaan reissuun esim. banaanin, leivänpalan tai jugurtin. Ei ole mitään syytä miksi imetys pitäisi sijoittaa juuri siihen hetkeen kun ollaan reissussa.
Ja sinulle joka kysyit onko 9kk ikäinen kävelevä lapsi jo taapero eikä vauva niin kyllä, ainakin minun pitää sanoa että kun oma lapseni rupesi kävelemään huimaa vauhtia 9kk iässä niin enpä mieltänyt häntä enää millään vauvaksi. Varsinkin kun hiuksia oli päässä tuhottomasti ja kampaajallakin oltiin käyty jo monta monituista kertaa. ;) Ihan periaatteesta kutsuin lasta vauvaksi 1v ikään asti mutta ei hän kyllä mikään vauva enää ollut. Kuvia kun katsoo niin noin 7kk iässä lapsemme muuttui vauvasta taaperoksi.
kun kumminkin saa juoda jo tavallista maitoa. turha tarttua ikään, en tarkoita tismalleen päivälleen yksivuotiasta vaan suurin piirtein.
Imetän vielä 11 kuukautta vanhaa lastani, mutten missään nimessä tekisi sitä enää julkisella paikalla...
Eihän sen ikäiselle edes suositella tavallista maitoa. Tuntuu aivan järjenvastaiselta, että joidenkin mielestä pitäisi tuon muutaman maagisen kävelemään oppimisen jälkeisen kuukauden jälkeen siirtyä tuttipulloon tai korvikkeeseen, koska kävelevän vauvan imetys ei ole "soveliasta"...Ihan ihmeporukkaa täällä :DDD.
Tuon ikäinen ei ole enää vauva ja muutenkin taapero imenee rintaa vain 1-2krt/vrk tuossa vaiheessa. Päälle vuoden ikäinen voi syödä jo ihan tavallista ruokaa joten välipalaksi voi ottaa mukaan reissuun esim. banaanin, leivänpalan tai jugurtin. Ei ole mitään syytä miksi imetys pitäisi sijoittaa juuri siihen hetkeen kun ollaan reissussa.
Ja sinulle joka kysyit onko 9kk ikäinen kävelevä lapsi jo taapero eikä vauva niin kyllä, ainakin minun pitää sanoa että kun oma lapseni rupesi kävelemään huimaa vauhtia 9kk iässä niin enpä mieltänyt häntä enää millään vauvaksi. Varsinkin kun hiuksia oli päässä tuhottomasti ja kampaajallakin oltiin käyty jo monta monituista kertaa. ;) Ihan periaatteesta kutsuin lasta vauvaksi 1v ikään asti mutta ei hän kyllä mikään vauva enää ollut. Kuvia kun katsoo niin noin 7kk iässä lapsemme muuttui vauvasta taaperoksi.
Mutta olisin halunnut imettää pitempäänkin.
Minun henkilökohtainen mielipiteeni on, että julkisella paikalla imettäminen on OK, mutta normaalia toisten ihmisten huomioon ottamista ja käytöstapoja tietysti vaaditaan äideiltäkin. Vaikka itse ei koe imettämisessä olevan mitään "paljastavaa" tai intiimiä, muut saattavat silti kokea sen niin ja on siksi huomaavaista esimerkiksi käyttää imetysvaatteita liikkuessaan kahviloissa tissitakiaisen kanssa.
Vastauksena kysymykseesi: jostain syystä minulle 2 vuotta on ehkä sellainen julki-imetyksen takaraja. 10-kuinen on aivan vauva vielä eikä pysty säätelemään syömistään, joten ansaitsee kyllä maitonsa juuri silloin kun hän sitä tarvitsee.
miksi ja miten ihmiset arvioivat imetettävän ikää. Tiedän, että julki-imettämisestä on monia mielipiteitä, mutta mitä väliä sillä sitten enää on, minkä ikäinen imetettävä on?
Itse imetän lähes 80 cm pitkää, 9 kk ikäistä. Minkäköhän ikäiseksi häntäkin luullaan? Varsinkin, kun sanoo jo muutaman sanan. Ennen kuin hyökkäätte, niin en, en ole julki-imettänyt häntä sitten viime kesän.
Miksi sitten kävelevää lasta saa ruokkia tuttipullolla julkisesti?? Kun ei sais ruokkia rintamaidolla? Miten nämä erovat toisistaan?? Molemmissa ruokitaan lasta.
Eihän sen ikäiselle edes suositella tavallista maitoa. Tuntuu aivan järjenvastaiselta, että joidenkin mielestä pitäisi tuon muutaman maagisen kävelemään oppimisen jälkeisen kuukauden jälkeen siirtyä tuttipulloon tai korvikkeeseen, koska kävelevän vauvan imetys ei ole "soveliasta"...Ihan ihmeporukkaa täällä :DDD.
Tuon ikäinen ei ole enää vauva ja muutenkin taapero imenee rintaa vain 1-2krt/vrk tuossa vaiheessa. Päälle vuoden ikäinen voi syödä jo ihan tavallista ruokaa joten välipalaksi voi ottaa mukaan reissuun esim. banaanin, leivänpalan tai jugurtin. Ei ole mitään syytä miksi imetys pitäisi sijoittaa juuri siihen hetkeen kun ollaan reissussa. Ja sinulle joka kysyit onko 9kk ikäinen kävelevä lapsi jo taapero eikä vauva niin kyllä, ainakin minun pitää sanoa että kun oma lapseni rupesi kävelemään huimaa vauhtia 9kk iässä niin enpä mieltänyt häntä enää millään vauvaksi. Varsinkin kun hiuksia oli päässä tuhottomasti ja kampaajallakin oltiin käyty jo monta monituista kertaa. ;) Ihan periaatteesta kutsuin lasta vauvaksi 1v ikään asti mutta ei hän kyllä mikään vauva enää ollut. Kuvia kun katsoo niin noin 7kk iässä lapsemme muuttui vauvasta taaperoksi.
Imetin muuten tasan vuoden ikään asti vaikka lapsi oppikin kävelemään 9kk iässä. Ja tasan oli ihan taaperon näköinen silloin.
Miksi sitten kävelevää lasta saa ruokkia tuttipullolla julkisesti?? Kun ei sais ruokkia rintamaidolla? Miten nämä erovat toisistaan?? Molemmissa ruokitaan lasta.
Eiköhän tuossa vaiheessa pelkät maitoateriat ole suurinpiirtein luokkaa 2-3krt/pvässä. Miksi se pitäisi ajoittaa juuri siihen kun ollaan liikenteessä? Eikö se ole hankalaakin? Eikö ole helpompaa antaa vauvalle/taaperolle silloin välipalaksi jogurttia, leipää, kurkkua, banaania niin kuin joku jo sanoikin.
Yli 1-vuotiaan imettäminen on siinä mielessä "outoa", ettei sellaista juurikaan täällä näe. Mitä vanhempi lapsi on sitä "oudompaa" imettämisestä tulee useimpien silmissä.
En ala arvostelemaan kenenkään imetystä kun se ei kuulu minulle, vaikka joku imettäisi kouluikäistä (mikä siis minunkin mielestäni olisi jo erikoista).
eikä rikkaiden länsimaiden naisille, koska meillä on saatavilla puhdasta vettä ja kondomeja toisin kuin Afrikan maissa.
WHO:n suositus on ,etttä imetystä jatkettaisiin aina siihenasti kun lapsi on 2-v.
suositus, mutta mikään ei estä muitakin maita ottamaan Who:n suosituksen "omakseen".
ystävälläni on erittäin allergiset lapset, jotka ovat saaneet 2-3 v ikään asti suuren osan ravinnnostaan apteekin maitokorvikkeista ja vastaavista. Ongelma heillä vain oli miten saada niitä tarpeeksi menemään isommille lapsille. Hoitavan lääkärin suosituksella käyttivät tuttipulloa pitkään, sillä se oli ainoa konsti, jolla tarvittavat määrät saatiin menemään.
Arvatkaapa saiko kaverini tuomitsevia katseita ja kommentteja? Ja arvatkaapa miltä se hänestä tuntui kun elämä oli muutenkin yhtä allergioiden kanssa tasitelua ja toivoa siitä että tavalliset ruuat alkaisivat lapsille käydä. Sääliksi kävi, täytyy olla onnellinen että omilla lapsilla ei ole moista ollut.
No kyllä minä ihmettelen tätäkin
Eiköhän tuossa vaiheessa pelkät maitoateriat ole suurinpiirtein luokkaa 2-3krt/pvässä. Miksi se pitäisi ajoittaa juuri siihen kun ollaan liikenteessä? Eikö se ole hankalaakin? Eikö ole helpompaa antaa vauvalle/taaperolle silloin välipalaksi jogurttia, leipää, kurkkua, banaania niin kuin joku jo sanoikin.
mukaan, jotka sain neuvolasta. Niissä rintamaitoa tarjotaan juomaksi yksivuotiaaksi saakka joka aterian jälkeen. Mitään "pelkkiä maitoaterioita" ei tuon suosituksen mukaan siis 5 kertaa päivässä kiinteitä ruokia saavalla enää päiväsaikaan ole.
Jos keskelle reissua ajoittuu ruokailu, niin sen yhteydessä pitäisi siis tuon suosituksen mukaan alle 1-vuotiaalle antaa aina rintamaitoa. Yli ylsivuotiaalle aletaan ko. suosituksen mukaan vähitellen kokeilemaan lehmänmaitoa. Pitää sitten vaan olla aina ruoka-aikaan kotona.