Olisitko vihainen 15-vuotiaalle lapsellesi, jos hän saisi työharjoittelusta huonot arviot?
Jos palautteessa lukisi, että hän on ollut aamuisin väsynyt ja työaikojen noudattaminen olisi hyvää, ei kiitettävää? Tai jos ahkeruus olisi arvioitu tyydyttäväksi? Minä olin. Kuulostanko kauhean ankaralta?
Kommentit (46)
olen tosi monen kuullut valittavan siitä, että nykypennut ovat niin LAISKOJA, etteivät tee mitään työharjoittelussa. Lintsaavat minkä ehtivät ja mikään työ ei ole tarpeeksi "hyvää" peruskoulussa olevalle. LOL
Eipä heitä sitten myöhemmin pyydetä/oteta kunnon kesätöihinkään. Ahkerat huomataan jo TET harjoittelussa
ja olisin huolestunut.... ihan oikeasti, kukaan ei ota lastasi ´kesätöihin samaan paikkaan... katso tuo Nokia esimerkki
Mie käyn opena tapaamassa oppilaitani TET-paikoissa, ja voittopuolisesti työnantajat ovat erittäin tyytyväisiä. Myös nuoret tulevat silmät loistaen kouluun ja kertovat teräviä havaintoja työelämästä TET-raporteissaan. Useimmat ovat oppineet varsinkin tämän: "Palkan eteen joutuu tekemään töitä!" Lämmittää tietysti aikuisen mieltä.
Mukavinta asiassa on vielä se, että meidän koulussa on melkoisen haasteellista porukkaa, joka ei välttämättä paljon kiitosta koulutyöstä saa. Silloin on erityisen tärkeää, että pärjää käytännön töissä, koska näin me koulussakin voimme olla vähän turvallisemmin mielin nuoren tulevaisuuden suhteen.
tyydyttävän arvioinnin johtuvan ja olisiko voinut olla täsmällisempi/ahkerampi ym. työntekijä.
Itse en oikein jaksa uskoa, että työnantaja antaisi kettuillakseen nuorelle huonommat arvosanat kuin ansaitsee eli jollain tavalla jakso on sujunut epätyydyttävästi.
minuuttia bussin vuoksi. Hänen työtuntejaan siirrettiin pakollisen menon vuoksi toisille päiville. Sekin on saattanut vaikuttaa arvioijan, ikääntyneen naisen, mielipiteeseen. Sitä lapsi ihmetteli, että miksei häntä pidetty kiitettävän ahkerana, koska hän teki oma-aloitteisesti paikan töitä (lounasravintola) aikataulun mukaan, kun ohjaaja oli toisissa tehtävissä eri tilassa. Työpaikassa oli siis vain lapseni ja yksi ohjaava työntekijä. Ohjaava henkilö ei ollut työnantaja vaan yksi työntekijä. Toki tähdensin, että jos bussilla myöhästyy kaksi minuuttia, on mentävä edellisellä bussilla eikä aamuväsymystä saa näyttää (hän nukkuu pitkät yöunet). Käytös oli arvioitu kiitettäväksi ja huonoin arviointi oli hyvän ja tyydyttävän välissä eli yli keskikohdan. Odotukseni ovat yleensä korkeat, kun lähdetään kodin ulkopuolelle edustamaan, mutta oppimassahan nuoret ovat ja tutustumassa työelämään. Hassua, että moni vastaaja uskoi oman mielikuvansa ja lyhyen viestini perusteella lapseni olevan laiska vetelys. Sitä hän ei kyllä ole eikä ollut ohjaajankaan mielestä. Toivon ja uskon, että hän oppi kuitenkin työelämästä tärkeitä asioita kokemuksensa perusteella. -ap
Ehkä arvioijan ja lapsesi kemiat eivät kohdanneet. Ei vika aina ole lapsessa, jos aikuinen ei hänestä pidä. Voi myös olla, ettei juuri tämä homma sopinut lapsellesi.
Minä uskon, että lapsesta tulee usein sellainen, millaisena häntä pidetään. Jos kohtelet häntä lurjuksena, hän pian myös on sellainen.
sen sijaan olisin surullinen ja huolissani ja pitäisin pari opettavaista puhetta. Mutta oikeasti: olisin pitänyt ne jo ennen ja työharjoittelun aikana.
Harjoittelemassahan siellä ollaan. Ja lisäksi siellä ollaaan "tutustumassa alaan". Itse sain yläasten tet harjoittelussa kirjakaupasta arvion että "on kyllä kiinnostunut kirjoista, mutta ei juurikaan niiden myymisestä". Arvio oli ihan oikeassa ja kokemus minullekin opettavainen. En TODELLAKAAN ole kiinnostunut kirjojen tai ylipäänsä minkään myynnistä enkä olisi siinä hyvä. Sen sijaan minä osaan kirjoittaa aika hyviä kirjoja!
Tuosta tyydyttävästä ahkeruudesta kyllä pitäisi kysyä, että mitä lapsi uskoo sillä tarkoitettavan.
Mutta yläasteen työharjoittelulla ei oikeastaan olisi minulle niin hirveästi väliä, jos koulu muuten menisi hyvin. Tarkoituksena on joka tapauksessa, että lapsi menee lukioon.
ja ihan tyhmiä töitä joutuneet tekemään. Atoopikko laitettiin koulun ruokalaan kuorimaan juureksia, kun sanottiin ensin että pääsee kansliaan tekemään paperitöitä. Kädet meni todella pahaan kuntoon ja seuraavaksi pantiin sitten tiskaamaan. Tytölle ei puhuttu tai sanottu mitään, ja tädit joi keskenänsä kahvia, mitään taukoja ei muka kuulu 6 tuntia töitä tekevälle. Luuletko ap et arvostelu on yleensäkään oikeudenmukaista? Ääliö oot jos katsot et se on lapses vika.
Nyt kaduttaa, kun motkotin niin kovasti. Juttelen huomenna uudelleen ja annan lapsen kertoa oman näkemyksensä. -ap
tuon jakson tarkoitus on "näyttää" nuorelle työtä! Opastaa sitä minkälaista on kulkea työmatkoja,hankkia se työpaikka ym. Meni se hyvin tai huonosti niin eihän siitä edes tule numeroa todistukseen!
ja sen verran pitäisi olla kiinnostunut työstä jonka on itse hankkinut? että menisi sinne edes reipasta esittäen. Tuskin tettiläisen oletetaan olevan kovin oma-alotteinen, mutta tekevän reippaasti sen mitä määrätään.
Itse olin tänään kampaajalla jossa oli tettiharjoittelija joka kyseli koko ajan mitä voisi tehdä ja kun lähti viemään roskia kampaaja sanoi onpas meille tullut ahkera ja reipas harjoittelija.
tyttö myös nyt 9-luokalla ja tet jakso käynnissä . Heillä on siis 4 eri tet jaksoa per vuosi , ja ensimmäisestä sai kiitettävän kaikesta (yhteis numero 10-) mutta työ oli lasten kanssa ja tyttäreni rakastaa lapsia ja aikookin tälle alalle ja on lasten kanssa todella hyvä , mutta 10 tuli meillekkin yllätyksenä . EHkä hän saa huonommat arvostelut jostain toisesta työpaikasta , ei voi mitään .
Itselläni ei tuolloin yläasteiässä eräässä tet-paikassa käynyt kemiat yhtään työnantajan kanssa yhteen. En ollut vaikea vaan kiltti ja tein pyydettävät asiat enkä silti saanut hyvää arviota.
Toki kyselisin tilanteesta ja puhuttelisin.
Ton ikäinen ja ei pääse ajoissa töihin. Ilmeisesti hyvinkin laiska lapsi.
ennen kaikkea itselleni vihainen, että en sen paremmin ole osannut opettaa esimerkiksi täsmällisyyttä. Toki arviot voivat olla erittäin subjektiivisia. Voittehan te soittaa vaikka yhdessä sinne harjoittelupaikkaan ja käydä palaute läpi, jos on epäselvää mistä joku palaute tuli.
meillä Nokialla on vuosien varrella ollut jos jonkinlaista TET:stä tai "tonnilaista". 80 % näistä lellipennusita eivät ymmärrrä työnteosta mitään, vetelehtivät kaikki päivät, tulevat myöhässä töihin, valittavat kun pitää tehdä "tylsää rutiinityötä" viikon harjoittelussa jne jne jne. Nykylapset ovat aivan järkyttävän laiskoja.
Oma tyttö oli myös harjoittelussa ja on luonteeltaakin ahkera ja teki tosi hyvää työtä joka osastolla missä oli. Minulle soitettiin seuraavana kesänä monesta paikasta että saisiko teidän tytön kesätöihin !!!!
Noille 80 % laiskoista pennuista kenellekään ei ole tarjottu kesätyötä. en ihmettele yhtään