Valokuvaamon ottamien kuvien kopiointi ja jakaminen sukulaisille
Meillä siis yhdet sukulaiset käy otattamassa lasten 1-v. synttärikuvat yms. valokuvaamossa, mutta sitten tilaavat vain pari kuvaa. Sitten skannaavat ne ja tulostavat valokuvapaperille ja jakavat niitä sitten sukulaisille. Musta toi on vaan niin älytöntä touhua! Eikä taida olla ihan laillistakaan? Mä en käsitä... Mietin vaan, että onks tää nykyisin yleistäkin?
Kommentit (62)
..vieläkö joku luulee että lakiuudistuksen jälkeen saisi kopioida edes oman käyttöönsä vaikkapa dvd-levyjä?? Ehei, ei todellakaan! Siitäkin voi saada sakot.
Olen kai sitten vähän naiivi, mutta en aio niin tehdä jatkossakaan.
Ja kympille. Totta hitossa opettajakunta saa kuvat ilmaiseksi. Ei kai niistä yksikään mitään suostuisi maksamaan, kun työnsä puolesta kuviin joutuu menemään. ;)
Koululaisparat ja vanhemmat ovat täysin ahneiden kuvaajien armoilla, kun kouluille lahjoitellaan kameroita ja opettajakunta saa omat kuvansa ilmaiseksi. Ei siinä kiinnosta rehtorin alkaa kilpailuttaa tai edes tinkiä kuvaushinnoista.
Kuvaajilla tässä on moraalissa vikaa, ei meillä fiksuilla.
..vieläkö joku luulee että lakiuudistuksen jälkeen saisi kopioida edes oman käyttöönsä vaikkapa dvd-levyjä?? Ehei, ei todellakaan! Siitäkin voi saada sakot.
edelleen saa kopioida omaan käyttöön, myös dvd levyn. Eikö vieläkään kukaan jaksa ottaa asioista selvää vaan vetelee mututuntumalla :)
DVDn kopionti on nykyään jo yhden hiirenklikkasun päässä eikä ainakaan minusta sisällä siis kovinkaan vahvaa suojausta. En tosin ole viimeaikoina jaksanut kytätä onko tätä DVD suojausta oikeudessa kokeiltu.
jotka skannaatte kuvaamojen kuvia ja annatte niitä sukulaisille, se on äärimmäisen junttia ja noloa ja jos joskus tollaseen kuvaan törmään, menee täysin maku kyseistä toimintaa harjoittavasta wt-perheestä. Ottakaa mieluimmin itse lastennen kuvat, jos laitteet, tilat, koulutus, ammattitaito jne. ei tuo mielestänne kuviin mitään lisäarvoa. Ja joka tapauksessa vaikka itse ottamanne kuva olisi miten säälittävä, se on silti sata kertaa fiksumpi veto kuin varastetun tavaran lähettely sukulaisille.
mulla on sentään ylpeyttä etten tuohon skannastouhuun lähtisi. Se on vähän sama kuin kirjoittaisi kuvan taakse että ps. ollaan niin köyhiä ettei ole varaa ostaa näitä kuvia. Mieluimmin teetän omista kuvista.
Se kuvan/tilan/koulutuksen/... hinta maksetaan sen alkuperäisen kuvan hinnassa. Se naurettava hinta kopioille on vain asiakkaan lypsämistä. Se mitä olen itte skannannu ja teettäny, et huomaa eroa alkuperäseen. Hommaan menee alle tunti kaikkineen, sillä kuvaajalla menee niiden kopioiden tekemiseen pari hiiren klikkasua ja vähän liikuntaa.
En ikinä kehtaisi jaella tuollaisia kellekään. Sehän on suorastaan vastaanottajien väheksymistä että itse värkkäillään kopioita omilla muka-hyvillä laitteilla.
Itse tulostetut eivät sitä paitsi säily kovin pitkään.
Onneksi tällaisiin moukkiin ei tarvitse omassa ystäväpiirissä törmätä.
kuvaverkko Oy stä ja näyttää just siltä kun olisin kiireessä lapsesta napannu yhden kuvan ja tulostanut tavalliselle A4:selle. olen niin pettynyt. yksi kuva otettiin joka epäonnistunut, kuvan laatu ihan surkea ja kuva paperi ohut kuin tavallinen A4 paperi.
1) Taloudellinen tilanne on huono.
2) Kyseinen ihminen on epärehellinen.
3) Tyylitaju puuttuu täysin.
kuvaverkko Oy stä ja näyttää just siltä kun olisin kiireessä lapsesta napannu yhden kuvan ja tulostanut tavalliselle A4:selle.
Jos siis omissa ja kuvapalvelujen kuvissa ei ole mitään eroa ja vastavien kuvien näpsyttely onnistuu kenenltä tahansa tuosta vaan, niin miksi ihmeessä ette ota itse niitä kuvia? Mihin siihen kuvapalvelua tarvitaan?
Tullaan vittuilemaan minulle, joka kerroin faktan varmuuskopioista! Kuitenkaan itsellä ei ole omienkaan sanojen mukaan aavistustakaan siitä, miten asiat ovat lain suhteen tänä päivänä!!
että ainakin joskus kouluissa voitaisiin oppilasvoimin toteuttaa nämä kuvaukset! Siinähän sitä oppia tulisi! Mutta ei ehkä ihan alakoululaisilta luonnistu.
Nyt on monelta päässyt unohtumaan se, että ei niitä kuvia ole pakko ottaa. Etenki jos ne ovat huonoja, ne voi lähettää takaisin. Palautettakin voi firmaan soittaa huonosta kuvaajasta.
Mulla on kolme lasta joten tiedän tosiaan mistä puhun. Taso on kirjava! Suurin osa koulukuvia ottavista kuvaajista on aika huonoja, ja ihmekös tuo, ajatelkaa nyt itsekin. Hyvillä kuvaajilla on töitä muualla! Joskus sattuu helmi ja sitten tulee hyvät kuvat. Yleensä kaikki on ihan juosten kustu, kuten kuvan asettelu ja valaistus ym. Luokkien ryhmäkuvatkin ovat 95% todella huonoja, lapset on vaan lätkäisty siihen paikalleen ja hymy naamaan ja räps. Asettelut jälleen aivan pielessä ynnä muut perusasiat. Esim. meidän koululaisen ryhmäkuvassa oli yläreunassa osa kerrostaloa näkyvissä vaikka pienellä rajauksella sen olisi saanut siitä pois tai siirtämällä lapset vähän eri paikkaan pihalla. Huoh.
Mulle ei ainakaan kannata tulla itkemään että olisit käynyt kouluja jotta sulla olisi maksaa se 60 Euroo. Kun kuvat tulevat niin mietimme ihan rehellisesti miten monta niitä tarvitaan, ei niitä tarvitse kaikille sukulaisille jakaa. Oletteko koskaan miettineet, että jos sulla on vaikka kolme lasta ja ne on päiväkodissa muutaman vuoden plus koulussa 9-12 vuotta, niin HALUAAKO niiden tädit ja sedät joka vuoden muotokuvat, mitä ne niillä tekee???
Valokuvaajan kuvan skannaaminen on tekijänoikeusrikos enkä ikinä kehtaisi siihen ryhtyä. On myöskin äärimmäisen noloa ottaa näitä skannattuja kuvia joiltakin vastaan... Niiden laatukin on sitä ja tätä, kuva on epäselvä usein ja värit hiipuvat vuodessa, parissa kun ne on kotitulostimilla vielä tulosteltu tai duunissa.
musiikin tai elokuvien imuttelu piraatisti netissä. Ryöstöä. Itse ottamiaan kuvia voi tulostella mielin määrin, mutta valokuvaamon kuvien monistus on rosvoamista.
Ostin melkein koko paketin, mutta olen myos kopioinut kuvia, kun niita tuntuu menevan joka paikkaan.
Se on vaarin, mutta toisaalta kuvaamo on myos rahansa saanut. Ja kuvan ON kalliita.
Sain muuten idean tahan paikalliselta rehtorilta...
Tekijänoikeuslainsäädäntö saattaa olla mitä on, mutta tuota lakia jätän noudattamatta. Piste.Hyvää esimerkkiä annat lapsillesi. Lakeja voi jättää noudattamatta jos itsestä siltä tuntuu?
Eikä kukaan, kelle olen antanut skannaamani ja netin kautta teetetyn kuvan ole koskaan huomannut mitään eroa. Päinvastoin ovat kehuneet kuinka harvinaisen onnistunut ja upea otos. :)Eivät ole kehdanneet sanoa, että itsetekoiset kuvasi ovat kauheita. En minä ainakaan kehtaisi sanoa enkä ole sanonutkaan kun olen näitä amatööriräpellyksiä saanut.
Ei ole itsestäänselvää että valokuvaajalle tulee räpsäsystä tekijänoikeus. Ja muutaman kopion kun tekee niin mitään lakia ei rikota. Revi perseesi siihen, siinä nimittäin meni sunkin itkustas pohja.
Muotokuvan jäljentäminen valokuvaamalla
Asiakas tuo valokuvaamoon toisen valokuvaamon ottaman muotokuvan ja pyytää tekemään
siitä itselleen jäljennöksen. Saako jäljennöksen tehdä ilman kuvaajan lupaa?
Yksityiseen käyttöön saa julkistetusta teoksesta valmistaa tai valmistuttaa muutaman
kappaleen. Siten valmistettua kappaletta ei saa käyttää muuhun tarkoitukseen.
Muotokuvan kopioiminen omaan käyttöön
Henkilö otattaa valokopioita lapsensa koulukuvasta ja jakaa niitä sukulaisille. Rikkooko
hän tekijänoikeuslakia?
Ei riko, jos kopioita on vain muutama, ja ne on tarkoitettu yksityiseen käyttöön.
Henkilö voi itse valmistaa tai valmistuttaa teoksen tai valokuvan kopion muilla
kuin taiteellisilla menetelmillä omaan käyttöön tai 3–4 lähipiiriinsä kuuluvalle.
Muutama kopio suvulle on siis ihan lainmukaista. Lähde http://www.finnfoto.fi/files/2007/12/valokuvaajan_tekijanoikeusopas.pdf
Muotokuvan jäljentäminen valokuvaamalla Asiakas tuo valokuvaamoon toisen valokuvaamon ottaman muotokuvan ja pyytää tekemään siitä itselleen jäljennöksen. Saako jäljennöksen tehdä ilman kuvaajan lupaa? Yksityiseen käyttöön saa julkistetusta teoksesta valmistaa tai valmistuttaa muutaman kappaleen. Siten valmistettua kappaletta ei saa käyttää muuhun tarkoitukseen. Muotokuvan kopioiminen omaan käyttöön Henkilö otattaa valokopioita lapsensa koulukuvasta ja jakaa niitä sukulaisille. Rikkooko hän tekijänoikeuslakia? Ei riko, jos kopioita on vain muutama, ja ne on tarkoitettu yksityiseen käyttöön. Henkilö voi itse valmistaa tai valmistuttaa teoksen tai valokuvan kopion muilla kuin taiteellisilla menetelmillä omaan käyttöön tai 3–4 lähipiiriinsä kuuluvalle. Muutama kopio suvulle on siis ihan lainmukaista. Lähde <a href="http://www.finnfoto.fi/files/2007/12/valokuvaajan_tekijanoikeusopas.pdf" alt="http://www.finnfoto.fi/files/2007/12/valokuvaajan_tekijanoikeusopas.pdf">http://www.finnfoto.fi/files/2007/12/valokuvaajan_tekijanoikeusopas.pdf…;
kyllähän sitä saa tosiaan kuvastakin teettää vaikka toisessa liikkeessä kopion.
Täällä taas joku yksi mies ja kultanen noutaja -yrittäjä vinkuu ruosteisen pakunsa kanssa. Piirtelee nelikenttää ja onnittelee itteään ja yrittää päteä mammapalstalla. Vai onko kyseessä kenties yrittäjän vaimo joka paukuttaa miehensä henkseleitä?
Joillekin 60€ on sellanen summa että mielummin kopioi, tekee se sitten ihmestä köyhän tai ei.