Nyt ovat hyvät neuvot kalliit! Miten saan 9kk vanhan lapsen lopettamaan yöimetykset?
Poika on nyt viikon ajan heräillyt öisin n. tunnin välein syömään. Ja aamuisin ei sitten olekaan enää nälkä, kun on yön tissitellyt. Aamupuuro on yhtä huutamista. Myös päivällä unet ovat katkonaiset, nukkuu noin 3-4 kertaa 30-45 minuutin päikkäreitä. Herättyään nousee seisomaan pinnasängyn reunaa vasten ja huutaa. Meneekö tämä itsestään ohi, vai pitäisikö pitää jonkin sortin unikoulu? Mies tekee töissä pitkää päivää, joten häntä en henno pyytää valvomaan. Itse alan olla jo aika piipussa kun en saa yöllä enkä päivällä nukuttua.. Mitä ihmettä voin tehdä?
Kommentit (38)
ehdottomasti lopettaa yösyötöt ja hyssytellä lapsi uneen,menee muutama yö lapsen huutaessa ja sitten todennäköisesti alkaa nukkuun yöt...varmasti myös päiväunetkin paranee tämän myötä.
Syötän pojan aina iltaisin ihan täyteen iltapuurolla ts. syötän niin kauan kunnes ei enää huoli. Lapsi nukkuu ns. sivuvaunussa, eli pinniksessä meidän sängyn vieressä. Poika syö tuttia aina nukkuessaan. Ei oikein suostu nukkumaan vaunuissa.
ehdottomasti lopettaa yösyötöt ja hyssytellä lapsi uneen,menee muutama yö lapsen huutaessa ja sitten todennäköisesti alkaa nukkuun yöt...varmasti myös päiväunetkin paranee tämän myötä.
Lapsi ei oikein nukahda muuten kuin tissille, hyssyttelystä suuttuu vain enemmän, kun tietää, että multa saa maitoa. Olen kokeillut hyssyttelyä, mutta joudun lopulta taipumaan, kun väsyn huutoon ja tiedän, että tissiä saatuaan poika nukahtaa heti.
ap
Kyllä se oppii että sulta sitä maitoa ei enää heru. Ja tiedän että sitä lapsen huutoa on tosi kurja kuunnella mutta se menee varmasti muutamassa yössä ohi. Ja jos jatkat tota malliin niin sehän kinuaa sitä tissiä vielä vuodenkin päästä....
Ei se miehen unentarve ole sen suurempi kuin sullakaan. Otate yhteiseksi projektiksi ny saada lapsen nukkumaan yön läpi. Ei se miehesikään siihen lapsen itkuun kuole :)
Ja mitä hemmetin väliä sillä on, vaikka lapsi haluaisikin tissiä vielä vuoden päästä? Ei sen ikäinenkään vielä ole liian vanha tissille. Tietysti jos keksit jonkin keinon lopettaa yöimetys, mutta jatkaa päivisin, niin se ois hyvä. Itse en vaan ole koskaan tajunnut miten sen saisi toimimaan. Mutta ei missään tapauksessa tissiä pois noin pieneltä, jos imetys sujuu!
Kyllä se oppii että sulta sitä maitoa ei enää heru. Ja tiedän että sitä lapsen huutoa on tosi kurja kuunnella mutta se menee varmasti muutamassa yössä ohi. Ja jos jatkat tota malliin niin sehän kinuaa sitä tissiä vielä vuodenkin päästä....
Minusta kyllä olisi tuntunut aika härskiltä imettää taaperoa joka ei edes ravinnoksi sitä maitoa enää kaipaa....
Ei se miehen unentarve ole sen suurempi kuin sullakaan. Otate yhteiseksi projektiksi ny saada lapsen nukkumaan yön läpi. Ei se miehesikään siihen lapsen itkuun kuole :)
en viitsisi asialla vaivata, kun ressu muutenkin tekee melkein ympäripyöreitä päiviä, eli käy lähinnä kotona nukkumassa. Ajattelin, jos tuon unikoulun voisi hoitaa niin, että mies menisi olkkarin sohvalle tai hotelliin pariksi yöksi huutoa kuuntelemasta ja mä hoitaisin pojan kuntoon sillä välin. Mutta kun itsekin on ihan kuolemanväsynyt, niin pelkään,että heikkona hetkenä tulisi työnnettyä se tissi suuhun ja koko homma olisi pilalla. Jotenkin vieläkin salaa toivon, että tämä menisi itsestään ohi, jos jaksan vielä pari yötä imettää...:(
ap
Ja mitä hemmetin väliä sillä on, vaikka lapsi haluaisikin tissiä vielä vuoden päästä? Ei sen ikäinenkään vielä ole liian vanha tissille. Tietysti jos keksit jonkin keinon lopettaa yöimetys, mutta jatkaa päivisin, niin se ois hyvä. Itse en vaan ole koskaan tajunnut miten sen saisi toimimaan. Mutta ei missään tapauksessa tissiä pois noin pieneltä, jos imetys sujuu!
kun poika syö 10-12 kertaa yössä, eikä päivällä ruoka maistu kun masu on pullollaan maitoa, siksi. Ja myös siksi, kun äitinsä nukkuu seisalleen yöheräilyjen takia.
ap
kuulostaisi ainoalta vaihtoehdolta. Enkä myöskään usko että lapsi siitä mitenkään kärsii kunhan hän kokoajan tietää että tuttu ja turvallinen aikuinen on lähellä. Ja jos miehestä ei ole sinua noina öinä tukemaan ettet retkahda, niin löytyisikö tuttavapiiristä ketään joka voisi tulla seuraksi? Itse olin muutama vuosi takaperin ystäväni tukena vastaavassa tilanteessa ja sitä itkua kesti ensimmäisenä yönä noin 2 tunnin ajan ja seuraavana enää puoli tuntia :)
Meillä on vauvalla sama vika, ikää hieman vähemmän. Lisäongelmana vielä allergioista johtuvat vatsavaivat. Nyt vielä hampaitakin tulossa.
Mä olen "ratkaissut" ongelman nukkumalla vauvan vieressä, saa tissin suuhun ilman, että mun tarvitsee herätä kunnolla. Minä saan kyllä vauvan sylissä rauhoittumaan, mutta sitä kestää vain hetki ja mun käteni eivät kestä enää vauvan jatkuvaa hyssyttelyä sylissä. Ei edes sitä jokusta yötä putkeen, mitä unikoulu vaatisi. (Lääkärin määräys välttää turhaa kanniskelua.) Pelkään myös sitä, ettei unikoulusta tulisi mitään ja sitten olisin vielä väsyneempi, enkä jaksaisikaan enää noita heräilyitä.
Viis siitä mitä kaikki neuvolat ja muut sanovat, minä olen päättänyt sietää heräilyitä ja selviytyä niistä vähimmällä vaivalla ja rukoilla, että ne helpottavat siitä itsekseen.
Eli ennen pärjäsi hyvin 1-2 syönnillä ja nyt herätään 2 h välein... Päivällä ei maito kelvaanut enää missään vaiheessa! Tämä tilanne tuli esiin pikkuhiljaa niin että heräämiset lisääntyivät ja vahvistin sitä tietämättäni antamalla aina joka herätykseen rintaa.Huono tapa
Lapsi nukkuu omassa pinnasängyssä ja aloitin viikko sitten jonkinnäköistä unikoulua. Meillä myös mies, jolla pitkät työpäivät ym.
Kun lapsi heräsi otin hänet viereen niin kuin ennen tosin nyt annoin vain tutin ja silittelin selkää enkä hyssytellyt sen enempää. Lapsi herää edelleen aika usein, mutta joka kerralla ei tarvita enää rintaa. Annan rintaa silloin kun edellisestä juonnista on 4-5h (lapsi vasta 6,5kk). Suurin haaste on saada lapsi jäämään ilman nostamista omaan sänkyynsä rauhallisena...Tästä varmasti tulee ne huuto yöt vastaan, mutta kyllä sitä jonkin yön kestää jos vaikka tilanne parantuisi hieman. Se onkin nyt seuraava askel, hiljaa hyvää tulee!
En tiedä onko tästä mitään apua, mutta tieto siitä että muillakin samaa ongelmaa, helpottaa kummasti :)
Tiedän että iltaisin on aina hieman jännä mennä nukkumaan kun on aivan väsynyt ja tietää että kohta taas herätään ja kuinkahan kovaa tällä kertaa huudetaan. Meillä tätä on jatkunut nyt 6 viikkoa...
Tsemppiä sinne!
Meillä on vauvalla sama vika, ikää hieman vähemmän. Lisäongelmana vielä allergioista johtuvat vatsavaivat. Nyt vielä hampaitakin tulossa.
Mä olen "ratkaissut" ongelman nukkumalla vauvan vieressä, saa tissin suuhun ilman, että mun tarvitsee herätä kunnolla. Minä saan kyllä vauvan sylissä rauhoittumaan, mutta sitä kestää vain hetki ja mun käteni eivät kestä enää vauvan jatkuvaa hyssyttelyä sylissä. Ei edes sitä jokusta yötä putkeen, mitä unikoulu vaatisi. (Lääkärin määräys välttää turhaa kanniskelua.) Pelkään myös sitä, ettei unikoulusta tulisi mitään ja sitten olisin vielä väsyneempi, enkä jaksaisikaan enää noita heräilyitä.
Viis siitä mitä kaikki neuvolat ja muut sanovat, minä olen päättänyt sietää heräilyitä ja selviytyä niistä vähimmällä vaivalla ja rukoilla, että ne helpottavat siitä itsekseen.
meilläkin poika nukkuu alkuyön omassa sängyssään, mutta ensimmäisen heräämisen jälkeen siirrän hänet viereeni ja siinä sitten imuttelee loppuyön. Ongelmana vaan on jätkuva päänsärky imetyksestä jumiutuneista niskoista ja siitä, että joudun nukkumaan koko yön samassa asennossa, koska lapsi herää jokaiseen käännähdykseeni. Minäkin olen toivonut ja rukoillut, että ongelma vain katoaisi, mutta nyt se on vaan pahentunut :( Ja nyt tilanne on tosiaan mennyt niin pahaksi, että päiväunetkin nukutaan pikkupätkissä, joten hirveästi ei voi päivää suunnitella :( Ja illalla lapsi menee nukkumaan noin kymmenen aikaan ja herää ensimmäisen kerran yhdeltätoista. Tämä mamma alkaa siis olla jo aika puhki!
On lopettaa yöimetys. Meillä ei mikään muu auttanut, kahta lasta olen imettänyt myös yöllä yksivuotiaaksi asti. Sitten loppu voimat.
kun meillä on ollut ihan samaa :(.
jos ainoa keino on lopettaa yöimetys, niin sitten hyviä vinkkejä siitä, miten se tapahtuisi kaikkein kivuttomimmin. Jotenkin hirvittää aloittaa unikouluvalvominen, kun nytkin jo näkee pikku-ukkoja väsymyksen takia. Miten siinä voi pysyä johdonmukaisena ja pää kylmänä? Ja kaikkein pahinta on se, jos se ei sitten onnistukaan ja olenkin valvonut "turhaan" ja tuloksena on vielä karmeammat univelat.. Lapsen päiväunienkaan aikana en oikein voi nukkua, kun ovat nekin niin onnettoman lyhyitä nykyään :(
ap
Tapansa kullakin.
Mutta ap:lle pahoittelut, luin viestisi huolimattomasti. Itse en vaan keksi, miten saat yösyötöt loppumaan, jos jatkat päivisin imetystä, mikä kai edelleen oli tarkoitus (ainakaan en löytänyt viesteistäsi mainintaa imetyksen lopettamisesta kokonaan)? Ja tiedän hyvin omasta kokemuksesta, miten helppo on väsyneenä taipua siihen, että laittaa vain tissin suuhun niin saa itsekin nukkua.
Kaipa sitä pitää vain miettiä kumpi on pienempi paha: jatkaako imettämistä päivin ja öin (jonkun aiemmin ehdottama vieressä nukuttaminen ei ole yhtään huono juttu, silloin ei tarvitse itse nousta), jolloin lapsi ei välttämättä syö päivisin kovin paljon, vai lopettaako imetys kokonaan, mikä edelleen on minusta liian aikaista, kun kyseessä on vasta 9-kuinen. Jos se tekee minusta imetysfanaatikon, niin sitten olen sellainen ;)
Minusta kyllä olisi tuntunut aika härskiltä imettää taaperoa joka ei edes ravinnoksi sitä maitoa enää kaipaa....
meilläkin poika nukkuu alkuyön omassa sängyssään, mutta ensimmäisen heräämisen jälkeen siirrän hänet viereeni ja siinä sitten imuttelee loppuyön. Ongelmana vaan on jätkuva päänsärky imetyksestä jumiutuneista niskoista ja siitä, että joudun nukkumaan koko yön samassa asennossa, koska lapsi herää jokaiseen käännähdykseeni. Minäkin olen toivonut ja rukoillut, että ongelma vain katoaisi, mutta nyt se on vaan pahentunut :( Ja nyt tilanne on tosiaan mennyt niin pahaksi, että päiväunetkin nukutaan pikkupätkissä, joten hirveästi ei voi päivää suunnitella :( Ja illalla lapsi menee nukkumaan noin kymmenen aikaan ja herää ensimmäisen kerran yhdeltätoista. Tämä mamma alkaa siis olla jo aika puhki!
Teillä siis vielä huonompi tilanne kuin meillä. Jotenkin lohdullista kuulla, mutta tietty sinun kanaltasi ikävä. Meillä sentään vauva nukkuu parhaiten minun vieressäni, välittämättä liikkeistäni, vaikka minäkään en uskalla kääntyillä pahemmin, jotten vahingossa käänny vauvan päälle. Minä sentään pystyn vaihtamaan puolta aina välillä yöllä, jotta olen edes eri kyljellä.
Jotain tuossa teidän tilanteessanne on kyllä tehtävä. Yrittäisin edes vähän unikoulua, jotta homma helpottaa. Tai auttaisikohan yöunia, jos päiväunet saisi yhtenäisemmiksi? Jos vauva oppisi nukkumaan pidempiä pätkiä niin. Onnistuuko vauvan nukuttaminen vaunuissa paremmin? Jos pystyisit tekemään jonkin aikaa parin tunnin vaunulenkkejä.
t. 15
vaikka töissä käykin. Eka ilta meni 1,5h ennenkuin nukahti, seuraavana 1h ja sitten enää 0,5h. Ja muutenkin isä on ottanut tuon nukuttamisen itselleen - mulla jää edes hetki hengähdysaikaa iltaisin (aiemmin jouduin menemään aina lapsen kanssa nukkumaan, koska heräsi, jos liikahdinkaan :().
eli kiinnitä huomiota riittävän täyttävään iltapalaan (puuro/velli). nukkuuko lapsi omassa sängyssä vai välissä? onko tutti käytössä? kokeile antaa tuttia välillä yöllä.
päivällä laita vauva vaunuihin nukkumaan ja lähde kävelylle, josko päikkärit siitä venyisivät ja tasoittuisivat.