Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valittaisitko SINÄ työsyrjinnästä? Mammalomalta palattuani minut "alennettiin".

Vierailija
19.10.2009 |

Pitäisikö mun valittaa pomolleni työsyrjinnästä, kun en päässyt entisiin tehtäviini takaisin?

Olen ollut pari kuukautta töissä pitkän tauon jälkeen. Aiemmin mulla oli paljon vastuuta, nyt äitiysloman/hoitovapaan sijaiseni, joka on töissä edelleen, hoitaa tämän kaiken.

Minut on käytännössä siis "alennettu aputytöksi". Palkka kuitenkin sama kuin ennen, eikä vastuu tai stressi paina.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supersijaiselle ei makseta ylityökorvauksia. Hän tekee pitkiä päiviä saadakseen vakituisen paikan.

Mulla on kyllä tarpeeksi töitä, en pyörittele peukaloita. Kyse on siitä, että mulla ei ole entistä vastuuta.

Pidin ennen "kaikkia lankoja" käsissäni ja ilman minua koko työyksikkö olisi ollut hukassa. Nyt sijaiseni on tässä asemassa.

Ongelma tässä järjestelyssä se, että kun supersijainen pian vakinaistetaan, multa saattavat jossain vaiheessa loppua työt.

Vierailija
2/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, tiedän että silloisella pomollani oli ilmeisiä ongelmia naisten kanssa työskentelyssä muutenkin, mutta silti.

Ensin voi kuulostaa hyvältä, että saa saman palkan ja voi löysäillä töissä eikä tarvitse stressailla liioista hommista tai vastuusta. Mutta kokemuksesta voin kertoa, ettei se pidemmän päälle ole hyväksi, kuten tuossa jo joku kirjoittikin. Itse koin valtavan huonoa omaatuntoa siitä, että olin vienyt lapsen hoitoon ja mennyt töihin ja sitten se työnteko olikin pelkkää peukaloiden pyörittelyä sillä välin kun lapsi oli hoidossa. Tuntui että olin aivan turhaan mennyt töihin ja turhaan vienyt lapsen hoitoon, mikä ei sekään ollut ollut helppo ratkaisu. Toki palatessani kuvittelin, että saan takaisin omat kivat ja vastuulliset hommani tai edes vastaavat, mutta sehän ei mennytkään sitten niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuo, että jos vielä suunnittelee lapsia, olisi syy olla pitämättä puoliaan.. erittäin huono neuvo. vaikka vielä suunnittelisikin jossain vaiheessa uutta lasta, eihän siitä mitään varmuutta etukäteen ole! elmässä kun ei kaikki mene välttämättä suunnitelmien mukaan.

Vierailija
4/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henk.koht mulle tulisi enemmän stressiä siitä että menisin näennäisesti pyörittelemään peukaloitani töihin ja lapsi olisi hoidossa.

Riippuen tietenkin ihmisen työmotivaatiosta mutta itselle tulisi varmasti mieleen alkaa katsastaa uusia mahdollisuuksia toisessa paikassa.

Vierailija
5/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supersijaiselle ei makseta ylityökorvauksia. Hän tekee pitkiä päiviä saadakseen vakituisen paikan.

Mulla on kyllä tarpeeksi töitä, en pyörittele peukaloita. Kyse on siitä, että mulla ei ole entistä vastuuta.

Pidin ennen "kaikkia lankoja" käsissäni ja ilman minua koko työyksikkö olisi ollut hukassa. Nyt sijaiseni on tässä asemassa.

Ongelma tässä järjestelyssä se, että kun supersijainen pian vakinaistetaan, multa saattavat jossain vaiheessa loppua työt.

tulee yt-neuvottelu, jossa sulta työt loppuu, niin muista pyytää pöytäkirjaan merkittäväksi että kyseessä on tilanne, jossa sijaista ei olisi edes otettu, jos et olisi jäänyt äitiysvapaalle, joten sitä kautta kyseessä on työsyrjintä varmasti. Eli kysy, olisiko sijainen X otettu työhön, jos et olisi tullut raskaaksi ja jäänyt äitiyslomalle, ja pyydä merkitsemään vastaus pöytäkirjaan.

Vierailija
6/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kysyisin, saisinko ainakin osan vastuullisista toimistani takaisin ja koska.

Pomokaan ei nokkaansa pidemmälle näe, jos on vakinaistamassa kyseistä työntekijää joka painaa nyt hirveän pitkää päivää (onko nainen? Ei varmaan ole vielä äiti jos voi painaa pitkää päivää) ja vakinaistettuaan hänet on ehkä supertyöntekijän vuoro jäädä äippälomalle piiiitkäksi aikaa. Pomo on sitten taas samassa jamassa. Eli nyt kun olet tullut takaisin töihin ja jos ei äitiyslomia ole enää horisontissa, niin fiksuinta pomollekin olisi antaa sinulle tehtäväsi takaisin.

Vierailija
7/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan ole erityisasemassa jos on joskus ollut äitiyslomalla.. voidaan sellainenkin irtisanoa.

Vierailija
8/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan ole erityisasemassa jos on joskus ollut äitiyslomalla.. voidaan sellainenkin irtisanoa.

sijainen vakinaistetaan ja vähän sen jälkeen ap jäisi työttömäksi, asia voidaan näyttää työsyrjinnäksi, sillä sijaistahan ei olisi palkattu, ellei ap olisi tullut raskaaksi ja jäänyt äitiyslomalle.

Vierailija
9/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo sijainen on parempi työntekijä kuin AP?

Vierailija
10/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on hyvä "nostaa kissa pöydälle" ja puhua asioista avoimesti ja suoraan, ennen kuin lähdetään valittamaan.

Taustalla voi olla yksinkertaisesti sellainenkin näkökulma, että sinulle tarjotaan pienen lapsen äitinä pehmeä lasku takaisin töihin. Itse olen henkisesti varautunut siihen, että oma vastuualueeni siirtyy tässä äitiysloman aikana toisen hoidettavaksi ja on todennäköistä, että palattuani oma työtehtäväni on muuttunut hieman "vähemmän vastuulliseksi". Palkka luonnollisesti pysyy samana, mutta haluan kyllä varmistaa, onko minulla yhtä hyvät etenemis/palkankehitysmahdollisuudet kuin aiemminkin.

Vierailija
11/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkia näitä viestejä, mutta olen itsekin palannut jokunen kuukausi takaperin äitiyslomalta/vanhempainvapaalta.

Vuoden aikana moni asia on muuttunut, joten pomoni ehdotti, ettei siirretä vastuita minulle takaisin, sillä sijaiseni jatkaa samassa tiimissä ja on tällä hetkellä paremmin asioista perillä. Itse pidän tätä hyvänä vaihtoehtona, ja tilaisuutena lähteä "puhtaalta pöydältä" työtehtävien sekä haasteiden suhteen. Tällä hetkellä saan tehdä ehkä enemmän sitä mitä haluan ja monipuolisemmin. Tsemppiä!

Vierailija
12/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että supersijainen on lapseton, itseäni 5 vuotta nuorempi nainen, joka on ahkeruudellaan tehnyt hyvän vaikutuksen minuunkin. Pitäisin hänet mielellään työtoverina, mutta haluaisin hänet pois omalta paikaltani.

Joissain asioissa hän on parempi työntekijä kuin minä, mutta joissakin vastaavasti huonompi. Jos pomon täytyy päättää, kumman hän pitää, valinta on varmasti vaikea. Onneksi mulla on lapsiluku täynnä.

Vierailija
13/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai teidän koko yksikkö yhtä ainutta projektia tee? Sinulle oma projekti, hänelle omansa. Isommankin projektin voi jakaa siten, että vastaat itsenäisesti jostain osa-alueesta.

Vierailija
14/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhut vaan kiertämään millainen firma ja pomo tekee tuollaista. Irtisanoisin itseni. Ei tuollaisessa firmassa kannata työskennellä. Sikamaista!!1

Vierailija
15/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että supersijainen on lapseton, itseäni 5 vuotta nuorempi nainen, joka on ahkeruudellaan tehnyt hyvän vaikutuksen minuunkin. Pitäisin hänet mielellään työtoverina, mutta haluaisin hänet pois omalta paikaltani. Joissain asioissa hän on parempi työntekijä kuin minä, mutta joissakin vastaavasti huonompi. Jos pomon täytyy päättää, kumman hän pitää, valinta on varmasti vaikea. Onneksi mulla on lapsiluku täynnä.

tuo tuokin pointti esille että lapsiluku on kohdallasi täysi jos puhe menee sinne suuntaan. Jos pomo ei edelleenkään halua antaa vastuuta sinulle, niin ehkä kertoisin että olen ottanut yhteyttä liiton asianajajaan kertomatta kuitenkaan hänen kanssaan käydystä keskustelusta mitään.

Vierailija
16/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lapsettomalle nuoremmalle supersijaiselle annettiin palatessani mukavemmat päivävuorot kun taas itse halusin jäädä osittaiselle hoitovapaalle niin minulle annettiinkin päivähoidon kannalta mahdottomat iltavuorot ja vastuullisemmat aiemmat tehtävät jäivät supersijaiselleni joka aiemmin oli alaiseni. Nyt siis toisinpäin:-/

Vierailija
17/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samassa tilanteessa. Olin poissa töistä 3,5 vuotta (kaksi lasta) ja kun palasin, minulle kerrottiin että vanhaa hommaa ei ole, ajat ovat huonot ja ko. tiimissä ei tarvita enää yhtään lisätyöntekijää. Vanha äitiyslomasijaiseni on ylennetty muihin hommiin, tosin olin äitiysvapaan lisäksi pidempään hoitovapaalla.

Heillä oli tarjota "ota tai jätä" hengessä vain yksi homma, perus toimistotyötä suunnittelutason hommien sijaan. Otin homman vastaan koska parempaakaan ei ole tarjolla, mutta etsin koko ajan parempaa paikkaa muualta. Toisaalta sain pitää vanhan palkan ja työtehtävät ei ainakaan seuraa kotiin tai stressaa iltaisin/viikonloppuisin - ihan kiva juttu oikeastaan kahden pienen lapsen äitinä.

Jos minulle nyt tarjottaisiin vanhoja hommia takaisin, en todennäköisesti edes ottaisi niitä vastaan.

Vierailija
18/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yrittäisin itse olla aloitteellinen ja kerätä itselleni haasteellisempia tehtäviä, jos nykyinen meno tympii.

Vierailija
19/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mielestäni ihan luonnollista että sinulla on vähemmän vastuuta ja töitä.

Vierailija
20/40 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan työtehtävät säily mammalomalla, paikka saattaa säilyä mutta tehtävät ei! Ei mitenkään voi olettaa että voi juuri samaan palata. Sitä paitsi itse ainakin nauttisin töistä samalla liksalla ilman stressiä ja pääsisin ajoissa kotiin nauttimaan pienistä lapsista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi