Valittaisitko SINÄ työsyrjinnästä? Mammalomalta palattuani minut "alennettiin".
Pitäisikö mun valittaa pomolleni työsyrjinnästä, kun en päässyt entisiin tehtäviini takaisin?
Olen ollut pari kuukautta töissä pitkän tauon jälkeen. Aiemmin mulla oli paljon vastuuta, nyt äitiysloman/hoitovapaan sijaiseni, joka on töissä edelleen, hoitaa tämän kaiken.
Minut on käytännössä siis "alennettu aputytöksi". Palkka kuitenkin sama kuin ennen, eikä vastuu tai stressi paina.
Kommentit (40)
niin muista pyytää pöytäkirjaan merkittäväksi että kyseessä on tilanne, jossa sijaista ei olisi edes otettu, jos et olisi jäänyt äitiysvapaalle, joten sitä kautta kyseessä on työsyrjintä varmasti. Eli kysy, olisiko sijainen X otettu työhön, jos et olisi tullut raskaaksi ja jäänyt äitiyslomalle, ja pyydä merkitsemään vastaus pöytäkirjaan.
Ei tietenkään sijaista olisi palkattu jos ap ei olisi jäänyt mammalomalle! Ap:tä oli jäänyt paikka tyhjäksi ja siihen piti palkata SIJAINEN. Jos ap:n tilalle olisi palkattu vakituinen työntekijä niin tilanne ois ollut eri.
lähtee teiltä ja sinä palaat vanhaan tehtävääsi.
Sinulla on "kaikki langat käsissäsi" ja kaikki ovat riippuvaisia sinusta.
Lapsesi sairastuu. Mitä teet?
äläkä nyt yritä esittää, ettäonhan lapsella isäkin ja meillä on hyvä tukiverkosto.
lapsesi sairastuu uudelleen. Saa ikävän infektiokierteen, infektioastman ja joudutte joka räkätaudissa osastolle.
En nimittäin tunne yhtäkään äitiä, joka tuoreena äitinä ei olisi pois töistä lapsensa hoidon vuoksi.
t:työnantaja ja äiti, jonka lapsi sairasteli pienempävä paljon
(
firmassa ei ole VIRKOJA, vaan kunnissa ja valtiolla
vapaaehtoisesti lyhennettyä työpäivää. Taidan nyt nauttia nyt muutaman viikon pehmeästä laskusta ja alkaa sitten vaatia vastuuta. Sitten täytynee siirtyä takaisin normaalimittaisiin päiviä.
Kiitos mielipiteistänne!
AP
Jos on, niin millä perusteilla?
Onko työpaikallasi luottamusmiestä? Kuulutko liittoon, sieltäkin saisi pätevää neuvontaa.
samanarvoinen / samantasoinen työtehtävä. Samaa työtä ei ole pakko antaa takaisin.
Jos nimike ei muutu eikä palkka laske niin lakivelvoite täyttyy.
Minä olen ollut kaksi kertaa äitiyslomalla ja hoitovapaalla ja kummallakaan kerralla en ole samaa työtä saanut takaisin. Tosin olen päässyt uusiin, haastavampiin tehtäviin.
Mutta sillä ei liene mitään tekemistä äitiysloman kanssa, vaan kokemukseni ja ominaisuuksieni kanssa.
Pitää vaan itse lähteä uudelleen rakentamaan toimenkuvaansa, pikkuhiljaa haalia itselleen vastuullisempia tehtäviä. Been there, done that.
työpaikalla alkaa yt-neuvottelut ja sinut pistetään pihalle ja sijaisesi saa jäädä, sitten on aika nostaa iso haloo.
mutta tosiaan kukaan ei voinut asialle mitään, koska meillä asioista päätti tasan ja ainoastaan yksi henkilö, jonka takana oli muiden läskimahaisten vanhojen ukkojen vankkumaton muuri.
Sijaiseni on määräaikainen, mutta vakinaistaminen jo varmaa, kuulemma vain ajan kysymys.
Kuulun liittoon, sieltä lakimies kertoi, että kyse voi kohdallani olla työsyrjinnästä. Luottamusmiestä meillä ei ole.
Nimikkeeni ja palkkani ovat tosiaan samat kuin ennen taukoa. Pitää kai yrittää haalia takaisin vastuuta ja työtehtäviä tältä "supersijaiselta".
Hän muuten tekee koko ajan reilusti ylitöitä. Tuntuu epäreilulta kilpailla tehokkuudessa hänen kanssaan, kun hän tekee viikossa 50 tuntia töitä ja mä vain 30.
Että et ole vielä ihan päättänyt olisiko tuo hyvä vai huono juttu. Kun kirjoititkin, että palkka pysyy samana ja ilman työstressiäkin tj... Ei tuossa nyt taida olla vielä ainakaan ihan aihetta valittaa. Jos sinut on "siirretty" toisiin työtehtäviin, voi ihan reilusti kysyä pomolta pääsetkö takaisin vanhoihin hommiin ja jos niin missä vaiheessa. Jos et, niin mitä vastuullisempaa hommaa sinulle voisi tarjota. Työnkuvan pitäisi vastuutasoltaan vastata entistä. Voi olla myös, ettei sijaistasi ole voinut palkata vain aitiyslomasi ajaksi, vaan hänelläkin täytyy täyttyä joku tietty työmäärä firmassa ja sinä saat rauhassa nyt palata työelämään ilman, että kaikki vastuullisimmatkin asiat täytyy muistaa heti alkuunsa.
Ota ja kysy suoraan esimieheltä mikä on homman nimi. Ei kenenkään tarvitse selvännäkijää töissä leikkiä, vaan asioiden pitää tulla työntekijälle tietoon.
Olen ollut kolmesti äitiyslomalla ja joka kerta on käynyt noin. Joutuu aloittamaan alusta joka kerta, vaikka olisi poissa vain vanhempainloman loppuun. Samoin on käynyt muillekin, joten siinä ei ole mitään tekemistä henkilökohtaisilla ominaisuuksilla eikä sillä miten pitkään on ollut poissa.
Vaikea valittaa minnekään, kun tosiaan nimike ja palkka pysyvät samana. Mutta on turhauttavaa laittaa lapsi päivähoitoon ja mennä töihin tyhjää toimittamaan.
se tuo vaan hankaluutta käytännössä
Kerrot minkälaisia töitä osaat ja haluat tehdä. Ja minten ajattelet urasi kehittyvät heidän talossa.
Mutta jos ajattelit vuoden päästä jäädä taas mammalomalle, niin minusta olisi reilua olla aputyttönä nyt -kun kerran palkkakin on sama. Ja rakentaa uraa vasta kun lapset on tehty ja aikomuskin on panostaa työelämään.
Ja samaan aikaan sinä pyörittelet peukaloita? Silloin on sinun aika "ottaa" itsellesi vastuullisempia tehtäviä. Työelämässä arvostetaan aloitteellisia ihmisiä.
Toisaalta kun joskus vaihdat työpaikkaa, niin todistuksessa lukee vaan nimike ja työssäoloaika. Kukaan ei tiedä, että oikeasti sinä löysäilit ja sijainen teki duunit.
Minullekin kelpaisi työn"alennus" hoitovapaalta palatessani. Sama palkka ja paljon vähemmän päänsärkyä töistä! Nauti siitä, ettet joudu tekemään ylitöitä, pitkiä päiviä, muhimaan stressissä tm. Ota aikaa itsellesi, perheellesi, lapsellesi! Ehdit sitten joskus myöhemmin tehdä töitä taas urakalla kun perhetilanne sen salli. Jos kysyisit lapseltasi niin hän olisi kanssani varmasti samaa mieltä ;)
Ei työnteko ole tärkeintä. Se on vain välttämätön pakko että saa rahaa ravintoon.
Ota rennosti etsi toinen työpaikka tai jää työttömäksi jos ei kelpaa.
vaan siinä ettei riittävästi töitä ole. Näin koin itse kun palasin hoitovapaalta. Kaikki hommani oli otettu minulta pois, ja vaikka titteli ja palkka pysyivät samoina, niin oli vaikea kestää tilannetta, jossa hommia oli liian vähän! Meinasi tulla se ns. bore-out, eikä moraalini kestänyt sitä. Toisaalta työyhteisö koki vaivaannuttavana sen, jos liikaa valitti ettei ole tarpeeksi töitä. Sellainen on tabuaihe, ja ylikuormitetut burnoutin partaalla olevat ottivat nokkiinsa.
jo toistamiseen..
Eli sijaiseni on ajat sitten jo vakinaistettu (olin 2,5v kotona), ja nyt olen ikäänkuin "apuna" hänelle..
Viime kerralla esikoisen jälkeen sama juttu. Alkuun olin ihan tyytyväinenkin ettei heti tarvinnut ottaa "kaikkia lankoja käsiini", mutta jossain vaiheessa alkoi tylsistyttää kun vastuuta ei juurikaan ollut..Eli pehmeä lasku alkuun ok, mutta jossain vaiheessa asia rupesi vaivaamaan.
Silloin tämä sijaiseni vaihtoi itse työpaikkaa jonkin ajan päästä, ja sain "valtani" takaisin.
Nyt en tiedä miten tulevaisuudessa käy jos molemmat pyörimme toistemme jaloissa.. ;) ehkä sopu sijaa antaa ja jaamme enemmän vastuuta tulevaisuudessa.