Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pph:n työ, plussat ja miinukset?

Vierailija
17.10.2009 |

Meillä on kaksi lasta ja kuopus lähestyy koko ajan ikää, jolloin miun pitäis palata töihin. Tyttö tuntuu vaan vieläkin niin pieneltä enkä raaskis laittaa hoitoon. Esikoisemme (erityislapsi) on jo 5v ja hän on päivisin hoidossa, ei siksi, etten jaksaisi häntä hoitaa vaan se on hänen parhaakseen. Olen harkinnut perhepäivähoitajan työtä, mutta onko se miten kannattavaa kun saisin vaan 3hoitolasta? Siis miten paljon jää käteen ja muutenkin kiinnostais kuulla plussia ja miinuksia tästä työstä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muuten voin kertoa omia kokemuksia pph:n työstä.

Olin pph:na kun lapseni (2) olivat pieniä. Työn hyviä puolia oli se, että sai olla myös omien lasten kasvua ja kehitystä seuraamassa ja ohjaamassa, sai olla kotona, työ oli itsenäistä ja pystyi itse vaikuttamaan moniin asioihin. Lapsillani oli leikkiseuraa päivisin ja itse sai surkean kotihoidon tuen lisäksi hieman "juustoa leivän päälle".

Huonot puolet oli se, että päivät olivat ainakin 9-tuntisia ja saattoivat alkaa jo aikaisin aamulla. Vaikka olit kotona, esim. pankkiasioita oli vaikea hoitaa, kun ei hoitolasten kanssa käydä pankkiasioita hoitamassa tai kaupassa! Kaikki juoksevat asiat jäivät iltoihin ja virastoaikaan oli vaikea päästä missään virastossa käymään. Ajoittain työ tuntui puuduttavalta ja yksinäiseltäkin, mutta niin kai moni muukin työ joskus tuntuu.

Olin yksityinen pph, jolta kaupunki osti palveluja, eli kaupunki tarjosi minulle hoitolapsia ja maksoi palkan (oli n. 500€ / lapsi + ruokakorvaus 4€ /päivä/lapsi)

Vierailija
2/7 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hullut oli työajat hänellä.

Eka lapsi tuli heti 6.10 ja viimeinen haettiin 17.30.

Siihen siivoamiset ja kaupassa käynnit.

Ei sellaista jaksa vaikka omaa lasta siinä saikin pitää kotona.

Palkka ihan mitätön työaikaa nähden.

Itse en lähtisi sitä työtä tekemään ikinä.

Ja anteeksi ap mutta kuulostaisi hölmöltä, että olisit pph mutta oma lapsesi on kuitenkin muualla hoidossa vaikka onkin erityislapsi.

En jaksa ymmärtää, että toinen lapsi saa olla kotona ja jonka takia et haluaisi mennä töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja anteeksi ap mutta kuulostaisi hölmöltä, että olisit pph mutta oma lapsesi on kuitenkin muualla hoidossa vaikka onkin erityislapsi.

En jaksa ymmärtää, että toinen lapsi saa olla kotona ja jonka takia et haluaisi mennä töihin.

[/quote]

Onko kauhean vaikea tajuta miksi erityislapsi on päiväkodissa??? Jos erityislapsen pitäisi kotona vaikka päiväkoti on hänelle luultavasti juuri kuntoutuksellisista syistä parempi hoitomuoto kuin mikään muu, niin eikö se ole lapsen etujen vastaista? Hei haloo!!! Kuka jättäisi esim. sydänvian hoitamatta tai jalan amputoinnin jälkeen kuntoutuksen käyttämättä? Juuri niin; ei kukaan!

Vierailija
4/7 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken kaikkiaan olen pitänyt työstäni, vaikkei tämä aina herkkua ole ja palkkakin on vastuuseen nähden pieni. Pidän kuitenkin lapsista ja siksi tätä työtä teen yhä. Meillä on yksi lapsi, nyt jo aikuinen ja hän on erityislapsi eli oma lapseni oli hoidossa kun minulla oli kotona lapsia.

Sinulle joka sanoit, ettet käsitä miksi ap aloittaisi pph:n työn, jos kuitenkin erityislapsi hoidossa, niin kannattaisi perehtyä asiaan ennen kun laukoo tuollaisia typeryyksiä.

Ap:lle, jos sinusta tuntuu, että jaksat kolmea vierasta omasi lisäksi niin työnä tämä on minusta kaiken kaikkiaan kivaa, minulle ei onneksi ole osunut kun muutama vanhempi, joiden kanssa ei mikään tahtonut sujua.

Vierailija
5/7 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekaksi ap:lle tarkennus, että saisit ottaa 3,5 lasta listoillesi. Eli 3 kokopäiväistä + iltapäivähoitoon eskarilaisen (tietyissä tapauksissa myös pienemmän puolipäivälapsen).

Itse olen ollut nyt 5v ajan pph:na ja tykkään työstäni. Työajat ei kaikilla aina ole ihan niin kamalat kuin pelotellaan. Ja nehän myös vaihtelevat. Lapsia tulee ja menee, etenkin näin pätkätyöaikoina. Minulla on nyt tämä nykyinen ryhmä ollut muuttumattomana 7kk ajan ja sekin on jo pitkä aika. Sitä ennen jäi lapsia kotiin pikkusisaruksen syntyessä, perheet muuttivat, työpaikat vaihtuivat jne.

Minulla on itselläni 3-vuotias kuopus ja lisäksi 3 koululaista. Hoitolapsina on 1v9kk:n ikäinen tyttö, pian 3v täyttävä poika ja juuri 4v täyttänyt tyttö + eskarilaistyttö, joka tulee hoitoon klo 13 ja haetaan klo 16.15. Ensimmäinen hoitolapsi tulee hoitoon vasta 8.30 ja viimeinen haetaan klo 17-17.30. Aamut ovat siis rauhallisia, kun saan laittaa koululaiset matkaan ja tehdä aamupalan valmiiksi, ennenkuin hoitolapset saapuvat.

Palkkaa saan 1240€/brutto ja lisäksi kulukorvauket. Aikaisemin, kun ylityötunteja kertyi paljon, otin ne rahana ja ne nostivat ansiota paljonkin. Ylityöt voi pitää myös vapaina esim. niin, että pitää yhden ylimääräisen lomaviikon, kuten naapurissa asuvalla hoitajalla on jo kauan ollut tapana.

Vierailija
6/7 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä työssäkäyvää mammaa! Onhan se kamala jos työ kestää 9 h.. Pliis.

Vierailija
7/7 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja saan 570e/alle 3v lapsi.

Itselläni kaksi hoitolasta ja kaksi omaa alle kouluikäistä.

Yksityisenä saan valita itse hoitolapseni ja olenkin heidät valinnut hoitoaikojen perusteella, joten työaikani on oikein kohtuullinen (7.30-15.30). Hyviä puolia on koti työympäristönä, toisaalta se on myös pahinta, koska on hirveän vaikea erottaa työ- ja vapaa-aika toisistaan.

Myös joidenkin vanhempien suhtautuminen työhöni on aika ala-arvoista. Kaikki eivät välitä sovittujen hoitoaikojen noudattamisesta ja ajatellaan, että kun minä joka tapauksessa olen kotona, niin on sama jos lasta haetaan vaikkapa 20 min. myöhässä tai tuodaan puolta tuntia sovittua aiemmin.

Työn miinuksena koen työn yksinäisyyden. Joudun itse tekemään päätökset ja kantamaan niistä vastuun myös yksin. Suoritan tässä samalla pph- tutkintoa ja olen oppinut, että perhepäivähoitoon ei lapsia tuoda vain säilöön vanhempien työajaksi, vaan pph:n työn on oltava laadukasta ja suunnitelmallista. Pph:lla on oltava osaamista huomata esim. lapsen kehityksen ongelmat ja ne on osattava ottaa vanhempien kanssa puheeksi ammattitaitoisesti. Minun on osattava myös tarjota vanhemmille oikea yhteistyötaho erilaisissa tilanteissa (esim perhenla). Tämä kaikki on haastavaa, mutta todellakin, kun teet työtä yksin, on se myös stressaavaa. Pph:n ohjaajalta toki saa neuvoja ja tukea, mutta itsenäisesti tässä on kuitenkin osattava toimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän