Kärsin bakteerikammosta ja näen likaa joka puolella.
Iso osa energiaa menee sen miettimiseen, miten likaista missäkin on. Esim. kotona me vaihdetaan aina kotivatteet päälle, inhottaisi olla kotona esim samoissa vaatteissa missä on istunut bussissa likaisilla penkeillä. Kädet pestään aina kun tullaan kotoa sisälle. Inhottaa kun meille tule vieraita, niin eivät voi mennä pesemään käsiään. Mulla kaksi pientä lasta ja pidän tosi tärkeenä käsihygieeniaa. En voi sietää kun meille tulee muita lapsivieraita eivätkä vanhemmat viitsi lastensa käsiä pestä kylään tullessaa, sitten ne likaisilla käsillä leikkii leluilla. Tuntuu et suurin osa ihmisistä ei tajuu miten epähygieenistä tuolla on esim. kaupoissa, ostoskorit ovenkahvat ym.
Tiedän ja tajuan että jossain määrin mun hygieenisuus menee vähän liian pitkälle, haluaisinkin kuulla kommentteja ja muitten suhtautumista. Kuinka moni esim. pitää käsihygieeniaa tärkeänä? Tai vaihtaa kotivaatteen kotiin tullessaan?
En itse ole aina ollut näin neuroottinen siisteyden suhteen, tuntuu että tämä vain pahenee iän myötä.
Kommentit (55)
niin kyllä ne pöpöt sieltä kulhon kautta kuitenkin leviäisivät, sillä kyllähän sitä tietää, miten lapset työntävät puoli kättä suuhunsa ja nuolevat näppejänsä siinä välissä ja sitä kautta kaikki kulhoon=)
Ne jotka asiasta jotain ymmärtävät yrittävät selittää faktoja tietämättömille, ja sitten ne jotka eivät mistään mitään tiedä, niin argumentoivat joka kohtaan "bakteerit on hyväksi". Surullista.
Meillä ei pelätä NORMAALIA kodin likaa, siis pölyä (joka on 90%sti ihmisen kuollutta ihosolukkoa) tai koiran karvoja. Ne eivät aiheuta tauteja ja ne nimenomaan ovat niitä, jotka suojaavat allergioilta. Mutta, ne virukset ja bakteerit jotka aiheuttavat tartuntatauteja (flunssaa, influenssaa, mahatautia) EIVÄT paranna kenenkään vastustuskykyä tai estä allergioita. Niille kun ei tule kuin korkeintaan muutaman kuukauden immuniteetti sairastamisen jälkeen.
Kädet pestään AINA ja HETI kun tullaan ulkoa sisälle. Samoin ruokailun alkaessa. Ja tietenkin aina vessakäynnin jälkeen, tämä nyt on toivottavasti kaikille normaalikäytäntö(!). Käsilaukussa kulkee mukana käsidesi, jotta kädet saadaan puhtaaksi kahvilassa tai ravintolassa käydessä.
Ja ei, meillä ei olla sairastettu.
Ei muuten tule nyt kertaakaan mieleen missä elokuvassa olisi ihmiset pistetty pesemään käsiään kun tulevat kylään. Miten ulkomailla asuvat? Kuuluuko esim ranskalaiseen kulttuuriin käydä poskipusujen jälkeen pesemässä kädet kun tullaa kylään?
sen avulla voimme pysyä terveempinä - steriilisti emme kuitenkaan elä, ja hyvä niin!
Mielestäni osoittaa vain fiksua asennetta, että viitsii puhdistaa kätensä sen jälkeen kun on ollut esim. kauppakeskuksessa tai bussissa. Käsidesi on kätevä pitää mukana. Varsinkin jos syö käsin jotain välipalaa ulkona. Kädet olisi järkevää pestä muutenkin AINA ennen ruuanlaittoa ja syömistä - vain likainen ihminen ei sitä tekisi. Samoin vessassa käynnin jälkeen. Ja kun mennään kylään jossa on vauvoja. Meidän vauvaan ei kosketa, ellei käsiä välitetä ensin pestä ulkoa tultaessa. Muu lika ei haittaa yhtään, mutta käsiä ei tarvitse pitää klähmäisinä.
Laiskojen junttien argumenttina on yleensä ollut, ettei liika puhtaus ole terveellistä. He eivät vain tiedä, ettei "liika puhtaus" ole mahdollista edes pesemällä käsiä useammin. Ja että tosituva sairastelu jättää sekin elimistöön jälkensä, joka voi olla haitallista jopa vuosikymmenen päästä, kun toistuvat infektiot ja sairaudet ovat jättäneet joka kerta hieman kuonaa kroppaan.
Mä olen ammatiltani sairaanhoitaja, ja pesen aina kädet tullessani kotiin, myös lapset pesevät, mikäli ovat ottaneet tumput pois kädestä koin ulkopuolella. Olen tarkka myös ruokahygienian suhteen, eli en jätä ruokia pöydille ja emme syö vanhan päiväyksen ruokaa. Tää tulee slkäytimestä, mutta sen tarkemmin en mieti, mitä bakteereja missäkin ovenkahvassa voisi olla. En myöskään oleta, että lapsivieraat pesisivät kätensä meille tullessaan.
Ainoa, mikä ärsyttää on se, jos vieraat lapset menevät lähmimään sohvaamme suoraan ruokapöydästä...eli vanhemmat voisivat huolentia, että nassut ja kädet pitäisi pestä ruokailun jälkeen. Potuttaa jynssätä suklaa/ketsuppi ym. tahroja koristetyynyn päällisistä ja sohvasta. Nykyisin kyllä itse huomautan asiasta, jossei vanhemmat tajua.
Mutta en kyllä ajattele noin:
Iso osa energiaa menee sen miettimiseen, miten likaista missäkin on.
Inhottaa kun meille tule vieraita, niin eivät voi mennä pesemään käsiään. Mulla
/i]Eli musta toi on ongelma, jos sulla menee noin kauheasti energiaa asian miettimiseen.
Pesen käsiä useita kertoja päivässä ja aina kun tulen kotiin. Lasten kädet pestään myös. Kyllä suoraan sanottuna hirvittää kun ollaan jossain yleisessä tilaisuudessa esim. kylässä missä on paljon vieraita ja kaikki lapset kähmii samaa karkkikulhoa eikä todellakaan ole pesty käsiä ennen syömishetkeä. Olen koittanut lakata ajattelemasta asiaa, mutta väistämättäkin tulee ajateltua että nyt ainakin ollaan saatu mahatauti. Pesen myös aina vessan sen jälkeen kun meillä on käynyt vieraita, sillä vieraiden ihmisten pissa pöntössä inhottaa.
mä vieläpä desinfisioin kädet ja koko perheenkin pakotan niin tekemään nyt kun oin kaikkee flunssaa yms liikkeellä
ja joo mä kyllä ohjaan vieraatkin käsipesulle heti
lähisuku jo tietää ja desinfisioivat kätensä aina heti
mä kans vaihdatan heti vaatteet kotivaatteisinn
ja pesen kaiki vessat vieraiden jälkeen ja pyyhin sohvatkin kun ne istuu niillä ulkovaatteillaaan
kahvat ovista desinfisioin myöskin heti vieraiden lähdettyä
Mitä elämässäsi oli muuten meneillään, kun siisteyskysymykset nousivat enemmän huomionkohteeksesi?
Millä tavoin asia häiritsee sinua ja haittaa elämääsi, kun koet sen ongelmana?
Ei kotivaatteet ja käsien pesu sisälle tullessa kuulosta vielä kovin huomiotaherättävälle. Pyydä vieraita kohteliaasti, mutta päättäväisesti käsipesulle sisälle tullessaan. Jos lapset esim. ovat sairastaneet paljon, voit sanoa, että haluat välttää uusia tauteja ja olet siksi näin herkkä/ neuroottinen asiasta. Tai osta desinfiointipullo apteekista ja pyydä jotenkin leikkisästi osallistumaan pöpöjen vastaiseen taistoon kodissanne tms.
Minä vaihdan kotivaatteet, mutta en hygienian takia, vaan säästääkseni siistimpiä (ei puhtaampia, vaan toisen tyyppisiä) työvaatteita kotielämässä. Kädet pesemme sisälle tullessa ja ruualle käydessämme, jos on leikitty lattialla tai kädet on muuten likaisen oloiset ja tietysti vessassa käydessämme.
Jos bakteerikammosi alkaa rajoittamaan ulkonaliikkumista ja muiden ihmisten tapaamista ja mietit koko ajan vatsa krampissa "saastaista maailmaa", etsi ihmeessä keskusteluterapiaa, missä saat pohdittua, mistä kammo on lähtöisin ja minne sen voisi palauttaa tai ainakin pitää tiukemmin kurissa.
Bakteerikammo on sairaus ja kuulostaa oudolta, että joku miettii jotain housujen likaisuutta bussissa istumisen jälkeen... Ajattele, sopiva määrä bakteereja pitää taudit ja allergiat poissa!
Naputtaa aina housujen vaihtamisesta ja pesee vessat ja pyyhkii sohvat vieraiden jälkeen. Mun mielestä se on ihan hysteeristä ja tosi ärsyttävää!
Miehellä meni noi hygieniajutut ihan överiksi, kun vauva syntyi. Kulki koko ajan käsidesin kanssa. Esim kun oltiin lähdössä vauvan kanssa ulos, putsas kädet eteisessä sen jälkeen, kun oli laittanut kengät jalkaan, koska oli siis koskenut likaisiin kenkiin.
Myönnän kyllä, että käsien peseminen kotiin tullessa on näin flunssakaudella ihan järkevää, mutta me eletään niin puhtaassa ja puunatussa maailmassa, että ylenmääräinen desinfioiminen on ihan turhaa. Mutta ette te kai itsellenne mitään voi, huoh.
Meille sanoi eräs Ruusulankadun (Mehiläinen) lääkäri, että paras ja parhain tapa välttää vatsatautia on kunnollinen käsihygienia.
Ovenkahvat, lavuaarin altaan hanat ja reunat, wc-pytty sun muut tulee sumuttaa desinfiointiaineella ja pestä jatkuvasti.
Se jos mikä estää kierteen jatkumisen.
Sitäpaitsi meillä pestään aina kädet kotiin tullessa. Oli kyseessä sitten kotiväki tai lapsivieraat tai aikuiset.
mutta ylempänä sanoin olevani yksi bakteerikammoinen
ja kyllä olemme terveitä
esikoinen jo 20v ja ei ole ikinä tarvinnut vielä antibiootti kuuria
vatsatautia ei ole ollut kuin kerran eläessään
pienempi lapsi sama juttu
eli uskon hyvän hygienian auttaneen
korvatulehduksiakaan ei ole ollut
pientä nuhaa maks kerta vuodessa
sairastaa meistä vähiten ja toipuu taudeista nopeiten. En ole koskaan havainnut sen esim. pesevän käsiään tullessaan kaupasta. Meidän perheessä oli enterorokko, minä podin sitä jälkitauteineen lopulta yli kuukauden, samoin lapsi. Mies käytännössä 2 päivää, vaikka näpyt oli kyllä tietysti pitempään.
Esimerkki sikaisuudesta, mies sanoi mulle että haista näitä käsineitä (joita se käyttää päivittäin). Sanoin ei kiitos, koska arvasin että haju on paha, mutten tiennyt että niin paha, olis pitänyt haistella. Mies olisi laittanut käsineet käteensä kun lähdettiin vieraisille, mutta kielsin jyrkästi. Käsineet jäi eteisen tuolille ja ne unohtui siihen. Seuraavana päivänä haistelin että mikä herrajumala törkeän hajuinen kohta mun sormikkaassa on, jotain aivan järkyttävää. Koiranpaska yhdistettynä johonkin muuhun. Hetken päästä tajusin että nyt se sama sairas haju on mun villatakin kauluksessa myös! Kävi ilmi että noi vaatekappaleet oli vaan joutuneet kosketuksiin miehen hanskojen kanssa, jotka makas siinä tuolilla. Kaikki meni pesuun, mitä niillä hanskoilla oli koskettu. Liotin niitä puoli päivää pesuaineliuoksessa ennenkuin saatoin pestä.
Esimerkki sikaisuudesta, mies sanoi mulle että haista näitä käsineitä (joita se käyttää päivittäin). Sanoin ei kiitos, koska arvasin että haju on paha, mutten tiennyt että niin paha, olis pitänyt haistella. Mies olisi laittanut käsineet käteensä kun lähdettiin vieraisille, mutta kielsin jyrkästi. Käsineet jäi eteisen tuolille ja ne unohtui siihen. Seuraavana päivänä haistelin että mikä herrajumala törkeän hajuinen kohta mun sormikkaassa on, jotain aivan järkyttävää. Koiranpaska yhdistettynä johonkin muuhun. Hetken päästä tajusin että nyt se sama sairas haju on mun villatakin kauluksessa myös! Kävi ilmi että noi vaatekappaleet oli vaan joutuneet kosketuksiin miehen hanskojen kanssa, jotka makas siinä tuolilla. Kaikki meni pesuun, mitä niillä hanskoilla oli koskettu. Liotin niitä puoli päivää pesuaineliuoksessa ennenkuin saatoin pestä.
[/quote]
Ja jos tullaan ulkoa(kaupungilta), niin kädet pestään. Ja tietysti ennen ruokailua. Musta tää kuuluu joka perheen yleisivistykseen. Näin estetään mm. flunssapöpöjen leviämistä käsikontaktissa.
Mies
että kylään mennessä isäntäväki ei ole ilmoittanut, että heillä oli suurin piirtein eilen mahatautia. Se tarttuu aivan varmasti, vaikka kuinka yrittäisi pestä käsiään.
Iso osa energiaa menee sen miettimiseen, miten likaista missäkin on.
En itse ole aina ollut näin neuroottinen siisteyden suhteen, tuntuu että tämä vain pahenee iän myötä.
Musta olennaisin tulee ekassa lauseessa: jos iso osa energiaa menee sen miettimiseen, miten likaista missäkin on, niin se ei ole normaalia.
Siis sillai ystävällisesti, ettei vieraat loukkaannu? Kerran pyysin erästä poikaa käymään peseen kädet, kun oli tulossa suoraan hiekkalaatikolta, no hänen äitinsä ihmetteli kovasti, että olenpas minä tarkka.
jos paljonkin menee aikaa pohtiessa noita juttuja.......
Meillä kyllä pesee kaikki muut kätensä kotiin tultua paitsi isäntä. Nyt kun on vauva niin vahdin häntäkin. En pistä vieraita käsipesulle enkä erityisesti jynssäile ovenkahvoja tms. jos ei kukaan taudissa kotona.
Ainoa joka saa kunnolla näkemään punaista on miehen tapa pitää käsiä välillä farkkujen taskussa koska hän yleensä mättää sinne myös kolikoita. Likaisin asia minkä tiedän on raha ja sitä kammoan :D
Myös sh
----