Lääkäri pahoitti mieleni...
Pakko avautua...
Olin tyttäreni (2,5v) kanssa tänään lääkärissä, tytöllä on ollut kova räkätauti jo kolme viikkoa ja silmätulehdus puolitoista viikkoa. Kahdesti olemme käyneet silmien takia päivystyksessä ja viime kerralla lääkäri siellä sanoi, ettei näe kunnolla tytön korvaan että onko tuubi vielä paikallaan. Kehoitti varaamaan omalle terveysasemalle ajan loppuviikkoon, että siellä lääkäri tarkastaisi silmät ja korvat. No näin tehtiin. Soitin ammulla heti kahdeksalta terveysasemalle, josta minulle kerrottiin, että selvä, tulkaa kello 10.20. kiitos ja hei.
Me menimme sovittuun aikaan, ja ilmoittautuessa hoitaja katsoi koneelta tietoja, ja sanoi sitten että olemme vääränä päivänä, meidän aikamme on ensi maanantaina. Olin siinä sitten hetken ihmeissäni ja sanoin, ettei kukaan kyllä puhelimessa huomannut sanoa että aika onkin jollekkin muulle päivälle, ja etten sentään ole meedio, kun sanottiin pelkästään aika ja tervetuloa niin mistä olisin voinut tietää että se koskee juuri ensi maanantaita... Tähän hoitaja totesi vaan, että eihän ks. lääkäri edes ole töissä tänään... Olin siinä aavistuksen pahalla tuulella, joten tuhahdin vaan että no en ole minäkään kun piti lääkäriin tulla, ja että samasta kristallipallostako sekin tieto olisi näkynyt, kuin se, että aikakin oli vasta ensi viikolle??
No, kysyin voisiko joku lääkäri jossain välissä vaikka vilkaista tytön korvia nopeasti, ihan sen verran että näkee onko tuubit auki.. Ja sain ajan klo 12.30. Kiitin todella kauniisti ja yritin selitellä vielä, että kun nyt itsekin kerran jo olin töistä pois tämän takia..
Tulimme takaisin 12.30 ja odottelimme lääkärille pääsyä reilun tunnin, minkä ymmärrän, olimmehan tunkeneet sinne väliin. Mutta, kun menimme lääkärin huoneeseen...
Vanha, lihava ja likaisen näköinen kierosilmä siellä ylenkatsoi meitä jotka seisoimme ovensuussa. Ennen kuin olin ovea ehtinyt sulkea, tohtori kysyi "mikäs teitä nyt sitten muka vaivaa?". Johon minä vaan vastasin, että sen jos tietäisin, niin en herran arvokasta aikaa veisi yhtään enempää, että sitähän täällä ollaan selvittämässä.. Lääkäri katsoi tytön silmiä ja sanoi että tuskin niissä on ikinä mitään tulehdusta ollutkaan, kyynelkanavat ne vaan vuotaa. Ei lääkettä. Ja siis yli viikon on silmät olleet lähes umpeen turvonneet, vihreänkeltaista rähmää on valunut silmistä norona, ja kaksi eri lääkäriä on jo kaukaa katsomalla todenneet tulehdukset. Mutta siis ilmeisesti tulehdus oli jo parantunut.
Korvat katsoi ja siellä kaikki ok.
Teimme jo lähtöä, kun nousin tuolilta ja lääkäri näki vatsani, olen rv 34 ja aika mahtavissa mitoissa.
Hän katsoi TODELLA ilkeästi ja kysyi että koska synnytän. Sanoin, että joulukuulle varmaan menee, johon nauroi, että minulla taitaakin olla sokereissa vähän sanottavaa kun on vatsa tuon kokoinen. Sitten alkoi udella minkä kokoinen tyttöni oli syntyessään, ja kerroin että ihan normaali 3280 oli, ja silloinkin vatsani oli tosi iso. Lääkäri ravisteli päätään ja sanoi, että tuo ei kyllä varmasti tule alle viisikiloisena ulos, vähän pitäisi katsoa mitä suuhunsa laittaa ja muuta sellaista. Tässä vaiheessa poistuin huoneesta, koska ajattelin etten halua tämän sikalihavan ruman ääliön päivää parantaa enää yhtään alkamalla itkemään hänen nähtensä.
Kyllä joo, sokerit on sekaisin, mittailen kolmesti päivässä, syön pelkkiä pupunruokia jne. Ja vatsani on ihan keskikäyrillä, ei edes omasta mielestäni mitenkään järkyttävän suuri viikkoihin nähden...
Pakko oli täällääkin avautua, en tiedä oliko nyt vaan huono päivä vai mikä oli, mutta itkusta ei ollut tulla loppua ollenkaan, ja kun vihdoin tuli, tilalle tuli sellainen kiukku tätä lääkäriä kohtaan että tekisi mieli ottaa hänen esimieheensä yhteyttä ja tehdä valitus. Mistä? Oman mielipiteensähän tohtori vaan ystävällisesti kertoi... Voihan tietysti olla, että jos vielä tuolla pikkukylän arvausasemalla tavataan, niin rohkaisen itseni ja kerron minäkin oman mielipiteeni hänestä...
Kommentit (19)
Ei tosiaankaan kuulostanut kivalta.
Rauhallista viikonloppua ja toivottavasti pikkuisesi silmät tulevat kuntoon.
tuo aamuinen tyyppi, joka ei sanonut teille oikeaa päivää, vaikken ymmärräkään, miten et sitä itse kysynyt, jos virkailija sanoi vain kellonajan. Virheitä sattuu.
törkyturpalääkäreihin ja muutaman itkun jälkeen olen oppinut pitämään puoleni. Olen oppinut sanomaan heti takaisin lääkärille. Viimeksi sanoin että Loukkaannuin tuosta. Lääkäri selitteli sitten sanojaan ja muuttui kyllä ystävällisemmäksi.
ala haaskaa ajatustakaan moiseen....
Onko lääkäri teillä vakituisena? vai onko sijainen? Minkä ikäinen? Todella huonoa käytöstä.
tekisin valituksen hänen esimiehellee, ylilääkärikös se on?! olen ruvennut nykyään herkästi tekemään valituksen esimiehelle jos vaan on aihetta, ja sitähän sulla on!
ajanvarauksessa hoitajalla oli ilmiselvästi vääräpäivä varatessa, itse olen tuota työtä tehnyt ja helposti käy niin... hänestäkin voisit tehdä valituksen.
kysy terkkarista potilasasiamiehen yhteystiedot. Hän auttaa valituksen tekemisessä. Välttämättä et saa aikaan muuta kuin ehkä pahoittelut, mutta lääkäri, josta valitetaan paljon, joutuu herkemmin pihalle kuin se, josta kovasti pidetään.
Pätevältähän tuo lääkäri vaikutti, kun heti näki että sokereissa häikkää.
"sinun älykkyysosamääräsi ei varmaankaan ole yli 140 kun et kuulosta tuon fiksummalta".
totuushan sekin saattaisi olla mutta kaikkea ei pitä sanoa mitä sylki suuhun tuo...tai ei ainakaan sillä tavalla mitä sylki suuhun tuo. Joskus sanottavaansa voi hiukan kaunistella ja pehmentää.
jota kaikki taivasteli, eikä ollu sokereissa mitään vikaa vaikka kävin rasituskokeessa... Joten ei ehkä kannatas huudella :)
En tiedä, että lohduttaako yhtään, mutta äidilleni piti tehdä eräs isompi leikkaus, mutta sitä ennen hänen piti laihduttaa useampi kilo. No lääkäri yritti ilmeisesti rohkaiseva olla, kun totesi, että leikkuuta rinnat pois, niin pääset siihen tarvitsemaasi leikkaukseen... Pikkuisen oli ollut äiti kuin öö aapisen laidalla ja poistunut ihan sanattomana huoneesta.
Ap kuulostaa varsin kärkkäältä suustaan, mä vähän luulen että asia ei aivan ap:n kuvailemalla tavalla mennyt...
Sisään pääsee vaikka psykopaatti, jos vaan pärjää kokeessa.
"Johon minä vaan vastasin, että sen jos tietäisin, niin en herran arvokasta aikaa veisi yhtään enempää..."
jotainhan sen lääkärin täytyy sanoa kun potilas on ovella, onko sekin nyt väärin että tohtori tohti käyttää "muka" sanaa sinulle?
Eihän silläkään ole kristallipalloa että olisi nähnyt rähmineet silmät, ja ehkä hoitaja ei ollet jaksanut kirjata muuta koneelle kuin "limääräinen potilas, nuhaoireita... tms."
peesaan, kuullostat aika kärkkäältä suustasi. tuntuuko sinusta ap usein siltä, että saat huonoa kohtelua?
Ymmärrän kyllä, että aikaa varatessani on ajanvarausta tehneeltä hekilöltä täysin vahingossa jäänyt mainitsematta päivä. Luultavasti on ollut jo tämän päivän ajat kaikki varattuina ja koneella valmiina auki jo maanantain ajanvaraukset. Inhimillinen virhe. Ja ei, en osannut kysyä päivää erikseen kun olen ennenkin aamulla varannut aikaa ja saanut päivystysajan samalle päivälle. Olisi pitänyt tarkistaa. Oma moka.
Kuitenkin olisi siinä ilmoittautumistilanteessa voinut hoitaja edes pahoitella tapahtunutta, hän vaan ilmoitti lääkärille, että täällä nyt olis tälläiset, aika varattuna maanantaille mutta ovat nyt jo täällä, ehditkö ottaa... Niinkuin meillä ei tosiaan muuta tekemistä olisi ollut, tietoisesti lähdimme kalastelemaan terveyskeskukseen josko voisimme tunkea johonkin väliin väkisin...
En tiedä lääkäreistä, mutta ainakin itse olen ollut vuosikausia asiakaspalvelutyössä ja en minä voi asiakkaan vittuiluun lähteä mukaan... kuten joku tuossa ylempänä ehdotti, että syy on siis minun koska olin itse väärällä asenteella liikkeellä.
En vain ymmärrä, miten minun vatsani koko oli millään tavalla tekemisissä sen asian kanssa, jonka takia tohtorin aikaa veimme. Ymmärtäisin täysin, jos neuvolalääkäri aiheesta huomauttaisi vatsan koosta, tai sokereista, mutta en ymmärrä miten lääkäri tekee tuollaisia kommentteja täysin asiaan kuulumattomasti...
-ap-
Terveys/arvauskeskuksiin ei jaksa jäädä kovinkaan kunnianhimoinen ja sellainen, joka voi muuta lääkärin tointa valita. Terveyskeskusten taso laskee vielä tulevaisuudessa. Hankkikaa lapsille vakuutus ja saatte aina pätevää ja hyvää hoitoa.
#17;sta vielä;
Sinusta siis on ammattimaista, että lääkäri loukkaantui tuosta yhdestä kommentista niin, että meidän jo poistuessa alkoi vielä huomautella ulkonäöstäni??
Minkälaisia tohtoreita teidän arvauskeksuksessa onkaan...
erikoislääkärin vastaanotolta (iso yliopistosairaala), että itku tuli myöhemmin. Seuraavana päivänä soitin takaisin ja pyysin lääkäriltä selvityksen, miksi en saanut asianmukaista hoitoa. Tässä tapauksessa sairaanhoitaja oli mukana huoneessa ja sain uuden ajan. Siis tuonne olin jo jonottanut kuukausia saadakseni selvyyden sairauteeni. En saanut, enkä lähetettä eteenpäinkään, vaan aivan asiattomia huomautuksia, joita siis pyysin täsmentämään. Katsotaan, miten seuraava visiitti sujuu, odotukset ei korkealla.
Eikä ollut ensimmäinen ylimielinen töykeä lääkäri tämän sairauden aikana, myös yksityispuolella löytyy tällaista.
Tämä on off topic, mutta äo 140 on todella korkea. Suomen Mensan pääsyraja on 131.
"sinun älykkyysosamääräsi ei varmaankaan ole yli 140 kun et kuulosta tuon fiksummalta".
totuushan sekin saattaisi olla mutta kaikkea ei pitä sanoa mitä sylki suuhun tuo...tai ei ainakaan sillä tavalla mitä sylki suuhun tuo. Joskus sanottavaansa voi hiukan kaunistella ja pehmentää.
[/quote]
että sokereissa häikkää.