Miksi vauvoja nukutetaan ulkona?
Miksi pitäisi pukea vauvalle hirveät toppaukset päälle ja työntää se ulos kylmään nukkumaan, kun se voisi yhtä hyvin nukkua sisällä lämpimässä? Aika julmaa.
Kommentit (59)
Olen itsekin rauhallisempi kun tietää että pieni tuhisee omassa sängyssä eikä yksin ulkona. Naapuruston lapset nukkuvat kaikki ulkona. Meidän lapset ovatkin ainoat terveet.. Älkää tästä provosoituko.. ;) Tämähän ei tietenkään todista mitään. Olen vain itsekseni miettinyt miksi naapuruston lapsilla on usein räkätauteja korvatulehduksineen ja meillä ei ole koskaan ollut. Säälittää vaan joskus talvipakkasilla kun itse en viitsi kauaa seistä ulkona niin naapureissa vauvat tuodaan pihalle moneksi tunniksi.
Jos lapsi on monta tuntia ulkona, niin sehän kertoo vain että hän nukkuu hyvin ulkoilmassa. Kukaan ei pidä hereillä olevaa vauvaa yksin ulkona.
Olen itsekin rauhallisempi kun tietää että pieni tuhisee omassa sängyssä eikä yksin ulkona.
Naapuruston lapset nukkuvat kaikki ulkona. Meidän lapset ovatkin ainoat terveet..
Älkää tästä provosoituko.. ;) Tämähän ei tietenkään todista mitään. Olen vain itsekseni miettinyt miksi naapuruston lapsilla on usein räkätauteja korvatulehduksineen ja meillä ei ole koskaan ollut.
Säälittää vaan joskus talvipakkasilla kun itse en viitsi kauaa seistä ulkona niin naapureissa vauvat tuodaan pihalle moneksi tunniksi.
Meillä myös lapsi ollut pääasiassa terveenä vaikkei ole nukkunut ulkona eikä edes olla ulkoiltu kovinkaan paljon. Kaverin muksut taas olleet jatkuvasti kipeitä vaikka käyvät tunnollisesti ulkona joka päivä ja ovat nukkuneetkin päikkärit ulkona. Että oon kyllä samaa mieltä, ettei se ulkoilma mitään terveyttä takaa. ;)
suomalaisten aikas vaarallinen tapa. se on vaan tapa, joka on jäänyt päälle, onnettomuuksista huolimatta.
voi välttyä. Kun ajatellaan kuinka paljon lapset ovat kautta aikain ulkona nukkuneet, niin se on todellakin ihan turvallista.
etta pitaa olla jarrut, harsot, verkot ja turvahalyttimet vaunuissa. Ei minun vauvani sangyssa jarruja tarvita.
Tama tapa on jaannetta silta ajalta kun pienissa tuvissa poltettiin tupakkaa ja lammitettiin puilla. Aika huonosti on nykykodissa asiat jos sisailma on niin huonoa etta pitaa pieni vauva laittaa ulos.
tyhmä kuin ap, voisi varmaan pitää turpansa kiinni.
Luepa vaikka pari tutkimusta SUOMESTA siitä, kumpi täälloä on vaikkapa puhtaampaa, sisäilma vai ulkoilma?
Miksi ihmiset nukuttaa vauvoja sisällä? Haluaako ne niistä hengityselinsairaita?
Ulkona 2 plus 2 h ja kyseessä 15 kuinen taapero.
Siksi.
etta pitaa olla jarrut, harsot, verkot ja turvahalyttimet vaunuissa. Ei minun vauvani sangyssa jarruja tarvita. Tama tapa on jaannetta silta ajalta kun pienissa tuvissa poltettiin tupakkaa ja lammitettiin puilla. Aika huonosti on nykykodissa asiat jos sisailma on niin huonoa etta pitaa pieni vauva laittaa ulos.
jotain turvallisuudesta, että sisällä sängyssä pitää olla laidat ja pinnasuojat ja kuuloyhteys aikuiseen? Meillä on hyvä sisäilma, mutta silti lapsi nukkuu ulkona, koska omasta kokemuksesta tiedän miten ulkoilma piristää ja parantaa ruokahalua, muun muassa. Miksiköhän lapset laitetaan koulussa välitunnilla ulos tai miksi moni haluaa olla ulkona sisätyöpäivän jälkeen?
Harvalla työpaikalla poltetaan sisällä, kouluista puhumattakaan! Meillä ei ole vaunuissa jarrut päällä lapsen nukkuessa eikä verkkoa. Harso on häikäisysuojana ja hälytin siksi, että tiedän koska vauva herää. En ole hysteerinen turvallisuuden suhteen eikä lapsilla ole pehmustettuja kypäriä vaikka huonekaluissamme on teräviä kulmia, mutta raikasta ulkoilmaa tarvitsen joka päivä kuten myös lapseni.
aikuisillekin viileämpää kuin muissa huoneissa. Parantaa unen laatua. Lämpimässä ei ole hyvä nukkua.
mulle oi s mahdollista mennä rattaisiin ihanan pehmeään untuvamakuupussiin ottamaan tirsat kerran päivässä pihalle, niin aivan varmasti menisin!
Minun lapseni PÄÄSEVÄT pihalle nukkumaan, eivät joudu.
Ja sitten on vielä sellanen että mun olisi ainakin monta kertaa tullut jäätyä koko päiväksi sisälle. Laiska kun olen. Onneksi on ollut pakko lähteä vauvoja nukuttumaan. Monen monta lenkkiäkin on tullut tehtyä ihan huomaamatta.
3 tuntia mene helposti heräämättä.
Omat lapseni eivät ole vauvana nukkuneet ulkona, koska meillä ei ole pihaa eikä parveketta. Monien tuttujen vauvoille uni maistuu kyllä paremmin ulkona.
Nukkuu vauva missä vain niin tärkeintä, että äiti katsoo että sillä on kaikki hyvin. Ei itke, tunne kylmää, ikävöi liikaa tms. En ole vielä äiti, mutta jos lapsi haluaa nukkua ulkona, voin antaa olla sielläkin, mutta vahdin kyllä ettei itke tai tule liian ikävä. Pelkään myös hieman, että lapsi tippuisi vaunuista (kiipeäisi tms.), mutta jos korkeat reunat niin ehkä ei sitten pääse. Kaikki hoitavat lastaan tavallaan. Tärkeää että rakastavat ja laittavat lapsensa itsensä edelle kaikissa tilanteissa.
kyllä meilläkin nukutaan pihalla koska poika yksinkertaisesti nukkuu paremmin siellä kuin sisällä.. sisällä yritin pitkään.. päivällä sain nukahtamaan vain tissille ja heti kun yritin itse nousta, poika heräs ja hirveä huuto jossei viereen jääny.. nukkuisi vain vieressä tai sylissä.. vaunuihin kun laittaa niin nukahtaa yleensä alle 5 minuutissa vaikkei vaunut olisi kerenny edes liikahtaa ovesta ulos.. pojalla on lämpöpussi ja puen vielä ohuen haalarin päälle...
Ja jos sisällä saa nukkumaan unien pituus on ollu maks tunti, yleensä 15 min-30min.. ulkona nukkuu parhaimmillaan 4 tuntia ja kun herää on hyväntuulinen ja todella pirteä.. vaikka ulkona olisikin pakkasta niin ei siellä vaunuissa ole välttämättä ollenkaan.. mulla on lämpömittari (ja myös itkuhälytin) vaunuissa ja kerran se on ollu nollassa, muuten yleensä yli nollan.. jos kovasti tuulee tai on enemmän pakkasta, olen laittanut paksumman peitteen luukulle niin ettei ihan kovasti puhalla vaunuihin...
Kyllä muakin jännitti pitkään jättää ulos nukkumaan mutta kun huomasin kuinka hyvin ulkona nukkuu niin totesin että mielummin annan nukkua hyvät päiväunet ulkona ja stressaan itse vähän enemmän kuin taistellaan sisällä päiväunien kanssa ja sitten poika on väsynyt ja itkee jatkuvasti väsymystään... tosin olishan se hyvä syy nukkkua itsekin pitkiä päiväunia kun sisällä nukuttaminen vaatii sen että nukkuu itse pojan vieressä :)
Itsekin nukuin vielä teininä parvekkeella olleella sohvalla ja makeasti nukuinkin.
Vierailija kirjoitti:
etta pitaa olla jarrut, harsot, verkot ja turvahalyttimet vaunuissa. Ei minun vauvani sangyssa jarruja tarvita.
Tama tapa on jaannetta silta ajalta kun pienissa tuvissa poltettiin tupakkaa ja lammitettiin puilla. Aika huonosti on nykykodissa asiat jos sisailma on niin huonoa etta pitaa pieni vauva laittaa ulos.
Huonosti asiat, jos nukuttaa ulkona? Just joo. Raittiissa ulkoilmassa on hyvä vauvan nukkua!
Outo vanha suomalainen tapa. Niiltä ajoilta kun sisäilma oli huonoa ja tupakan ja muun savun kyllästämää.
Ei mitään syytä, turvallisempaa kun lapsi nukkuu sisällä.
Jos nukkuu sisällä helposti, ilman että 3h tarvii nukuttaa niin hyvä. Mun poika ei oo juurikaan suostunut nukkumaan sisällä enää n. 8kk jälkeen, paljon helpommalla pääsen kun puen pojalle hyvin päälle ja menen ulos vaunujen kanssa, saa itsekin lenkkiä (vaikka yleensä nukahtaa ihan 5-10minuutissa). Sisällä jos yritän nukuttaa ei tuu kyllä yhtään mitään.. joskus harvoja kertoja saattaa nukahtaa sisälläkin, mutta vain päikkäreille. Lapseni nyt 1.5v ja edelleenkin tämä sama juttu. Illalla herää vaunuista ehkä tunnin päästä ja sitten siirrän pinnasänkyyn, josta herää yleensä 11 tunnin päästä. Kyllä tää joillakin on pelastus tämä tapa.
Vaikka itsellä olisi toinen tapa ja erilaiset kokemukset, niin aika tietämätön saa olla jos ei muka ulkona nukuttamisen perusteluja tiedä!