Voinko mennä lääkärille ja sanoa, että epäilen itselläni kilpirauhasen vajaatoimintaa?
Ottaako se nokkiinsa ja ajatteleeko, että olen joku kotilääkäri jolla on diagnoosi jokaiseen vaivaan :)
Olen ollu tosi kauan (ainakin 2v, mutta nyt on vieläkin lisääntynyt)tosi väsynyt. Olo on muutenkin outo ja tunnen olevani masentunutkin.
Lueskelin vajaatoiminnan oirelistaa, eli tätä:
heikkous, uupumus, uneliaisuus
palelu
kalpeus
vähentynyt hikoilu
kuiva, hilseilevä, kylmä tai karkea iho
ummetus
painon nousu
ruokahaluttomuus
masennus, hermostuneisuus
nivel- tai lihaskivut
kasvojen, käsien ja jalkojen turvotus
ohuet, hauraat sormenkynnet
ohuet, hauraat tai kuivat hiukset, hiustenlähtö
hidas puhe
muistihäiriöt
haju- ja makuaistin huononeminen
käheys
kuukautishäiriöt, lapsettomuus
pienikasvuisuus
hampaiden kehityshäiriö
Ja ainakin 13 näistä täsmää.
Kommentit (14)
kysymykseen vastaus että tietysti voit ja niin kuuluukin, niin minäkin tein. mulla paino lisääntynyt 8 kg parissa viikossa vaikken syö sitäkään mitä ennen, turvotusta myös niin paljon että jaloissa hölskyy.
eka vastaaja
Mutta 10kg vuodessa. Ennen tätä paino oli pysynyt tasaisesti samassa monia vuosia.
Mutta muisti on huonontunut, palelee aina, kynnet on tosi huonot ja hiuksia lehtee, masentaa ja itkettää jatkuvasti, ummettaa...
ja lääkäri sitten tekee näiden perusteella johtopäätöksensä ja diagnoosin. Näin se homma on hoidettu jo piiitkän aikaa. Joten mene ihmeessä lääkärille kertomaan oireistasi, saat sitten sen diagnoosin.
suosittelen myös, että kerrot oireesi lääkärille. Luultavasti lähettää kilpirauhaskokeeseen, mutta saattaa ottaa muitakin kokeita poissulkeakseen muita vaivoja. Jos pyydät vain kilpparikokeeseen, niin luultavasti otattaa vain sen.
lääkäriin menoa. kerrot oireet, ja kyllä fiksu lääkäri hoksaa mitä yrität sanoa.
Kilpirauhaskokeeseen pitää olla paasto.
ja lääkäri sitten tekee näiden perusteella johtopäätöksensä ja diagnoosin. Näin se homma on hoidettu jo piiitkän aikaa. Joten mene ihmeessä lääkärille kertomaan oireistasi, saat sitten sen diagnoosin.
_voisiko_ kyseeseen tulla esimerkiksi kilpirauhasongelmat? Tuskinpa kukaan laakari nyt sellaisesta ottaa nokkiinsa, ja sittenhan ap ainakin saa tietaa onko hanen epailyksissaan mitaan peraa?
Näyte pitää ottaa aamulla ennen 10 (-11) labrasta riippuen. Lääkärille voi kertoa oireet ja ehdottaa diagnoosia, ei siitä kukaan loukkaannu (paitsi jotkut persoonallisuushäiriöiset urpot), mutta ei saa jäädä jääräpäisesti jahnaamaan ja juuttua omaan (luulo)sairauteensa, jos se on asianmukaisesti poissuljettu. Jos lääkäri ei noilla oireilla ehdota kilpirauhaskokeita, niin sitten niitä kannattaa ehdottaa itse. Lääkärillä ei voi olla mitään syytä niitä kieltäytyä määräämästä, paitsi jos kokeet on juuri kuukausi sitten otettu.
T. lääkäri
diagnoosiksi tuli kilpirauhastulehdus ja kävin vielä kontrollissakin.
aika helposti verikokeella, joten luulisi sellaisen lähetteen saavan helposti.
ei saa aamulla juoda kahvia tai polttaa tupakkaa!
T. Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava
Soitin ja varasin ajan. Varatessani aikaa kerroin oireista, jolloin sairaanhoitaja kesksuteli lääkärin kanssa j akävin labrassa ennen lääkärille menoa eli testit oli tehty kun ekan kerran tapasin lääkärin.
No, ei ollut kilpirauhasessa vikaa vaan sairastin vakavaa masennusta.
Mulla oli seuraavat oireet:
painon nousu 10 kg viimeisen vuoden aikana
väsymys
palelu
lihaskivut
kuiva iho
jalkojen turvotus
hauraat kynnet
muistihäiriöitä
hajamielisyyttä
ajatuksen pätkimistä
ärtyneisyys
uupumus
yöheräily
hikikohtaukset yöllä
janoisuus
Voithan sanoa, että kilpirauhasen vajaatoiminta on tullut mieleen. Minulla oli samoja oireita anemian takia. Suvussa on kilpirauhasen vajaatoimintaa, joten sitä itsekin epäilin, mutta syy olikin sitten anemia, joka hoitui rautalääkityksellä. Anemiaan oli johtanut lähinnä runsaat kuukautiset ja myös ruokavalio ehkä osaltaan.
oiretta.
tarviiko helikobakteeritutkimukseen tai kilpirauhaskokeisiin olla syömättä?
mulle nuo on määrätty ja ajattelin jos huomenna menisin aamulla mut miten mahtaa olla?