Voinko hakea tätä työtä? Olen raskaana.
Olen siis raskaana, raskaus ihan aluilla (rv6+1). Olen tehnyt paljon keikkaa yhteen päiväkotiin opiskelujeni ohella. Valmistun pian, ja kyseiseen pk:hon haetaan työntekijää tammikuun alusta. Voinko hakea sitä paikkaa?
Onko epäreilua/väärin hakea ja olla kertomatta raskaudestaan? Hakuaika päättyy pian, enkä tiedä, miten toimia...
Kommentit (56)
koska teille on tulossa perheenlisäystä joskus ensi keväänä?
Te lukuisat naiset, jotka tässä ketjussa olette puhuneet pimittämisestä, työnantajan huijaamisesta ja epäreiluudesta, herätkää ja miettikää vähän; ihan turha on naisten vinkua tasa-arvon puuttumisesta, jos itse ovat kieltämässä raskaana olevalta naiselta työnhaun. Tottakai lapsen syntymästä aiheutuu epämukavuutta työnantajalle, mutta so what. Kyllä meillä naisilla on oikeus sekä lisääntyä että tehdä töitä. Ja ihan samanlainen oikeus kuin miehilläkin.
Raskaus ei ole mikään este. Sitäpaitsi julkisella sektorilla on kyllä tapana, että äitiyslomien ajaksi palkataan sijainen, koska kyseessä on tavallista sairaslomaa pitempi poissaolo.
Älä välitä näistä kielteisistä kirjoituksista. Jokaisella on oikeus lisääntyä, jopa sillä äitiyslomasijaisella. Jos työntekijät ei jaksa perehdyttää sijaista, niin ei sillä työpaikalla kovin hyvin mene muutenkaan...
niin KOSKAAN ei ole hyvä aika tulla raskaaksi. Työnantajako sitten kiittää kun sen takia jää lapsettomaksi? Halooo, eräät kirjoittajat, miettikää nyt vähän.
olis suorastaan OUTOA, jos raskauden takia et hakisi paikkaa. Maailman sivu ovat juuri nuoret naiset saaneet jälkikasvua. Mahdollista on, että muutkin paikkaan hakevat ovat jo raskaana, kun todennäköisesti muut hakijat ovat nuoria naisia. Tai sitten käy klassisesti niin: kun paikkaan valitaan joku ei-raskaanaoleva nuori nainen, hän ilmoittaa seuraavan vuoden kuluessa jäävänsä äitiyslomalle.
Pitää varmaan olla 10 vuotta samassa työpaikassa takana.. Ikävä fakta vain on, että esim. pätkätyöläisillä jäävät sitten lapset kokonaan hankkimatta. Nykyään kun harvalla on vakituisia työsuhteita, jotka jatkuvat vuosikausia. Ja jos esim. tapaa puolisonsa 35-vuotiaana, ei siinä voi jäädä odottelamaan työnantanajan kannalta sopivaa aika tai jää varmasti lapset saamatta.
Sitä paitsi, työnantajakin voi koska vain lomauttaa tai pistää porukkaa pihalle, ei siinä vaiheessa auta selitellä että kun mä koko elämäni suunnittelin työnantajaa ajatellen, ja lastenteostakin luovuin..
Näinhän se on nähtävä.
Älä ap jää nyt odottelemaan, mitä muut ajattelevat.
HAET tietty. Nainen on aivan oikeutettu hakemaan työtä vaikka vauvaa odottaisikin. Itsekin olen hakenut ja vielä pidemmällä ollen, isohkon vatsan kera siis. Ja sain työpaikan koska olin paras hakija.
Sinulta ei saa kysyä raskeuteen liittyviä kysymyksiä mahdollisessa haastattelussa ja jos lakia rikotaan niistä kysyen, sä voit vastata puhtasti, että ei ole suunnitelmissa vielä. Koska sehän ei kuulu niille pätkääkään. Oli se sitten epäreilua tai ei.
Haloo te, jotka ette suosittele paikan hakemista: jättäisikö miehenne hakematta paikkaa koska perheeseen on tulossa vauva? Mies ei joudu lasta kantamaan mutta vastuuseen joutuu pienestä silti. Miksi naisen pitäisi olla huonommassa asemassa koska joutuu kantamaan vauvan?
Olet todellakin oikeutettu hakemaan, turhaan mietit enää.
Terkuin kolmen alle kouluikäisen äiti
Epäreilua on, ei voi mitään. Sä olet sitten heti poissa monta vuotta.
Minun työpaikanhakutarinani:
Olin juuri tullut raskaaksi, itse en sitä vielä tiennyt. Hain työpaikkaa ja tästä hakuajankohdasta noin 2 viikkoa eteenpäin, niin tein positiivisen testin.
Minut kutsuttiin haastatteluun, en kertonut olevani raskaana, sitä ei tarvitse kertoa.
Minulle ilmoitettiin myöhemmin, että olen valittu tehtävään, jolloin kerroin, että tilanteeni on sellainen, että olen raskaana ja että haittaako tämä asia työn vastaanottamista. Ei haitannut.
Olin töissä 5 kk ennen äitiysloman alkua, työkaverini olivat kannustavia ensimmäisen lapseni odotuksessa ja minulle hankittiin tuuraaja äitiysloman ajaksi. Äitiys- ja vanhempainvapaalla olin 8 kk, mies jäi sen jälkeen kotiin. Tulen toivottavasti työskentelemään tässä työpaikassani monia monia vuosia eteenpäinkin, joten tuolla 8 kk:n pätkällä kotona ei luultavasti ole mitään negatiivista vaikutusta työhistoriassani.
Hae vain sitä paikkaa!
onko oikeesti näin tyhmiä ihmisiä olemassa "antaa itsestään huonon kuvan...." voi luoja, parempi istua työttömänä himassa niin eipä huonoa kuvaa kenellekään.
Itse hain ja sain hyvän duunipaikan raskaana ollessani. Mulla oli 4kk koeaika ja kerroin koeajan jälkeisenä päivänä olevani raskaana, LA oli 3kk aikaa. Edelleen olen 7 vuoden jälkeen samassa paikassa ja toinen lapsikin on näinä vuosina hankittu.
Sun ei kuule tartte ajatella työnantajan etuja, ajattele ihan omia etujasi vaan.
[ija ilmeisesti kyseessä on kunnan/kaupungin työpaikka, joten suurta syyllisyyttä työnantajalle aiheutuvista ylimääräisistä maksuista ei kyllä kannata kantaa.
kyseessä siis kunnallinen pk... ap
Anteeksi nyt mutta tämä kommenttisi pisti kyllä miettimään nykyihmisten tajunnan tasoa.
Olen kunnallispolitiikassa mukana ja tiedän tasan tarkkaan kuinka huonosti melkein joka kunnassa on asiat tällä hetkellä. Mahdatko tietää, kuinka paljon kunnallinen päivähoitomaksaa kunnille?
Siellä on X-määrä rahaa ja se on siinä. Jos se menee siihen että kulutetaan varoja (aikaa + resursseja) työntekijän rekrytoimiseen, joka kuitenkin kohta ilmoittaa olevansa estynyt työskentelemään (ennenaikaiset supistukset, huonovointisuus ym.) ja sitten maksetaan sairasloman palkkaa.
Sen jälkeen henkilö jää äitiyslomalle ja taas kulutetaan vähiä resursseja uuden henkilön rekrytoimiseen.
Tämä kaikki, vaikka ei olekaan suurista summista kyse, on pois päivähoidon resursseista. Ihan oikeasti. Se tarkoittaa, että joko hoitajien / sijaisten määristä karsitaan (lasten turvallisuus?), ruuasta karsitaan, tarvikkeista karsitaan tai jostakin muusta.
Että eihän siitä tarvitse välittää mitä kunnalle tehdään työnantajana. Valitettavasti se kaikki kolahtaa meidän jokaisen omaan nilkkaan. Kunnissa määrärahat ovat tiukemmilla kuin suurimmalla osalla yksityisistä.
Oli vähän ohi asian, mutta ihmetyttää ettei täällä tunnisteta realiteetteja vaikka koko ajan ollaan peräämässä päivähoitoon / kotihoitoon lisää rahaa. Tämä on siis pois myös kuntalisistä, huomatkaa se ennenkuin annatte kehotuksen käyttää kunnan rahoja miten sattuu.
joskus on ajateltava ennen kaikkea itseään. Nyt on kuitenkin huono työllisyystilanne yleisesti eli ei kannata jättää tilaisuutta käyttämättä.
Tuohon muuhun keskusteluun viitaten vielä, että tottahan se on, että pitkät äitiys/vanhempainvapaat heikentävät juuri naisten asemaa työmarkkinoilla. Lisääntymisikäisten (18-45v?) on vaikeampi saada vakisopimuksia ym. Asioilla on niin monta puolta ja ymmärrän kyllä hyvin työnantajienkin näkemyksen.
puhui noista kunnan rahoista, niin mitä väliä sillä on jääkö ap 6kk kuluttua äippälomalle taikka mahdollisesti 10kk kuluttua...? Päiväkodit on naisvaltasia aloja ja valitettavasti sieltä tulee työntekijäkuluja sen mukaisesti.
Vai pitäisikö ap:n mahdollisesti jättää lastenteko kokonaan jotta ei tule kunnalle kuluja?
mulle kävi niin esikoisen kohdalla että hain paikkaa elokuun alussa ja sain paikan. Seuraavalla viikolla tosta paikan saamisesta tein positiivisen raskaustestin. Mielestäni tuossa vaiheessa on kumminkin riskit saada keskenmeno niin iso, vaikka terveellä ihmisellä ei olekkaan isoa riskiä, mutta ikinä ei tiedä mitä tapahtuu.. Miksi et hakisi? kannattaa ajatella myös omaa ja vauvan tulevaisuutta, äitiyspäiväraha varmaan kerkeää nousemaan ja tulevat työnantajat tykkäävät kun olet ollut töissä vaikka perheenlisäystä onkin ollut tulossa.
Sain uuden työpaikan ja sain tietää parin viikon päästä että olen raskaana. Aitiysloman jälkeen palasin töihin ja taas tulin raskaaksi:) eikä kiinnosta yhtään mitä työnantaja ajattelee:)
useampaan otteeseen, niin eiköhän ole selvää pitävätkö sinusta vai eivät. Jos susta tuntuu, että tulet hyvin toimeen ko. paikassa, niin hae sitä. Todennäköisesti saat paikan kerroitpa raskaudesta tai et. Itse mieluumin palkkaisin vakkariksi ihmisen, jonka tiedän ja tunnen, vaikka olisikin jäämässä äitiyslomalle. Sijaiseksi palkkaisin sitten vähän epävarmemman tapauksen ja pakko myöntää sijaista palkatessani jättäisin kyllä raskaana olevan palkkaamatta.