Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko hakea tätä työtä? Olen raskaana.

Vierailija
15.10.2009 |

Olen siis raskaana, raskaus ihan aluilla (rv6+1). Olen tehnyt paljon keikkaa yhteen päiväkotiin opiskelujeni ohella. Valmistun pian, ja kyseiseen pk:hon haetaan työntekijää tammikuun alusta. Voinko hakea sitä paikkaa?

Onko epäreilua/väärin hakea ja olla kertomatta raskaudestaan? Hakuaika päättyy pian, enkä tiedä, miten toimia...

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin tiedät varmaan, että JOKAIKINEN äitiysloma ja päivähoitoa tarvitseva lapsi on kuluerä kunnalle. Vanhempain- ja hoitovapaillakin kunta menettää kunnallisverotuloja, ja päivähoito ja koulutus MAKSAA. Miksi kunnan työntekijöillä ei olisi oikeutta "säästöjen nimissä" hankkia lapsia, mutta muilla olisi?

Ei herranen aika sentään!

[ija ilmeisesti kyseessä on kunnan/kaupungin työpaikka, joten suurta syyllisyyttä työnantajalle aiheutuvista ylimääräisistä maksuista ei kyllä kannata kantaa.

kyseessä siis kunnallinen pk... ap

Anteeksi nyt mutta tämä kommenttisi pisti kyllä miettimään nykyihmisten tajunnan tasoa. Olen kunnallispolitiikassa mukana ja tiedän tasan tarkkaan kuinka huonosti melkein joka kunnassa on asiat tällä hetkellä. Mahdatko tietää, kuinka paljon kunnallinen päivähoitomaksaa kunnille? Siellä on X-määrä rahaa ja se on siinä. Jos se menee siihen että kulutetaan varoja (aikaa + resursseja) työntekijän rekrytoimiseen, joka kuitenkin kohta ilmoittaa olevansa estynyt työskentelemään (ennenaikaiset supistukset, huonovointisuus ym.) ja sitten maksetaan sairasloman palkkaa. Sen jälkeen henkilö jää äitiyslomalle ja taas kulutetaan vähiä resursseja uuden henkilön rekrytoimiseen. Tämä kaikki, vaikka ei olekaan suurista summista kyse, on pois päivähoidon resursseista. Ihan oikeasti. Se tarkoittaa, että joko hoitajien / sijaisten määristä karsitaan (lasten turvallisuus?), ruuasta karsitaan, tarvikkeista karsitaan tai jostakin muusta. Että eihän siitä tarvitse välittää mitä kunnalle tehdään työnantajana. Valitettavasti se kaikki kolahtaa meidän jokaisen omaan nilkkaan. Kunnissa määrärahat ovat tiukemmilla kuin suurimmalla osalla yksityisistä. Oli vähän ohi asian, mutta ihmetyttää ettei täällä tunnisteta realiteetteja vaikka koko ajan ollaan peräämässä päivähoitoon / kotihoitoon lisää rahaa. Tämä on siis pois myös kuntalisistä, huomatkaa se ennenkuin annatte kehotuksen käyttää kunnan rahoja miten sattuu.

Vierailija
2/56 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos sulla on esim. 3 kk koeaika, niin voi olla, ettei työsopimusta sitten jatketakaan. Mutta toisaalta, saisitpa ainakin olla 3 kk töissä (tai kauan koeaika sitten oliskaan), parempi niin päin kuin ettei sulla olis töitä ollenkaan.

Itse varmaan hakisin paikkaa, toisaalta ehkä kertoisin heti että olen raskaana, niin osaavat varautua. Sitä on sitten tietty vaikeempi arvioida, vaikuttaako raskaus työnsaantiin millään lailla.

Itsekin pohdiskelen samaisia asioita tällä hetkellä. En ole vielä raskaana, mutta mietin, viitsinkö vaihtaa työpaikkaa, jos tärppi sattuukin käymään nopeasti. Olis vähän noloa jäädä jo muutaman kuukauden päästä äitiyslomalle. Eihän se positiivisen testin jälkeen kerkeä olla kuin 7 kk töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole yhtään epäreilu. Tässä yhteiskunnassa ei pärjää, jos asettaa aina toisten parhaan oman parhaan edelle. Ei se ole keneltäkään pois, että saat sen työpaikan ja ehdit hyvän aikaa olla töissäkin ennen vauvan syntymää. Jos sinulla ei ole vakituista työpaikkaa niin työnsaanti vauvaloman jälkeen on paljon vaikeampaa ... kuka nyt valitsisi pikkulapsen äidin vakituiseksi, kun odotettavissa on poissaoloja lapsen sairastelun takia ym.ym. painolastia, jota me äidit valitettavasti osaksemme saamme!

Vierailija
4/56 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskettu aikahan on jo kesäkuun alussa ja toukokuun alussa alkaisi jo äippäloma. Työ alkaisi siis tammikuussa niin eihän siinä kerkeisi olla kuin 4 kk töissä.

Vierailija
5/56 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ap kyllä mielestäni ehdi olla "hyvän aikaa töissä" niin kuin äskeinen kirjoitti. Laskettu aikahan on jo kesäkuun alussa ja toukokuun alussa alkaisi jo äippäloma. Työ alkaisi siis tammikuussa niin eihän siinä kerkeisi olla kuin 4 kk töissä.

Vierailija
6/56 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäreilua, en hakisi.

Vierailija
7/56 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae vaan.

Vierailija
8/56 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muakin aina mietityttää ton kaltaiset jutut, liian kova moraali.. :) mutta tottakai haet, raskaudesta (tai lastenteosta) he eivät saisi kysyä mitään, tai sinun ei tarvitse lain mukaan vastata niihin.

Vierailija
9/56 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeessä. Raskaus ei saa olla syy syrjintään ja sitä paitsi se on sinun oma asiasi. Ihan samahan se olisi jos tulisi heti raskaaksi kun on saanut viran tai laittanut paperit sisään jne jne. Raskaudestakin mielestäni pitää ilmoittaa suunnilleen 2kk ennen äitiysloman alkua.

Joten hae ehdottomasti!

Vierailija
10/56 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten ihmetellään kun naisia sorsitaan työnhaussa, todella törkeää toimintaa.

No hae ihmeessä, toivottavasti et saa paikka...

Vierailija
11/56 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän takia en palkkaa koskaan lisääntymisikäistä naista. Olkoon paperilla ihan kuinka hyvä vaan!

Vierailija
12/56 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka sanoo että on epäreilua, niin mitäs jos tapahtuu keskenmeno? On sitten jättänyt hakematta hyvään paikkaan. Ja sitäpaitsi kestäähän se raskaus pitkään kyllä siinä töissä ehtii olla ja jos tykkäävät niin kyllä yleensä positiivisesti suhtaudutaan perheenlisäykseen.

Vierailija
13/56 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole mitään syytä, miksi raskaudesta pitäisi kertoa nyt työnhakuvaiheessa. Raskaudesta tulee kertoa työantajalle viimeistään kaksi kuukautta ennen äitiysvapaalle jäämistä. Eli siihen on aikaa.

Vierailija
14/56 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi sattua kaikkea: raskaus voi syystä tai toisesta keskeytyä.

Raskaus ei ole sairaus, eikä syy olla hakematta töitä!

Vierailija
15/56 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin mietin mm. tuota mahdollista keskenmenoa...ja sitä, että KENELTÄ se on pois, jos saan sen paikan ja olen siinä n. puoli vuotta? Toki joutuvat hakemaan sitten uutta työntekijää, mutta silti..jos itsekkäästi ajattelen itseäni, niin miksi en hakisi tuollaista paikkaa?

ap

Vierailija
16/56 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no esimerkiksi tulevilta työkavereiltasi.

Ensin he perehdyttävät sinut talon tavoille, ja sitten heti perään toisen... eikö siinä lapsikatraassa jo olisi tekemistä ilman "lisälapsia"...

Entäs jos tilanteet muuttuvat, ja sinun tilallesi ei saakaan palkata ketään muuta?

Käyttävät sen verran "hätäapuvoimia" että lain pykälät juuri ja juuri täyttyvät, kyseenalaisesti.

Niinhän sitä nytkin tehdään, ei laki toteudu kaikissa päiväkodeissa, ainakaan koko ajan.

Niin että keneltäköhän se on pois...

Toivottavasti itse olet joskus siinä tilanteessa, että joudut olemaan vaikka pari vuotta jatkuvasti vaihtuvien sijaisten kanssa töissä. Itse olet ainoita "vakkareita" ja otat vastuuta työstäsi.

Tule sitten kertomaan, oliko se sinulta piis, kun työkaverisi jäi äitiyslomalle ja hoitovapaalle.

Vierailija
17/56 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet siinä työssä vaikka 10-30 vuotta, niin yksi raskaus vapaineen on todella lyhyt aika. Elämää se työelämäkin on ja raskaus on sielläkin yhtä oikeutettu kuin muuallakin!

Hassua, että edes mietitkään.

Vierailija
18/56 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no esimerkiksi tulevilta työkavereiltasi. Ensin he perehdyttävät sinut talon tavoille, ja sitten heti perään toisen... eikö siinä lapsikatraassa jo olisi tekemistä ilman "lisälapsia"... Entäs jos tilanteet muuttuvat, ja sinun tilallesi ei saakaan palkata ketään muuta? Käyttävät sen verran "hätäapuvoimia" että lain pykälät juuri ja juuri täyttyvät, kyseenalaisesti. Niinhän sitä nytkin tehdään, ei laki toteudu kaikissa päiväkodeissa, ainakaan koko ajan. Niin että keneltäköhän se on pois... Toivottavasti itse olet joskus siinä tilanteessa, että joudut olemaan vaikka pari vuotta jatkuvasti vaihtuvien sijaisten kanssa töissä. Itse olet ainoita "vakkareita" ja otat vastuuta työstäsi. Tule sitten kertomaan, oliko se sinulta piis, kun työkaverisi jäi äitiyslomalle ja hoitovapaalle.

mutta kun tilanne on se, että muita hakijoita ei mitä todennäköisemmin ole. eli menevät sitten joko ilman työntekijää tai sijaisilla. olen myös ollut kyseissä päiväkodissa niin paljon töissä, ettei minua tarvitse perehdyttää talon tavoille. (olen ollut mm. yhden useamman kuukauden pituisen sijaisuuden)

kyseisessä pk:ssa on myös tulossa todella suuria muutoksia loppukeväästä/alkusyksystä, sekä lapsiryhmissä että hoitajissa jne., eli tiimit ja lapsiryhmät vaihtuvat kuitenkin, olin sitten siellä tai en.

ap

Vierailija
19/56 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
20/56 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran olet jo tuttu naama talossa. Ehdit olemaan vielä monta kuukautta siellä töissä ennen äitiyslomaa.

Jos olet pidetty tytöntekijä, eivät varmasti katso kieroon. Ja kun muita hakijoitakaan ei ilmeisesti ole. Mikset hakisi, siitä vaan!