Olin eilen lapsen kanssa tutustumassa päiväkotiin...
ja minua säälitti ne lapset ulkoilussa!! Kaiken mahdollisen minkä löysivät työntekijät laittoivat lasten päälle ja monelle hanskatomalle päiväkodin tumput jne. Silti tosi moni lapsi tärisi kylmästä! Yhdelläkin jota seurasin oli ihan ohut kesätakki ja jalassa ulkoiluhousuna verkkarit. Jalassa pienet lenkkarit joihin ei mahtunut villasukka. Kädessä vain ohuet sormikkaat jotka kostuivat kuurasta heti... hoitajat joutuivat laittamaan lapsen eteiseen istumaan ja lämmittelemään kun muut leikki.
Tuli vaan mieleen: eikö vanhemmat ulkoile lastensa kanssa lainkaan että tajuaisivat minkä verran milläkin säällä päälle on laitettava? Vai eikö ne vaan välitä??
Kommentit (43)
että mitä ihmettä te puette lapsillenne -20 asteen pakkasessa jos nyt jo laitette toppahaalareita? Käärittekö te lapsenne johonkin täkkiin vai mitä? Nim. Täytyy kysellä tyhmiä uutena äitinä
On aivan sama laitatko välikausihaalarin villahaarilla vai toppahaalarin pelkkien sisävaatteiden päälle. Silloin kun on -20 astetta meillä puetaan päälle tekninen kerrasto, fleese kerrasto, villasekoitesukat, toppahaalari ja hattu ja hanskat. Nyt kun tuulee kovasti ja on muuta osta läämintä eikä aurinko juurikaan lämmitä puetaan sisä vaatteiden (trikoopuku tai collegepuku) päälle toppahaalari. Toppakäsineet tai välikausikäsineet tarpeen mukaan, hattu ja sukat, kengät.
Tuorein säähavainto: 14.10.2009 12:30 Suomen aikaa Lämpötila 3,6 °C; kosteus 57 %; kastepiste -4,1 °C; pohjoistuulta 8 m/s; puuska 15 m/s; paine 1025,0 hPa; tunnin sadekertymä 0,0 mm (12:00); pilvisyys: selkeää (0/8); näkyvyys yli 20 km. <a href="http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html" alt="http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html">http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html</a> Ei taida ihan toppapukukeli kuitenkaan olla.
käytetään välikausivaatteita? Eikös nyt juuri ole menossa se _välikausi_?
Helsingissä ei muuten ole kylmää pohjoistuulta.
[iOn aivan sama laitatko välikausihaalarin villahaarilla vai toppahaalarin pelkkien sisävaatteiden päälle.
[/quote]
toppavaate pitää lämpimän eri tavalla kuin välikausivaate.
Lapsilla välikausipuvut, fleecetakki ja -housut, vuorilliset kumpparit, toppasormikkaat (ja laukussa puuvillasormikkaat, jos tarttee laittaa alle). Ja tietty normaalit sisävaatteet, kalsarit housujen alla.
Ei todellakaan vielä mitään toppapukua. En itsekään käytä, kun puöräilen kotiin. Itse asiassa en itse käytä koskaan toppavaatteita, vaan kuoripukua ympäri vuoden, alle vaan lisäkerrosta tarvittaessa.
käytetään välikausivaatteita? Eikös nyt juuri ole menossa se _välikausi_?
Helsingissä ei muuten ole kylmää pohjoistuulta.
Syksy oli ensin normaalia lämpimämpi ja siten yhtäkkiä kylmempi. Voi olla, että tilanne vielä tästä muuttuu lämpimämpään.
En ole seurannut mistä suunnasta se tuuli tulee, mutta kylmä se on... Weather.comin mukaan Helsingissä on tänään iltapäivällä +4 astetta, joka tuntuu -1 asteelta. Mitä vaatteita käyttäisit vaikka tammikuussa, jos mittarissa olis samat lukemat? Mielummin seuraan lapsen sormien, niskan, varpaiden jne lämpötilaa ja säätä kuin kalenteria.
Lisäksi tuntuu, että lapsi pääsee helpommin liikkumaan, kun päällä on sisävaatteet ja toppapuku, kuin monta välikerrosta ja välikausihaalari. Ja ei kai sillä oikeasti ole niinkään suurta merkitystä onko se vuori ommeltu siihen pukuun kiinni (toppapuku), vai onko kaikki kerrokset puettu erikseen. Pelkkä välikausipuku ei meidän taaperolle ainakaan näillä keleillä riitä.
Toppatakkiin, tuulenpitäviin välikausihousuihin, välikausikenkiin, pipoon ja ohutvuorisiin rukkasiin. Noi on hyvä varustus, välikausitakki on jo liian kylmä.
keski-suomessa ollaan me :)
Mitä vaatteita käyttäisit vaikka tammikuussa, jos mittarissa olis samat lukemat? Mielummin seuraan lapsen sormien, niskan, varpaiden jne lämpötilaa ja säätä kuin kalenteria. Lisäksi tuntuu, että lapsi pääsee helpommin liikkumaan, kun päällä on sisävaatteet ja toppapuku, kuin monta välikerrosta ja välikausihaalari. Ja ei kai sillä oikeasti ole niinkään suurta merkitystä onko se vuori ommeltu siihen pukuun kiinni (toppapuku), vai onko kaikki kerrokset puettu erikseen. Pelkkä välikausipuku ei meidän taaperolle ainakaan näillä keleillä riitä.
vaatteet siellä alla. Tiedä sitten onko noissa välikausipuvuissa valmistajakohtaisia eroja, mutta tuo meidän ainakin on ihan riittävä. Villavaatteet jos sinne laittaisi alle niin lapsi hikoilisi.
Mitä tuohon tammikuuhun tulee niin ei kai kukaan pidä sitkeästi toppavaatteita kun lämpötila nousee. Ei mua ainakaan näe tammikuun mahdollisilla nollakelillä untsikassa, eikä lasta toppapuvussa varsinkaan jos joulukuussa on ollut -15.
Olen elämäni ensimmäiset 24-vuotta asunut sisämaassa ja nyt 6-vuotta rannikolla enkä ole ikinä ymmärtänyt tätä olevinaan niin kylmää merituulta ja kosteutta jne. jne. Koskaan täällä ollessa ei ole paleltanut talvisin.
ilman kylmyys tuntuu erilaiselta samoissa asteissa rannikolla (kosteus) kuin kuivassa sisämaassa esim. iTä-Suomessa(mannerilmasto). Turha kinastella missä asteissa toppavaatteita.
nimim. lounaisrannikolla toppa-asut käytössä.
Nim. -40asteen pakkasessa koulumatkat kävellen
pukea kaikkia noita kerroksia päälleen? Itse olen pk-seudulla päiväkodissa töissä, suurimmalla osalla lapsista on käytetty talvihaalari päällään, silloin ei tarvitse pukea alle niin paljon. Myös omilleni laitan jo vanhemman talvihaalarin.
Enkä koskaan ole ymmärtänyt, miten ensi kuukauden tarkenemiseen vaikuttaa se, mitä minulla on tänään päälläni? Kaikki nyt toppapukuun puetut lapset tarkenevat talvellakin, joko paksummalla talvihaalarilla tai lisäämällä alle villapukua ja muuta. Eikä ainakaan omilla lapsillani ole kuuma ollut, kun olen heidät hakenut hoidosta.
Me asutaan Tampereen lähellä. Mun tytöllä on ollut tällä viikolla kevyttoppahousut, fleecepusero ja välikausitakki. Jalassa Reiman talvigoret, jotka mun mielestä ei oo mahdottoman lämpimät. Mun käsittääkseni tämä asu on ollut juuri sopiva.
...Itse olen aina ollut palelevaa tyyppiä, ja samoin on todellakin poikani. Ei juuri koskaan hikoile, hvyin vähän urheillessakin, pelaa sentään futista aktiivisesti. Kavereilla taas on sellasia kuumaverisiä hemmoja, ettei ole tosikaan. Hiki päässä heti kun vähänkin liikkuvat. Mutta sepä nyt tietysti hyvä kun ovat jo tokaluokkalaisia, niin tietävät itse. Eli kyselen edelleen useana aamuna tiedotellen minkä lämpöistä ulkona, siis paljonko asteita ja mitä on luvassa ja onko tuulista. Ja jos ei kesähellettä ole niin poika aina valitsee ne lämpimimmät vaihtoehdot. Naapurin rva ihmettelee että ei meidän poika vois olla noin lämpimissä pukeissa... ;)
Jalat huomaan myös usein olevan pojalla viileät iltaisin nukkumaan mennessä, haluaa villasukat joskus yöksi. Olen viime vuosina ostnaut vain nahkaisia villavuorisia talvikenkiä ihan talvijalkineiksi. Monet ohuempivuoriset goretexit ovat hänelle liian kylmiä. Niitä on voinut pitää täällä Etelä-Suomessa nyt juuri tähän aikaan. Olen tilanut Tanskasta kenkiä joskus, kun pidän etenkin Bisgaardin nahkakengistä; kiva muotoilu ja hyvät luoonnonmateriaalit; siis nahka ja villa. Nyt löysin uuden lastenkenkä verkkokaupan; pikkujalat.fi, siis suomalainen, myy Bisgaaridakin ja monia muita kivoja merkkejä!
etelässäsuomessa ja monta viikkoa ollut jo talvitamineet. itseasiassa kädessä ollut toppahanskat ja villavanttuut ja ihan jäässä ollu sormet. varpaissakin talvikenkien kera oltava jo villasukat. kyllä hirvitti ku kaverin lapsella oli vielä välikausihaalarit. jos lähetän rataskävelylle niin talvipuvun alle olen jo laittanut villapuvunkin eikä ole ollut kuuma eikä kylmä lapsella vaan just sopiva.
Eli ainakin meidän tarhassa (kaikilla olevat) talvihaalarit ovat perusteltuja!
meillä lapset lähtivät pk-seudulla eilen ja tänään toppahaalareissa, talvikengissä ja paksuissa hanskoissa ja pipoissa.
että lapselle tosiaan puetaan juuri kaikki mikä löytyy ja haetaan siskonkin kaapista toiselta puolelta taloa lisää vaatetta ja lapsi pakahtuu kuumuuteen.
mutta ehkä syksy/talvi on yllättänyt monet vanhemmat.
Tai osa ei välitä. Itse kun työskentelee sisätiloissa ei ehkä tajua kuinka kylmä ulkona on. Lasten kanssa ei välttämättä tule ulkoiltua iltaisin kovinkaan paljon, joten kaikki eivät vaan osaa hahmottaa kuinka paljon päälle pitäisi laittaa.
Tämmöisissä tapauksissa henkilökunnan pitäisi muistuttaa vanhempia vaatetuksesta niin kauan, että säähän sopivat vaatteet löytyvät lapsen naulakosta.
meillä lapset lähtivät pk-seudulla eilen ja tänään toppahaalareissa, talvikengissä ja paksuissa hanskoissa ja pipoissa.
Ei kai nyt kuitenkaan? Nehän saa lämpöhalvauksen.
Ei kai nyt kuitenkaan? Nehän saa lämpöhalvauksen.
Olin itse sen ulkoilun (2h) pihalla, minullakin oli hyvin päällä ja tosi kylmä tuli. Lämpöä oli jotain pari astetta plussaa, mutta tuuli tosi terävästi. Vain niillä lapsilla joilla tosiaan oli TOPPAvarustus tai sitten oikein paljon välikelinpuvun alla, pipot, paksut hankat ja villasukat, oli hauskaa. Oli TODELLA koleaa, kaikki paikat kuurassa.
ap
lapsia puetaan jo nyt toppapukuihin. Lapsen päiväkodin eteisessä tuli vastaan ainakin kolmet Kuoman toppakengät. Siis haloo! Mitä ihmettä lapsille sitten laitetaan päälle, kun tulee oikeasti kylmä, jos nyt jo vedetään kaikki mahdollinen päälle.
On tietenkin sääli, että on myös näitä vastakkaisia esimerkkejä. Pari viikkoa sitten kuulin, kun yhden eskarilaisen isälle sanottiin, että nyt pitäisi tuoda jo ulkoiluhousut mukaan. Tyttö ulkoili legginseissä.
Omat lapseni kulkevat tällä hetkellä välikausitakeissa, välissä tosin villa- tai fleece-takki. Jalassa molemmilla on fleece-vuoriset kevyt(toppa)housut. Pienemmällä on välikausihanskat (joiden alle voi laittaa sormikkaat tms.), isommalla paksut sormikkaat (tosin ottaa ne aina pois käsistään ja on paljain käsin). Jalassa molemmilla on vuorelliset välikausikengät.