Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin eilen lapsen kanssa tutustumassa päiväkotiin...

Vierailija
14.10.2009 |

ja minua säälitti ne lapset ulkoilussa!! Kaiken mahdollisen minkä löysivät työntekijät laittoivat lasten päälle ja monelle hanskatomalle päiväkodin tumput jne. Silti tosi moni lapsi tärisi kylmästä! Yhdelläkin jota seurasin oli ihan ohut kesätakki ja jalassa ulkoiluhousuna verkkarit. Jalassa pienet lenkkarit joihin ei mahtunut villasukka. Kädessä vain ohuet sormikkaat jotka kostuivat kuurasta heti... hoitajat joutuivat laittamaan lapsen eteiseen istumaan ja lämmittelemään kun muut leikki.

Tuli vaan mieleen: eikö vanhemmat ulkoile lastensa kanssa lainkaan että tajuaisivat minkä verran milläkin säällä päälle on laitettava? Vai eikö ne vaan välitä??

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli farkkujen alla paksut sukkahousut, syystakin alla pitkähihainen paita ja pitkä villatakki, kaulahuivi, paksut rukkaset ja jalassa talvikengät. Ja kylmä tuli. Se oli se tuuli...

ap

Vierailija
2/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai osa ei välitä. Itse kun työskentelee sisätiloissa ei ehkä tajua kuinka kylmä ulkona on. Lasten kanssa ei välttämättä tule ulkoiltua iltaisin kovinkaan paljon, joten kaikki eivät vaan osaa hahmottaa kuinka paljon päälle pitäisi laittaa. Tämmöisissä tapauksissa henkilökunnan pitäisi muistuttaa vanhempia vaatetuksesta niin kauan, että säähän sopivat vaatteet löytyvät lapsen naulakosta.

Mutta kaikki vanhemmat eivät vaan välitä.

Toppavaatteet on minunkin mielestä vielä ehkä liikaa (Etelä-Suomessa) mutta villapuku on välikausihaalarin alla lapsilla. Eilen muuten oli todella kylmä tuuli, eikä meidän päiväkodissa menty ulos iltapäivällä vasta kuin neljältä koska osalla lapsia on liian vähän vaatteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotikokemuksella sanoisin että siellä lapsia puetaan liikaa! Siitä lähtien kun lapset osanneet sen ilmaista ovat valittaneet siitä. Ei ole auttanut vaikka olen sanonut ettei tarvitse laittaa villapukua tms, lopuksi ei viety pk:iin mitään ylimääräistä vaatetta. Nyt ovat lapset tyytyväisiä koululaisia, kulkevat ilman toppavaatteita ja tarkenevat hyvin ulkoilla tuntejakin peräkkäin. Näin siis pääkaupunkiseudulla jossa ei ole kunnon talvia...

Vierailija
4/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotikokemuksella sanoisin että siellä lapsia puetaan liikaa! Siitä lähtien kun lapset osanneet sen ilmaista ovat valittaneet siitä. Ei ole auttanut vaikka olen sanonut ettei tarvitse laittaa villapukua tms, lopuksi ei viety pk:iin mitään ylimääräistä vaatetta. Nyt ovat lapset tyytyväisiä koululaisia, kulkevat ilman toppavaatteita ja tarkenevat hyvin ulkoilla tuntejakin peräkkäin. Näin siis pääkaupunkiseudulla jossa ei ole kunnon talvia...

Vierailija
5/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä hyvin pärjäisi syyspuvulla, jonka alle on laitettu villapuku.

Eikä ollut yhtään hikinen kun hoidosta hain ja oli kuitenkin ulkona touhunnut jo noin puolitoista tuntia.

Pks siis asutaan.

Vierailija
6/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niikuin joka vuosi autoilijat.

Vierailija
7/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitä ihmettä te puette lapsillenne -20 asteen pakkasessa jos nyt jo laitette toppahaalareita? Käärittekö te lapsenne johonkin täkkiin vai mitä?

Nim. Täytyy kysellä tyhmiä uutena äitinä

Vierailija
8/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitä ihmettä te puette lapsillenne -20 asteen pakkasessa jos nyt jo laitette toppahaalareita? Käärittekö te lapsenne johonkin täkkiin vai mitä? Nim. Täytyy kysellä tyhmiä uutena äitinä

Nyt meidän poika on menny välikausipuvussa ja Ruskovillan villahaalarissa. Mutta jos laittaisin toppahaalarin niin sitten jättäisin villahaalarin pois. Sitten taas talvella saa olla vielä villahaalarikin.

Kyllä meillä täällä etelässäkin (Tampere) on tosi tosi kylmä, itsekin laitoin pitkän toppatakin päälle ja silti oli viluisaa.

Vierailija
9/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kevyttoppapuku, pipo, hanskat ja kaulaliina.

Jalassa oli vaelluskengät. Tarkenin kun en seisoskellut paikoillani. Yhdellä hoitolapsista on vielä käytössä kevätpuku ja hän palelee aina ulkoillessa.

Vierailija
10/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttävät joko goretex kuoritakkeja, joskus laittavat fleecen tai hupparin alle. Oikeilla pakkasilla kevyttoppatakki, (joukkuetakki) Harrastetaan laskettelua eli jokaisella on myös Lapin pakkasille sopivat asut, mutta niitä suostuvat käyttämään vain hiihtoreissuilla. Jaloissa nilkkurit, tai useimmin tennarit, pipohan pojilla on päässä kesälläkin. Nki lapin lapaset ainoat mitkä kelpaa käsiin

Vierailija
11/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun meillä on hyvät varusteet mukana, nyt ruskovillan villahaalari & välikausihaalari, syysgoret ja myös talvikumpparit, useita varahanskoja, lapasia, villasukkia jne. jne., niin jotkut eivät saa tuotua mitään järkevää vaatetta, ja sen takia koko ryhmän ulkoilu viivästyy.

Vierailija
12/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuorein säähavainto:

14.10.2009 12:30 Suomen aikaa

Lämpötila 3,6 °C; kosteus 57 %; kastepiste -4,1 °C; pohjoistuulta 8 m/s; puuska 15 m/s; paine 1025,0 hPa; tunnin sadekertymä 0,0 mm (12:00); pilvisyys: selkeää (0/8); näkyvyys yli 20 km.

http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html

Ei taida ihan toppapukukeli kuitenkaan olla.

Vierailija
13/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se viilentää kyllä tosi paljon ja olo voi olla yhtä kylmä kuin pakkasella. Ja eikös lapsille pakkasella toppapuvut pistetä? Mulla siis ei ole lapsia mutta asun Helsingissä. Eilen oli päällä pitkät kalsarit ja toppatakki (lyhyt, vyötärölle asti) ja silti mulle tuli kylmä kaupungilla! Kun koiraa lenkkeilytin noissa vaatteissa, niin tunnin kohdalla alkoi tulla jo aika lämmin muttei liian kuuma kumminkaan.

Lisäksi ainakin mulla ekat kylmät kelit tuntuu aina "kylmemmiltä", kun ei ole tottunut: jos tällainen sää olisi kevättalvella, niin paleltaisi vähemmän.

Vierailija
14/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minulle ulkoiluvaatteet päiväkodilla ovat aiheuttaneet päänvaivaa. Yhtäkkiä tuli kylmät ilmat ja varsinkin aamupäivän ulkoilu on kylmempi kuin kuvittelin.

Onneksi hoitaja neuvoi pakkaamaan fleecetakit mukaan aamupäivän ulkoilua varten, muuten olisin kuvitellut lasten tarkenevan pelkässä talvihaalarissa (sisävaatteiden päällä sentään ü).

Olenkin sanonut hoitajille että palautetta pukeutumisesta saa antaa sillä aina en voi tietää millainen vaatetus olisi paras pk:n ulkoiluhetkiin.

Itse en todellakaan ole tällä viikolla aamupäivällä ulkoillut lasten kanssa enkä yksinäänkään. En siis tiennyt kuinka kylmää silloin on.

Iltapäivällä lapset leikkivät ilman lapasia tai rukkasia sillä muuten heillä olisi liian kuuma talvihaalareissaan (ilman fleecetakkeja).

Ärsyttää tuommoinen että heti ollaan syyttämässä välinpitämättömäksi >:(

Vierailija
15/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse puen lapsilleni näillä säillä jo talvihaalarit, lämpimät pipot, toppakintaat ja talvikengät. Se on ihan sama onko lunta vai ei, kylmä tuuli yhdistettynä viileään ja mahdollisesti vielä kosteaan säähän saa kymänväreet pintaan ainakin minun lapsilleni. Omat lapseni ovat kotihoidossa, joten voin ihan itse tarkkailla tilannetta pitkin päivää.

Itselleni ei tulisi mieleenikään lähteä lasten kanssa pihalle syyshaalarissa. Itsekin puen jo lämpimämmän takin päälle.

Vierailija
16/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman kylmyys tuntuu erilaiselta samoissa asteissa rannikolla (kosteus) kuin kuivassa sisämaassa esim. iTä-Suomessa(mannerilmasto). Turha kinastella missä asteissa toppavaatteita.

nimim. lounaisrannikolla toppa-asut käytössä.

Vierailija
17/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman kylmyys tuntuu erilaiselta samoissa asteissa rannikolla (kosteus) kuin kuivassa sisämaassa esim. iTä-Suomessa(mannerilmasto). Turha kinastella missä asteissa toppavaatteita. nimim. lounaisrannikolla toppa-asut käytössä.

tai näin mä ainakin olen luullut sen verran mitä olen kaupunkien nimiä keskustelusta lukenut.

Vierailija
18/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yhtään se ei ole ollut hikinen. Tuuli on todella kova ja kylmä, ainakin täällä Helsingissä.

Eilen kun ulkoiltiin, niin myös mulla itselläni oli toppatakki päällä, eikä ollut yhtään liikaa vaikka jouduinkin juoksemaan neitokaisen perässä vauvamahan kanssa, joka lämmittää sekin :) Ja jos meinais tuolla maassa istuskella, niinkuin lapset usein tekevät, niin pyllyhän siinä jäätyy, jos ei ole kunnolla päällä. Yritin istuskella hiekkalaatikon reunalla hetken aikaa combolla paksut sukkikset ja farkut, mutta ei siinä voinut istua.

Talvella toppahaalarin alle laitetaan kylmillä keleillä villa- tai fleecepuku. Ja toisaalta talvella samat lämpötilalukemat eivät tunnu samalla tavalla kylmiltä. Tiedä sitten johtuuko kosteudesta, tuulesta, lumen eristävyydestä vai mistä.

Vierailija
19/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkoilua varten, mutta mieluummin vähän enemmän ja lämpimämmin kuin liian vähän. Äitini tapasi sanoa aina: "Ei se lämmin luita riko", mutta kylmä voi aiheuttaa vilustumista/paleltumia.

Vierailija
20/43 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut vk-haalari&villahaalari-yhdistelmällä ja tänä aamuna päätin viedä ne varavaatteiksi ja päällä oli toppaa. Lastentarhanopettajan mukaan ihan hyvä, "vaikka aikaisempikin vaatetus on ollut hyvä ja riittävä".

Kyllä se omasta mielestäni on niin, että aamupäivän ulkoilussa voi olla toppa-asu paras, mutta iltapäivällä vähempikin riittää.

Ja tuulen vaikutuksesta. Se meidän vk-haalari on veden- ja tuulenpitävä eli ei oikein voi verrata äidin omiin syksyvaatteisiin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan