Voiko ystävän salaatista saada hepatiitin?
Ystävälläni on lapsi ulkomaalaisen miehen kanssa. Oli viime tapaamisella kaverien kesken juttua matkustamisesta ja kehotin yhtä toista ystävää ottamaan A- ja B-hepatiittirokotuksen, jos lähtee Aasiaan. Tähän sitten totesi täma ulkomaalaisen kanssa lapsen tehnyt, että ei A- ja B-hepatiitit ole pahoja, hänellä ja hänen lapsellakin on ne?!!
Minusta tosi törkeää, että ystäväni ei ole maininnut tästä mitään. Olenko nyt voinut saada A- ja B-hepatiitin, kun olen syönyt hänen tekemiään salaatteja yms.? Entä lapset, jotka ovat leikkineet hänen kakaransa kanssa, pureskelleet samoja leluja, ovatko hekin voineet saada tartunnan?
Minusta tosi edesvastuutonta ystävältäni, ettei ole voinut aiemmin varoittaa asiasta. Hänestä kyseessä ei vaan ole vakavat taudit...
Kommentit (10)
Mä olisin itkenyt silmät päästäni ja varmaan ranteetkin auki jos olisin tartuttanut hepatiitin lapseeni. Tosin mulla on C, mikä ei ole tarttunut lapsiin eikä mieheen. Ja mihin olen saanut interferonihoidon, eikä se näin ollen ole "aktiivinen".
Ei oikeasti voi suhtautua lapsen B-hepatiittiin tuolla tavalla. Pieni riski normaalileikeissä on tarttua, mutta verikontaktissa ja sukupuoliyhteydessä tarttuu helpostikin.
Heti lapsille rokotteet jos ei vielä ole, riskiryhmään kuuluva on (ainakin joskus saanut) ainakin B:n ilmaiseksi.
Ystävälläni on lapsi ulkomaalaisen miehen kanssa. Oli viime tapaamisella kaverien kesken juttua matkustamisesta ja kehotin yhtä toista ystävää ottamaan A- ja B-hepatiittirokotuksen, jos lähtee Aasiaan. Tähän sitten totesi täma ulkomaalaisen kanssa lapsen tehnyt, että ei A- ja B-hepatiitit ole pahoja, hänellä ja hänen lapsellakin on ne?!!
Minusta tosi törkeää, että ystäväni ei ole maininnut tästä mitään. Olenko nyt voinut saada A- ja B-hepatiitin, kun olen syönyt hänen tekemiään salaatteja yms.? Entä lapset, jotka ovat leikkineet hänen kakaransa kanssa, pureskelleet samoja leluja, ovatko hekin voineet saada tartunnan?
Minusta tosi edesvastuutonta ystävältäni, ettei ole voinut aiemmin varoittaa asiasta. Hänestä kyseessä ei vaan ole vakavat taudit...
ihmisestä toiseen. Et sitten netistä tutkinu asiaa... Ja miks ois pitäny kertoo? Kerrotko sinä esim kaikille tutuille, jos sulla on vaikka sukuelinherpes tai kondylooma, ja teoreettinen mahdollisuus vaik että ne uusii tai tarttuu jossain kontaktissa??
Eli jos sairastuneen verta pääsee sun verenkiertoon niin sitten on riski sairastua.
Noiden tarttumiseen tarvitaan verikontakti.
B-hepatiitti on muuten aika paha aktiivisena, olen muutaman tapauksen joskus nähnyt.
Lääkäriksi opiskeleva ystäväni väitti, että jos toista noita A- tai B-hepatiittia sairastava vaikka yskäisee käteensä ja ottaa sitten kiinni ovenkahvasta tai portaiden kaiteesta ja minä sitten perässä tartun samaan ovenkahvaan tai kaiteeseen ja sitten laitan vaikka pastillin sillä kädellä suuhun, niin siitä voi saada jo hepatiitin.
tarvitsee verikontaktin tarttuakseen. A-hepatiitti voi tarttua esim. likaisesta juomavedestä. En kyllä ole mikään läägär :).
ja ei sitä ihan joka vastaantulijalle varmaan viitsiikkään ilmoittaa.. Ja tekeekö se hanen lapsistaan nyt "kakaroita", koska heillä se sattuu olemaan,älä nyt ainakaan lapsia syytä..! Ja tuskin olette saaneet mitään tartuntaa.. Omalla ystävälläni on c-hepatiitti ja kyllä uskalla syödä hänen tekemiään ruokia ja juoda vaikka samasta lasista..
tarvitaan toisenlainen kontakti. Riippuu hepatiitin laadusta miten ja kuinka herkästi tarttuu. Ei ole vain yhtä B- tai C- hepatiittia, vaan niissäkin on eri muotoja. Yhdellä läheisellä on eräs C-hepatiitin muoto ja uskallan kyllä halata, pussata poskelle ja vaikka juoda samasta kupista. Ainoastaan verikontaktia vältellään. Laastarinkin hänelle laitan tarvittaessa, mutta hanskat kädessä.
se A-hepatiitti enää parannattuuaan tartu joten sitä et ainakaan voi saada. A-hepatiitti ei jää pysyvästi elimistöön, toisin kuin C
A-hepatiitin saa ulosteista tai niillä saastuneista ruoista, eli jos ystäväsi olisi juuri sairastunut siihen eikä pesisi käsiään vessassa käynnin jälkeen niin silloin voisit saada sen vaikka siitä salaatista, muuten et.
Olen itse saanut ruoasta A-hepatiitin ja toipunut siitä täysin, kehenkään muuhun perheestäni se ei tarttunut
Virushepatiiteista hepatiitti A ja E leviävät yleensä ulosteen välityksellä saastuneesta ruoasta ja juomasta. A-hepatiitin itämisaika on 15-50 vuorokautta. Virusta alkaa erittyä ulosteeseen jo ennen oireiden alkamista ja pian oireiden jälkeen viruksen eritys ulosteeseen vähenee. A-hepatiitti on yleinen Pohjois-Euroopan ja Pohjois-Amerikan ulkopuolella. E-hepatiittia on pääasiassa Kaakkois-Aasiassa.
Hepatiitti B tarttuu yleensä verensiirroista / verikontakteista (esim. huumeruiskuista), sukupuoliyhteydessä tai synnytyksen yhteydessä äidistä lapseen. Sen itämisaika on 1-6 kuukautta.
Hepatiitti C taas tarttuu lähes yksinomaan veren välityksellä (verensiirrot, huumeruiskut). Itämisaika on 20-120 vuorokautta.
Hepatiitti D-virus tarvitsee B-viruksen vaippaproteiinia ja tarttuu siten ainoastaan hepatiitti B-viruksen kantajiin.
Muita hepatiittien aiheuttajaviruksia ovat Epstein-Barrin virus ja sytomegalovirus.
Ei-tarttuvia hepatiitteja on useita eri muotoja. Ne voivat olla oma itsenäinen tautinsa tai liittyä muihin sairauksiin, kuten kertymissairauksiin tai tulehduksellisiin suolistosairauksiin. Toisaalta hepatiitti voi aiheutua toksisista tekijöistä, kuten alkoholista, lääkkeistä tai luontaistuotteista.
Oireet ja erityisesti niiden voimakkuus vaihtelevat paljon.
Hepatiitti A alkaa äkillisesti ja ensioireina ovat tavallisesti ruokahaluttomuus ja pahoinvointi, joiden jälkeen seuraa kuume ja ihon sekä silmien etenevä keltaisuus. Hepatiitti A on itsestään paraneva tauti, johon kehittyy suojaava immuniteetti, eikä uusintatartuntoja tapahdu.
Hepatiitti B:ssä oireet ovat samanlaiset, mutta alku on usein hitaampi, ja osalla potilaista esiintyy lisäksi nivel- ja iho-oireita. Lapsuudessa sairastettu B-hepatiitti jää usein krooniseksi, jolloin virusinfektio jää pitkäkestoiseksi. Aikuisena tartunnan saaneista vain pienellä osalla tauti jää krooniseksi. Krooninen B-hepatiitti on usein pitkään oireeton, kunnes alkaa kehittyä maksan vajaatoiminta tai maksakirroosi.
Hepatiitti C on usein taudinkuvaltaan lievempi. Vain noin neljännes tulee keltaiseksi, ja osa onkin kokonaan oireettomia. Tauti kroonistuu usein ja johtaa osalla tartunnan saaneista maksakirroosin kehittymiseen.
Hepatiitti D on yleensä voimakasoireinen, mutta sitä esiintyy vain hepatiitti B-viruksen hepatiitti B-virus infektion yhteydessä.
Hepatiitti E on hepatiitti A:n kaltainen tauti, mutta voi olla poikkeuksellisen voimakasoireinen raskauden aikana. Hepatiitti E paranee itsestään ja jättää immuniteetin.
Epstein-Barrin viruksen ja sytomegaloviruksen aiheuttamaan mononukleoosiin (eli rauhaskuumeeseen, ns. pusutautiin) liittyy hepatiitti jopa 90 prosentilla potilaista. Tässä oireet ovat yleensä lieviä, ja vain noin 5 prosenttia tulee keltaiseksi.
Kroonisissa hepatiiteissa oireet ovat usein lievempiä mutta pitkäkestoisia ja niinpä ne johtavat yleensä maksasolujen tuhoutumiseen ja maksakirroosiin.