en saa osittaista hoitovapaata kelan puolesta
vaikka mulla on 1 vuotias ja ekaluokkalainen. eli pakko painaa täyttä päivää! eli lapselle tulee 10 tuntiset hoitopäivät. olin ajatellut tuota 30 h viikossa jos oisin saanut kelan tuen mut ei, se onkin vain niille jotka ollut pitkään saman työnantajan palveluksessa. ei voi olla totta! olen niin vihainen! mihin tuollainenkin perustuu? ei ainakaan lapsen hyvinvointiin!
Kommentit (49)
Rahaahan säästyy jo siinä että lapsi tekee lyhempää hoitopäivää...
Ja eihän sitä tarvitse tehdä sitten 6h/pvä jos ei kerran hoitorahaa saa. Voi tehdä vaikkapa 6,5h 7,5h sijaan.
ainakaan meidän kunnassa ole tuollainen mahdollista.
Eikö isälläkään ole yli puolen vuoden työsuhdetta?
Miksette te lomita töitänne ja lyhennä sillä lastenne päivää? Onhan tuo järkkyä jo sen ekaluokkalaisenkin kannalta!
Mutta jos on jo valmiiksi osapäivätyöntekijä, niin kelan mielestä se raha ei sellaisille kuulu. Jos vasta aloitat uudessa työpaikassa, niin aika vaikea on perustella että olet lyhentämässä työpäivää. Ei se kyllä kaikille työnantajillekaan sovi. Jos sinut on kokopäiväiseksi palkattu, niin työntanjalla ei ole velvollisuutta ennen kuin vasta vuoden päästä antaa sinulle osittaisen hoitovapaan turvin lyhyempi työpäivä.
vakityöajalla jota ei ole mahdollista lyhentää. Molemmilla samat työajat joten eipä tuota päivää sitten lyhyemmäksi saa mut tähän on tyydyttävä. Mulla on vaan ÄÄRETTÖMÄN pahamieli 1 vuotiaan puolesta. ekaluokkalainen viihtyy varmasti ap ja ip kerhossa (onneksi täällä on myös ap kerho) joten hänen takiaa en niin huolissaan ole mut 1 veelle on turhan rajua 10 h päivät.
Mutta jos on jo valmiiksi osapäivätyöntekijä, niin kelan mielestä se raha ei sellaisille kuulu. Jos vasta aloitat uudessa työpaikassa, niin aika vaikea on perustella että olet lyhentämässä työpäivää. Ei se kyllä kaikille työnantajillekaan sovi. Jos sinut on kokopäiväiseksi palkattu, niin työntanjalla ei ole velvollisuutta ennen kuin vasta vuoden päästä antaa sinulle osittaisen hoitovapaan turvin lyhyempi työpäivä.
ehdottaisi mulla osaaikatyötä niin mähän saisin osittaista ansiosidonnaista joka olisi mulle erittäin hyvä rahallisesti!!! paljon parempi kuin kelan 70 e joten ei tuokaan ole mikään perustelu. en missään nimessä hakis kelan rahaa jos mulle ehdotettais lyhyempää työpäivää, mikä järki siinä olis?
puolen vuoden päästä mulla on mahis saada kelan raha, ei vuoden.
työn puolesta miehen työajan lyhennys. asia vain on niin.
että myös sun veroprosentti pienenee palkan pienenemisen myötä? Esim. mulla palkka on 600 euroa pienempi osittaisen hoitovapaan vuoksi, mutta käteen jäävä osuus pieneni vain 400 euroa. Näin siis kun täyden työajan palkka olisi 3000 euroa.
ei ole noin huimat kun puhutaan melkein puolta pienemmästä palkasta...
ap
jotta saisi alennusta maksuun pitäisi hoitopäivän olla alle 5 h päivässä eli työpäivän tarttis olla sitten n. 4 h. eli palkkakin ois puolta pienempi ja tuskin työnantajallekaan sopeis.