***KesäHeinät -07 Vuoteen 2009***
Koska vieläkin olen kasassa, onneksi, tulin sitten aloittamaan meille uuden vuoden pinon.
Mitään ihmeempää ei meille, joulu ja uusi vuosi meni rauhassa. Pieni herra pelkäsi raketteja eilen todella paljon, joten meidän ulkoilut jäi lyhyeen illalla. Onneksi täällä omakotitaloalueella päättyvän tien päässä keskellä metsää ei paljon pamahdellutkaan.
Itsellä kokoajan supistelee, mutta "Julia" on vielä päättänyt majailla yksiössään, joten olkoot siellä rauhassa. Laskettuhan on huomenna.
Eipä tässä muuta, oikein hyvää uutta vuotta kaikille!
-E-
Kommentit (86)
"Nostelen" vaan, eipä ole taas melkein viikkoon täällä käyty, harmi.
Fiikukselle tännekin puolelle hurjasti onnea! <3
Iikkari, Onnikin syntyi kiireellisellä sektiolla, eli minähän olin itse asiassa ensisynnyttäjä :). Ja nyt se on ainakin ohi :).
Meillä ei mitään uutta sitten viime kerran. Onnin päiväunet ovat edelleen tosi huonoja, ja Iidankin myös nykyään, vähän väliä saa jompaakumpaa olla heijailemassa (Onni sen tuttivieroituksen takia, ja Iida mahdollisesti nälän takia - korviketta menee jo reippaasti toista litraa päivässä, joten taidetaan joutua laittamaan kohta potut kattilaan). Ollaan kyllä nyt yritettykin pitää Iidaa vielä enemmän hereillä päiväsaikaan, jos sillä saisi edes vähän pituutta noihin yöuniin, jotka neidillä järjestään alkavat puolenyön jälkeen ja päättyvät viimeistään kuudelta aamulla :( :(.
Kiva olisi kuulla kaikista...
Onpas täällä nykyään hiljaista. Itse käyn kurkkimassa päivittäin, kun on tämä sivu Firefoxissa auki, mutta eipä tule kirjoiteltua kun ei oikein kukaan muukaan =(
Eipä siinä, ei tänne ihmeempää. Justus kasvaa ja oppii, tällä hetkellä menossa sanojen toisto-kausi. Ulkona tykkää puuhata, varsinkin nyt kun tuli lämpimämpää. Ja selkeästi kiinnostaa eri muodot, rivejä ja jonoja tehdään kaikista autoista, palikoista, ruuasta jne.
Minä olen tassujen tapaan miettinyt kohta kiinteiden aloittamista. Meidän neiti vähän vajaa 4kk viihtyy tissillä edelleen ahkeraan ja heräilee syömään öisin 3-4 kertaa. Tekisi mieli aloittaa puurot illalla, jos saisi unia pidennettyä, mutta josko nyt vielä kuukauden sitä odottelisi. Julia onneksi sentään nukkuu 20.30-07 välillä yöunensa, eli siinä suhteessa on veljensä kaltainen. Tietty pätkittäistähän tuo on vielä.
Hienosti IIris jo pottailee. Meillä ei ikinä onnistuisi vaipan pukeminen nukkuessa, niin on herkkäunisia meidän lapset. Justukselle ei voi laittaa edes peittoa päälle kun herää siihenkin kosketukseen. Ja Justus vaatii myös sen, että istutaan vieressä kunnes nukahtaa. Hippasen haasteellista näinä päivinä kun mutsin pitää molemmat lapset yksin nukuttaa.
No tässä nämä tällä kertaa. Toivottavasti joku muukin mun ja Tassujen lisäksi täällä vielä käy.
-E-
... Iloista Vappua vauvakerhoon, kaikki äipät ja kullanmurut tasapuolisesti =D
Vapaapäivän kunniaksi kävin aamulla lenkillä ja piiskasin kaikki (paitsi oman makkarin, kun tuo sänky on liian painava yksin siirtää) matot - ja nyt onkin sitten voimat loppu, kämppä yhtä kaaosta ja kädet hyytelöä...
Onnittelut myös uusien nyyttien kanssa, snif, täällä yksi yli-ikäinen fiilistelee kohta jo unohtuneita synnytyskokemuksiaan...
Täällä ei totisesti paljon enää porukat kirjoittele, itse käyn aika-ajoin kyllä lukemassa, mutta niin tuntuu kiireiseltä elomme, ettei jää skrivailuun aikaa - varmaan muilla samanlaista, arki vie mukanaan, eikös?!
Meillä ei vielä ole merkkiäkään isoksi kasvamisesta, vaipat pysyy päällä, pottaa ei haluta edes kokeilla ja pinniksessä nukutaan edelleen - onneksi edes suurin osa yöstä menee näin, sekin on meille edistystä...
Mutta puhetta tulee aivan solkenaan... ihmekös tuo, kun äippä on tällainen höpöttäjä.
Tipukanavaa katsellaan aamuin illoin ja kaikkia maailman lauluja on äidin osattava, muuten tulee huuto...
Ruokailu ja pukeminen sujuu kyllä jo yllättävän hyvin, mielestäni isoveikka ei tässä vaiheessa vielä osannut noita toimintoja - mutta sehän vieläkin passuuttaa itseään, joten eipä ihme sekään...
Tässä tosipikakelauksella meidän "temput". Nyt on jatkettava siivoomista ennenku hiki laskee, ettei aivan laiskistu!
Aurinkoisia haravointikelejä (sitä riittää) ja iloista kesän odotusta!!!
t. nikki ja namut
ps. pikakelatkaa muutkin osaamisia/kuulumia, jollei muuhun riitä aika, ettei vallan pudota listoilta :D
Pikaisesti selasin läpi tekstejä, en ehtinyt tarkemmin lukea, joten omia kuulumisia nyt kirjoitan. Meillä mennyt viime muuton merkeissä pääsiäisen aika ja nyt olemme asettuneet uuteen kotiin...tosin vielä noita viimeisiä tavaroita tuossa pyörii varmaan jonnii aikaa vielä nurkissa :)
Alexinasta on tullut iso tyttö ja hälläkin noi pottatouhut aika hallussa, osaa ilmoittaa kun pissittää ja kakattaa, osaa riisua housunsa ja vaippansa ja mennä itse potalle. Puhetta tulee solkenaan, useamman sanan lauseita, esim. "tämä tuoksuu puhtaalta" (jostain syystä hokee tuota usein?) tosin sanat ei ihan noin selkeästi vielä tule, vaan omia versioita. Lauluja osaa kovasti, suosikkina tällä hetkellä "tiitiäinen metsäläinen" ja "ol kerran metsässä mökki", aika hyvin osaa jo sanat. Ja vitsaillakkin osaa, pieruhan se on se ilon aihe ja sellaisen kun päästää, sanoo "junan ääni" ja nauraa...taitaa olla isot siskot auttaneet tossa asiassa :D Oma jaksaminen tuli testattua muutossa, puhtia alkaa löytyä taas ja mielikin ollut parempi tän vuoden. Alkaa varmaan viimeisetkin hormonipläjäykset olla poistuneet ja olo taas "normaali". Väsymys on kyllä tämän sakin kanssa mukana, mutta ei enää niin painostavasti kuin aiemmin.
Eli Tassut, kyllä aika tekee tehtävänsä ja lääkitys helpopttaa siihen asti, tsemppiä kovasti sinulle. Ja kaikille vauvan saaneille lämpimät onnittelut nyyteistä ! Palaan tai yritän ainakin, kirjoittelemaan enempi kun saan sopivaa rakoa. Lämmintä kevättä kaikille kesäheinille !
T. Sari ja Alexina
Eipä ole tullut pitkään aikaan kirjoiteltua. Harvemmin käyn enää lukemassakaan. Jotenkin se arki ja muu tohina vie mennessään...
Nikki, ei meilläkään potalla käydä. Neiti ilmottaa, että "emmä potalle haluu". Ehkä tässä kesän mittaan sitten otetaan "pottakuuri". Annan juosta ilman vaippaa ja juoksen sit potan kans perässä;-) Mutta sitä puhetta meilläkin riittää. Hienosti kahdella kielellä! Meillä ei tuoksu puhtaalta, vaan "tupakka haisee". Pieru oli pitkään "pakkanen paukkuu", mutta nyt se on ihan ittensä: "pieju tuli"..Syömisessähän neiti oli aikainen, kun rupes jo 10kk iässä lusikoimaan sapuskansa itse. Pinniksessä nukkuu edelleen, mutta lähinnä siitä syystä, että ei ole varaa hankkia just nyt uutta sänkyä..Ollaan taloudellisesti tosi tiukilla, kun miehellä ei ole töitä. Itse palaan sorvin ääreen 1.9. ja toiveissa on saada tytteli perhepäivähoitoon. Juttelin just päiväkodin johtajan kans aamulla ja hän kertoi paikkatilanteen olevan tällä hetkellä suht hyvä. Virallista tietoahan ei kuitenkaan saa kuin aikaisintaan heinäkuussa.
Pidetään pinkka hengissä! Aurinkoista kevättä kaikille!
Huomenna en kuitenkaan koneelle ehdi, niin tulin toivottamaan kaikille oikein ihanaa äitienpäivää!
Kiva oli kuulla Nikistä ja Sariasta pitkästä aikaa.
Nikille lohdutuksena, että meillä mm tänään tehtiin kylpyammeeseen yllärit, kun ei muistettu kertoa, että potalle pitäisi mennä. Eli ei tuo ihan hanskassa ole täälläkään. Kakat tulee, muuta harvemmin.
Nyt ei muuta, Julia ei oikein osaa nukkua vieläkään yksin, joten pitää mennä makoilemaan viereen. Tarvitsee sen käden painamaan päälleen, että pääsee syvään uneen näin illalla (on siis nukkunut tunnin, mutta tässä vaiheessa aina herää ähräämään).
-E-
Nostetaas meidät ekalle sivulle kun oltiin taas päästy tippumaan. Vaikkakin itsekseni minä täällä höpisen =)
Meillä ollut kunnon räkistä ilmassa muutaman viikon. Poitsu pääsi tarhaan vasta tänään pitkästä aikaa. Tosi onnellisena meni kyllä ovesta sisään, selkeästi alkanut mutsin ja vauvan naamat tympimään =)
Eipä tässä muuta, kohta hakemaan herra tarhasta.
-E-
Olin siinä uskossa että pino on kadonnut, ei onneksi ollut :) Aika kauas oli kumminkin pudonnut. Eipä täälläkään ihmeempiä, kakkosta ootellaan viikolla 15 nyt ja pahoinvoidaan edelleen.
Täällä on pikkumiehellä myös uhmaa ilmassa, puistosta pitää karata milloin minnekin ja kaikkeen vakiovastaus on EI (paitsi jos kysyy haluatko jätskiä, siihen vastaus on joo joo joo joo joo)!
Puhetta riittää täälläkin kovasti, toisinaan tosin vain about joka viideskymmenes sana on ymmärrettävä. Välillä tulee ihan lauseitakin, esim. kiellettyihin paikkoihin mennessä hokee kyllä jatkuvasti "ei saa mennä tonne" mennessään ;)
Meidän kesäheinänestorihan täyttikin viikko sitten jo 2v, hurja kuinka nopeasti aika menee. Ja nyt loppui päikkärit, aurinkoista kesää kaikille!
-J-
Eipä täällä oikein kukaan enää käy, mutta mietin tuossa itsekin, että minneköhän pino tällä kertaa hävisi uudistuksessa. Kiitos joorsille nostosta.
Meillä ei ihmeempää. Mutsi on punainen helteiden jäljiltä, pieni neiti ei ole nukkunut yli puolen tunnin pätkiä päivisin kun on kuuma ja herra taas nauttii lämmöstä täysin palkein mm nurmikon sadettajan kanssa.
Nyt heräsi pikkuneiti aamu-uniltaa, joten lyhyeksi jäi teksti.
-E-
... ajattelin minäkin tulla tänne moikkaamaan, vaikkei täällä enää taida porukoita käydä aikaansa viettämässä. Minne lie maailma vienyt vauvakerholaisemme? :(
Tosin näiden veijareiden kanssa ei kyllä varmaan kukaan kärsi tekemisen puutteesta - ja vielä kun joillakuilla teillä onnekkailla on niitä pikkusisaruksiakin jo ilmestynyt, niin eipä taida aika riittää verkossa roikkumiseen =D
Mulla päättymässä hyvässä säässä alkanut lomaviikko ja parhaillaan odottelen neuvolan soittoaikaa sinne kaksivuotisnäytille, meillä kun vasta heinäkuun eka on tämä Joorsin perheessä jo koettu merkkitapahtuma...
"Huonosti tämä" - on namusen mielilauseita ja sillähän hyvin saa äipän toimimaan millon minkäkin asian parissa, ei mikään tyhmä jätkä siis.
"Ei auta" - puolestaan on joku kiukuttelujuttu, liekö iskä tai hoitotäti käytänyt sanontaa pidellessään kiukuttelevaa kaveria aloillaan, en tiä.
Paljon puhellaan meilläkin ja vauhtia on aivan valtavasti, musiikkia kuunnellaan ja jammaillaan lähes biisistä riippumatta. Isoveikka on erittän tärkeä ja isovanhemmat myös...
Nytpä nuo pyykit alkaa olla valmiita, joten; kauniista kesäkuuta vauvakerholaiset, jos täälläpäin pistäydytte :) t. nikki ja namut
Nostetaas meitä taas vähän. Hiljaiseksi on käynyt täällä...
Ja kyllä sitä Nikki ehtii hyvin roikkumaan verkossa, vaikka olisikin kaksi alle kaksivuotiasta =) Hauskoja nuo namusen lauseet, meillä vaan hoetaan "ohhoh" ja tosi yllättyneellä äänellä vielä, vaikka olisikin itse heitetty karjalanpiirakka pöydästä lattialle, kuten tänään aamulla.
Meillä myös alkanut pureminen ja nipistely. Että täältä se alkaa ihana uhma viimein meidänkin hellanteltulla.
Nyt ikkunanpesuun kun pienin on aamutirsoillaa (meillä herätään nykyään viimeistään kuudelta, tulis jo syksy!)
-E, J&J-
Ja on tosiaan aikaa minunkin viimeisestä täällä piipahtamisestani :/ Miksi nyt sitten juhannuksena...? No, kun ei kerran kotoa kauempana olla reissussa ja vettäkin vihmoo taivaalta, niin mikäs tässä on pinoa nostellessa :)
Meillä syy kotona oloon on se, että kuutosen laskettuaika on viikon kuluttua sunnuntaina, eikä siis viitsitty lähteä mökille tai mihinkään muuallekaan. Joten Nikki, eipä tämä lapsilauma täälläkään estä mamman surffailua ;)
Neiti kesäheinä vm. 07 on jo oikein toimelias tyttö täälläkin. Puhetta tulee jo paljon ja isommat sisarukset ovat idoleita meilläkin, erityisesti isosisko 5v. Kaikkea tehdään isompien perässä ja mm. vauvanukke- ja barbileikit ovat pop :) Piirtäminen ja askartelu samoin. Ulkona keinutaan lujaa ja hiekkalaatikolla syntyy hienoja kakkuja :) Oikeastaan ainoa "muisto" vauva-ajasta on vaippa, joka vielä on meillä käytössä. Tarkoituksena kyllä päästä siitäkin nyt kesän aikana eroon.
Ja jottei elämä nyt ihan liian auvoiselta vaikuttaisi, niin kyllä meilläkin uhmaa on välillä ilmassa. Mutta ei ole kyllä neiti meidän lapsista pahimmasta päästä uhmineen. Aika vähällä ollaan ainakin toistaiseksi päästy. Saas nähdä, mitä uusi vauva sitten tuo tullessaan.
Nyt ei muuta kuin hyvää kesän jatkoa täältäkin kaikille kesäheinille, toivottavasti joku muukin eksyy tänne kuulumisia kirjoittamaan.
Misti ja kasvava katras :)
enpäs päässytkään enää vanhoilla tunnareilla sisään. Perään on siis lisääntynyt komia vuosiluku..
Heipparallaa,
Tulin pikaisesti kertomaan meidän kuulumisia. Vaikka eipä tänne sen ihmeempää, normaalia vauva-arkea.
Ristiäiset oli sunnuntaina, neidistä tuli Eva Julia Isabella. Julia kutsumanimenä. Neiti huutaa mahaansa jokusen tunnin joka ilta. Nukkuu hyviä päiväunia, öisin parin tunnin pätkissä. Veljensä nukkuu myös vaihtelevasti, nyt kaksi yötä kokonaan. Se on kyllä luksusta ja antaa miehelle hieman hengähdystaukoa, kun meidän jako on, että minä hoidan vauvan ja hän poitsun. Mutta ei tosissaan sen ihmeempää tänne.
Kiva oli lukea Tassun ja lasten kuulumisia. Toi pusityyhtynen on tosi ihana lempinimi :x Aika äijä on Onni jos osaa jo saappaat laittaa jalkaan. Meillä on vain opittu aukaisemaan vetoketju villapuvusta.
Nyt ei muuta, pitää lähteä viemään neitiä 2kk neuvolaan. Eilen siis tuli 2kk täyteen.
-E-
Hyvä että on joku muukin täällä käynyt, ajattelin jo ihan todella karkoittaneeni kaikki näillä yksityiskohtaisilla kuvauksilla päänsisäisistä tapahtumista (anteeksi...). Toivottavasti vielä toisetkin uskaltautuvat jossain vaiheessa sanomaan jotain :).
Tuosta kirjoittelusta piti vielä sanomani (jo viimeksi mutta en sit jaksanut kun oli muutenkin niin pitkä viesti), ihan kun siitä tuli enemmänkin puhetta (eli puhun nyt ihan yleisesti enkä viittaa mihinkään täällä). Helposti kyllä kun joukko hyvin erilaisia ihmisiä jossain kokoontuu, sitä tulee kaikenlaisia väärinkäsityksiä ja erimielisyyksiäkin, vaikkei mitään tarkoitusta olisi. Mun mielestä sellaisissa tilanteissa on kuitenkin tärkeintä se että asiat pystytään sopimaan etteivät ne jää hiertämään. Eli toivon, että jos joskus sanon jotain mistä joku pahoittaa mielensä, että sanotte siitä, koska haluan pyytää anteeksi - enkä vain siksi että kuuluu ihan käytöstapoihin :) vaan myös koska en todellakaan oikeasti halua ketään sanoillani satuttaa, vaikka joskus näitä romaaneja rustaillessa varmaan tulee kirjoitettua aika mitä sattuu. Tää nyt meni jo aika sivupoluille mutta tulipahan mieleen.
Meille ei ihmeempiä, anoppi on palannut mikä on hyvä asia koska mun järki ei ole. Onni porskuttaa menemään kuten ennenkin, viime viikolla oli hurjan näköinen mustine silmineen kun kaatui puistossa (nyt on ollutkin hervottoman liukasta ainakin täällä etelässä). Iitulainen kävi viikko sitten torstaina 2 kk neuvolassa, kaikki hyvin ja painoa 5,6 kg, pituutta 61 cm. Multa otettiin pissat, hempat ja painot (varsinainen jälkitarkastus, siis lääkärin tapaaminen, vasta 17.3.) ja ne olivat ok, verenpaine ei sitten ollut. Mulla on aina ollut priimat paineet ja nyt oli alapaine taivaissa. Keine Ahnung miksi, ei esim. noiden lääkkeiden pitäisi sitä mitenkään nostaa. Tätä stressaamista epäili th syyksi; ottaa paineet uudestaan Iidan seuraavalla käynnillä ja katsotaan sitten.
Iidakin huutelee vatsaa tai yliväsymystä tai jotain iltaisin, pari tuntiakin helposti, joskus enemmän ja joskus harvoin vähemmän. Muuten on kyllä rauhallisempi tyyppi kuin isoveljensä. Samanlainen hinku pystyyn kuin Onnilla aikanaan on Iidallakin, pystyasennossa rauhoittuu parhaiten, ja yrittää myös itse kammeta itseään istumaan kun sylissä pitää. Viikonloppuna rupesi kierähtelemään kyljelleen, aika epeli.
Missäs kaikki?
.. aikaisessa kierähtämisen kanssa.
Meillä kierähdetään sohvalla, mutta se viettääkin sisäänpäin =)
Teillä pitkä ja hoikka tyttö siellä, meillä taas lyhyt ja paksu :p
... kierähdettiin mahalta selälleen, mutta taisi olla vahinko kun seurasi veikan menoa katseellaan...
Onpas täällä hiljaista...
-E-
Iltoja Idästä!
Meidän pienen perheen pikaiset kuulumiset:
Iiriksellä räkätauti ollut riesana kolme viikkoa eikä loppua tunnu tulevan. Tohtorilla käytiin ja korvat&keuhkot oli onneks kunnossa, mut antibiotit saatiin kuitenkin taudin tappamiseen.
Viime lauantaina palailtiin lomalta. Käytiin ekaks Naantalissa pari päivää kroolailemassa ja kylläpäs olikin hieno paikka sekä kylpylä että itse kaupunkikin.
Loppu viikko hengailtiin sit Tampereella sukulaisia ja ystäviä tervehtien.
Iiriksen isän ryhtiliike oli vaan mun toiveajattelua eikä herra edes puhelimeen vastannut saatikka et olis tytärtään nähnyt. Mä en jaksa enää edes tulistua sen ihmisen takia. Me jatketaan Iiriksen kans eloamme täysin omillamme ja hitto vieköön taatusti pärjätään vallan mainiosti ilman moista isää.
Muuten loma oli oikein onnistunut ja kovin kovasti nautin hetkistä ystävieni kanssa joita nään niin kovin harvoin.
Ellu: Julia on todella kaunis nimi, myös Iiriksen kolmas nimi on Julia.
Syliini juuri kiipesi kuumeinen myyryläinen joten täytyy mennä saattelemaan lapsi uudelleen höyhensaarille. Taidampa minäkin samaan osoitteeseen suunnata.
Hyviä vointeja joka mammalle!
... täältä sairastuvasta ;( Tulikin sitten Nikkilään oikein kunnon lentsut. Viime viikolla namunen sairasti ja tällä viikolla sitten olikin jo äipän vuoro. Nyt on kuume helpannut (toivon niin!), mutta silmät ja nenä vuotaa, päätä särkee ja korvat on aivan lukossa, joten en ihan kauaa täällä aio tarinoida...
Hiljasta on meidän kerhossa nykyisin, mutta ainakin itsellä arki vie kaiken ajan - vuorokaudessa pitäisi olla ehdottomasti enemmän tunteja :) - ja vaikka lukemassa joskus käynkin, niin energiaa ei ole riittävästi kirjoittamiseen saakka.
Toisaalta (juuri nyt sen huomasin) eipä oikein ole mitään ihmeellistä kirjoitettavaakaan; poika kasvaa ja kehittyy, äiti vanhenee ja stressantuu ja muu perhe yrittää kaiketi jotenkin sopeutua muuttuviin tilanteisiin.
Asuntoasiat on nyt toistaiseksi haudattu, vaikka suht´ varmat duunit on meillä kummallakin, mutta täällä tuntuu olevan jotenkin jähmettynyttä koko asuntokauppa... Tehdään nyt keväällä vähän remppaa tässä omassa ja eiköhän sitä sitten jonkun vuoden taas jaksa näitä seiniä tuijotella?! Toki, jos jostain tulee lisää rahaa, niin heti ekana sen sijoitan lisäneliöihin, hih...
Sanoin, että poika kehittyy - kaikkihan sitä päivittelevät, kuinka se jo kaikkea taitaa, mutta tissistä ei vaan osaa irrottaa. Mä olen aivan kypsä jo koko touhuun. Illallakin jo nukahtaa ilman, mutta annas olla, jos herää yöllä, niin mikään muu ei auta... Herra pitää kyllä sellaisen konsertin, että siinä on mun kyllä pakko luovuttaa, ettei koko kortteli herää. Toisaalta olen itsekin niin väsynyt ja mukavuudenhaluinen, etten jaksa sen kanssa kauaa taistella. Pitihän mun sitten tääkin vielä kokea. Esikoinen, kun tajusi itse olevansa jossain kohtaa jo liian iso tisutteluun, niin tääpä ei sitten lopeta koskaan...
No, nää on näitä meidän murheita, en kiusaa teitä sen enempää, mutta jos joku keksii jonkin konkreettisen ja HELPON vierottamiskikan, niin vinkkejä otetaan kyllä vastaan...
Aurinkoista viikonloppua kaikille vauvakerhoon, jos joku täällä käy kurkkimassa...
toivoo: nuhanenänikki ja namuset
Mitäpä Iikkarille kuuluu? Iiris-neidilläkin taisi 2 vuotta tulla mittariin jo ennen juhannusta, onnea sinne!
Entä Heather, miten on odotus mennyt? Eikö sullakin ollut la kesällä?
Olisi kiva kuulla pitkästä aikaa myös Milkmaidista, Monumentista ja monista muistakin!
t. Tassu & Onni sekä Iida, muutaman päivän kuluttua 1 v 11 kk ja 6 kk