Onko haittaa, jos imettää vain toisella rinnalla?
Turhauttaa imettää vasemmalla tisulla, kun ei sieltä oikein mitään tule. Oikea toimii normaalisti. Voiko tästä jäädä rinnat eri kokoisiksi? Laihduttaako vähemmän, jos imettää vain toisella tissillä?
Kommentit (8)
Ala vaan imettää sillä toisellakin, kyllä sieltä rupeaa taas tulemaan maitoa. Ja kyllä, mutta rinnat jäävät eri kokoisiksi!
Jos on erilainen määrä noita rauhasia (vai mitä ne pallerot oli), niin kyllä vaan maidon tulossa voi olla todella iso ero. Itse imetin molemmista, mutta oikeasta tuli n. 2x enemmän - tiedän, kun usein jouduin myös lypsämään. Esim. oikeasta saatoin lypsää 1.5dl ja vasemmasta 0.6dl.
Ala vaan imettää sillä toisellakin, kyllä sieltä rupeaa taas tulemaan maitoa. Ja kyllä, mutta rinnat jäävät eri kokoisiksi!
Vanhempia lapsiani imetin molemmista, mutta oikea oli aina huomompi tuottoinen. Nuorimmalla lapsella imetin noin noin 4kk vanhaksi molemmista. Sitten epäsäännöllisesti vielä toiset 4kk molemmista niin, että vauva sai oikeasta ehkä kerran pari viikossa. Sai sen muodostuneen kovettuvan "rusinan" poistettua rinnasta. Täysimetin yhteensä 6kk.
Imetin vielä 1,5-vuotiaaksi vain toisesta rinnasta. Imetys on nyt jo päättynyt ja rinnat ovat keskenään aivan samankokoiset nykyisin. Jossainvaiheessa imetyksen aikana imettävä oli luonnollisesti vähän isompi, mutta tasoittui täysin. Eli imettää pystyi kauankin, vaikka oli vain toinen rinta käytössä.
Laihdutusvaikutuksesta en osaa sanoa. En ole huomannut, että imetys mitenkään laihduttaisi muutenkaan.
ihmettelin aina mielessäni juttuja, että maito voisi vain loppua.
Nyt uskon sen, niin toi todella käydä.
T. Yhdestä rinnasta pitkään imettänyt äiti. Näinkin se onnistuu ja hyvin.
jompi kumpi rinnoista on se "luottotissi", josta tulee ja suihkuaa ja toinen on sitten se heikko tapaus, josta ei oikein tule. Näin mulla ainakin on. Vasemmasta tulee aina, mutta oikea on oikea pihtari, mutta kyllä siitäkin aina jotain tulee. Aina, kun on jotenkin hankalaa imettää, niin lykkään vasemman rinnan lapsen suuhun, kun tiedän, että siihen puoleen voin luottaa. Kotona ja erityisen rauhallisina hetkinä, koetan suosia erityisesti oikeaa, että sekin jaksaisi tuottaa jotain.
Oikeassa rinnassa on ollut myös jos jonkinlaista ongelmaa: näiden 7 imetyskuukauden aikana kaksi rintatulehdusta, kipeytynyt kun vauva on purrut jne.
Ja eriparisuudesta en ainakaan itse ole huolissani. Vähän eri sarjaa nuo ovat olleet jo lähtökohtaisestikin.
Kahden ekan kanssa sain tapella koko ajan, että kuinka saisivat tissistä hyvän otteen ja mikään ei oikein auttanut. Kolmannen kohdalla luovuin kylmästi toisen tissin tarjoamisestakin ja täysimetin hänet viisikuukautiseksi ja lopetin koko touhun kun lapsi oli 13 kk. Pärjäsimme loistavasti vain sillä yhdellä rinnalla. Ja missään vaiheessa ihan ensi kuukausia lukuunottamatta en huomannut rintojen koossa mitään eroa.
Mulla oli alun perinkin kokoeroa rinnoissa, eikä imetys sitä muuksi muuttanut. Imetysaikoina rinnat oli samankokoiset, kun pienemmästä tuli paljon paremmin maitoa. Ja laihduinkin ihan kiitettävästi.
Voi vaikuttaa tosiaan niin että rinnat jäävät erikokoisiksi.
Ja jos toisesta vähänkin tulee etkä imetä se voi tulehtua.