Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausajan iskias - vinkkejä helpottamaan oloa?

Vierailija
11.10.2009 |

Iskiasvaivat alkoivat jo melko varhaisessa vaiheessa raskautta, joskus rv 14. Nyt menossa rv 28 ja ovat pahentuneet: en pysty kävelemään pitkiä matkoja, istuminen sattuu, joskus kävellessä jalat menee alta. Pahoin pelkään, että saikkua tiedossa, sillä töissä joudun istumaan :/

Nyt kaipaisinkin neuvoja, mitä voi kotikonstein iskiakselle tehdä? Ei todellakaan huvita maata kotona seuraavia 12 viikkoa. Neuvolan terkkarin ja lääkärin asenne oli "kuuluu raskauteen", voi helpottaa jos vauva vaihtaa asentoa. Ainoa käytännön neuvo oli huomioida selän asentoa, kokeilla tukivyötä ja rentouttaa selkää. Itse olisin kaivannut jotain konkreettisia kuntoutusvinkkejä, vaikka jotain jumppaohjeita.

Eli onko täällä hyviä neuvoja?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttoi minulle

Vierailija
2/18 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otitko vain keltaiset sivut ja valitsit akupunktiohoitajan vai oliko lääkärin kautta?

Pakaralihasta ja alaselkää yritän aktiivisesti venyttää, toistaiseksi vaikutus on ollut nolla...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja neuraalikudoksen mobiliosinti voisivat auttaa.

Täälä toinen jolla samoja vaivoja ollut, helpottivat noilla. Koko raskauden kannattaa kiinnittää huomiota lantion ja selän asentoon. Yks neuvo; älä pidä vatsaa turhaa edessä: usuien ku vatsa lakaa näkyä, odottavat äidit notkistavat selkää ja unohtavat keskivartalon tuen. Kysy lääkäriltä lähete esim terv. keskuksen fys.ter.

Vierailija
4/18 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otitko vain keltaiset sivut ja valitsit akupunktiohoitajan vai oliko lääkärin kautta?

Pakaralihasta ja alaselkää yritän aktiivisesti venyttää, toistaiseksi vaikutus on ollut nolla...

ap

Vierailija
5/18 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne asti jalkaan, alle polven vai vaan pakaraan ja reiteen? Varpaisiin asti?

Vierailija
6/18 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja neuraalikudoksen mobiliosinti voisivat auttaa. Täälä toinen jolla samoja vaivoja ollut, helpottivat noilla. Koko raskauden kannattaa kiinnittää huomiota lantion ja selän asentoon. Yks neuvo; älä pidä vatsaa turhaa edessä: usuien ku vatsa lakaa näkyä, odottavat äidit notkistavat selkää ja unohtavat keskivartalon tuen. Kysy lääkäriltä lähete esim terv. keskuksen fys.ter.

Mitä on neuraalikudoksen mobilisointi?

Minulla on jo ennen raskautta ollut hieman ongelmia alaselän kanssa, joten olen pyrkinyt kiinnittämään huomiota tuohon notkoon eli ettei sitä tulisi. Vatsan alkaessa painaa ei lihakset kuitenkaan riitä pitämään selkää oikeassa asennossa. Kaipaisinkin terkkarilta ja lääkäriltä sen "kuuluu raskauteen" -löpinän lisäksi ihan tosiaan niitä konkreettisia neuvoja että miten sitä lihaskuntoa pitäisi ylläpitää. Pitänne seuraavaksi vinkua sitä lähetettä jos ei itse tarjoa.

ap

Vierailija
7/18 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne asti jalkaan, alle polven vai vaan pakaraan ja reiteen? Varpaisiin asti?

Varsinkin alkuraskauden puolella meni varpaisiin asti, nykyään ei mene useinkaan jalkaan asti vaan pysyy alaselässä, häntäluun tienoilla ja pakarassa.

ap

Vierailija
8/18 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ekassa raskaudessa kävi niin (7 kk), että en päässyt minnekään kävelemään. Lääkäri "määräsi" magneetin (joka tehtiin myöhemmin) ja suositteli sektiota. Sektio myös tehtiin.

Itse jumppasin, venyttelin ja lepuutin selkää. Ja, lenkkeilin voinnin mukaan. Niin, ja käytin Instrun leveää tukivyötä ja tiukkoja vaatteita - oli hyvä/tukeva olo.

Vierailija
9/18 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan si-nivelessä, silloin kipu pysyy polven yläpuolella.

Mutta jumppaliikkeitä on hyviä selälle esim. seuraavat:

* nelinkontin lattialle, siitä jalannosto suorana taakse, maksimissaan selän korkeuteen, ei ainakaan yhtään yli! Vähempikin riittää, muistaa vaan pitää koko ajan vatsalihakset ja selän tiukkana ettei se pääse yhtään notkolleen.

* nelinkontin lattialle, siitä vuoroin selän notkistus niin että ikäänkuin häntä nousee ylös, samoten katse nousee vähän ylös. Sitten selkä köyryyn ja katse napaan.

* lankkuakin voi koittaa raskaana ollessa, tekee vaan lyhyempiä aikoja eli kyynärvarret maahan ja siitä varpailleen ja kroppa on ihan tikkusuorana. Myös polvet maassa onnistuu tai sitten esim. sohvan käsinojaa vasten, huomattavasti kevyempi. Tässä kanssa on tärkeää pitää selkä täysin suorana, ei yhtään notkolle.

* selän rentoutus onnistuu kun meet selälleen lattialle ja jos vielä polvet mahtuu mahan päälle niin ne siihen koukkuun ja rentoudut. Pientä (huom. pientä!) keinuttelua puolelta toiselle. Jos polvet ei enää mahdu mahan päälle niin sitten auki vaan ihan rohkeesti masun molemmin puolin. Eli käsillä pidetään joko polvien päältä tai taipeista kiinni.

* pakara- ja lonkankoukistajien venytykset antaa kanssa tilaa alaselälle

Ja täysin ei kannata sohvalle/sänkyyn hautautua eli pientä liikuntaa ihan päivittäin. Ja jos sulla on istumatyö niin nouse tietyn väliajoin vähäks aikaa seisomaan/kävelemään/hieman venyttelemään. Istuminen on pahaksi, mutta myös yhdessä kohti seisominen.

Mulla nää vaivat on pahentunu joka raskauden myötä (3 takana ja yhtään ei tule tuon takia lisää :/) niin että kolmannesta jouduin jäämään 6vkoa ennen ä-loman alkua saikulle ja sen jälkeen meni kyllä lähes kokonaan sohvalla aika kun en yksinkertaisesti mihinkään pystyny.

Toisen ja kolmannen raskauden välissä kävin 2 vuotta salilla ja se helpotti huommattavasti alku- ja keskiraskauden selkäkipuja. Ekassa raskaudessa kivut alkoi rv10, kolmannessa vasta joskus lähempänä rv20 eli selkä ja syvät vatsalihakset oli selvästi vahvistuneet salitreenillä! Ja si-nivel oli siis joka mulla venyi paukkui ja pahimillaan piti ottaa seinästä tukea kun jostain nous seisomaan ja lähti kävelemään ku meinas nakata jalan alta... Näitä vaivoja oli myös jonku aikaa synnytysten jälkeen ja yhä edelleen jos on jääny liikunta vähemmälle eikä aktiivisesti kiinnitä huomiota selän hyvään asentoon ja syvien vatsalihasten aktivointiin.

Vierailija
10/18 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaudessa mulla oli fysioterapian puolelta lainassa si-tukivyö joka kyllä helpotti kun antoi hyvän tuen selälle ja vatsalle!! Jotenki tuntu että painoi koko lantion aluetta tiukemmin yhteen. Ainoo oli, että loppuraskaudesta ois tarvinnu vaihtaa isomman koon, mutta en sitten saanu aikaseks hakea.

Vierailija
11/18 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tänään iskias jymähti oikeen kunnolla jumiin, koko aika särkee. Jos sulla on semmonen kaurapussi, jonka voi lämmittää mikrossa, käytä sitä. Mulla meni iskias kolmisen vuotta sitten jumiin oikeen kunnolla ja sain sillon lähetteen fysioterapiaan. Siellä vaivaa hoidettiin lämmöllä, sähkölla ja ultralla sekä vipalla kerralla akupunktiolla. Ja ne auttoi.

Viimeksi neuvolas puhuin tosta iskiasvaivasta ja th sano, et mee ihmees lääkärille jos pahenee että saisit lähetteen uudestaan fysioterapiaan.

Huomenna taidan soittaa lääkärille, koska nyt jouduin ottamaan särkylääkettäkin ku koko ajan särkee :(

Vierailija
12/18 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako raskaalle tehä akupunktiota

Vierailija
13/18 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä auttoi mulla paremmin kuin lämmin: lämpö auttoi hetken, mutta kylmä vielä sen jälkeenkin.

Kävelyä harrastin paljon (mbt-kengillä).

Vierailija
14/18 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys auttoi. siihen asti vähän voi venyttelyllä helpottaa. itselläni on joka raskaudessa vain pahentunut loppuun päin, kunnes jokainen askel oli kuin puukonisku kannikkaan.

Vierailija
15/18 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla välilevy pamahti synnytyksessä: jokin siellä reperää ja jotakin hapanta valuu kudoksiin... Näin mulle selitettiin. Pari jäi pullistuneeksi. Olin 4 kk synnytyksen jälkeen todella kipeä. Kivut ennen synnytystä olivat lastenleikkiä, vähän haittasivat unta, ei muuta. Synnytyksen jälkeen valvoin päiväkausia ja makailin vain lattioilla. Joten suosittelen puhumaan asiasta asiantuntevalle lääkärille ja pohtimaan, kestääkö selkä synnytystä. Pahaa iskiasta on hankalaa hoitaa synnytyksen jälkeen, kun imetys estää kovat lääkkeet (Panacodia tosin söin) ja leikkauskaan ei ole kiva...

Vierailija
16/18 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ain fysioterautilta lämpöhoitolaitteen kotiin lainaksi -autooi synnytyksen jälkeen kivut vasta pahenivat

Vierailija
17/18 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tukivyö auttoi tosi paljon (oli sellainen apuvälinelainaamon tosi tukeva (todella komalannäköinen) malli).

Mysö asennon vaihto ja hommien tekeminen pieninä pätkinä (olin sairaslomalla). Siis tyyliin tyhjennä tiskikoneen alakori, istu hetki, tyhjennä yläkori, makaa vartti, täytä kone...

Pakaralihaksen venytys auttoi myös hetkeksi.

Jotenkin ihmeellisesti kipu hellitti 90%:sti suunnilleen lasketun ajan tietämillä. Sen jälkeen pystyi liikkumaan jopa pieniä kävelylenkkejä ja kotona pärjäsi pieniä hetkiä ilman tukivyötä.

Vierailija
18/18 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2009 klo 17:52"]

[/quote]

Akupunktio ja vyöhyketerapia saatta kypsyttää kohdunsuuta ja näin laukaista synnytyksen joten niitä hoitomuotoja ei suositella raskaana oleville ainakaan ennen kuin täydet viikot ovat kasassa (37+0!). Sen sijaan osteopatiasta voisi olla apua, kannattaa ainakin kokeilla ennen kuin lääkkeellistä hoitomuotoa miettii! :)