Tarhakaverin äiti taitaa olla pimeä tyyppi
Olin synttäreillä, 3 v lapset. Lapsemme ovat tutut tarhasta (molemmat aloittaneet tänä syksynä).Olin yllättynyt kutsusta, kun lapseni ei oo tästä lapsesta juuri puhunut. Olin mukana juhlissa, kuten muutkin muutaman lapsen äidit.
Olen nyt pikkaisen hämmentynyt. Luulen, että äidillä ei ole ihan kaikki kotona. Lapsi on ilmeisesti jonkin verran erityislapsi, koska kasvatuskeskusteluunsa tulee kelto. Hän saa kuulemma joka päivä hoitajilta huonoa palautetta, mitä lapsi on tänään tehnyt. Mutta se on kuulemma kiva, että ovat saaneet lapsen lopettamaan kovan kiroilunsa... lapsi on ollut kotihoidossa, on ainut lapsi, niin mistähän se kiroilu on tarttunut?
Äiti sanoi ammatikseen ravintoterapeutin. Mä olin vähän pöyristynyt siitäkin, koska ensinnäkin tää nainen on pelkkää luuta ja nahkaa. Eka ajatukseni oli että on anorektikko (olen tavannut useita, mm. eräs läheinentyökaverini on). Toisaalta anorektikon ammatiksihan sopii hyvin tuo...
Toiseksi tää ammatti tuli esiin, kun hän kertoi, että lapsensa ei syö yhtään mitään päiväkodissa, siis ei yhtään mitään, ei leipääkään. Lapsi laittaa kädet suun eteen ja kieltäytyy. Ja hän on kuulemma käskenyt hoitaa sitä niin, että pakottaa syömään tai ei päästä pöydästä ennen kuin on syönyt, pitäisi pitää kuulemma vaikka tunti pöydässä ja eristää muista... Näin maalaisjärjellä tuntuu, että tuo ei ainakaan auttaisi, mutta en oo varma, koska en ole mikään ravintoterapeutti enkä sinne päinkään. Itse antaisin nälän tehdä tehtävänsä, eli kun ei syö koko päivänä - > on nälkä, ja ei tehdä numeroa siitä, ei tuu valtataistelua, niin eiköhän se lapsi joskus ala maistelemaan ruokaa muiden mallin mukaan.
Tuli aika kummallinen olo sitä kuunnellessa.
Kommentit (34)
koska sitä nimikettä ei ole suojattu eli se voi olla ihan pilipalijuttu. Ravitsemusterapeutti on yliopistotutkinnon suorittanut, ravintoterapeutti voi olla vaikka putkimies joks on päättänyt alkaa kutsumaan itseään ravintoterapeutiksi.
ja ruuan väkisin sinne laittamisesta. Ihan tosissaan. Ja kun yritin jotain siihen sanoa, niin uhosi vaan, että kyllä sinne suuhun on jotain ruokaa saatava, hyvällä tai pahalla. Ei voi olla syömättä koko päivää.
Ymmärrän hyvin, että hoitajat eivät voi tuota tehdä, siitähän tulee syyte. Ja eivät he voi myöskään istua tuntia lapsen kanssa ruuan ääressä, kunnes on syönyt itse riittävästi.
Kyseessä on 3 v lapsi, ei 2, ja varmaan on uhmaakin.
ap
sitä, että otan käteeni oman erillisen lusikan, otan siihen ruokaa 2v lapsen lautaselta ja vien sitten lusikan lapsen suun lähelle, pyydän, käsken, leikittelen, lahjon tms. jotta lapsi maistaisi edes yhden lusikallisen. Tuskin tuo äitikään muuta on sillä tarkoittanut. Eihän sitä nyt todellakaan kukaan lapsen suuta väkisin aukaise ja sinne toinen sitten ruokaa lapa!!! Sehän olis jo pahoinpitelyä!
ja olen myös aikuinen, yli 10 v valmistumisesta ja koko ajan töissä ollut miinus oma perhevapaa.
Vanhempia on monenlaisia. Nykyisessä koulussani hyvällä alueella on vähemmän ihan tappouhkauksia, mutta näitä pikkaisen vinksahtaneita on kyllä. edellisessä vanhemmat soittelivat kännissä, jos oli laittanut noottia reissuvihkoon ja uhkailivat.
Syntymäpäiville en lähde silti kuin vanhempainvarttiin.
ap
helpolla että vain miellyttävät, kivat perheet ovat vastassa? Siinä tuletkin vuosien varrella oppimaan yhtä sun toista, mutta ehkä sinun pitäisi ensin aikuistua ennen kuin menet koululle töihin. Voin kertoa että tuo on vielä pientä sen rinnalla, että voit joutua saamaan melkoisia uhkauksia.. se on tätä päivää valitettavasti kaikissa ammateissa joissa ollaan toisten ihmisten kanssa tekemisissä.
Alle3-v voi kyllä olla jo aika laaja dg skaala ( , otka voivat vaikuttaa syömiseen/ syömättömyyteen.
Mitä jos tämä äiti olisikin itse pyytänyt kelton mukaan tapaaminseen pohtimaan tätä ruokailuproplematiikkaa? Se että kelto. elto tai relto on paikalla ei välttämättä tarkoita erityislasta.
Avoimessa tilityksessään äiti ei siis sanonut, että on mitään epäilyä erityislapsesta tai diagnoosia tms. (noin pienellä ei oikein voikaan olla muuta kuin kehitysvamma/autismi/kehitysviive-tyyppisiä).
hän nimenomaan sanoi ravintoterapeutti... okei, voi siis olla joku huuhaa-juttu. Jos olisi ravitsemusterapeutti, niin olisi varmaan käyttänyt oikeaa nimikettäkin. en oo hirveän perehtynyt tuohon alaan.
ap
koska sitä nimikettä ei ole suojattu eli se voi olla ihan pilipalijuttu. Ravitsemusterapeutti on yliopistotutkinnon suorittanut, ravintoterapeutti voi olla vaikka putkimies joks on päättänyt alkaa kutsumaan itseään ravintoterapeutiksi.
eniten oli muistinvaraisesti kiusaamisesta, ryhmädynamiikasta, integraation ideasta oli paljon, erityisopetuksesta eri ikäkausina ja ihan sitten lääketieteellistä puolta asiasta, tutkimuskentästä, tutkimuksen teosta jne.
Ei se mikään erkkaopen tutkinto ole, aineopinnot olisivat varmaan menneet syvemmälle. Suoritin sen tuossa 2004-2005. Meni erinomaisin tiedoin rekisteriin.
Ei ollut pyytänyt itse, vaan oli suuttunut, kun hoitajat olivat sen kelton mukaan halunneet. Jos olisi pyytänyt itse, niin mulla olisi ehkä enemmän uskoa siihen, että problematiikka ei ole kasvatuksen puolella.
ap
Alle3-v voi kyllä olla jo aika laaja dg skaala ( , otka voivat vaikuttaa syömiseen/ syömättömyyteen.
Mitä jos tämä äiti olisikin itse pyytänyt kelton mukaan tapaaminseen pohtimaan tätä ruokailuproplematiikkaa? Se että kelto. elto tai relto on paikalla ei välttämättä tarkoita erityislasta.
Avoimessa tilityksessään äiti ei siis sanonut, että on mitään epäilyä erityislapsesta tai diagnoosia tms. (noin pienellä ei oikein voikaan olla muuta kuin kehitysvamma/autismi/kehitysviive-tyyppisiä).
Aika ylinen käytäntö on pyyttää elt paikalle, jos jotain suurta proplematiikkaa on lapsen päivittäistoiminnoissa...esim syömisessä. Voidaan siinä samalla tehdä sitten sitova suunnitelma asian ratkaisemiseksi.
Ei ollut pyytänyt itse, vaan oli suuttunut, kun hoitajat olivat sen kelton mukaan halunneet. Jos olisi pyytänyt itse, niin mulla olisi ehkä enemmän uskoa siihen, että problematiikka ei ole kasvatuksen puolella.
hänestä kirjoittaa koko maan mammojen luettavaksi... HÄPEÄ AP! Tämä ei ole paikka repostella toisten asioilla ulkonäköä, ammattia jne. myöten. Varmasti äiti tuli tunnistetuksi.
No jos ei mielestäsi ollut kaikki kotona lapsesi kerhokaverin äidillä, niin ei taida olla sinullakaan.
Ei toisten henkilökohtaisia asioita levitellä netissä.
Taidat olla aika nuori ja kokemanton.
viestiketjusta ja nostaa vastaasi kunnianloukkaussyytteen. Siinäpähän sitten mietit käytöstäsi...
itsestäsi opettajana ja "siviilihahmona" nettiin juoruilevana sikana. On aikamoinen luottamuksen osoitus kertoa omista ja lapsensa asioista noin avoimesti - ja sinä kerrot niistä täällä ja varmaan live-elämässä kaikille muillekin, jotka haluavat jänniä juorujasi kuunnella. Hyi!
eettisesti ja moraalisesti mitenkään vääränä sitä että tunnistettavasti kirjoittaa täällä?
Kaikille vanhemmille kelton tuleminen oman lapsensa arviointiin ei ole helppoa: Ymmärrän täysin tuon äidin närkästyksen. Lasta arvioidaan jo päiväkodissa ja sama jatkuu koulussa. Vanhempana voi joskus olla vaikeaa ajatella asioita puhtaasti ulkopuolisen silmin. Se on voinut olla äidin ensireaktio joten voihan olla että kun hän tajuaa että kelto onkin ihan lasta varten eikä perheen "kiusaksi" niin hän alkaa suhtautua toisin.
Tässä ei olla mitään agentteja eli vaikeaa tietää, miksi tuo äiti niin reagoi tai miksi ne puheet siitä syömisestä olivat sellaisia.. Mutta uskon että kun tarpeeksi pitkään kuulee pelkkää ikävää lapsestaan, se alkaa pikku hiljaa rasittaa vanhemmuutta. OMaa kokemusta on siitä, en ymmärrä miksi hyvää palautetta on NIIN vaikeaa saada päiväkodista.
Mulla on luokassani eräs ekaluokkalainen, joka syö avustajan kanssa eri pöydässä kuin me muut, eli jotain ymmärrän kyllä. Olen luokanope, on kyllä vain appron verran erityispedagogiikkaa plakkarissa. Luokallani (tavallinen ekaluokka) on 3 erityisstatuksella olevaa lasta.Mun nähden tää lapsi on suht normaalin oloinen, esim. puhuu hyvin 3-vuotiaaksi, söi kotona juhlissaan normaalisti.
mähän selitin sen jollekin muulle?
Ei sitä keltoa niin hyvissä ajoin kutsuta, että mitään ongelmaa ei oo ollut. Meidän kasvatuskeskustelussa ei ollut paikalle keltoa, varmuuden vuoksi, vaikka meilläkään ei oo mikään rauhallisin lapsi. Ei edes puhuttu koko keltosta mitään.
Kirjoitin myös mahdollisista kehitysviiveistä... osaatkohan sinä lukea? mutta esim.adhd-diagnoosia ei 3-vuotiaalla ole, epäily voi olla.
Ajattelin siis, että hoitajat ovat huomanneet jotain tarkkailtavaa lapsessa, se jokin voi olla joku oikea erityistarve tai joku ongelma perheessä. Kelto voi olla keskustelussa myös tarkkailemassa vanhemman käytöstä.
En ole tuon lapsen opettaja enkä työsuhteessa heihin. Ei ole mitään eettistä ongelmaa. Olin siellä vain 1 tarhakaverin vanhempi. siviilihahmo.
Minulla on ollut useita "vaikeita" vanhempia uran aikana, ja ei niistä sattumista sopassa kukaan opettaja iloitse. Lapsia koetan opettaa niin hyvin kuin voin, aina, huolimatta vanhemmistaan. Ja usein ymmärrän paremmin, miksi joku homma ei onnistu, jos on vanhempainvartissa ollut vastapäätä täysin tasapainotonta vanhempaa, jonka taktiikka on hyökkää varmuuden vuoksi...
ap