***ENSKAT uuteen vuoteen 2009!!***
Uusi pino uudelle vuodelle!
Tässä joulukuun juttuja:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Me miehen kans nukuttiin tosi huonosti kun kauheesti paukuttelivat raketteja tässä lähellä. Mä yritin nukkua korvatulppien kanssa. Pitää kyllä Eetun kans mennä päiväunille tänään. Iltapäivällä olis sitten kyläilyä tiedossa.
Onnellista uutta vuotta kaikille!!
hermione ja Eetu 1,3v ja masukki rv25
Kommentit (63)
... tein muuten sellaisen "tieteellisen havainnon", että monen enskapenskatytön nimi loppuu a-kirjaimeen: Sienna, Neea, Kiia, Saaga, Ella... ja meidänkin Pätkiksen oikea nimi loppuu a:han : )
Joo, taitaa kuume nousta, kun näin viisasta juttua tulee... Taidan keittää mustaviinimarjamehua ja lähteä katsomaan boxilta Tehiksen.
Dajm the palstaterroristi
Dajmille kiitos onnitteluista, olit käynyt o-puolen Enskoissa meitä onnittelemassa<3 Tuli ihan liikutus, kun pitkän ajan jälkeen vanhat tutut muistaa, kiitos! Vilkutuksia Tonttu-Tytöltämme toiselle Joulukuun lapselle, Pätkiksellenne:) Niin, ja paranemisia äidille!
Heilutuksia myös muille tutuille, ainakin Sara-Marian nimi osui silmään äkkiseltään!
terkuin,
pariisitar&tonttu-tyttö 4vkoa (pikkuihmeemme syntyi Jorvin sairaalassa 28.12.2008, 3240g/50cm)
Pitkästä aikaa kirjoittelen muutaman rivin kuulumisia. Töissä käynti vie kaikki mehut ja vapailla ei oo muuta jaksanut ku olla vaan. Kotihommissa on tekemistä vapaapäivinä. Eetu on ollut pienessä nuhassa ja nyt jo parempi. Ei sillä mitään isoa räkätautia ole ollut, onneks. Mulla tuntuu nyt olevan kurkku kipeenä ja nenä vuotaa. Toivottavasti menis pian ohi. Töissä nimittäin vanhuksia vaivaa paha flunssa, toivottavasti ei se sama iske minuun. Tai sit on jo iskenyt mutta lievempänä. Maha kasvaa ja voi hyvin, mukavasti oon itsekin jaksanut. Eetu oppii kokoajan uusia sanoja ja toistaa melkein kaiken mitä sille sanoo, ihana kiltti rakas mussukka se on.
Tää nyt oli tällainen pikainen moikkaus tältä suunnalta. Sorry kun en nyt jaksa paremmin paneutua teidän kuulumisien kommentointiin. Toki olen kaikkien kuulumiset lukenut. Voikaa hyvin kaikki enskat ja enskalapsoset!!
hermione ja Eetu 1,4v ja masukki rv28+4
Buuffa: Malttaakos Neea olla piilossa? Mun kummipoika alkoi leikkiä piilosta just jossain 1,5 v iässä. Kun aikuinen huuteli, että missäs se x on, tuli itse esiin ja huusi 'täällä' :D
Susanna: Kiva että hoidon aloitus on sujunut. Yksi lääkäri juuri suositteli, että kannattaa aloittaa hoito mieluummin tammi- kuin syyskuussa sairastelujen takia, jos mahdollista, mutta taitaa noita pöpöjä talvellakin liikkua. Ikävämpi uutinen mieheltä : ( Toivottavasti saatte asioista puhuttua, jaksamisia!
Odottelija: Minäkin ihan yllätyin, että missäs vaiheessa oot noin pitkälle ehtinyt.
Tipu: Kiva että Sienna on sopeutunut hoitoon ja valtavasti siellä kyllä tulee sanoja. Jännä seurata, kuinka tuo kaksikielisyys kehittyy. Usein kai kaksikielisten puhe kehittyy ensin normaalia hitaammin, mutta Siennalla ei ole tainnut niin käydä.
Dajm: Sielläkin on hoito alkanut mukavasti. Tosiaan mukava olisi varmasti nähdä salaa, mitä pikkuiset siellä ilman äitiä touhuilevat. Pätkikselle onnittelut askeleesta : )
Pia: Teillähän on järjestynyt kivasti tuo kotihoito, jos pystyt tekemään osa-aikaista työtä kuitenkin. Me sinnitellään nyt pelkällä miehen palkalla ja kotihoidon tuella ainakin kesään asti... tällä hetkellä asutaan aika pienessä asunnossa, se helpottaa taloudellisesti, mutta kohta olisi tarkoitus muuttaa...
Viivioskari: Kylläpä on ikävä tilanne naapureiden kanssa. Varmasti pelottaa olla yksin kotona lapsen kanssa. Toivottavasti poliisit veivät tyypin lopullisesti. Me asutaan vanhalla idyllisellä puutaloalueella, jonka varjopuolena on pari tosi huonokuntoista vuokrataloa, mutta ne laitapuolen kulkijat viihtyvät onneksi omissa porukoissaan, eikä ole häiriötä ollut.
Edwinalle 11 kk onnittelut! Täälläkin tulee viikon päästä 11 kk täyteen, sitten äitin vauva on enää kuukauden vauva... snif. Vaikka toisaalta tämä on kyllä tosi mainio ikä, kaikenlaista touhua riittää. Edwina varmaan lähtee tosiaan suoraan kävelemään, jos pyrkii ylöspäin; konttaaminenhan ei ole mitenkään välttämätön vaihe, jotkuthan saattaa liikkua vaikka pepullaan.
Sara-Maria: Meidän pojat on kehittyneet tosi samaa vauhtia. Justuskin seisoo ilman tukea ja kävelee tukea pitkin ja kärryllä, kerran otti pari askelta ilman tukea, mutta siitä on jo yli viikko, eikä ole tehnyt sitä uudelleen.
Hermionelle ja Eetullekin vilkutukset!
Justus siis otti reilu viikko sitten neljä askelta ilman tukea, mutta sen jälkeen ei taas ole uskaltanut. Ei tainnut itse ollenkaan tajuta, mitä tapahtui : ) Meillä on nyt siirrytty lopullisesti yksiin päikkäreihin. Jostain 9 kk lähtien nukkui välillä yhdet, useimmiten kuitenkin kahdet. Nyt noin viikko sitten alkoi olla virkeän oloinen ennen molempia päikkäreitä ja iltaunia, joten kokeiltiin siirtää ekoja päikkäreitä myöhemmäksi ja jättää toiset pois ja hyvin toimi. Nyt nukkuu puolen päivän aikoihin 2-2,5 tuntia, kun aiemmin nukkui tosi harvoin kahta tuntia putkeen. Helpottaa monella tavalla arkea, kun sekä valvomis- että nukkumispätkät on pidemmät, vaikka yhteensä omaa aikaa (lapsen nukkuessa) onkin vähän aikaisempaa vähemmän. Yöhulinatkin on taas helpottuneet, kun on saatu kotona arki pyörimään reissailun jälkeen. Ai niin, yhtenä päivänä kun luettiin kirjasta 'hauva laittaa sukat jalkaan', Justus kosketti omia sukkiaan. Kokeilin monta kertaa, että luettiin muita sivuja ja sitten tuo, aina sama juttu. Sitten kysyin, missä J:n sukat on ja taas kosketti niitä : ) Tuo oli ensimmäinen kerta, kun Justus ilmaisi ymmärtävänsä esineen nimen. Tietää joitakin toimintoihin liittyviä sanoja, kuten kiellon, suihkuun (innostuu), tule tänne (tulee), missä (alkaa etsiä).
Täydelliset naiset alkaa... Aurinkoista talvista viikkoa kaikille!! M & J
Huomaa että suuri osa on menny jo töihin kun on niin hiljaista täällä. Mullakin viikko sitten loppu äippäloma ja nyt ollaan hoitovapaalla. Eilen aloin vakavasti harkita jos mäkin menisin takas töihin. Ajatuksena pari sunnuntaita kuussa jolloin mies olisi Tonin kanssa, sillä kun noi viikonloput on vaata niin voisi toimia ihan hyvin. Illalla kyllä jo hylkäsin ajatuksen kun ei oikeen nappaa mennä vielä töihin. Tiedän kuitenkin kun henkilökuntaa vähän niin joutuisin heti tekeen vähän enemmänkin kuin mitä huvittaisi. Ja sit siellä on yksi tyyppi josta en edelleenkään pidä...
Naapurusto rauhoittunut. Ainakin hetkeksi. Luulen kyllä et se tyyppi pääsi jo vapaaksi mutta katsotaan nyt josko olisi kuitenkin rauhoittunu. Yllättävän monella täälläkin on kokemuksia kurjista naapureista.
Linnut voi hyvin. Siirsin ne alkuviikosta takas olohuoneeseen. Nyt olen jo rohkaistunu sen verran että uskallan käsitellä niitä poikasia jonkin verran. Eilen pidin sylissä isointa ronttia ja kas kummaa, vanhemmat tulivat olkapäälle katselemaan mitä puuhaan. Aiemmin ovat hyvin hyvin harvoin tulleet olkapäälle istuskelemaan, ehkä kerran. Sovittiin eilen miehen kanssa että laitettaisiin kesällä pesäpöntöt tipuille ja alettaisiin kasvattamaan tipuja, mikäli tiput tähän suostuvat...
Enpä nyt oikein osaa enempää taas mitään kommentoida. Jotenkin hieman laiska olo kun on ollu menossa koko alkuviikon.
Mitenkäs Butterfly, onko pojat jo tervehtyny?
T: Viivioskari ja Toni 9kk
Loppuun vielä yhteiset onnittelut kaikille joilla kuukausia tullut täyteen ja uusia taitoja oppineille!
En edes muista koska olen viimeksi kirjoittanut, mutta nyt ajattelin tulla laittamaan kuulumisia. Enemmän ja vähemmän säännöllisesti tulee teidän kirjoituksia lueskeltua. Mä teen edelleen osittaista viikkoa, eli 70-prosenttista työaikaa, käytännössä olen useimmiten to ja pe kotona ja teen töitä sit päikkäriaikaan tai viikonloppuisin. Kalle siis on hoidossa ma-ke.
Hoidossa menee meilläkin tosi hienosti, Kalle nauttii täysin rinnoin, ja nauraa ääneen manantaiaamuisin kun sille kerrotaan että on taas päiväkotipäivä. Taidetaan olla miehen kanssa vähän tylsää seuraa... :D Mä tykkään olla töissä, vaikkakin meillä on isoja muutoksia tullut firmassa mun äitiysloman aikana enkä ihan kaikista niistä ole kovin innostunut. Nyt on kuitenkin huono aika vaihtaa työpaikkaa, ja lisäksi en ole valmis luopumaan tuosta lyhennetystä työviikosta.
Kalle kävelee jo täysin suvereenisti, myös ulkona vaikka onkin lunta. Sanoja tulee joitain yksittäisiä, eikä kauhean selkeitä mutta tunnistettavia kuitenkin: esim. kurkku, lisää, keksi, hylje, kissa jne.
Muuten mulla on ollut vähän vaikeaa, mun perussairaus on aktivoitunut viime aikoina ja nyt yritän saada itseäni taas parempaan kuntoon. Toivottavasti pikemmin kuin myöhemmin taas alkaa elämä kulkemaan paremmin.
Vaikka kauheasti en nyt jaksa kommentoida niin kaikille hoidon aloittaneille toivotan mukavia päiviä ja erikseen vielä Susannalle tsemppiä parisuhteeseen! Ja terveisiä tietysti kaikille!
Bianco ja Kalle 1v3kk
Moikat vaan täältäkin pitkästä aikaa, ei oo vaan nyt taas jaksanu alkaa kirjotteleen vaikka oonkin käyny juttuja lukemassa. Ollaan touhuttu Neean kanssa nyt paljon kaikkee ulkona yleensä parikin kertaa päivässä, kun on ollu hyvät ilmat. Illalla ollaan käyty yleensä pulkkailemassa. Viime sunnuntaina käytiin pitkästä aikaa uimahallissa niin että Neea oli kans mukana. Hienosti viihty altaassa melkein tunnin. Oli siis ihan normi lämpönen vesi. Ei kyllä enää uskallettu sukelluttaa, kun tosiaan ei sillon syksyllä enää päästy jatkaan sinne vauvauintiin, eikä olla sen jälkeen sukellettu. Refleksi on kyllä ilmeisesti tallella, koska suihkussakin tekee samanlailla kun sukellukseen lähdettäessä.
Bianco:
Kiva kuulla teistäkin. Toi on kyllä hieno kun sulla on mahis tehdä lyhennettyä työviikkoo.
Mamaja Justus:
Malttaa olla yleensä piilossa. Istuu aika pitkääkin ihan hiljaa, kun mä en yleensä muka löydä sitä ekalla kerralla. Välillä kyllä huuteleekin että "siä". Ei siis sano että täällä. Kun toi siä on tullu siitä kun aina sanotaan, että missäs se Neea on? Ei oo näkyny missään. Sit kun löytyy niin usein sanotaan että, siellä. Siitä se on siis ton kopioinu.
Justukselle onnittelut askelista ja asia yhteyksien hoksaamisesta. Siitä se puheen kehitys sitten lähtee eteneen.
Dajm:
Pätkikselle onnittelut askeleesta :) ,jokos niitä on tullut useampi?
Viivioskari:
Meillä on kans päikkärit ihan tuurista kiinni. Joskus (yleensä 1-2 kertaa viikossa) ei mee kun joku 40min-1h ja sit tavallisemmin normi päikyt 2-2,5h. Yö unilla ei oo mitään vaikutusta asiaan, eikä myöskään lyhyillä päikyillä yöuniin. Menee silti samaan aikaan nukkuun vaikka ei ois vetäny kun 40min päikyt. En kans tiämistä moinen johtuu, ellei sit oo jättmässä jo niitä yksiäkin päikkyjä pois.
Nyt iltapuuhien pariin ja kohta nukkuun kun oon ihan rätti.
Buuffa ja Neea 1v4kk
onpas meidän pino ollut hiljainen! No, sitähän se on, että kun puuhaa varmasti kaikilla riittää, niin ei jää aikaa palstailuun.
Meille ei kuulu mitään erikoista, edelleen ollaan vähän puolikuntoista sakkia koko perhe. Sitkeessä tuntuu flunssa olevan. Muutama yö meni Pätkiksellä ihan hienosti, mutta viime yönä taas yskitti ja nenä oli tosi tukossa. Suppo, maitopullollinen ja nenätipat sitten viimein auttoivat. No, jospa se tästä. Nyt on päikkäreillä. Ulkona oli aamulla -30 eli ulkoilut tytön kanssa jää väliin, itse kävin pikku lenkin heittämässä. Hoitoon jääminen on ruvennut nyt sujumaan paremmin: tyttö jää iloisena vilkuttamaan eikä onneksi enää jää parkumaan äidin perään : )
HERMIONE: Kiva, kun ehdit käydä moikkaamassa. Sama juttu meinaa olla täällä, että loppuviikkoa kohti varsinkin alkaa olla töiden (ja miun pitkän työmatkan) takia puhti poissa. Vielä kun tätä räkätautia on vähän itselläkin, niin eipä siinä illalla juurikaan jaksa muuta kuin pakolliset kotihommat ja puuhailut Pätkiksen kanssa. Jumpassa olen kyllä yrittänyt käydä kerran viikossa, vaikka miten väsyttäisi! Ja voin vain kuvitella, mitä tää olis raskaana ollessa... Jaksuja siis sinne kovasti! Oletko muuten mitään uusia hankintoja tehnyt masuvauvaa varten vai "tyydytkö" Eetun vanhoihin?
MAMAJAJUSTUS: Pätkis kiittää askel-onnitteluista! Kävelyharjoitukset on nyt jääneet kylläkin kiipeilyharjoitusten varjoon. Tyttö kiipeää mm. alahyllyille istumaan... Sinnekin askel-onnitteluja Justukselle! Joko on tullut lisää?
VIIVIOSKARI: Kiva, että on naapurusto rauhoittunut. Vai tipujen kasvatusta siellä suunnitellaan, varmasti olis kyllä mielenkiintoista puuhaa.
BIANCO: No, onpa kiva kuulla teistäkin pitkästä aikaa! Tuo lyhennetty työviikko on kyllä hieno juttu, itsekin olisin siihen ihan valmis, mut meillä ei taida olla mahdollista. Harmi, että sairastellut olet nyt, toivotaan, että olisit paranemaan päin. Saako udella, että minkä tyyppinen perussairaus siulla on? Ei tietysti tartte kertoa, jos et halua. Miullahan on kilpirauhasongelmia ollut monta vuotta ja raskauden aikana/jälkeen haettiin oikeaa lääkeannostusta pitkään ja seuraillaan edelleen.
BUUFFA: Teillä ollut mukavat puuhat Neean kanssa: ulkoilua ja uintia. Pätkis kiittää askel-onnitteluista: ei ole tullut enempää askelia vielä ja muutenkin jäänyt vähän unholaan harjoittelu. Kiipeily on nyt nimittäin paljon kivempaa : )
Jep, ja nyt vähän pötköttämään itsekin, ennen kuin Pätkis herää.
Dajm + Pätkis kohta 1 v 2 kk
Buuffa: Kivasti teillä menny joulu:) Ja hienot mitat Neealla neuvolassa.
Tipu: Voi että on Siennalla ihanat leikit:) Mieletöntä miten paljon häneltä tulee jo juttua. Millos Siennalla muuten rupes noita ekoja sanoja tulemaa?. Mä mietin että tuleeks pojat muhun ku mä opin toi aikasessa vaiheessa puhumaan, mutta eipä ainakaan vielä oo sanoja kuulunu. Hirveesti kyllä höpöttävät omia juttujaan:)
Hermione: Kiva että kylkikipu ei ollut mitään vakavaa:) Ja tosi törkeää tuo koiran paskattaminen ikkunan alle. Jotain rajaa pitäs olla! En mäkään kerää koskaan koirien paskoi pois, mutta vienkin ne metsään hädälle enkä toisten ihmisten ikkunoiden alle. Anna vaan huutia naapureille:)
Odottelija: Voi sielläkin täytetään kohta jo 1-vee:) Millos on kekkerit?
Uusi vuosi tuli ja meni... Me ei oikein juhlistettu sitä mitenkään. Oltiin molemmat niin väsyneitä että painuttiin pehkuihin jo ennen puolta yötä. Tosin uni ei kyllä tullu ku pitkälti kahentoista jälkeen ulkona olleen "sisällisodan" sekä täyden vatsan takia. Tuntu oikeesti että tänä vuonna raketteja ammuttiin ihan hirmusesti edellisvuosiin verrattuna. Pojat onneks nukku tosi hyvin:)
Meillä on miehen kaa tänään 2-vuotis kihlapäiväkin:) Tosin ei sitäkään juhlita erikoisemmin. Ostin kyllä eilen lahjaks miehelle sisätossut. On niitä toivonu jo pitkään. Ulos pitäs iltapäivällä lähtee testaamaan poikien uusia villapukuja. Hirmu kylmältä tuntu ilma ku kävin äsken koirien kanssa lenkillä.
Oisko enskat muuten innokkaita treffaamaan tammikuussa vai joko kaikki on töissä tai opiskelemassa?
Eipä muuta kuin hyvää uutta vuotta kaikille ja kiitos kuluneesta vuodesta:)
Terkuin Butterfly & pojat (maanantaina 11k)
Ihan on huono omatunto, kun en ole yhtään ehtinyt kirjoitella : ( Kuulumisenne olen kyllä käynyt lueskelemassa, mutta kun on päivät töissä, niin vapaa-aika menee tosi tiiviisti Pätkiksen ja miehen kanssa. Pätkis nimittäin ihan selkeästi protestoi äidin poissaoloa sillä tavalla, että ei päästäisi hetkeksikään näkyvistään, silloin kun olen kotona... heti tulee huuto. Päivät isin kanssa on kyllä menneet ihan ok, tosin sama juttu meinaa olla myös silloin, että ei oikein yksin viihtyisi sekuntiakaan. No, kai tuo menee ajan kanssa ohi.
Hoitopaikka saatiin tietää: Pätkis menee ensi viikolla tutustumaan sinne. Ihan uusi pph aloittaa ja tarkoitus olisi, että ensin Pätkis olisi osapäivähoidossa tuonne tammikuun puoleen väliin saakka, jolloin mies palaa töihin. Heillä tuli töissä lomautukset sillä tavalla, että ovat 2 vkoa töissä, 2 vkoa lomautettuna. Oli kyllä tosi onni, että itse satuin saamaan työpaikan! Mutta tietysti tässä nyt on se hyvä puoli, ettei tartte typyn olla ihan koko päivää hoidossa heti. Ja tammikuun saa tutustua hoitajaan ihan rauhassa, kun toinen lapsi tulee kuulemma vasta helmikuussa. Jännittää kuitenkin ihan hirveästi, että miten lähtee käyntiin. Varmaan eka päivänä vilkuilen puhelinta koko ajan töissä :)
Pätkiksen synttärit ja joulu menivät ihan mukavasti. Synttäreillä kävi vieraita tasaisesti koko päivän ja sankari sai paljon leluja ja vaatteita. Joulu oltiin Savossa siskoni perheen luona ja muissakin sukulaisissa vierailtiin. Pukki kävi (lähinnä 3 v serkkupojan takia), Pätkis katsoi silmät pyöreinä ja vähän piti itkaistakin. Pelotus unohtui kuitenkin pian, kun pukki toi ihania lahjoja: mm. taaperokärryn, duploja, palapelin, vaatteita, pehmoleluja, soivan lorukirjan ym. Muuten oli onnistunut ja mukava reissu, mutta yöt vieraassa paikassa olivat yhtä hulinaa...
Jaahas, jos muutaman kommentin yrittäis raapustaa, ennen kuin tyttö herää...
GAIOLE:n Piiperölle muuten SYNTTÄRIONNEA! :)
Ketäs muita joulukuun sankareita olikaan? PIA_MARIA:n Pötkö eikös ollut ainakin? No, onnea kaikille tasapuolisesti! ; )
BUTTERFLY: Juu ei meilläkään juhlistettu uutta vuotta oikein muuten kuin tehtiin kanatortilloita. Sähköt meni kovan tuulen takia poikki joskus 21.30 vähän ennen kuin Pätkis nukahti, joten painuttiin sitten miehenkin kanssa pehkuihin. Yhtään rakettia ei edes nähty, me kun asutaan täällä maalla. Onnea kihla-vuosipäivään ja 11 kk onnittelut pojille jo etukäteen!
Taidanpa laittaa jutun kahteen osaan... jatkan siis kohta...
Dajm + Pätkis (kohta 1 v 1 kk)
TIPU: Mie varmaan joka kerta ihmettelen tuota Siennan (tai siis "Ennan" ;) ) kielellistä kehitystä! Aivan mahtava typykkä! Ja upeasti oppinut kävelytaidonkin kyllä. Pätkis ei vielä ole ottanut ensiaskeliaan ilman tukea. Kovasti kyllä on viime päivinä ruvennut yrittämään, mutta vielä ei uskallus ja taito riitä. No, eipä tuolla kiire ole. Hirmu varovasti neiti kyllä osaa nyt laskeutua itse istumaan, joten jospa kävelyn oppiminenkaan ei sitten toisi isompia kuhmuja. Meillä ei Pätkis muuten ulkona rupea jostain syystä kävelemään tuettunakaan, en oikein tiedä mikä siinä on?
HERMIONE: Söpö masukuva taas! Ja Eetusta oikein herrasmies-kuva. Hyvä, ettei kylkikipu ollut vakavampaa, yritähän nyt parannella. Ja voin kyllä kuvitella, että on tullut melko jänskä olo makoilla synnytyssalissa :) Miten teillä muuten Eetu reagoi siun töihin menoon: onko ollut enemmän kiinni sinussa?
ODOTTELIJA: Eemilille jo etukäteen ONNEA synttäreiden johdosta! Meillä muuten myös Pätkikselle ei uppoa maito nokkiksesta, vesi kylläkin. Maitoa juo muutaman hörpyn ja sitten alkaa "valuttaa" sitä leukaa pitkin. Pullosta siis edelleen meillä annetaan maito, en tiedä milloin jaksais alkaa opettaa kunnolla mukille.
BUUFFA: Siellä mennyt joulu kivasti ja lahjoja tullut. Vissiin vähän väsyneenä luin viestiäsi, kun ihmettelin moneen kertaan, että mitä tuo "possuun täytettä" tarkoittaa : ) Tajusin sitten kyllä... Neea on muuten suurin piirtein saman kokoinen kuin Pätkis nyt (1 v neuvolassa oli 74 cm ja 9 115 g), mutta taishan Neea olla pienempikin syntyessään. Meille määrättiin keväälle ylimääräinen kasvukontrolli (tai siis saadaan käyttää jos halutaan), mutta ei mitään hälyttävää kuitenkaan, ihan omalla käyrällään kasvaa. Pikku notkahdus oli, mutta luultavasti johtuu siitä, että liikkuu paljon. Ja syöminenkin oli kyllä yhdessä välissä vähän huonoa, mutta nyt taas ruoka kelpaa.
HELTSYLLE ja Kiialle vilkutukset! Tulehan kertoilemaan kuulumisia.
POREELLE ja Nooralle myös moikat! Ihana kuva : )
MAMAJAJUSTUS: Mitenkäs siellä joulunaika on sujunut? Ikävältä kuulosti tuo Justuksen oksentelu, eihän tullut enemmän pipiksi?
GAIOLE: tuossa jo ylempänä laitoinkin onnitteluja Piiperölle, mitenkäs teillä juhlat? Vai on Piiperölle kasvututkimuksia tulossa, hyvähän se on että tutkivat. Toivottavasti kaikki kunnossa, varmaankin, jos ihan muuten pirteä on ja hyvin syö.
Missäs muut enskat luuraa? Tulkaahan piipahtamaan.
Dajm + Pätkis
Kaikkea hyvää tälle vuodelle, meille kaikille. ; )
BUTTERFLY ei mekään kummemmin juhlistettu uutta vuotta. Anoppi ja appi kävi syömässä, sit käytiin kattomassa kaupungin ilotulitus, kotona oltiin puol ysin jälkeen. Eemil unille ja sit katottiin miehen kans pari leffaa ja kurkittiin raketteja ikkunasta. Yhen aikaan oltiin jo unilla. ONNEA teille kihlajaispäivän johdosta!
Meillä vietetään synttäreitä nyt tulevana lauantaina, pääsevät pitkämatkalaiset tulemaan. Mutta melkolailla pieni muotosesti. Kaverit ja sukulaiset on kuitenki kaukana, ihan lähimmät on tulossa.
Eipä teilläkään poikien 1v päivään ole ku pikkusen päälle 1kk.
DAJM Kiva kuulla että teillä on sujunu juhlat hyvin. Noi yöt vieraassa paikassa on meilläki aina melko rauhattomia. Kiva että teillä on hotiopaikka selvinny ja Pätkis saa rauhassa totutella.
Eemil kiittää onnitteluista. : ) Mäki mietin tota pullosta vierottamista et koska siihen rupeis ku ei herra suostu mukista maitoa juomaan mut sit tosiaan ku ite kieltäyty yhen päivän kokonaan juomasta pullosta niin ajattelin et nyt saa lähteä sit samantien kokonaan pois. Ja meni kyllä tosi kivuttomasti. Eemil onneks kyllä syö viiliä mielellään niin saa siitä kalsiumia ja sit oon tehny löysää puuroa jossa on paljon maitoa. : )
HERMIONELLE kauniita päiväunia! : )
Täällä oli eilen ihan kauhee lumimyräkkä! Tänään kiva keli mut pakkasta semmonen -12c. Hyvin muistaa viime vuoden ku miehen kans seisottiin pihalla raketteja kattomassa, varsin odottavissa tunnelmissa, yöllä alko sit pikkuhiljaa limatulppaa tulemaaan. Mut vielä saatiin jokunen päivä odotella. : ) Nyt odotellaan taas, mut ei vielä ihan niin muhkeena. : ) Mut jotenki nyt ku on joulut sun muut juhlittu niin seurava odotettava asia on sitten tämä vauva. 11vko ja 6 päivää laskettuun päivään. Eli varmaan noin 13vko niin vois ehkä olla jo pikkunen sylissä. ja se aika menee nopeesti!! APUA!
Nyt alkaa olemaan jo maha edessä kun touhuilee, tänäänki laitoin astioita kaappiin niin jatkuvasti otti maha pöytään kiinni. Ja vielä tuo ehtii kasvamaan...
Muuten tänne ei kuulu kummempaa, huomenna tulee mun vanhemmat ja veli, lähtevät sit sunnuntaina. Ja lauantaina juhlistetaan Eemilin 1v synttäreitä. Huomenna siis tiedossa siivoamista ja kaupassa käyntiä... Vaikka just eilen siivosin niin tänä aamuna olis jo saanu alottaa alusta. Eemil saa sekunnissa kaiken sekasin. Ja mies tekee ihanaa ruokaa, jälkien siivoamisessa olis vaan pikkusen parannettavaa. : )) ja pienessä kämpässä on heti sekasen näköstä ku muutama tavara on pois paikoiltaan.
Mutta mukavaa alkanutta vuotta kaikille ja kuten DAJM jo huhuilikin niin tulkaahan muutkin kertomaan kuulumisia! PORE; PIA, SUSANNA; GAIOLE Piiperölle muuten 1v onnittelut ja Pötkölle samaten! HANNNAH, MAMA, VIIVIOSKARI ja kaikki muutkin!!
Odottelija rv 28+1 ja Eemil, maanantaina 1v.
Nyt toimii taas nettikin. Olin vähän aikaa pimennossa kun muutettiin ja oli kaapelit ja piuhat ei sit heti oikein toiminukaan. Me oltiin joulu pohjoisessa ja uudenvuoden yön mä olinkin töissä. Pötkö oli isänsä kans kotona ja hyvin oli nukkunu vaikka paukkuikin. Yritän saada vähän teitin kuulumisista kiinni taas.
Oikein kovasti myöhästyneitä synttärionnitteluja Gaiolen Piiperölle ja Dajmin Pätkikselle sekä etukäteen Odottelijan Eemilille!! Ja tietysti muillekin merkkipäiväsankareille!
Pötkö kiittää Dajmia ja Odottelijaa muistamisesta!
Viivioskarille pahoittelut munkin puolelta. Osaat kyllä olla tosi positiivinen kun mietit tulevaa, etkä jää suremaan. Tai siis varmasti surettaa ja saakin tietty surra, mutta ymmärrät varmaan pointin... Jaksuja!
Gaiole, tuuhan kertomaan sitten mitä Piiperön kontrollissa sanottiin ja miten se konkreettisesti tapahtuu. Toivottavasti tosiaan ei oo mitään vakavampaa.
Hermionella on ihana masu! Tekee mannaa kuumeilulle. :) Odottelija, laitahan säkin kuva niin voin haikailla täällä.
Kylläpä Tipun Sienna kuulostaa isolta tytöltä. Tosi paljon kyllä osaa jo sanoja.
Me ollaan ainakin Pötkön kans heti lähössä treffeille kun saadaan sellaset vaan järkättyä! Nyt äkkiä imuroimaan ennen kun päikkärit on nukuttu kokonaan...
Pia ja Pötkö 1 v. +viikko
Pitkästä aikaa langoilla... Oltiin viikko joulun aikaan mummoloissa, aatto mun äidillä ja loppuaika anoppilassa.
Kivasti meni viikko, mutta selvästi Justus alkoi loppuviikosta väsyä. Oli aika paljon hoidossa silleen tunnin pari usemman kerran päivässä, kun me miehen kanssa nukuttiin aamulla pidempään, käytiin laskettelemassa yms. ja tosi hyvin heillä sujui mummon, ukin ja kummien kanssa, mutta viimeisinä päivinä alkoi meille kiukutella. Tiistaina tultiin kotiin ja mies on vielä lomalla, ollaan ulkoiltu ja hoidettu asioita kaupungilla. Saatiin jouluna Justuksen serkun vanha vauvapulkka ja siinä istuminen naurattaa kovasti, kunhan vetäjä pitää tarpeeksi rivakkaa vauhtia yllä : ) Uudenvuoden aattoa vietettiin rauhallisissa merkeissä kotosalla, laitettiin ruokaa Justuksen nukahdettua ja just ja just jaksettiin valvoa kahteentoista.
Justus kävelee ihan innoissaan taaperokärryllä ja aika näppärästi vaihtaa tukea kärrystä sohvaan, sohvasta patteriin, patterista tv-tasoon jne. mutta ei vielä uskalla heittää irti. Toinen hammas puhkesi joulun aikaan hauskasti niin, että yksi jäi välistä. Maitotuottteitakin aloiteltiin kotiin tultua ja voi että maustamaton jugurtti marjoilla on namia!! Justus on myös alkanut toistella tosi paljon sanoja, esim. juuri kun mies sanoi kaukosäädin, Justus sanoi 'kau'. Vielä en ole huomannut, että varsinaisesti liittäisi 'sanoja' (tavuja) esineisiin.
Butterflylle ja miehelle onnittelut kihlajaispäivänä!
Dajm: Mukavasti on teillä järjestynyt työt ja hoidot, on ollut hyötyä miehen lomautuksestakin kun Pätkis saa pehmeän laskun sinun työhönmenoon. Menitkös sinä takaisin entiseen työpaikkaan vai uuteen?
Sitten kyselisin noista haalareista. Eli minkä ikäisenä ja minkälaisen ja -kokoisen toppahaalarin olette hankkineet? Mietiskelen tässä, että josko yritettäis pärjätä tuolla äp:n haalarilla tämä talvi... Lassien haalaria kävin kyllä alennusmyynneissä hypistelemässä.
Ihanaa uutta vuotta kaikille ihanille enskamammoille ja -penskoille ja masuille!!
M & J huomenna 10 kk
ELI SUURET SYNTTÄRIONNITTELUT PIIPERÖLLE, PÄTKIKSELLE JA PÖTKÖLLE!!! (Olikohan vielä muita nyt lomien aikaan?)
Muutamat olikin jo kaipailleet.
Ongelmallista päästä koneelle kun noi meidän tiput majailee koneen vieressä ja niitä ei sais häiritä. Tulen sitten joskus enemmän kertoilemaan meidän kuulumisia kun tämä tilanne rauhoittuu. Tipuille tuli kuusi munaa ja niistä kolmesta on nyt kuoriutunut pieniä tipuja. Kaksi munaa odottaa vielä vuoroaan (yksi oli kai tyhjä). Söpö piipitys kuuluu vierestä.
Toni kasvaa hirveää vauhtia ja oppii koko ajan jotain uutta. Lahjoja tuli ihan mieletön kasa (lähinnä brion junarataa...)
Palaan asiaan, poju heräs. T: Viivioskari & jätkä 8,5kk
Paljon onnea myöhästyneesti Susannan Saagalle ja Pian Pötkölle 1v johdosta sekä Odottelijan Eemilille jo etukäteen!
Myös kaikille kk-synttäreitä viettäville paljon onnea, ainaskin Butterflyn pojilla tulee 11kk täyteen.
Ja Piiperö kiittää kaikkia muistaneita myös :) Uskomatonta, että meidän pieni piiperö on jo vuoden vanha!!!
Tosiaan joulu ja uusi vuosi ja 1v-synttärit on juhlittu, onpa ollut urakkaa! Lahjoja on saanu availla jatkuvalla syötöllä ja nyt kotoa löytyy kaikenmaailman vinkuvia ja piipittäviä leluja.. Huh huh :)
Joulu meni mukavasti sukulaisilla ja uudeksi vuodeksi mentiin kavereille kylään. Raketteja ei lasten nähden paukuteltu, oli kyllä sellanen sotatila ulkona, että huh huh. Piiperö onneksi nukkui oikein hyvin, vaikka ulkona paukkui ja pamahteli tosi kovaa ja kylässä oltiin.
Meille kuuluu muuten ihan hyvää vaan. Eipä juuri ihmeitä. Piiperö tuntuu kasvaneen kovasti, tosin 1v-neuvola on vasta tovin päästä niin sittenhän asia selviää oikeasti. Lähetettä kasvukontrolliin odotetaan edelleen, eli sillä rintamalla ei raportoitavaa. Piiperö kyllä on alkanut syödä paljon paremmin, toivottavasti olisi nyt ottanut kunnon kasvuspurtin.
Imetystä olen lopettelemassa, sillä en suoraan sanottuna jaksa enää. Alkuun olin sitä mieltä, että jos piiperö huolii rintaa puoli vuotta, niin hyvä. Nyt imetän 1 vuotiasta, enkä olisi ikinä uskonut että näin kauan jatkuu.. Ei toi neiti itse lopeta varmaan ikinä, tarttee vaan ite lopettaa. Tosin en enää nytkään imetä kuin 1-2 x päivä, mutta saa luvan loppua sekin. Kai tuo neiti joskus oppii juomaan maitoa, luulisi jano tulevan kun ei tissiä enää saa.
Nyt meillä harjoitellaan kovasti seisomaan nousemista ja kävelyä tukea vasten. Ja tämä vaikuttaa selkeästi yöuniin, kampeaa taas pystyyn unissaan monta kertaa yössä. Kovin on ollu levotonta sillä saralla. "Puhetta" tulee kovasti, mitään kauheen ymmärrettävää kyllä ei. Tavuja toki paljon, ja piiperö osaa nyt osoitella kirjasta eri asioita (pallo, aurinko, auto jne.) kun kysyy, että missä on. On tuo kyllä niin reipas ja iloinen pieni neiti, että ei mitään rajaa :)
PK-seudun tärskyille kyllä mielellään tullaan mukaan. Syksyllä jäi tärskyt vielä väliin kun oli sitä saiastelua niin paljon. Piti Piankin kanssa käydä shoppailemassa, mutta tänä vuonna uusiksi ;)
Meni ihan omiksi jutuiksi nyt, mutta paljon terkkuja kaikille ja jaksuja varsinkin meidän odottaville mammoille :) Kukas on seuraavana ilmoittamassa tonskauutisia? :)
Pysykää terveinä ja nauttikaa kirpakasta pakkassäästä!
Gaijis ja piiperö 1v.
Eli nyt ois enskatreffeille pino pystyssä että kaikki vaan sankoin joukoin mukaan:)
Ja onnitteluhalaukset Pötkölle, Pätkikselle, Piiperölle, Saagalle ja Eemilille!!!:)
Terkuin Butterfly & pojat
Heips kaikille, jotka vielä muistaa minut!
Ajattelin tulla kertoilemaan (jos ette ole käyneet vanttu-pinossa tai o-puolella), että meille syntyi ihana tummatukkainen tytär 20.12. (3840 g, 53 cm). Synnytys meni tosi paljon helpommin kuin tyttösen syntymä aikanaan, kun tositoimiin päästiin. Pääsimme jouluksi kotiin, joten saimme viettää ikimuistoisen joulun pikkuneitiin tutustuen.
Arki kahden pienen lapsen äitinä on aika hektistä, koska isosiskon rooliin asettuminen on ottanut meidän rakkalla esikoisella aika lujille. Onneksi pikkuhiljaa alkaa arjen rytmi löytymään.
Pirtsakkaa alkuvuotta kaikille teille!
t. iida-linnea ja tytöt 1v 7kk ja 2vkoa 1pvä
Täällä siis flunssan kourissa oltu koko perhe: ekaksi tuli Pätkis (alkaa onneksi olla jo melko pirteä), sitten mies ja nyt minä. Keskiviikon olin jo töistä poissa ja eilen hölmöyksissäni (pomon eka kommentti oli, että ootko nyt ihan varmasti työkunnossa, ilmeisesti olin hieman nuutuneen näköinen : ) ) lähdin töihin. Se oli virhe: nyt on entistä kurjempi olo ja kotona sairastan jälleen. No, jospa se tästä viikonlopun aikana jo olo paranisi. Pätkiksen vein pph:lle, että saan lepäillä kunnolla.
Hoidossa oli pari vähän kiukkuisempaa päivää tässä ollut ja kotona illalla kiukutti myös. Varmasti nuhainen olo ja hampaan puhkeaminen keljuttivat osaltaan, mutta tottahan se tuo hoitoon meno ja muutos elämänrytmiin pienelle on kova paikka. Nyt olikin ihana kuulla, että eilisen typy oli ollut tosi hyvällä tuulella hoidossa ja tänäkin aamuna jäi sinne hymyssä suin. Hoitaja kehuikin, että yleisesti ottaen hyvin nopeasti sopeutuvaista sorttia Pätkis on. Uuden taidonkin on isompien hoitolasten perässä oppinut: nyt nokkamukista menee maitokin alas, ennen vain pelkkä vesi kelpasi mukista ja maito piti antaa pullosta.
Ai niin, ja muistinkos aiemmin ollenkaan kertoa, että meillä on otettu ensiaskel?! Ja nimenomaan yksikössä, koska Pätkis on ottanut kahtena eri kertana yhden askeleen ilman tukea. Hirmu varovainen typy on tuossa liikkeelle lähdössä, ehkä hyväkin niin, ettei tule pahempia kolhuja. Taaperokärry saatiin joululahjaksi ja sillä huristellaan kyllä jo kovaa kyytiä. Samoin kuulemma hoidossa menee seinistä tukea ottaen isompien tyttöjen perässä hirmuvauhtia : )
VIIVIOSKARI: siullahan on "kivoja" naapureita, voi harmitus sentään! Jospa se pilviveikko pysyis telkien takana nyt sitten.
SARA-MARIA: vilkutus! Kiva kuulla siusta ja poitsusta. Miten töihin paluu sujui? Kivasti teillä hoito järjestyi, ettei heti tarvinnut viedä poikaa vieraaseen paikkaan. Pitääkö teillä mies sen siirretyn isäkuukauden nyt?
BUUFFA: Neean matkiminen kuulosta hauskalta : ) Pätkis matkii sitä "tää tai tää" -mainosta, onkohan se nyt plustv:n?
ÄITIJAEDWINA: Kiva, että on hyvin mennyt tarhaharjoittelu. Tulehan sitten kertoilemaan, miten varsinainen tarhailu lähtee sujumaan?
GAIOLE: Jokos siellä ollaan parannuttu? Miten minä muistelen, että oltiin syksylläkin samoihin aikoihin sairastupalaisia?
PIA-MARIA: Varmasti teit ihan oikean ratkaisun työ/hoito-asian suhteen. Ja kun vielä osa-aikaisesti voit tehdä nykyäänkin hommia, niin aina parempi. Kyllä hoitoon vienti miullakin otti koville, välillä mietin, että olisko pitänyt kuitenkin vielä jatkaa hoitovapaata... mutta sitten toisaalta esim. meillä täällä kodin lähellä ei ole lainkaan lapsiseuraa Pätkikselle (käytiin kyllä perhekahvilassa ja kerhossa, mutta muuten ei). Ja hoitopaikka on hyvä, hoitaja tykkää aidosti työstään.
Mihin muuten tosiaan ovat kadonneet HELTSY Kiiansa ja HANNNAH Ellansa kanssa? Huhuu?! Ja muutkin...
Dajm-nuhanenä + Pätkis pph:lla varmaankin päikkäreillä nyt...