Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lapsesi saanut suurta palovammaa? Miten?

Vierailija
09.10.2009 |

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se helppo juttu ollut. N. kolmevuotiaana lapsi sai tulikuuman teen reidelle. Toisen asteen palovamma, kävimme hoidattamassa sitä päivittäin viikon- kahden ajan. Antibioottejakin tarvittiin.

En ikinä sen jälkeen ole laskenut kuumaa kuppia pöydälle. Sekin oli pöydän toisella reunalla, isoin kuppi vielä mitä kaapista löytyi.

Rasvailtiin pitkään, suoraa auringonvaloa piti välttää muistaakseni kahden vuoden ajan.

Vierailija
2/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paloi melko pahasti vedettyään kattilallisen kiehuvaa vettä päällensä. paloi sisältä ja ulkoa (vettä meni suusta sisään).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ottanut tukea takan tulikuumasta lasista. Kuulemma molemmat kämmenet kärähti kunnolla, oli vesikellot ja kaikki.

Kaveri sanoi, että puhkaisivat ne vesikellot itse, jotta kädet paranisivat nopeammin. Onko tää ihan ok tapa hoitaa palovammoja? En ole asiantuntuija. Voisin kuvitella, että tulehdusriski olisi suuri tällaisessa.

Tämän jälkeen meillä on poltettu takkaa vain meidän 1v:n nukkuessa illalla.

Omat lapset on säästyneet isommilta palovammoilta, mitä nyt hipaissut kuuman paistinpannun reunaa tai uunin luukkua.

Vierailija
4/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 20 vuotta sitten. Kaatoi kiehuvat makaronit tms. päähänsä kun vanhemmat oli katsomassa telkkaria.

Vierailija
5/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vastaan silti.

Olen itse saanut. Kaaduin takapuoli edeltä saunan kiukaaseen.

En muista minkä asteen palovammoja olivat. Mutta takapuoli, pakarat, vähän selkää, ja kädet kyynärpäistä ylöspäin saivat osansa ja olivat rasvalapuissa jne aika kauan.

Vierailija
6/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka iho oli palanut hyvin monesta paikkaa ja todella pahasti. varmasti ihonsiirtojakin oli tarvittu. en tiedä missä oli palanut. liikuntatunneilla huomasin

Vierailija
7/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja parta oli syttynyt tuleen sillä seurauksella, että kaula, leuka ja toinen korva oli palanut tosi pahasti. Tarvittiin useita ihonsiirtoja ja vuosia, jotta iho näytti siistiltä.

Vierailija
8/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme on saanut pahan, palovammaksi luokiteltavan vamman (n. 5 x 4 cm) jalkaansa sairaalasta, väärin laitetusta tippakanyylista. Neste valui kudoksiin ja seurauksena palovamman kaltainen vamma. Nyt 7-vuotiaana ei näy mihinkään eikä vaivaa. Aikanaan tehtiin 3 ihonsiirtoa ja haava infektoitui. Potilasvahinko.

Vierailija
9/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelin jostain syystä läiskien johtuvan jostain ihosairaudesta tms. enkä palovammoista. En koskaan kehdannut kysyä läiskien syytä. Ne oli sellasia isoja vaaleita alueita eri puolilla kehoa.

Vierailija
10/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi näytti ensin pahemmalta kuin oli, koko toinen reisi, maha oli tulipunainen (eli aika iso osa n.1,5-vuotiaan kropasta)..suihkuteltiin n.15-20min,ja sitten sairaalaan..Onneksi iho ei edes mennyt rikki kuin yhdestä kohtaa mahasta, muuten maha punoitti mutta reiden vammat jäivät lieviksi. Muutaman kerran käytiin näytillä ja vaihtamassa siteet. Antibioottikuurin sai myös.

Itse olen saanut kaakaomukin reisille ala-asteikäisenä. Molemmat reidet täynnä vesikelloja, toisen asteen palovammat. Viikkoja käytiin vaihdattamassa siteet, nesteet tulivat läpi alkuun.. :/

Ihme kyllä, mitään arpia ei tästä mulle jäänyt.

Vierailija
11/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 2-vuotiaana kaatoi päällensä kupillisen mustaa kahvia. Samantien vein tytön suihkuun ja suihkuttelin pitkään hetken kerrallaan niin kylmällä, kun vaan saatoin. Teki pahaa, kun tiesin miltä kylmä vesi tuntuu, mutta eipä jäänyt jälkeä!

Vieläkin tekee pahaa, mun oikein ajattelee..

Vierailija
12/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittoi kätensä lieden päälle, kun olin ottanut lihakeiton pois. Siinä sitten paloi käsi kaksivuotiaaltani! Puistotäti neuvoi ostamaan HUNAJAA KAAPPIIN SEURAAVAA KERTAA VARTEN. Me ostimme, lapsi polti vuorostaan toisen käden IIK, laitettiin hunajaa paksusti koko kämmeneen. Lisäsin hunajaa kaksi vrk. Kämmeneen ei tullut rakkuloita. (kädessä side hunajan päällä).

Poltin itseni silittäessä, hunajaa käteen: Uskokaa tai älkää mutta käsi ei ollut kipeä niin kauan kuin siinä oli hunaja kerros. Lapsemme on jo "iso koululainen", mutta poltaessaan itseään kysyy hän aina; äiti onko meillä hunajaa, on meillä vastaan, koska pidän sitä palovammalääkkeenä aina kaapissa.

Vierailija
13/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta heti alkuun on tärkeää se viileällä vedellä suihkuttelu, mielellään vähintään 15-20min. Se pysäyttää palovamman etenemisen kudoksissa syvemmälle.. Ensin siis pitkä suihkuttelu, sitten vasta lääkäriin..jos kyse jostain vähän lievemmästä siis..

Vierailija
14/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis heti kylmänvedenalle ja mitä nopeemin sen teet sitä parenpi ja mitä pidemmäksi aikaa VÄHINTÄÄ se 15-20min mutta puoltuntia ois parempi, jos on paha palovamma sit vaikka soittaa ambulanssin

meidän esikoinen kaatoi teeveden rintansa päällen n.2-vuotiaana suihkuteltii se 20-30 min sit äkkiä jorviin laitettiin siteet ja kotiin vaan oliko vajaan viikon rasvasidokset ja sit aqual-rasvaa parissa viikossa parani (kämmenen kokoinen) alue kokonaan

Vierailija
15/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oli oppinut juuri nousemaan tukea vasten. kiipesi takan luo seisomaan ja suulla kokeili kuumaa takan lasia. luulin aluksi että poltti kädet ja niitä menin jäähdyttämään.. vasta sitten huomasin että nenänpää, huulet ja osa kielestä oli palanut.

ei onneksi niin pahasti että olis tullut rakkoja. tkssa käytiin mutta onneksi päästiin säikähdyksellä ja palovammat parani nopeasti eikä jälkiä jäänyt.jo kotona söi ja joi ihan normaalisti.

näytti kyllä tosi pahalta.

Vierailija
16/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolissanne, saako näkyvän palovamman saanut koskaan tyttö-/poikaystävää? :\

Tai siis huoliiko kukaan.

Vierailija
17/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti olla luotettava perhe mutta kaikkea muuta.

Nuorempi 3v oli ollut yksin löylyssä ja polttanut takapuolensa. Minulle ei edes ilmoitettu tuosta, sain tietää vasta kun hain lapset.

Lapset olivat myös menneet perheen oman lapsen kanssa auton takakonttiin leikkimään tulitikkuleikkejä. Vahinkoa ei tapahtunut mutta kyllä olin järkyttynyt. Otin yhteyttä Pelastakaalapset mutta en tiedä saiko perhe jatkaa toimintaansa.

Vierailija
18/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse huolissani koska lapsellani on näkyvät palovammat kädessä,toistaiseksi ei ole kiusattu yms.mutta lasta ahdistaa kun kaikki niistä kyselevät..tulevaisuudessa varaan plastiikkakirurgille ajan ja toivotaan että arpia pystyy siistimään=/kuuma vesi aiheutti meidän vammat

Vierailija
19/51 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolissanne, saako näkyvän palovamman saanut koskaan tyttö-/poikaystävää? :\

Tai siis huoliiko kukaan.

Että kiitos kysymästä!

Vierailija
20/51 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 v poikamme kaatoi kiehuvan vesikattilan päälleen, 12% ihosta 2.asteen palovammoja, mm kasvot hartiat rintakehä ja vasen sääri+jalkaterä. Paranemisesta ei osaa vielä sanoa, sälli on TYKS:in lastenkirurgisella vielä ainakin muutaman päivän. Pääseeköhän tästä syyllisyydentunteesta ikinä yli...