VANTUT uuteen vuoteen 2009!
Tulin vain toivottamaan hyvää uutta vuotta ja avaanpa samalla uuden pinon näin puoli tuntia etukäteen. Joulukuun jutut pitäisi löytyä linkin takaa.
Lapset meillä jo nukkuu, paitsi veljenpoika, joka pelaa miehen kanssa pleikkarilla. Käytiin illalla viime hetken herkuttelulla snäkärillä (ennen kuin hyvä elämä taas alkaa :)) ja katsomassa lasten kanssa kello kuudelta alkanutta ilotulitusta. Pojullakin alkaa olla jo jotain orastavaa rytmiä päivässä, joka alkaa ysin maissa, sisältää kolmet päiväunet + iltatorkut ja nukkumaan mennään 21-23 välillä. Äiti on parasta maailmassa ja saa ihanimmat leveät hymyt, isille ja siskollekin hymyillään kyllä kovasti, jos äiti on vierellä ja antanut just tissiä. Ihana mammanpoika siis.
Tämä vuosi on ollut niin onnentäyteinen, että toivon ensi vuodesta yhtä hyvää.
Ja kaikille teille onnellista eloa!
-Osse, typykkä 2v1kk ja poju 7vk
Kommentit (82)
Eve puhuu kyllä yli 10 sanaa, muttei kunnon lauseita vaan tyyliin: ei oo, mamma hiijaa. Ja neuvolassa sanovat että jos ei puhe kehitu 2,5v mennessä niin sitten pitää soitelle neuvolaan. Eli heinäkuun alkuun odotellaan josko puhetta alkais tulee..
Ja täällä olis yks HopLopiin lähtijä!! Tai siis kolmehan meitä kaikkiaan on.. ;)
Eve on viikon 9 kotona kun hoitaja pitää hiihtolomaa, et sillon käy ainakin, muulloinkin voin toki pitää Even kotona. :)
Meille ei erikoista, viikot kasvaa hitaasti ja Eve tuntuu jo niin isolle tytölle. Eve lähtee sunnuntaina isin kanssa MP-messuille. :)
Nyt syömään, vilkutukset kaikille!
Bejpi, Eveliina 2v 1kk ja Tiuhti 15+3
Joskos sitä nyt siirtyisi tänne ihan kokonaan kahden prinsessan äitinä :)
Ensin synnytyskertomus kopsattuna odotuspuolelta, jos joku ei siellä käy:
Synnytyskertomusta
Supistelut alkoi tosiaan silloin sunnuntaina aamupäivällä ja niitä tuli silleen 5-30min välein iltaan asti. Ne ei olleet vielä edes kauhean kipeitä. Pärjäsin hyvin lantion keikuttelulla eikä aina edes tarvinnut sitäkään. Joskus illalla ehkä kuuden aikaan alkoi tulla jo vähän kipeämpiä supistuksia ja aloin lämmittelemään kaurapussia ja se auttoikin hyvin. Edelleen saattoi olla 20 minuuttia väliä. Olisinkohan vielä klo 22 sunnuntaina ajatellut että onkohan nämä vielä edes synnytyssupistuksia kun ei olleet yhtä kovia kuin Idasta. Tuolloin alkoi olemaan supistusten väli jo 3-8min ja edelleen tuntui että pärjään hyvin kotona kaurapussin turvin. Käväisin suihkussakin ja 20 minuutin aikana tuli ehkä yksi supistus (klo 22.30 aikaan siis) ja tulinkin äkkiä pois ettei vaan synnytys lopahtaisi ;)
Klo 23 alkoi jo vähän tuntumaan, että kyllähän tämä lapsi ehkä saattaakin aamuun mennessä syntyä. Klo 23.30 edelleen pärjäilin kotona hyvin supistusten kanssa ja miehen kanssa kovasti pohdittiin koska soitetaan anoppi Idaa hoitamaan. Klo 23.30 sanoin miehelle että lähtee nyt varuiksi hakemaan anoppia että on sitten hoitaja paikalla jos tulee äkkilähtö. Supistuksia tuli 3-6min välein ja ei vieläkään niin kamalan kauhean kipeitä.
Klo 00.15 lähdettiin ajamaan taysiin, supistuksia tuli 4-5min välein matkalla. Sanoin miehelle et mulla pääsee itku jos meidät passitetaan kotiin. Arvelin olevani vasta 2cm auki kun supistukset niin lieviä mukamas vaikka tiheään tulivatkin.
Klo 00.45 suurinpiirtein oltiin svolla, kätilö sanoi etten näytä kauhean kipeältä ja ihmetteli kuinka usein niitä supistuksia oikein tulee. Hän laittoi minut käyrälle ja meni kaikessa rauhassa tekemään paperitöitä. 5min olin käyrällä ja kätilö tuli tekemään sisätutkimuksen. Sanoi vaan pikaiseen että olen 8-9cm auki, kalvot pullottaa kovasti ja hän juoksi äkkiä soittamaan yläkertaan että synnytyssali valmiiksi, nyt on kiire jos lapsivedet menee.
Synnytyssalissa kätilö ja kätilöopiskelija ihmettelivät kun en näytä yhtään kipeältä. Enkä oikein vielä ollutkaan, kestin hyvin supistuksia ja niitä tuli noin 4min välein.
jatkuu...
Kätilö sanoi sitten että olenko miettinyt kivunlivitystä, nyt on kiire päättää, epiduraalia en missään nimessä saa. Toivoin sitten spinaalia vaikka olisin varmaan selvinnyt ihan ilmankin. Spinaalia odotellessa hengittelin ilokaasua ja se auttoi tällä kertaa hyvin.
En muista mitä kello oli kun spinaalia pistettiin, mutta tietenkin siinä vaiheessa kun piti maata selkä kumaralla siinä sängyllä niin tuli ne koko synnytyksen 3 pirun kipeätä supistusta ja saivat aikaan samalla järkyttävän ponnistamisen tarpeen. Lääkäri pisti vielä ensin väärään paikkaan ja ei muutakuin uudestaan selkä kumaralle, huh huh. Spinaali alkoi kuitenkin heti vaikuttamaan.
Kätilö teki heti perään sisätutkimuksen (ei uskaltanut aiemmin tehdä) ja olinkin 10cm auki ja lapsivedet räjähti käsille. Ei muutakuin ponnistamaan.
Nooh, yritäppä ponnistaa kun en tuntenut kertakaikkiaan yhtään mitään tuolla alakerrassa :D Pyysin että saan ponnistaa puoli-istuvassa asennossa ja siinä ooteltiin varmaan melkein puoli tuntia ponnistamisen tarvetta ja sitä ei tullut.
Pyysin saada kääntyä kyljelleen ja samalla kun nostin jalkaa ylös niin tuli ponnistamisen tarve ja neiti vaan lähti tulemaan. Kätilö huutaa että älä vielä ponnista, meillä ei ole hanskoja käsissä. Enkä siis edes vielä ponnistanut. Kätilöt sai hanskat käteen ja neiti syntyi ekalla ponnistuksella. Ponnistusvaiheeksi merkittiin muistaakseni 3min, kätilopiskelijalla kesti vähän saada neiti hartioista irti :)
Mitään nirhaumia ja repeämiä en tosiaan saanut ja kertakaikkiaan tuolla alakerrassa ei ole yhtään sellainen olo että olisin synnyttänyt. Jälkivuotokin on tosi niukkaa. Tällä kertaa menetin vain 400ml verta joten olokaan ei ole yhtään heikko.
Avautumisvaihe kesti siis n. 4h, ponnistus 3min ja jälkeisvaihe 14min. Neidin mitat 49cm/3260g/34cm. Tuo paino oli kyllä niin yllätys! Tunsin niin mukamas että vauva on nelikiloinen ja ehdin väitellä svolla ja salissakin kuinka tulee iso vauva ja he käsikopella masun päältä väittivät vauvaa pieneksi ;)
http://www.aijaa.com/v.php?i=3497953.jpg
Katsotaan ehdinkö tulla kohta kirjoittamaan kuulumisia, vauva kun tuolla tuhisee siihen malliin et kohta on nälkä. Hän ei vaan oikein vielä itke nälkäänsä, lutkuttaa vaan kovasti nyrkkiä kun haluaa tisua :)
Ida ja mies lähti mummelin kanssa uimahalliin, joten mulla on nyt hetki laatuaikaa yksin, tai siis kaksin pikkuprinsessan kanssa :)
Meillä on mennyt oikein kivasti täällä kotona. Ida ei ole ollut mustis, mitä nyt alkaa pikkuhiljaa olemaan kiukkupussi isiä kohtaan! Vauvaa kohtaan neiti on tosi hellä, käy naureskelemassa vauvan naaman edessä, halailee, pussailee ja silittelee varsinkin silloin kun minä imetän. Mutta isille on nyt muutaman päivän oikein toden teolla kiukutellut ja hokee koko ajan "mene pois" ;) Ja mies raukka on meidän kanssa 3 viikkoa kotona!
Vauva on siis vielä tosi rauhallinen tapaus. Sairaalassa "kehuivat" todella temperamenttiseksi kun tuo neiti parkui siellä ja paljon. Mutta ilmeisesti hällä olikin vain nälkä ja kova imemisen tarve ja sekös harmitti. Mulla ei taaskaan tullut varmaan ekaan 1,5vrk ollenkaan maitoa muutamaa tippaa lukuunottamatta ja annettiinkin vaaville lisämaitoa. Jännitin sitä kovasti, koska pelkäsin että neiti hylkää heti tissin kun saa pullosta. Mutta ei niin käynyt ollenkaan, vaikka neiti sai sitä lisämaitoa pullosta niin halusi heti perään aina lutkutella niitä mun typötyhjiä tissejä. No, onneksi muutama vuorokausi synnytyksestä maito lähti nousemaan, juuri ennen kotiutusta ja nyt sitä tuleekin taas oikein reippaanlaisesta ja vauvakin on tyytyväinen. Syö ja nukkuu. Yöllä on herännyt vain syömään kolme kertaa ja muuten nukkuu nätisti äipän kainalossa<3 Valveilla vauva on ollut nyt näinä kolmena kotipäivänä silleen että yöunien jälkeen 1,5h ja ennen yöunia 1-1,5h. Mutta nämähän nyt taas kohta muuttuu ja ihan varmaan alkaa masuvaivatkin, kun mulla on taas mahottomat suihkutissit. Cuplatonia siis täytyy käydä ostamassa. Terkkakin tulee jo maanantaina käymään kun vaavilla ikää viikko.
Tuo vauva on kyllä tosi pikkuinen verrattuna Idaan, puoli kiloa pienempi ja sen kyllä huomaa. Suurinpiirtein 50cm bodytkin pyörii päällä :D
Nimeä tässä nyt kovasti pohditaan ja toinen kummikin on vielä ihan keksimättä!
Mulla on itsellä tosi hyvä vointi. Olin tuossa äsken isomman neidin kanssa vähän pihalla happihyppelyllä ja hyvää teki. Harmittaa vaan kovasti kun ei vauvan kanssa voi vielä lähteä vaunulenkille. Idan kanssa ajattelin huomenna mennä, pumppaan vaan vähän maitoa pulloon ja isi jää vaavin kanssa viettämään laatuaikaa :)
MiaMik ja prinsessat
MAMMANALKU: Pakko oli tulla tuolta taaperoenskoista onnittelemaan vanhaa palstakamua... Siispä ONNITTELUHALAUS aivan ihanasta pikku tyttösestä koko perheelle!
Dajm + Pätkis (kohta 1 v 2 kk)
Ihan aluks onnittelut pienokaisista kaikille! On ne vauvat vaan niin ihania... Erityisesti onnitteluja Mammikselle ja perheelle!
AinoAurora(ko?) oli maininnut siitä nimestä, että miehen mielestä pitäis käyttää "oikeaa" nimeä.. Meillä on vähän sama tilanne. Mä haluisin kutsua Neaa Neaksi (ja kutsunkin), mutta mies ja varsinkin miehen sukulaiset ei! Avoppikin ilmoitti työkaverilleen kun hänen työpaikallaan käytiin, että hänen päätöksellä tyttöä kutsutaan Ninniksi (mikä tosin on tytön toinen nimi, mutta kuitenkin.
Tulin kertomaan, että äitini voi jo paremmin. On päässyt kuntoutukseen ja parin viikon päästä pääsee jo päiväksi kotiin. Vasen puolikin näyttää kuntoutumisen merkkejä. Kamalasti kuntouttavat, monta tuntia päivässä. Pystyy jo syömään itse ihan hyvin.
Meillä myös liikutaan! Tyttö oppi reilu viikko sitten menemään konttausasentoon, ryömimään ja menemään istumaan. Kaikki nämä oppi tunnin sisällä! Nyt sit ihana pieni pitkähiuksinen prinsessa menee hirveetä vauhtia pitkin lattioita :D Tuntuu hassulta nähdä kun joku ryömii, Joel kun rupes suoraan konttaamaan jota kesti 2 viikkoa ja sit jo käveli tukea vasten. Nea myös nostaa itseään polvi seisontaan pöydän jalkaa apuna käyttäen. Oon tosi ilonen ettei tarvinnu mennä sinne fysioterapiaan.
Meillä sai koirakin uuden ja tosi hyvän kodin!!! Muutti 1.5 vuotiaan labradorin kaveriksi tosi harrastavan naisen luokse. Bella pääsee nyt mukaan agilityyn ym. Ja on nyt viihtynyt kuulemma tosi hyvin. Oon tosi ilonen vaikka haikeeta se lähtö oli (lähti perjantaina) ja itkua riittää vieläkin. Oli mun oma pieni kuitenkin 5 vuotta..
Laitan vielä kuvia lapsista (anteeks, niitä on aika monta kun en osannut päättää...):
http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/Kuva175N.jpg
http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/Kuva148joel.jpg
http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/Kuva1372.jpg
http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/Kuva0422-3.jpg
http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/Kuva0452-1.jpg
http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/Kuva0862.jpg
http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/Kuva1032-1.jpg
Nyt taidan painua minäkin sänkyyn, mies on töissä ja molemmat nukkuu!
Henna, Joel 3 viikon päästä 2v sekä Nea 10,5kk
Tehokkaasti nimittäin D'n viikon yskimisen ja räkimisen seurauksena mä oon nyt kipeenä. Mul ei ees yleensä nouse kuume, mut eilen oli enimmillään 38,9 :O! Tänään ei enää oo onneks ollu kuumetta ja pääsee huomenna töihinki. En ois millään kehdannu soittaa sinne et oon kipeenä (ku olin täl viikolla vaan pe töissä).
Hirvee ongelma töiden suhteen.. En osaa päättää et haenko yhtä vakipaikkaa vai en.. Paskinta tossa on se, et jos haen niin meillä kaikki saa tietää siit 100% varmasti. Toisaalta meil kyl ihmisten pitäs ymmärtää et mikä ero on vakipaikalla ja näillä pätkillä.. Mut sit taas toisaalta tykkään nykysestä paikasta niin paljon (mut se toinenki voi olla kiva..). pää hajoo.. Sain vihdoin hakemuksen ja cv'n kasaan mut nyt en tie laitanko niit eteen päin..
MM: Oon kyl enneki ollu tätä mieltä, mut sä oot ihan supernainen! (ja kaikki muutki tällä palstalla on tietenki supernaisia :D.) onnea vielä koko porukalle!
Nimien käytöstä: Meillä mä ja mieskin Suomessa käyttää D'sta nimeä D.., mut miehen sukulaiset ja mies omassa maassaan C... (on siis D'n toinen nimi ja miehen kielinen nimi). Samoin he käyttää kaikista oman kielen nimeä ja mä englannin kielistä nimeä.
Hennalle onnea edistysaskeleista sekä äidin että tytön kanssa! Meidän lapsi seiso ja käveli tukea vasten (8kk) enne ku osas mennä istuun(10kk) (kertoo kyllä luonteesta aika paljon ;D). Vitsit mikä tukka Nealla jo on! Kiva, et koira asiakin järjety! Pääsit kyl monesta stressistä samaan aikaan, hyvä!
Mammiksellekin vielä onnittelut! Ihania facebook statuksia sul on kyl ollut!!
Queen: Meidän vähäuninen harrastaa myös edelleen satunnaisesti noita yövalvomisia (tosin ilman tv'tä :D) ja väkisin alkaa vääntään itteensä hereille 5 jälkeen vaik väsyttäiski vielä (kun itkeskelee heräillessään).
Heh, uusia vuosia.
Täälläkin ollaan hengissä, vaikkakaan palstalla ei ole tullut käytyä (tai edes kurkittua) kolmeen kuukauteen... Sitä on aikalailla täystyöllistetty näiden kahden kanssa :)
Vitsi uusia vauvoja oli putkahtanut kovasti maailmaan (yllätys, yllätys!): Kovasti onnea ! MiaMikin vauvelin kuvan ehdin kurkatakin, muuten taitaa olla turhan paljon tekstiä täällä :)
Meillä on Hilla nyt mummolassa, joten ajattelin olla uskalikko ja koittaa testata kirjoittaa kun vauva nukkuu. Meidän tytöstä tuli siis Vilma (yli kaksi kuukautta sitten jo). Aivan hurmaava tapaus ja vieläkin vähän ihmetyttää, että se on pääsääntöisesti tyytyväinen (isosisko kun aina vaan itki). Todellakin, muuten olisi ihan unelmavauva, mutta yöt vähän edelleen tökkii, Viltsu heräilee siinä kymmenisen kertaa edelleen. Samoin päikkärit on aika nysiä. Mutta kuten jo mainitsinkin, jos yöt menisi putkeen, niin ihan täydellinen tuo olisi. Hilla on edelleen oivallallinen sisko, hommailaa ja käy välillä pusuttamassa vauvaa. Tosin isi tai mummo ei mielellään saisi Viltsua pidellä vaan Hilla sangen selkeästi aina näytää minne vauva pitäisi laittaa :D Viime viikolla olin jopa niin hurja, että jätin siipan lasten kanssa ja menin itse kaverin kanssa kahdeksi tunniksi kaupungille :D Mainittakoon tähän, että siippa on ihan käsi lasten kanssa, mutta hyvin ne oli pärjänneet.
Mutta hyvää siis kaikenkaikkiaan kuuluul. Hirmu jännä, että helpommalla pääsen nyt näiden kahden kanssa kun Hilun kanssa aikoinaan yksin :D Niin sitä on erilaisia muksuja :) Mutta pitää nyt mennä tehokäyttämään tämä päivä kun toinen mukelo on pois!
Coltsfoot, Hilla 1v10kk (jestas!) ja Vilma juurikin tänään 4kk
Vauvan mitat 11 pvn iässä; 3705g (tullut 365g viikossa), 53cm, 36,2cm pipo.. Oona nukkui isukin "valvovan silmän alla" päiväunia vaunuissa, joten pakkasin vauvan rintareppuun untsikan sisään ja neiti nukkui mennen tullen tyytyväisenä, nippa nappa heräsi kun otettiin painoja ja mittoja ja terkka testaili refleksejä jne. Eilisilta oli ensimmäinen itkuisempi ilta masuvaivojen takia, mutta muuten ollut tosi tyytyväinen vauveli.
Oonalla oli KE-ilta aika rankka, iltapäivällä lensi yrjö ja illalla vielä sänkyyn mentyä oksensi 2 kertaa sänkyyn.. :( Onneksi sen jälkeen ei ole enää ollut mitään oireita, joten toivon mukaan olisi pöpö jo poissa. Pelkäsin aika paljon että tarttuu vielä vauvaankin.. Elän toivossa että nyt viikonloppuna ei sairastella yhtään ja päästäisiin vaikka ulkoilemaan koko porukka - nyt kun vauvelikin sai ulkoiluluvan! :)
Nyt syön jotain että taas maito virtaa.. ;) Ei ehdi kommentoimaan (COLTSFOOTILLE vaan pikahuiskutus, kiva kuulla teistä pitkästä aikaa!!!), katsotaan josko onnistuisi illalla kun Oona on yöunilla ja isi sylittelemässä vauvaa..
Huiskutukset, Mammis + O 11pv + Oona zzz melkein 1v 10kk
Mies on Aleksin kanssa ulkoilemassa, pakkasta -13 astetta, hrr... Eeli nukkuu ja ruoka on valmistumassa, joten hetken ehtii istahtaa taas koneen ääreen.
Meillä uudenvuodenaatto sujui rauhallisissa merkeissä, saunottiin, syötiin tortilloja ja ammuskeltiin muutamat raketit. Aleksi oli ihan tohkeissaan raketeista, vaikka olisin kuvitellut tuon pelkäävän niitä.
Räkätauti löysi meillekin, ensin alkoi pärskiä mies, sitten Aleksi. Ikävä kyllä tauti tarttui Eeliinkin, joka onki tosi tukkoinen. Silti se jaksaa hymyillä ja olla tyytyväinen, ihana vauva! Unet on katkonaisia varmaan juuri tukkoisuudestakin johtuen, mutta onneksi poika nukahtaa hienosti itsekseen.
Ollaan aloittamassa isoa remonttiurakkaa, muutettiin n. vuosi sitten tänne miehen vanhempien ok-taloon (he rakensivat uuden talon toisaalle) ja nyt olisi tarkoitus laittaa kaikki uusiksi ulkoseiniä lukuunottamatta. Rempan ajaksi mennään evakkoon tuonne talon toisessa päässä olevaan pieneen kaksioon. Tällä viikolla olisi sinne tarkoitus vielä siirtyä, vähän ahdistaa että miten mahdutaan sinne... No eiköhän sopu sijaa anna. Ja onneksi asumisjärjestely on vain väliaikainen, tavoite on että remppa olisi kesään mennessä valmis. Meille tulee yksi ulkopuolinen työntekijä, joten luultavasti valmista saadaan sitten aika tehokkaastikin aikaan.
Mutta nyt pitää lopettaa, tätäkin tekstiä kirjoittaessa oon jo kolme kertaa käynyt laittamassa tuttia Eelille kun ei pikkuinen oikein meinaa saada nukuttua.
Viipero, Aleksi 2v1kk ja Eeli pian 2kk
Meillä meni vuoden vaihde mukavasti ystävä pariskunnan luona klo. 22 asti ja sitten kotona pilkittiin miehen kanssa juuri 15 yli kahteentoista :) Viime vuonna sama juttu, oli todella työlästä valvoa niin pitkään kun tottuuneena menen kympiltä viimeistään nukkumaan. Höpis jaksoi hyvin valvoa tuohon kymmeneen asti, kunnes ilmoitti että puuolle ja aa-aa :)
Raketteja katseltiin kasin paukkeessa, ja parit omat ammuttiin samalla.
Tänään ollaankin sitten saatu keräillä toisten jämiä pitkin meidän pihaa :/ Kaksi isoa kassillista keräsin mitä erilaisia papereita ja muovijuttuja, ja samalla mietin että miten paljon luontoa noi raketit tuhoaakaan..
Höpis nautti raketeista suojalasit silmillä tietenkin, aluksi niitä piti pelätä mutta sitten innolla kateltiin.
Ihanasti siis vaihtui meillä vuosi, ja toivotaan tästä vuodesta yhtä ihanaa kun edellisestäkin!
Ja ai niin meillä iso harppaus...Höpis jätti potan kokonaan väliin ja siirtyi suoraan pöntölle!! Ostettiin sellanen "wc ankka" pienennin, ja ai ai kun siinä kelpaa ähistä :) Vielä ei osaa ilmoittaa ajoissa milloin mennään mutta hyvä alku tämäkin.
Hennalle mun piti kommentoida että todella kiva että saitte asiat mallilleen, on kiva aloittaa uusi vuosi uudella alulla =) Tsemppiä!!
Kaikille muillekkin toivon mahtaa vuotta 2009!
Pientä galluppia kehiin myös:
Mitkä rukkaset ovat oikeesti lämpimät?? Siis sellaiset jolla tarkenee kovillakin pakkasilla? Höpis on muuten hikipaketti mutta sormet kylmänä vaikka laitan lapasetkin alle.
Ja ruokailun pariin, hops!
Lycka ja Höpis unilla Z z z z z
Meillä meni yö aikalailla päin pyllyä kun nämä meidän lapset herää noihin raketteihin,vasta kahdelta pauke harveni sen verran että Liia nukahti kunnolla ja Eekakin rauhottui mun kainaloon, seitsemältä heräsikin sitten väsynyt tyttö ja nyt aamun ulkoilujen jälkeen nukahtikin hetkessä.muuten ilta meni mukavasti, herkuteltiin ja saunottiin:) mä en kyllä oo koskaan innostunut raketeista ja aamulla oltiin tytön kanssa äkäisiä kun meidän pulkkamäki oli ihan käyttökelvoton raketin roippeiden takia,täytyy kai siivota se iltapäivällä.
Eeka voi jo paljon paremmin mutta nyt tytön nenä vuotaa,toivottavasti ei mene sen pahemmaksi.
Tulikin noista lasten joululahjaksi saamista peleistä mieleen että vinkatkaapa parivuotiaalle sopivia pelejä, tuota nalle puh peliä katsoin kaupassa ja eläinpyramidia myös. Tyttö sai mummolta joululahjaksi jonkun sanaselitysnäyttely pelin mikä ei nyt ihan ole taaperolle sopiva,hyvä mummo:D no eipä tämän enempää, saa nähdä saanko tätä ensinkään näkyviin ja missä muodossa kun kirjotan ekaa kertaa kännykällä tänne. Opin vasta eilen netin käytön puhelimella vaikka mies on patistanut tähän ties miten kauan,mä kun en osaa käyttää mitään vempeleitä ja mies on sellainen tekniikkavelho. nyt sitten kuvittelen olevani kovinkin edistyksellinen vaikka tämäkin on ihan peruskauraa monien mielestä;)
Queen ja lapsoset
Tohon hanska galluppiin sen verran että meillä on ainakin todettu henkkamaukan 7e hanskat lämpöisemmiksi kuin viime talviset reimatecit ja noita henkan fleecevuorellisia,kumivahvikkeisia rukkasia pääasiassa tyttö käyttääkin.
osaiskohan joku muu sen laittaa?
Meilläkin typy heräs puoleltaöin paukkeeseen, katseltiin hetki "rakettitulista", kuten neiti itse asian ilmaisee, ja sitten uni maittoikin taas, kunhan äiti malttoi istua hetken vieressä, että pahin pelko kaikkosi. Poju taas ei herännyt siihen, nukkui jopa yli 4 tuntia puolen yön molemmin puolin ja päätti tankata vasta aamuyöllä 1-2h välein. :) Molemmat veteli meille harvinaisesti sikeitä yhdeksään, joten uuteen vuoteen heräsi hyvin levännyttä porukkaa.
Meillä pukki toi Monkey Madness -pelin, joka on tytöstä aivan ihana, kun saa hakata sydämensä kyllyydestä ja poimia niitä kookospähkinöitä. Lisäksi meillä tyttö mielellään rakentelee omia torneja Bandu-pelissä, vaikka se muuten on suositeltu yli 8-vuotiaille.
Hanskoista - typyllä on kans kädet aina jäässä, vaikka laittaisi mitä... eikä pakkasta siis tarvitse olla paria astetta enempää. Tänäänkin oli muuten hohkaavan lämmin, mutta kädet oli jäässä, kun kokeiltiin eka kertaa Ticketin fleece-vuorillista pukua. Monet on kehuneet niitä Peukalopotteja, mutta en ole vielä onnistunut metsästämään oikeaa kokoa mistään. Meillä lämpimimmät on Jonathanin teddyvuorilliset + niiden alla villasormikkaat.
Mahtava keli oli ulkona, kun vihdoin ulos päästiin (tytöllä oli "en halua mittään"-päivä, joten pukeminen vei n. tunnin...), käytiin jäällä kävelemässä, kun tuo pikkulampi vihdoin jäätyi kestäväksi. Tyttö odottaa innolla, että pääsisi kokeilemaan pukin tuomia luistimia, niillä kun on saanut tähän asti vain kävellä sisällä. Täytyy katsoa, josko vielä illalla ehdittäis kokeilemaan hetkeksi jäällä olemista, toinen odottaa niin innoissaan, että pääsisi vihdoin oikeasti luistelemaan. :)
-Osse taas
Ihanaa lukea, että itse kullakin on tehnyt tiukkaa valvoa vuoden vaihtumista ;) Me kökittiin miehen kanssa kotisofalla puoliväkisin kans hiukan yli kahteentoista, sitten katottiin ikkunasta raketteja ja vielä viimeksi parvekkeen ovelta kurkittiin kaupungin tarjoamat ilotulitukset. Yllättävän hyvin ne meillekin näkyivät, vaikkei todellakaan asuta lähellä keskustaa!
Illalla laskeskelin, että ehkä viidestä viimeisestä vuodenvaihteesta me ollaan oltu kai ainakin 3 Pyhällä. Siellä kelohirsimökissä ei paljon paukuttelut häiritse, ja komeammat ilotulitukset siellä on kuin täällä. Aino nukahti eilen normaaliin tapaansa jo ennen kasia, vaikka jossain lähistöllä pikkupojat ammuskeli just silloin jotain noitapillejä tms. Joskus kympin jälkeen neiti huuteli äitiä pariin kertaan silittämään, mutta lopulta puoliltaöin nukkua tuhisi taas aivan tyytyväisenä. Ja nyt viimein näyttäis flussakin neidilläkin taittuneen, uni maittoi liki kellon ympäri viime yönä!
Meillä jäi illalla ulkoilut ja raketin katsomiset Ainon kanssa välistä, kun kiinteistönvälittäjä tuli hakemaan nimmareita paperiin! Eli hyväksyttiin lopulta yksi surkea ostotarjous just vuoden lopuksi. Halvalla meni, ja vielä on kost.mittaukset edessä, toivottavasti ei löydy mitään! Pikku paniikkia vaan pukkaa tässä päälle, kun ostaja haluaa jo kuukauden päästä muuttaa tänne, ja meillä on talo vielä aika vaiheessa, mm. sisäportaat ja kaiteet puuttuu vielä kokonaan... Saa nähdä, millaisen kaaoksen keskelle me joudutaan ens kuun vaihteessa!!
Koitanpa lisätä sen linkin joulukuun jorinoihin, katotaan näkyykö.
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Jotain muutakin varmaan piti kommentoida, mutta jätänpä toiseen kertaan :)
t. vanhentunut Ope ja Aino 2v2kk
Hyvin rauhallisesti meni vuoden vaihde. Mies nukahti jo klo 22 aikaan (oli eilen klo 8 alkaen töissä) ja Oona nukkui.. Mamma viikkasi pyykkejä vielä klo 24. ;) Käytiin alkuillasta katsomassa raketteja & heiluttelemassa jättitähtisadetikkuja ja Oona tykkäsi kovasti, puhui niistä heti ekana aamulla kun heräsi. Ja muuten VIIPERO - tortilloja syötiin meilläkin! ;) Sopivaa uuden vuoden ruokaa! :)
Parin päivän aikana on taas tapahtunut vaikka mitä. Shoppailin MA & TI.. Ostin itselleni oloasua, Oonalle parit farkut, kaikkea pientä tarpeellista vauvaa varten, toisen makuupussin finlaysonin myymälästä - samalla mukaan tarttui ökykallis untuvatyyny, on ollut kyllä ihana - kun vaan sais nukuttua. ;) KE meninkin sitten jumppaan pitkästä aikaa ja ai kun teki hyvää.. Oonallakin on taas korvatulehdus - mentiin TI jälkitarkastukseen ja sitten taas päädyttiin lastenklinikalle pariksi tunniksi tiukan yskän vuoksi, tällä kertaa ei onneksi tarvinnut jäädä osastolle. Eilen neiti oli jo tosi terveen oloinen, joten mies just lähti viemään pph:lle leikkimään, jotta päästään miehen kanssa kättärille synnytystapa-arvioon.. Jospa se taas tästä. :)
VIIPERO - eiköhän sitä asu vaikka "tikun nokassa" sen aikaa kun remontti kestää, kun tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan.. ;)
Vai on HÖPIS siirtynyt suoraan pytylle! :) Mäkin tilaan pian netin kautta sellasen pienentimen Oonalle, samalla kun tilaan vauvalle turvakaukaloon lämpöpussia jne. Mietin vaan että se on aika korkea se pytty, täytyy varmaan jakkaraa käyttää että neiti siihen pääsee sitten kiipeämään. :)
OPE - onnittelut nyt kuitenkin että saitte kodin myytyä - parempi niin kuin kahden asunnon loukussa!
Oikein hyvää alkanutta vuotta kaikille ja pukeutukaahan lämpimästi näihin ihaniin pakkaskeleihin!!!
Mammis + Oona pph:lla leikkimässä + O potkuttelee masussa niin että kylki heiluu
Pikainen ilmoittautuminen, että hengissä ollaan. Aikaa vaan mennyt niin nopeasti, kun mies ollut 2vkoa lomalla. Eipä ole paljon koneelle ehtinyt, mut hyvä niin! Juuri tässä tajusin että 6vkoa 2-vuotis päivään ja neuvolankin sain varattua tänään. Aika menee ihan kaaaauhean nopeasti, jo 2 vuotta olen ollut kotona.
Meilläkin syötiin Tortilloja uutena vuotena, olikos jos oikein muistan Viiperolla ja Mammiksellakin?;) Ei nakit ja perunasalaatti oikein maistunut...
O edelleen menee ja touhuaa kaiken hereilläolo aikansa niin että:) Kova myös kiipeilemään, mm. keittiön kaapin kahvoja pitkin keittiön tasoille. Kuhmuja ja mustelmia vaan ei satu tulemaan, ihme kun selviä kaikesta kaatumatta! Puhetta vielä odotellaan. Äiti, anna, tänne ja kakka kuuluu päivittäin melkein, muuten aika hiljaista. Tai siis suu käy koko ajan mutta kuulostaa lähinnä kiinalta;) Unet maistuu vanhaan tapaan yöllä 21-08 ja päivällä 13-16:30 suunnilleen. Aina aurinkoinen ja todella touhukas pikku mies!:)
Paikallaan olo edelleen vaikeaa kuten syöminenkin:( Alkaa olla jo jaksaminen rajoilla, kun ei ole ruokaa/herkkua mitä söisi innolla. On sitten jätskiä tai ruokaa tarjolla, ei kiinnosta kumpikaan. Syöminen siis joka päivä stressin aihe, kun kiukkuaa nälkäänsä ilman ruokaa ja ruoan jälkeen kuin aurinko, mut ei malta istua ja syödä:( Samoin kotiruoka ei mene alas, joka päivä tarjoan, mut sylkee lähes kaiken ulos suusta. Purkkiruoalla ei taas väliä onko kanaa, kalaa, lihaa vai lammasta, kaikki menee kunhan saan istumaan paikoillaan. Eli ei ole nirso makujen suhteen mut joku on?! Eli tuo syömispuoli ja paikallaan olo meillä ainoa murheet tässä päivittäisessä arjessa.
Tulipas omaa napaa, koitan päästä viikonloppuna lueskelemaan vanhaakin pinoa läpi. Onnittelut kaikille joilla jo nyytti kainalossa, täällä siirrytään harkintavaiheesta seuraavaan kahden viikon päästä. Katsotaan kuinka käy;)
Ai niin Henna, ihanaa että vältyitte erolta:) Jaksamisia sinne arkeen!
Poppis, Elovena, Mykis + muut. Kuulumisia kaivataan!!! :=)
Aurora & O 1v10kk zzzzzz
Meillä meni joulu ja uusi vuosi oikein rauhallisissa merkeissä. Jouluaattona Ida availi vaivaiset 3 tuntia lahjojaan, vaikka niitä oli onneksi tänä vuonna paaaljon vähemmän kuin viime vuonna ;) Pukkia neiti ei pelännyt yhtään, reippaana vaan meni naaman eteen ja sanoi käsipäivää :D Vaikka oikeesti kuukautta ennen joulua aloitti jo pukin pelkäämishöpinät. Ihan suosikit lahjoista ovat olleet puiset herkut+tarjotin ja se sellainen puinen setti, millä voi harjoitella veitsellä pilkkomista puisiin hedelmiin. Myös muumi-tietokone on ollut kova sana ja uusi nukke vaikka neljäs jo olikin :)
Uusi vuosikin vaihtui siis tosi rauhallisesti. Anoppi oli meillä illan ja ne kävi Idan kanssa ihmettelemässä raketteja joista ei neiti ollut moksiskaan, ei siis pelännyt muttei ne yhtään kiinnostaneetkaan. Klo 22 Ida totesi itse että on aika mennä nukkumaan ja oltiin me miehenkin kanssa täydessä unessa jo klo 23.30. Kukaan meistä ei ole herännyt paukkeeseen yön aikana vaikka naapuritkin paukutteli tuossa ikkunan alla juuri nukkumaan mennessä. Kyllä meilläkin taitaa olla aika ihme naapureita kun meidänkin ihan tuosta oven takaa löytyi raketin jämiä, siis silleen että joku toope on käynyt ihan asettelemassa niitä, höh. Tänään vietiin niitä sitten roskiin...
Minun anoppi on ollut kyllä aivan mahtava apu viime aikoina. Ennen joulua hän hääti meidät sinne ravintolaan ja teatteriin ja tuli itse lapsenvahdiksi. Toissapäivänä hän soitti myös että voitaisiin mennä miehen kanssa elokuviin ja hän tulee taas hoitamaan neitiä :) Eilen vielä totesi kun tultiin elokuvista että vaikka vauvan takia ei heti päästäisi yhdessä miehen kanssa mihinkään niin hän tulee kuitenkin viemään Idaa ulos metsäretkille jotta me saadaan miehen kanssa huilata :)
Kukas se niistä rukkasista kyseli? Mä olen kans kuullut että ne peukalopotit olisi hyvät ja lämpimät, mutta en ole löytänyt vielä kivan värisiä mistään ;) Meillä on ollut ihan mummin kutomat lapaset+jonathanin rukkaset, mutta kyllä niissäkin aika viileä meno on. Varsinkin nyt kun pakkasta on -15. Kuulemma ne tumput rukkasten alla kannattaisi olla ruskovillan... Mutta enpäs ole niitäkään saanut aikaiseksi ostettua. Reimatecin rukkaset on kyllä ihan onnettoman kylmät!
Sitten vähän galluppia: Millaisia päikkäreitä teidän taaperot nukkuu? Ida nukahtaa nykyään klo 12-13 päiväunille ja saadaan melkeinpä päivittäin herätellä klo 15.30-16. Inhottaa toisaalta herättää, mutta pelkään yöunien viivästyvän jos antaa pitempään nukkua. Tällä hetkellä Ida nukahtaa yöunille klo 20-21.
Toivossa on hyvä elää että meille olisi tulossa toinenkin unikeko ;) Tämä vauva masussa on vielä rauhallisempi kuin Ida :D Aamulla kun juon kahvia kasin aikaan, tuntuu vain hikka ja joskus klo 10-11 vauva ekan kerran vähän liikkuu ja nukkuu taas hetken päästä. Illalla tulee hetken jumppa ja yön nukkuu kuin tukki. Ainakin aina silloin kun minä valvon ;) Joopa joo.
Hassua muuten kuunnella aina Ossen juttuja pojasta tai siitä luonteesta, kun vaikuttaa aika lailla Idan tapaiselta, ainut vaan niin Ossea lainaten "vielä kun nukkuisi samalla lailla kuin Ida" :D
MiaMik rv 37+3 ja Ida 2v3kk
Mammikselle,miamikille,hanille ja kaikille muillekin vauvansa saaneille isot onnittelut!
Pakko kertoa tytön viimeisin tempaus, kun Liia on taas viimeaikoina ollut erityisen uneton, olen varmaan tästä jo kirjottanutkin että tyttö herää 1-2kertaa yössä ja valvoo tunnista kahteen aina herättyään vaikka menee nukkumaan ysiltä ja herää jo kuudelta..no viime yönä heräsin yhdeltä Eekan metelöintiin ja tajusin että tyttö istuu siinä meidän sängynpäässä katsomassa telkkarista äänettömällä jotain lakimiehistä kertovaa draamaelokuvaa!en tiedä koska neiti oli siihen hiipinyt ja mitä kaikkea katsonut,mahdollisesti jo ennen puoltayötä,tyttö oli aivan pirteä ja pyöri vielä yli tunnin sängyssä ennen nukahtamista..aamukuudelta sitten heräsi ja ehdotti että lähdetäänkö jo kohta pulkkamäkeen,hiphei:D
Queen ja ihanat unettomat ipanat