Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietoa imetyksestä ja raskaudesta

Vierailija
09.10.2009 |

Onko kellään tutkittua tietoa imetyksen vaikutuksesta alkaneeseen raskauteen? Pohdin siis vaihtoehtoa, että jatkaa imetystä vaikka on raskaana. Lääkärit suosittelevat lopettamaan vaikka tämäkin vauva on vielä pieni. Onkohan imetyksellä keskenmenoa lisäävä vaikutus? Mitähän hyviä linkkejä asiaan olisi? Kiitos

Kommentit (6)

Vierailija
2/6 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kiittää linkistä. Kuitenkin siitä tulee teksti ettei sivua löydy. Mistäkähän osaisin näiltä sivuilta lähteä etsimään tietoa. Pintapuolin katsottuna en löytänyt tästä asiasta. kiitos vielä kerran

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ala etsimään linkkejä, mutta ollessani itse samassa tilanteessa etsin tietoa aiheesta. Silloin sain sen käsityksen, että imettäminen raskausaikana on täysin turvallista. Jos keskenmeno tulee, se johtuu silloin muista syistä kuin imetyksestä (esim. sikiön kehityshäiriö). Tietysti jos kyseessä on muuten riskiraskaus, kannattaa imettämistä harkita uudestaan. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että jos lääkäri ei kiellä seksiä, ei imettämistäkään tarvitse lopettaa.

Eri asia tietysti sitten on, jos äiti ei jaksa imettää, maito loppuu tai vauva kieltäytyy imemästä (maidon maku voi muuttua raskausaikana). Itse imetin noin puoliväliin raskautta, sitten väsyin yöimetyksiin ("vauvani" oli silloin jo yli vuoden). Mutta mikään ei estä imettämästä vaikka koko raskausaikaa ja sitten kahta eri ikäistä sisarusta (tandemimetys).

Eli imetystä ei tosiaankaan tarvitse lopettaa uuden raskauden takia. Olen huomannut, että lääkärit monesti suosittelevat monia asioita "varmuuden vuoksi", kun heillä itsellään ei ole tietoa asiasta.

Vierailija
4/6 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mua neuvolantäti ja kaikki löytämäni kirjallinen materiaali on kehottanut jatkamaan imettämistä, jos oma vointi sen sallii. Mulla tarkotti kyllä sitä, että paino alko tippua hurjasti, kun sekä imetys, että uusi tulokas vei energiaa, ja nyt näyttää siltä, että uusi tulokas ei halua jakaa enää energiaa ja mulla alkaa maidontuotanto ehtyä. Rv 9 vasta menossa. Kysyin asiasta neuvolassa ja täti käski vaan sitkeesti imettää, niin maidontuotanto saattaa lähteä kohta uudelleen nousuun. Kukahan ihme lääkäri sua on kehottanu lopettaan imettämisen?

Tai siis toki se pitää lopettaa hyvissä ajoin ennen uutta tulokasta, ettei tule isommalle lapselle liikaa muutoksia kerralla. Ellet sitten aio imettää kahta lasta yhtä aikaa?!

Vierailija
5/6 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ihmettelen kovasti ap:n lääkäriltä saamia neuvoja. Jos vain itsestäsi tuntuu, että jaksat imettää ja vauva suostuu imemään, niin jatka ihmeessä!

Lähes kaikilta maidontulo vähenee radikaalisti tai loppuu kokonaan raskauden puoliväliin mennessä (tästä on toki poikkeuksiakin). Toiset vauvat menettävät tuolloin kiinnostuksen rintaan ja toiset sen kun vain jatkavat imemistä. Maito alkaa taas virrata vuolaammin raskauden loppupuolella, jos imetys jatkuu vielä silloin. Ja ennen uutta tulokasta ei ole mikään pakko lopettaa, vaan kahta (tai useampaakin) lasta voi imettää yhtä aikaa.

Vierailija
6/6 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vaihtoehtoisesti mene tuon linkin osoittamalle sivulle ja etsi sieltä.