Pahaa mieltä (ja verta!) synttäreistä
Mitäs mieltä te muut olette tästä? 6-vuotias poikani käy eskaria, jossa on kuuden pojan tiivis porukka. Leikkivät päivisin tosi paljon yhdessä joko pareittain, kolmistaan tai sitten kaikki yhdessä, ja pienempien porukoiden koostumus aina vaihtelee. Eli ovat kaikki kavereita keskenään, ja myös käyvät toistensa luona iltaisin kylässä. Ja tietysti kaikki ovat olleet toistensa kaverisynttäreillä.
Kunnes poikani tässä viikko sitten ihmetteli, miksi häntä ei ainoana oltu kutsuttu näistä yhden pojan synttäreille. Hän oli kysynyt sitä tältä pojalta, johon poika oli sanonut "koska en halunnut". Johon meidän poika "Miksi et, mä luulin että me ollaan kavereita?". Ja tähän tämä toinen poika "emmä haluaa puhua tästä".
Nyt meidän poika on ymmälläään ja tosi murheellinen. Sanoi mulle että tämä toinen poika ei vissiin hänestä tykkääkään vaikka hän niin luuli. Kuulemma ei ole ollut mitään riitaa eikä mitään suurempaa erimielisyyttäkään, tietysti aina välillä jotain pientä nahinaa on ollut mutta ei mitään "oikeaa" toraa (ja näin sanovat eskariopetkin).
Ja mua sapettaa! Tämä sama poika on meillä käynyt aina pelailemassa pelejä yms joita hänellä ei kotonaan ole ollut, ja nyt tuntuu että hän on "leikkinyt" meidän pojan kaveria. Kun ei ole ollut "parempaa" seuraa tai on halunnut pelata Wiitä. Aarggh!
Mitä kannattais tehdä? Vai kannattaako mitään? Mieleni tekisi sanoa tälle toiselle pojalle että meille on enää turha tulla kylään mutta ehkä se on lapsellista...?
Kommentit (27)
En kutsuisi tätä kyseistä poikaa oman poikasi synttäreille, koska eihän hän halua olla poikasi kanssa. Meidän pojan synntäreille tulee ne, jotka on oikeasti lapseni kavereita. Pojan äiti olisi voinut tehdä stopin asialle, koska kyllä hän tietää mistä tämä kaveriporukka koostuu. Musta on törkeetä jättää kaveri kutsumatta.
Tosi moukka tämän pojan äiti. Et kai haluaisikaan poikasi olevan tekemisissä tuommoisen perheen kanssa. Monet pitävät kostoa lapsellisena, saattaa olla, mutta jos huonostakäytöksestä ei ole minkäänlaisia "seuraamuksia" niin se käytös vaan jatkuu. Kun poikaa ei enää päästetä kylään eikä kutsuta synttäreille niin ehkäpä hän ja äitinsä joutuvat tarkastelemaan omaa käytöstään ja tarinalla saattaa olla onnellinen loppu ja kaverukset voivat jatkaa leikkejään yhdessä ketään syrjimättä.
tuttua-meilläkin lapsi itki kuin toinen lapseni kutsuttiin ja toinen ei
luokkakaverin synttäereille
ja olen tosi tarkkana siitä että kaikki kutsutaan kaveripiirissä kutsutaan. Pojan luokalla 3 muuta poikaa joista poika leikkii vain 2 kanssa. Silti kutsumme kaikki 3 ettei tulisi pahaa mieltä!
Tytöllä sama juttu. Hän olisi kutsunut rinnakkaisluokalta vain 3 tyttöä 4:sta mutta en suostunut vaan sanoin että kaikki 4 on sitten kutsuttava!
Näitä kannattaa kyllä miettiä tarkkaan, siis vanhempien. Vanhemmat nämä asiat päättävät vielä, meidän lapset täyttävät siis 8-v! Eri asia sitten muutaman vuoden kuluttua.
Oma poika on ollut usein ainoana poikana tyttöjen synttäreillä, ja tytönkin synttäreille kutsuttiin yksi poika.
Omaa poikaa ei ole tippakaan haitannut, jos on saanut syödä kakun prinsessalautaselta. Hauskaa on ollut.
Me taas annettiin tuolle yhdelle pojalle erilaiset asiat (kaappi pursuu jämäastioita) ja kaikki ohjelma kyllä menee ihan unisex hengessä.
Minä olen nimenomaan pitänyt tärkeänä tuota "sekaporukkaa" kavereissa, että osattaisiin olla kavereita tyttöjen ja poikien kanssa. Ei kehitettäisi jo päiväkodissa ihmeellisiä "ei poikien kanssa voi olla"-juttuja.
tytöllä ei ilmeisesti ole muita poikia kavereina ja yhden pojan kutsuminen koettiin hankalaksi. Ehkä synttäreiden teemana on joku perinteinen tyttöjuttu.
.
Ehkei ole halunut rajata esim. 1-2 vain kutsuilta pois ja siksi poikasi jäi nyt kutsutta.
olen törmännyt täysin törppöihin aikuisiin, eivät huoli edes kaveriksi vaikka lapset olisivat samanikäisiä ja töissäkin kohtelevat toisia aikuisia huonosti. Meille kävi myös näin että luulin yhtä aikuista lapsineen kaveriksi ja niinpä vain jätti meidät kutsumatta synttäreille ja kutsui tarhasta kaikki muut samanikäiset vaikkei niitten vanhempia lainkaan tuntenut, että näinkin voi käydä..
Meille ainakin kutsutaan lapsia kylään, vaikka onhan se selvää, että joiltain vastavuoroisuutta on ihan turha edes odottaa.
Vanhempien pitäisi huolehtia, että ketään ei jätetä kutsumatta! Aina on kuitenkin PIENI LAPSI KYSEESSÄ, ja hänelle aiheutava paha mieli. Meillä on pieni asunto ja olen aina kutsunut kaikki pojat. Kaikki eivät kuitenkaan aina pääse ja sopu sijaa antaa. Sen kaksi tuntia kestää kuka vain vanhempi. Vanhemmat ovat vain niin tunteettomia paskoja! Näkeehän sen noista ketjuistakin, joissa joku äiskä kertoo, että 1-2 poikaa jätetty kutsumatta. Törkeää!
Raja on laitettava johonkin. Itsellä on 4 lasta, joten jo omasta sakista tulee paljon. Kaikilla lapsilla on luokkakavereita/päiväotikavereita tosi paljon 8-13 jos ottaa vain samaa sukupuoltaolevat mukaan. Sen lisäksi on pihakavereita ja sukulaisia ja harrastuskavereita. Kyllä minä ainakin rajaan synttäreille että max 6 lasta saa tulla.
Lapsi sitten valitsee näistä luokka/päiväkoti/piha/harratekavereista ne jotka haluaa.
ja olen tosi tarkkana siitä että kaikki kutsutaan kaveripiirissä kutsutaan. Pojan luokalla 3 muuta poikaa joista poika leikkii vain 2 kanssa. Silti kutsumme kaikki 3 ettei tulisi pahaa mieltä! Tytöllä sama juttu. Hän olisi kutsunut rinnakkaisluokalta vain 3 tyttöä 4:sta mutta en suostunut vaan sanoin että kaikki 4 on sitten kutsuttava! Näitä kannattaa kyllä miettiä tarkkaan, siis vanhempien. Vanhemmat nämä asiat päättävät vielä, meidän lapset täyttävät siis 8-v! Eri asia sitten muutaman vuoden kuluttua.
ja olen tosi tarkkana siitä että kaikki kutsutaan kaveripiirissä kutsutaan. Pojan luokalla 3 muuta poikaa joista poika leikkii vain 2 kanssa. Silti kutsumme kaikki 3 ettei tulisi pahaa mieltä! Tytöllä sama juttu. Hän olisi kutsunut rinnakkaisluokalta vain 3 tyttöä 4:sta mutta en suostunut vaan sanoin että kaikki 4 on sitten kutsuttava! Näitä kannattaa kyllä miettiä tarkkaan, siis vanhempien. Vanhemmat nämä asiat päättävät vielä, meidän lapset täyttävät siis 8-v! Eri asia sitten muutaman vuoden kuluttua.
pitää vanhempana keksiä vaikka niitä "kavereita" olisikin sitten se 20. Mitä nyt en yhtään ymmärrä miten jollain voisi muka olla niin paljon hyviä kavereita? Sitten jätetään kylmästi kutsumatta puolet porukasta, mutta YHTÄ lasta EI voi jättää kutsumatta jos muut kutsutaan! Mutta nythän ei nimenomaan ollut edes kyse siitä, vaan ap:n pojan kohdalla kavereita oli kai vain 5-6 joiden kanssa tämä kaveri leikki.
Muista nyt että kyseessä ovat 6-vuotiaat lapset kuitenkin! Ei niillä vielä ole sellaista loogista ajattelukykyä, mielipiteetkin vaihtelevat kuin tuuliviiri päivästä toiseen, näin ainakin meidän 6v tytöllä..
Eli en reagoisi tuohon oikeastaan mitenkään. Paisti että voit omalle pojallesi hieman yrittää lievittää asiaa, esim.sanomalla että ehkä tämä toinen poika on saanut kutsua vain tietyn määrän lapsia, etteivät kaikki mahtuneet tms..Tai muistuttaa että kiva kun kuitenkin silloin pääsit sen-ja-sen synttäreille, teillä oli hauskaa..
Mutta älä nyt ainakaan ala "kostaa" pikkupojalle millään lailla!
Muista nyt että kyseessä ovat 6-vuotiaat lapset kuitenkin! Ei niillä vielä ole sellaista loogista ajattelukykyä, mielipiteetkin vaihtelevat kuin tuuliviiri päivästä toiseen, näin ainakin meidän 6v tytöllä..
Eli en reagoisi tuohon oikeastaan mitenkään. Paisti että voit omalle pojallesi hieman yrittää lievittää asiaa, esim.sanomalla että ehkä tämä toinen poika on saanut kutsua vain tietyn määrän lapsia, etteivät kaikki mahtuneet tms..Tai muistuttaa että kiva kun kuitenkin silloin pääsit sen-ja-sen synttäreille, teillä oli hauskaa..
Mutta älä nyt ainakaan ala "kostaa" pikkupojalle millään lailla!
En kutsuisi tätä kyseistä poikaa oman poikasi synttäreille, koska eihän hän halua olla poikasi kanssa.
Meidän pojan synntäreille tulee ne, jotka on oikeasti lapseni kavereita.
Pojan äiti olisi voinut tehdä stopin asialle, koska kyllä hän tietää mistä tämä kaveriporukka koostuu.
Musta on törkeetä jättää kaveri kutsumatta.
kutsuille kuin kutsuille. Ehkä sankarin kutsuilla on ollut mummeja ja kummeja ja serkkuja, mutta its olen ollut kyllä todella tarkka, että yhtä lasta ei jätetä kutsumatta ja silmätikuksi.
Meillä ryhmät ovat sellaisia, että poikia on 8-18 ryhmässä.
Eli mielestäni tuon kaverin vanhemmat ovat käyttäytyneet huonosti, kun ovat kutsuneet viisi kuudesta.
Minäkään en erityisesti välitä tietyistä poikani ystävistä, mutta mielestäni olisi epäkohteliasta jättää se yksi kutsumatta, yritetään siis kestää.
Pakotin taannoin poikani kustumaan erään "kaverin" josta ei erityisemmin perusta, ja sselitin että pitää kutsua kohteliaisuussýistä. Kyseinen lapsi kieltäytyi erittäin epäkohteliaasti kutsusta (!)nolaten oman poikani, eikä ole koskaan kutsunut omiin juhliinsa vaikka on aiemmin meillä ollutkin. Totesin vaan omalle pojalleni, että xx käyttäytyy todella epäkohteliaasti, niin tekee myös hänen äitinsä, eivätkä he osaa käyttäytyä kuten pitää.
Ja juuri tänään lapsi sanoi että tuo kyseinen poika oli jäänyt kiinni vilpistä koulussa, no siinä sen näkee ettei eväitä jaeta kaikille tasan.
Joo totta kai lapsiahan ne kaikki vielä on mutta ihmettelenkin juuri sitä että miten eri lailla vanhemmat ehkä toimii. Eli mitä tämän vanhemmat on ajatelleet kun poika kuiteskin käy meillä kylässä ja meidän poika heillä ja sitten tulee tällainen selkeä "ulkopuolelle jättäminen".
Mä olisin kyllä itse toiminut toisin! eli jos meidän poika olisi sanonut ettei halua kutsua sitä tai tätä synttäreille niin olisin sanonut että miltä hänestä itsestään tuntuisi jos hänelle tehtäisiin niin ja että eihän kaverin mieltä haluta tahallaan pahoittaa, ei kaverit tee toisilleen niin.
tästä "tiiviistä porukasta"? Päättelette heti että vanhemmatkin ovat "juonessa mukana" ilkeyttään..?
Itse en kyllä osaisi hirveästi tästä loukkaantua.. Tosi harmi tietysti pojallesi, mutta oikeasti 6v on aika pieni, ja mielipiteet muuttuvat tiuhaan tahtiin. Meillä tytön "synttärilista" muuttui viikosta toiseen, enkä kyllä kokenut että olisi pitänyt pakottaa kutsumaan ihan kaikki kenen kanssa on leikkinyt.
Jos vain yksi lapsi jää selvästi kutsumatta, se ei käy tietenkään..mutta teillä on kuitenkin varmaan isompi eskariryhmä kyseessä, enemmän kuin nämä kuusi?
Kuten sanottu, kovin loogisia eivät nämä 6-vuotiaat vielä ole.. en tosiaankaan lähtisi näin pienelle lapselle kostamaan sentään..!
Mieti samaa tilannetta toisinpäin oman pojan kohdalla..
kaverisynttärit aiheuttaakaan ja nimenomaan aikuisille!
6 - vuotias ei todellakaan ajattele vielä kovin loogisesti, eikä synttäreille kutsumatta jättäminen tarkoita etteikö lapsestasi pitäisi. Voihan kaveri olla ilman synttäreitäkin. On myös erittäin tod.näk. että kutsuille on tulossa muitakin lapsia kun nämä 5 eskarikaveria ja johonkin on raja vedettävä. Ikävää että juuri sinun poikasi rajautui pois.
Mutta aikuisen tehtävä on auttaa lasta selviämään näistä väistämättömistä arjen pienistä pettymyksistä, ei todellakaan miettiä mitään sotasuunnitelmaa!
Vanhempien pitäisi huolehtia, että ketään ei jätetä kutsumatta! Aina on kuitenkin PIENI LAPSI KYSEESSÄ, ja hänelle aiheutava paha mieli.
Meillä on pieni asunto ja olen aina kutsunut kaikki pojat. Kaikki eivät kuitenkaan aina pääse ja sopu sijaa antaa. Sen kaksi tuntia kestää kuka vain vanhempi. Vanhemmat ovat vain niin tunteettomia paskoja! Näkeehän sen noista ketjuistakin, joissa joku äiskä kertoo, että 1-2 poikaa jätetty kutsumatta. Törkeää!
että kaikki kaveriporukasta kutsutaan! Outoa jos eivät muka sitten tietäisi että nämä kaverit leikiivät usein yhdessä..? Itse jättäisin tämän pojan kutsumatta meille Wii:a pelaamaan. Ihan kylmästi vain.
kutsua kotiini kaikkia lapsia joiden kanssa tyttöni leikkii. En itsekään odota kutsua jokaisille synttäreille. Ja tyttöni ei todellakaan pahastu jos jonkun synttäreille ei kutsua saa! Ja jos pahastuu niin keskustellaan siitä, ettei meillekään voi kaikkia lapsia kutsua. Kaverit ja ystävät ovat eri asia.
mikset spittaisi ja kysyisi? Tietenkin kohteliaasti ja vaikkapa tiedustellen, onko poikasi jotenkin käyttäytynyt huonosti tai onko kaveriporukassa jotain skismaa, kun tällainen kutsumattajättämispäätös on tehty.
Entä onko mahdollista, että pojan vanhemmat olisivat tehneet päätöksen? Onhan teillä huolehdittu esim. noiden mainitsemiesi pelien ikärajoista yms.?
Joka tapauksessa, oli miten oli, on huonoa käytöstä jättää yksi ystävä kutsumatta, kun muut kutsutaan! Kuvailemassasi tilanteessa se on niin epäreilua, että kannattaisi jatkonkin kannalta selvittää.