Tradenomi, buahhaahhaa mikä ammatti.
Sihteeri eri nimikkeellä. 4 vuotta ammattikorkeaa ja sihteeriksi pääsee. Vau.
Kommentit (78)
Amk-tutkinnot eivät ole mitään pilipalitutkintoja.
Tai siis kaikkihan valmistuvat samalla tradenomi-nimikkeellä, mutta hyvinkin erilaisilla sisällöillä. Itse kävin aikoinaan sellaisiakin kursseja, jotka olivat ihan laulu&leikkitieteitä ja piti itsekin ihmetellä että oikeastiko tästä saa jotain opintoviikkoja. Monet esim laskentatoimen puolella haalii hyvinkin kunnianhimoisen kokonaisuuden itselleen.
Se tuossa amk:ssa oli hyvää, että atk-opetusta oli paljon (ainakin valittavissa) ja opeteltiin semmoinenkin taito kuin kymmensormijärjestelmä, tuo akateemisten kauhistus. Olen nähnyt useitakin graduaan tekeviä, joilla on todella alkeelliset tiedot esim tekstinkäsittelystä ja kirjoitetaan kahdella sormella eikä Wordia osata käyttää pätkääkään. Minusta ylimmän johdonkin pitää osata kirjoittaa sen verran ettei koko ajan tarvitse apua pyytää (niiltä tradenomi-sihteereiltä ;)).
Ensimmäiset tradenomit aloittivat opiskelunsa vuonna 92 ja minusta on erikoista että tämä koulutus herättää edelleen näin paljon närkästystä ja päivittelyä
ammattikoulu vaan opistopohjainen koulutus. Samoin yo-merkonomi ja merkantti jotka kaikki 3 siis eri asioita.
tutkinnon kukin on suorittanut, mutta ihmetyttää nyt se, että miksei sitten yliopistoa ja ammattikorkeaa yhdistetä samaksi oppilaitokseksi samoilla pääsykokeilla, kun kerran molemmista voi suorittaa alemman korkeakoulututkinnon ja ovat niin toisiinsa verrattavatkin kuulemma? Vaikka tradenomi ja kauppatieteiden kandi? Miksi monta nimitystä samalle asialle, ja monta eri koulua ihmisiä sekoittamassa.
paljoa virkaa: minä ja mies olemme molemmat yo-merkonomeja - mies maajohtaja isossa globaalissa yrityksessä ja minä assistenttina. Olen myös tehnyt päällikkö nimikkellä töitä. Vastaavasti 2 ekonomiystävääni (todella fiksuja vieläpä) toimii ihan tavallisina assistentteina:)
tämä on yhä edelleen näin vaikea asia? Esim opetushallituksen sivuilla lukee: "Suomen KORKEAkoulujärjestelmä muodostuu kahdesta rinnakkaisesta sektorista: ammattikorkeakouluista ja yliopistoista." Ja esim tuo yhden korkeakoulun säännöskin koskee ammattikorkeakouluja. Miksi yliopistoväki pitää tuota korkeakoulu-sanaa yksinoikeutenaan?
Yliopistoilla ja ammattikorkeilla?
että miten ne amk:t on niiiiin käytännönläheisiä eikä lainkaan tieteellisiä? Ammattikoulu sen sijaan on enemmän konkreettista tekemistä, mutta amk-opiskelu samantyyppistä kuin yliopisto-opiskelu, vaikkakin parmmin organisoitu.
Silti etenkin kaupallisella puolella koko koulutuksen merkitys yksilön pärjäämisellä työurallaan on kuitenkin vähäisempi. Sekä maisteri- että tradenomitutkinto antavat pohjan tulevalle työuralle, ei sen enempää eikä yhtään vähempää. Loppu on sitten täysin ihmisestä itsestään kiinni.
On täysin yhdentekevää kinastella siitä, onko tradenomitutkinto hyvä vai huono tutkinto. Fakta kuitenkin on se, että kyseinen tutkinto on varmasti riittävä pohja kaupallisella puolella hyvän uran tekemiselle, JOS muuten kyvyt riittävät.
Selvästi tässä muutamat ovat näköjään törmänneet laajasta tradenomimassasta siihen huonompaan osaan, kun niin kovasti tradenomeja kritisoivat. Toisaalta iso osa tietää itse tai näkee työpaikallaan päivittäin, että kyseisen tutkinnon omaavia on hyvissä asemissa laajalti erilaisissa yrityksissä. Ihan kuten maisterin tutkinnonkin suorittaneita.
Tutkijan uraa lukuun ottamatta, voisiko joku kritisoijista kertoa, että mille kaupallisen puolen saralle (ja miksi) tradenomitutkinto ei anna riittäviä valmiuksia päällikkö-/johtotasolle, mikäli henkilö muuten on pätevä? Tähän pyysin vastausta tuossa aamusella, mutta kovin ovat vähissä olleet vastaukset (0 kpl)...
samaa mieltä.menisivät suunsoittajat itse opiskelemaan johdon assistentiksi (koulutusohjelma haaga-heliassa: johdon assistenttityön ja kielten ko), tekisivät töitä ko alalla ja arvostelisivat sitten
nyky-merkonomitutkinnolla ei esim. saa mitään hyväksilukuja edes tradenomitutkintoon mutta itse olen valmistunut v. 98 opisto-merkonomiksi (YO) ja sillä tutkinnolla vielä pystyy opintoja hyväksilukemaan (perusopintoja).
Saan tekstistäsi käsityksen että olet itse tiede/taidekorkeakoulupohjalta. Lue uudestaan tekstisi ja mieti, mikä sulla on elämässäsi pielessä. Joku täytyy olla kun on pakko tulla nostattamaan itsetuntoa ja leikkimään "parempaa" ihmistä av-palstalle. Kannatti lukea itsensä taide/tiedekorkeakoulussa joksikin, kun sinulla ei tunnu olevan juurikaan älyä saati sivistystä (sivistyssanoja lukuunottamatta).
T: ei tradenomi
hetken keskustelun jälkeen. Olen tästä jutellut monenkin ihmisen kanssa enkä ole ainoa, joka on huomannut saman: ammattikorkeakouluopiskelu ei anna samanlaista henkistä pääomaa kuin tiede-/taidekorkeakouluopiskelu eikä ensiksi mainitusta valmistuneilla ihmisillä ole niin laajakatseista, analyyttistä ja kriittistä suhtautumista asioiohin kuin korkeakoulututkinnon suorittaneilla. 41
hyvin miten sivistys ei tule yksinomaan koulutuksesta:) Mun vanhemmat oli huomattavasti sivistyneempiä ja fiksumpia kansakoulupohjalla kuin nämä nykyiset oman-hännän-nostaja-akateemiset:)
Saan tekstistäsi käsityksen että olet itse tiede/taidekorkeakoulupohjalta. Lue uudestaan tekstisi ja mieti, mikä sulla on elämässäsi pielessä. Joku täytyy olla kun on pakko tulla nostattamaan itsetuntoa ja leikkimään "parempaa" ihmistä av-palstalle. Kannatti lukea itsensä taide/tiedekorkeakoulussa joksikin, kun sinulla ei tunnu olevan juurikaan älyä saati sivistystä (sivistyssanoja lukuunottamatta). T: ei tradenomi
hetken keskustelun jälkeen. Olen tästä jutellut monenkin ihmisen kanssa enkä ole ainoa, joka on huomannut saman: ammattikorkeakouluopiskelu ei anna samanlaista henkistä pääomaa kuin tiede-/taidekorkeakouluopiskelu eikä ensiksi mainitusta valmistuneilla ihmisillä ole niin laajakatseista, analyyttistä ja kriittistä suhtautumista asioiohin kuin korkeakoulututkinnon suorittaneilla. 41
niin tradenomi voi olla sihteeri, kaupalliselta alata että it-alta.
t datanomi/it-tradenomi/luonnontieteiden kandi
Ennen amk-aikaa kauppaoppilaitoksista pääsi valmistumaan kahdella nimikkeellä: merkantti (koulutaso) ja merkonomi (opistotaso). Kun amk-opetus alkoi, syntyi nimike tradenomi. Nykyään tuota opistotasoa ei enää ole ja alemman tason tutkinnon nimeksi tuli merkonomi. Opistomerkonomit saivat siis "arvonalennuksen" kun samalle nimikkeelle valmistuu nykyään ammattikoulutasolta. Tradenomitutkinto on hieman laajempi kuin aikaisempi opistotason merkonomitutkinto, jonka suorittaminen kesti peruskoulupohjalta 3 vuotta.
Vanha opistotason merkonomitutkinto antaa mm. korkeakoulukelpoisuuden eli voi hakea yliopistoon ilman yo-tutkintoa.
Terveisin
opistomerkonomi ja nyk. amk-opiskelija (ihan eri alaa tosin, eli ei tradenomiksi :)
Tradenomitutkinto antaa hyvän lähtölaukauksen mm. kaupalliselle (itsehän olen it-tradenomi) alalle, mutta johtotason tehtäviin suosittelen tradenomi-tutkinnon päivittämistä ylempään amk-tutkintoon, joka on suoraan verrattavissa maisteri-tutkintoon. Mm. joissain valtion viroissa vaaditaan ylempi amk-tutkinto.
Ylempää amk-tutkintoa ei voi kuitenkaan suorittaa ennenkuin on ollut vähintään 3 vuotta työelämässä tradenomiksi valmmistumisen jälkeen, tästä johtuen omasta mielestäni tuo onkin paljon kovempi titteli kuin teoriapohjalla ihmettelevä maisteri.
hieno tutkinto, joka (tietysti suuntautumisesta ja omasta mielenkiinnosta riippuen) tarjoaa tulevaisuudessa hienoja mahdollisuuksia. Useilla ammattikorkeakouluilla on hienot yhteydet työelämään ja monet näistä ammattikorkeakouluista ovat hyvin kiinni tässä päivässä ja työelämän tarpeissa.
Monet yliopistot ovat aikansa eläneitä ja tarvisivat päivitystä. Koulutus ei useinkaan vastaa nykyajan työelämän tarpeita. Tämän olen huomannut rekrytoidessani yritykseemme uusia työtekijöitä.
Itselläni on tradenomin koulutus ja mielestäni maailman meielnkiintoisin työpaikka. En osannut tälläisesta edes haaveilla opiskeluaikoina, ikävä kyllä.
Työskentelen todella mielenkiintoisella alalla, ko. alan Suomen suurimmassa ja parhaimmassa yrityksessä. Ja oma paikkani on yksi talon mielenkiinoisimmista. BTW, olen nainen joten kyllä osa naisistakin pääsee johtaja/asiantuntijapaikoille.
Tsemppiä kaikille tradenomiksi opiskeleville! Luottakaa vaan itseenne ja hyvään koulutukseenne.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2009 klo 09:45"]
Kyllä ärsyttää tuo tradenomien oman hännän nosto ja tutkintonsa hehkuttaminen, kun tosiasia on kuitenkin se, että ammattikorkeakoulututkinto on täysin eri asia kuin yliopistotutkinto. Ammatti-sana siis mukaan kun puhutaan muista kuin yliopistosta- ja TIEDEkorkeakouluista valmistuneista, kiitos.
Minun alallani tradenomin papereilla ei päällikkötasolle muuten ole asiaa.
[/quote]
Tunnen ison kotimaisen yrittäjän, joka on koulutukseltaan merkantti.
Ensimmäinen työnantajani (nykyään tunnettu iso firma) oli käynyt kansakoulun.
Itselläni on on kaksi (vain) ammattitutkintoa plus kymmeniä kursseja. Sijaistan korkeakoulutettuja työkavereitani.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2010 klo 15:26"]
Mietin vain kun sulla kuitenkin on ääkköset näppiksellä.
t 74
[/quote]
En ole 75, mutta kyllä mää ostan koneet ihan Suomesta....
Kirjoitukseni oli nimenomaan perustelu sille, miksi hetken keskustelulla tunnistaa kyllä, kuka on amk:lainen ja kenellä on korkeakoulututkinto. Tosin tämä asia taitaa olla monelle amk:laiselle asia, jota eivät myönnä, kun täälläkin muutama on niin hiiltynyt väitteistä, että heidät tunnistaisi juttujen ja yleisen elämänasenteen ym. perusteella..