Millainen vanhempi kieltää lapseltaan vedoten siihen, "ettei mullakaan ollut lapsena"?
Kommentit (22)
saisi saada parempaa kuin itse joskus vuonna Z. Mieheni isä on kieltänyt kaiken tähän vedoten lapsiltaan. Epäilen, että aikuinen mies jopa kadehtii omia lapsiaan (?!).
ap
mm. 4-vuotiaalle, joka haluaisi lentokoneeseen ja marisee asiasta vähän väliä, tuli tokaistua etten itsekään ole päässyt lentokoneeseen hänen iässään vielä, vasta 12-vuotiaana ekan kerran. Joskus auttaa lasta suhteuttamaan toiveensa (lentokoneella lentely ei ole yhtä helposti totetutettavissa kuin bussi- tai junamatka).
Vaikka sellainen joka ei halua opettaa lastaan saamaan kaikkea kultalautasella. Emmätiiä. Omani on vielä niin pieni etten ole tuota perustelua käyttänyt, mutta voisin silti kuvitella käyttäväni jossain tilanteissa. En mä aio lapselleni kaikkea hankkia mitä tämä vain keksii pyytää.
katkeroitunut varmaan.
MUTTA että aikuisellekin??? ap
eläkeläisäidiltään ulkomaanmatkan, se on mummun eläkerahoista säästettävä. On muuten katkera.
Ei voi sanoa, että sun olis itse se maksettava ja mentävä töihin. Ei mullekaan mummit maksaneet ulkomaanmatkoja 30 vuotiaina vaan kuljettiin töissä ja tienattiin itse rahat.
Ai, jos aikuinen lapsi haluaa eläkeläisäidiltään ulkomaanmatkan, se on mummun eläkerahoista säästettävä. On muuten katkera. Ei voi sanoa, että sun olis itse se maksettava ja mentävä töihin. Ei mullekaan mummit maksaneet ulkomaanmatkoja 30 vuotiaina vaan kuljettiin töissä ja tienattiin itse rahat.
En ole tuollai ihan pikkulapselle sanonut mutta teini-ikäiselle kyllä. Esim. tyttö ruinasi yhteen aikaan korviksia. Sanoin vaan, ettei mullakaan tuossa iässä ollut, että vielä ei ole korvisten aika.
Tai, että kun hän valitti, ettei ole koskaan ollut rantalomalla ulkomailla, sanoin etten minäkään ole ollut. Että hän kyllä vielä ehtii.
Minä monesti perustelen lapselle, ettei kaikkea voi saada tuosta vain vaan itsekin pitää jotain asioiden eteen tehdä.
Olaan hyvin pienituloisia ja ei ole varaa ostella kaikkea sitä, mitä lapsi haluaa. Olen lapsen opettanut myymän esim. kirppiksellä pois vanhoja lelujaan, jotta sai kasattua käsirahan uutta pyörää varten. Lisäksi olen joutunut kieltäytymään ratsastusharratuksesta, ja sanonut, ettei minullakaan olut pienenä mahdollista harrastaa noin kallista harrastusta.
Olen lapselle ekrtonut, että itse olen 12-vuotiaana aloittanut tienaamaan omaa rahaa lehtien jaolla.
Ehkä olen epäkypsä tai sitten vain sen verran köyhä, että joudun tuohon ap:n perusteluihin turvautumaan.
kun tämä on ostanut uudet kengät/takin/mitä tahansa (omilla rahoillaan) "ettei hänellä ollut samanikäisenä tuollaisia." ikäänkuin nykyajan tavallinen, normaalirajoissa pysyttelevä kuluttaminen (tarpeeseen) olisi jotenkin tältä äijältä pois, kun ei hänkään saanut ostella silloin vuonna miekka ja kypärä. Häh, ei tajua?
ap
Sellainen joka haluaa selitellä omaa laikuuttaan/pihiyttään itselleen tyuliin että "koska minustakin on sillä tavoin kasvanut ihan täysjärkinen, voin toimia näin".
Helposti unohdetaan se että nykyään monet asiat ovat ihan eri tavoilla kuin silloin kun me olimme lapsia. Lapsilta vaaditaan esim. koulussa nykyään tietyllä tavalla enemmän.
70-vuotias äijä voi kieltää 30-vuotiaalta lapseltaan kenkien ostamisen? Vähän harhaanjohtava otsikko. Onhan eri asia kieltää, kuin sanoa, että "ei meidän nuoruudessa.."
vertaavat jatkuvasti meitä itseensä. Meidän ei saisi ostaa MITÄÄN, koska hekään eivät koskaan ostele mitään. Ja kun tarkoitan etteivät osta mitään niin eivät tosiaankaan osta mitään. Vanhempani asuvat kehnokuntoisessa talossaan joka ei ole remppaa nähnyt 40 vuoteen. Ajavat rämäautolla. Eivät ostele juuri koskaan vaatteita, eivät sisusta, eivät matkustele. Oikeastaan ainut mihin menee rahaa on siis ruoka ja ns. eläminen = laskut.
Eli meidänkin pitäisi sistten noudattaa samanlaista tyyliä. Heti saan kuulla jos ostan esim. lapselle uuden takin (ihan kuin kasvava lapsi ei tarvitsi uutta takkia) tai jos ostan jotain kotiin. Tai nyt kun ostimme muutaman hassun pensaan puutarhaan.
Koska eiväthän hekään ole koskaan ostaneet joten miksi mekään? Ärsyttävää!
Ymmärtäisin jos jotenkin tuhlailisimme mutta ostamme päinvastoin vähemmän kuin monet muut...
Äitini 80v on kärsinyt evakot ja nälät yms.
Hänelle on jäänyt pelko, että ruoka ja raha loppuu kesken. On aina varoittelemassa, että eihän ollut liian kallis ja pärjääthän sinä.
Ei pula-ajan ihmiset ymmärrä tätä nykyajan tuhlaamista, että hyvää tavaraa heitetään hukkaan ja ostetaan aina uutta velaksi.
kun tämä on ostanut uudet kengät/takin/mitä tahansa (omilla rahoillaan) "ettei hänellä ollut samanikäisenä tuollaisia." ikäänkuin nykyajan tavallinen, normaalirajoissa pysyttelevä kuluttaminen (tarpeeseen) olisi jotenkin tältä äijältä pois, kun ei hänkään saanut ostella silloin vuonna miekka ja kypärä. Häh, ei tajua?
ap
Toihan kuullostaa hyvältä!!! :D
Ajattele niin, että perintöä jää enemmän!
ei ikinä osta leluja meidän lapsille, koska niitä on kuulemma nyt jo liikaa (oikeasti meillä on leluja hyvin kohtuullisesti moneen muuhun perheeseen verrattuna). Hänelle riitti lapsena 2 lelua niin pitäisi riittää meidänkin lapsille. Mun miehellä ei myöskään ollut juuri mitään. Hänellä ei esim. ollut koskaan legoja. Itse en sellaista lasta omassa lapsuudessani (80-l) muista tavanneeni.
kun tämä on ostanut uudet kengät/takin/mitä tahansa (omilla rahoillaan) "ettei hänellä ollut samanikäisenä tuollaisia." ikäänkuin nykyajan tavallinen, normaalirajoissa pysyttelevä kuluttaminen (tarpeeseen) olisi jotenkin tältä äijältä pois, kun ei hänkään saanut ostella silloin vuonna miekka ja kypärä. Häh, ei tajua? ap
jotka kertoo myös hiihtäneensä kouluun kesät talvet ja aina oli ylämäki. Katkeroituneita, valitettavasti, hukkaavat elämänsä moiseen kyyläämiseen.
vertaavat jatkuvasti meitä itseensä. Meidän ei saisi ostaa MITÄÄN, koska hekään eivät koskaan ostele mitään. Ja kun tarkoitan etteivät osta mitään niin eivät tosiaankaan osta mitään. Vanhempani asuvat kehnokuntoisessa talossaan joka ei ole remppaa nähnyt 40 vuoteen. Ajavat rämäautolla. Eivät ostele juuri koskaan vaatteita, eivät sisusta, eivät matkustele. Oikeastaan ainut mihin menee rahaa on siis ruoka ja ns. eläminen = laskut. Eli meidänkin pitäisi sistten noudattaa samanlaista tyyliä. Heti saan kuulla jos ostan esim. lapselle uuden takin (ihan kuin kasvava lapsi ei tarvitsi uutta takkia) tai jos ostan jotain kotiin. Tai nyt kun ostimme muutaman hassun pensaan puutarhaan. Koska eiväthän hekään ole koskaan ostaneet joten miksi mekään? Ärsyttävää! Ymmärtäisin jos jotenkin tuhlailisimme mutta ostamme päinvastoin vähemmän kuin monet muut...
Mun äiti on hirvee "ostaostaosta" ja mua alkaa ärsyttää koska itse en koe tarvetta elää tavaran kautta... Ja sit se ostelee kaikenlaista kivaa mutta turhaa meille huushollin täyteen. :( No, nyt se on alkanut huomata et sen omat kaapit on täynnä, ehkä se kohta tajuaa miks mä inhoan turhaa krääsää...
Toihan kuullostaa hyvältä!!! :D Ajattele niin, että perintöä jää enemmän!
jäiskin perintöä mutta tuskin. koska eivät ole koskaan mitään satsanneet niin kaikki mitä omistavat on arvotonta, talokin.
Mulla ei lapsenakaan ollut juuri mitään vrt esim. mieheeni jolla on 70-luvulla ollut kaikenlaisia leluja. Mulla oli vissiin pari nukkea. Tulitikkuaskeilla leikin usein!!
t. 16
joka ei erota rajaa itsensä ja lapsensa välillä vaan pitää lasta itsensä jatkeena, eikä osaa tarkastella tilanteita ja olosuhteita ulkopuolelta päin.
Ja toisaalta sitten on nämä joiden mielestä lapsen pitää saada kaikki mitä haluaa kun on itse jäänyt paitsi...jotakuinkin yhtä hullua.