1v5kk Ei Syö Itse
Meillä poika on kohta puolitoistavuotias ja edelleen syötämme hänelle eväät lautaselta. Leivät, hedelmät ym. syö itse.
Poju OSAA käyttää lusikkaa oikein hienosti, mutta eipä vaan kiinnosta itse lusikoiminen. Me sitten syötämme, hän on hoikkakin joten ei vaan raaski olla syöttämättä. Syö usein huonosti syötettynäkin. Olen viimeisillään raskaana enkä jaksaisi taistella tämän asian kanssa enää. Poika myös juo huonosti, vaikka osaa juoda tavallisesta lasistakin itse.
Mikä neuvoksi? Huolettaa ja hermostuttaa=/
Kommentit (3)
Molemmat olivat siis huolenaiheitani, se että poika syö huonosti ja se ettei vielä näinkään "vanhana" syö itse. Tiedän ettei hän ole ollenkaan poikkeus, mutta stressin keskellä maalaisjärki unohtuu. Raskaushormonit myös hyrräävät ja minulla ei enää ole kovin pitkä pinna. En sentään pää punaisena huuda pojalleni, mutta ilmaisen kyllä aivan liikaa tyytymättömyyttäni hänen syömättömyyteensä. Siitäkin huolimatta että tiedän ettei se todellakaan ole tarpeen eikä kannattavaa!
Otan nyt kokeiluun sen, että annan pojan syödä ensin itse jos hän nyt ylipäätään lautaseltaan mitään viitsii syödä ja lopuksi syötän. Ruokailuista on todellakin tullut aivan liian suuri numero meillä, omaa syytämme! Ehkä kuopuksen kohdalla osaisimme jo olla viisaampia tämän asian kanssa.
Meidän 1 v 7 kk pikkumies on myöskin mielellään syötettävänä. Jos tarjolla on jotakin lempiruokaa, kuten pannaria, makaronilaatikkoa tai jugurttia, hän kyllä lapioi ihan innolla, mutta muuten keskittyy vain siirtelemään ruokaa edes takaisin lautasella.
Syöminen on myös tällä hetkellä aikamoista sähellystä, koska kaveri keksii koko ajan jotakin, joka kiinnostaa enemmän. Läheskään aina ei lautasta syödä tyhjäksi.
Arvelen, että kyseessä on jälleen jonkinlainen kausi. Niitähän on tässä jo tullut ja mennyt syömisen ja muunkin suhteen monenlaisia. Nyt on selvästi menossa sellainen rupeama, että oman ympäristön tarkkailu ja uusien asioiden oppiminen ovat kaikkein ihaninta ja paljon kiinnostavampia kuin vaikkapa syöminen ja nukkuminen.
Uskon myös, että lapsi kyllä syö sen verran kuin tarvitsee. Eihän sitä aikuisellakaan aina ole samanlainen ruokahalu joka aterialla.
Tsemppiä ruokapöydän koitoksiin! Kyllä ne meidänkin vesselit varmasti oppivat vielä sekä pöytätavoille että heiluttamaan haarukkaa omin käsin. :)
Eli onko suurin huolesi se, että poika ei syö vai se, että ei syö itse?
Muistelen, että tuossa iässä (vai olikohan se meillä vähän myöhemmin) syöminen vähenee, kun kasvukin hidastuu. Luottaisin sinuna siihen, että lapsi syö sen, mitä tarvitsee, ja pakottamaan kun et kuitenkaan pysty, älä turhaan sillä stresasa mieltäsi.
Mitä tulee syöttämiseen, niin jos se rasittaa sinua/hermoja, mitäpä jos antaisit pojan syödä itse sen, mitä syö, ja lopuksi vielä tarjoudut syöttämään. Jos ei sittenkään halua ruokaa, ei varmaan ole nälkä. Itse ajattelen, että mitä vähemmän huomiota syömistapoihin kiinnitetään, sitä todennäköisimmin lapsi syö sen, mitä itse tarvitsee. Eli ensin syö itse, jos ei onnistu, tarjotaan syötettynä, jos ei kelpaa, sama uudestaan seuraavalla aterialla.
Myös juodun nesteen määrä vähenee huomattavasti jossain vaiheessa, kun juomiset siirtyvät pelkästää ruokailujen yhteyteen. Meidän nyt melkein 3v juo päivässä jonkun 5-10dl, en laske enkä ole huolissani, vaikka joskus juo vähemmän. Kunhan ruokaa ja juomaa on tarjolla, lapsi pitää yleensä huolen omista tarpeistaan.