Nyt saa suomalaiset kyytiä
Kopsasin tämän hauskan Suomi-kritiikin toiselta palstalta koska ajattelin pienen itsetutkiskelun tekevän meille kansakuntana taas kerran gutaa. Enjoy!
Finns are
1. Liars in their personal and business dealings. However, with foreigners their behaviour is unbelievable. NEVER TRUST A FINN
2. Unbelievably jealous. Foreigners are resented in Finland. Those with a good job are HATED by jealous Finns. I love it when my neighbour stares jealously at me when I carry in my shopping. He seems to think that as I'm foreign I shouldn't be able to have the same, let alone better, living standard than him.
3. Very Nationalistic. They have a Suomi-Suomi uber alles philosophy drumed into them during childhood by School and the media
4. Racist. Its just funny that they can be racist towards Asians when so many have Asian features (especially around the eyes) themselves.
5. Lazy. They love to brag that they are hard workers!
6. Emotionally immature. They seem incapable of LOVE. They even find it hard to say "well done". Everything is satisfactory, no less no more.
7. Have alcohol problems. Most cannot communicate unless they are totally pissed
8. Don't know how to enjoy themselves. Bank holidays should tell you what the Finns are all about. Go to the supermarket to buy a car load of beer. Go home and drink it, sleep off the hang over and then go back to work.
9. Racist. They are not interested in other cultures, apert from rubbishing them. Everything and everyone that is foreign is substandard compared to the Finnish alternative.
10. Don't have any ideas. Their culture is about conformity and consensus
In summary I feel really sorry for the Finns. I came to check the place out. I've done my contract and I can't wait to go home. So everyone should be happy. Racist Finns ahve one less ulkomaalainen to worry about. For me, all I say is carry on enjoying your sick, racist, unloving life in this truely miserable country.
Enjoy your life in Finland!!!!!
Kommentit (55)
eivät ole laiskoja, et ole varmaan asunut esimerkiksi espanjassa.
En ymmärrä mitä on henkisesti epäkypsyys tässä kohtaa? Sitä, ettei kaikkea puida puolijulkisesti niinkuin esimerkiksi amerikassa. Ei suomalaisia voi sanoa epäkypsiksi, kyllä täällä vastuu pidetään ja jopa asioista keskustellaan.
Kateuden kyllä voin allekirjoittaa.
Ja ulkosuomalaisilla on monesti tapana kärjistää asioita, luulevat sen nykyisen asuinmaan olevan niin ihana jne. Tiedän sen 11 vuotta aikanaan espanjanssa, myöhemmin salt lake cityssa asuneena. Suomessa ja suomalaisissa on huonot puolensa, totta.
onko kielivaikeuksia? Aakkosista päätellen kirjoitat jonkun "muun maan" näppiksellä. Onko traumoja suomesta, katkeruutta, miehet eivät hyväksyneet sinua niin kuin ne "ihanat ulkomaalaiset". kait jonkun mielipidettä saa arvostella ja sanoa oman mielipiteensä asioihin?
kirjoitan koska mun mielesta viihdyttavaa lukea teidan tyhjanpaivaisia juttuja ja kommentoida niihin. Ja kylla, kaytan amerikkalaista kannettavaa tietokonetta. Marginaali aakkoset ei tule standardina oikeissa tietokoneissa. En ole katkera muuten kun ehka sille etta tuhlasin niinkin kauan aikaa Suomessa (25 vuotta). Ja mieheni on ihana amerikkalainen Mies toisin kun suomipojat jotka kayvat pussikaljalla, mutta kiitos kysymasta. Saa tietenkin kommentoida ja arvostella, aivan niinkuin minakin nyt kommentoin sinun vastaustasi. Olet aika yksinkeratainen tosin, tuhlaantui taas ihan turhaan aikaa tata kirjoittaessa.
Ensin ihastutaan ja kehutaan uusi maa maasta taivaaseen, kaikki on paremmin kuin kotimaassa, ihmiset ystävällisempiä, ruoka parempaa, maisemat kauniimmat ja sääkin suosii.
Sitten iskee arkirealismin vaihe, jolloin uuden maan todellisuus iskee tajuntaan ja huonot puolet alkavat korostua. Tässä vaiheessa joko lähdetään lätkimään tai sitten päätetään yrittää vielä, josko lempi vaikka roihahtaisi uudestaan tai palaisi edes tasaisella liekillä.
Viimeisessä vaiheessa hyvöksytään uuden kotimaan todellisuus ja arki ja eletään ihan tyytyväisinä, usein jopa oikein onnellisina. Välillä tulee aina pikku vitutuksia, ei voi mitään. : )
Terv. 11 vuotta Irlannissa, mutta onnellinen just NYT Suomi-namipaketin kanssa sohvalla mättämässä. Oksettaa, mutta olen onnellinen. ; )
aika hyvää läppää ;)
Oikeat tietokoneet ja miehet...
No, katkera voi olla monilla tavoilla. Ei siinä mitään, amerikka on ihmemaa, siellä sinun on hyvä olla ;)
- aluksi haukutaan usein vanhaa kotimaata.
Tuon alkuhuuman jälkeen joko jäädään maahan tai muutetaan takaisin kotimaahan. Ja pätee moniin muihinkin kuin suomalaisiin.
Vain katkerat jaksavat haukkua vanhaa asuinpaikkaansa tuon alkuhuuman jälkeen.
[/quote]
kirjoitan koska mun mielesta viihdyttavaa lukea teidan tyhjanpaivaisia juttuja ja kommentoida niihin. Ja kylla, kaytan amerikkalaista kannettavaa tietokonetta. Marginaali aakkoset ei tule standardina oikeissa tietokoneissa. En ole katkera muuten kun ehka sille etta tuhlasin niinkin kauan aikaa Suomessa (25 vuotta). Ja mieheni on ihana amerikkalainen Mies toisin kun suomipojat jotka kayvat pussikaljalla, mutta kiitos kysymasta. Saa tietenkin kommentoida ja arvostella, aivan niinkuin minakin nyt kommentoin sinun vastaustasi. Olet aika yksinkeratainen tosin, tuhlaantui taas ihan turhaan aikaa tata kirjoittaessa.
[/quote]
Sain tästä päivän parhaat naurut :D!
No, katkera voi olla monilla tavoilla. Ei siinä mitään, amerikka on ihmemaa, siellä sinun on hyvä olla ;)
en kieltanytkaan etten olisi katkera.. sille etta ehdin asua siella niinkin pitkaan. Ja kylla kiitos viihdyn oikein hyvin auringonpaisteessa ja olen viihtynyt jo monta vuotta. Ala sina tule kaymaan ellet sitten ole tekopyha.
pussikaljalla?
Tunsin muuten tämän aakkostajan kaltaisen tyypin britanniassa, kun olimme siellä sairaanhoitajana. Tapasi brittimiehen ja johan suomi muuttui kehitysmaaksi ;) Haukkui aivan samanlailla suomalaisia, hih
en kieltanytkaan etten olisi katkera.. sille etta ehdin asua siella niinkin pitkaan. Ja kylla kiitos viihdyn oikein hyvin auringonpaisteessa ja olen viihtynyt jo monta vuotta. Ala sina tule kaymaan ellet sitten ole tekopyha.
Jep, ei tullakaan käymään, kun ei olla tekopyhiä, kuten amerikassa niin monet ovat ;)
Kauheasti jaksat provosoitua siellä auringossa, kenties kaliforniassa olet...hih
Hyvä Suomi, mehän ollaan hyviä kaikissa paheissa!
pussikaljalla? Tunsin muuten tämän aakkostajan kaltaisen tyypin britanniassa, kun olimme siellä sairaanhoitajana. Tapasi brittimiehen ja johan suomi muuttui kehitysmaaksi ;) Haukkui aivan samanlailla suomalaisia, hih
etta mennaan alepaan ja ostetaan mayrakoira ja kaisapuistoon tai espalle istumaan sen kanssa ja juodaan. Ja en ole niinkuin tuttusi, en tykannyt Suomesta siella asuessanikaan, kesti vaan turhan kauan paasta pois. Kylla jos olisit mut tuntenut viela kun asuin Suomessa niin tietaisit taman etta oli mun mielesta paska jo silloin.
Töistä tullaan kotiin kello 16-17, maataan sohvalla ja katsotaan tv:tä, valitetaan kuinka poikki sitä ollaankaan. Asun itse Espanjan naapurimaassa Ranskassa ja meillä toitä tehdään kello 18-20 asti illalla, päivä alkaa yhdeksältä. Siltikin käydään ystävillä syömässä niin viikolla kuin viikonloppuisin, harrastaa ja olla muutenkin aktiivisia. Kyllä ainakin minun tämänpäivän elämään verrattuna suomalainen meinkinki on aika peace of cake. Käyn itse usein työmatkalla Suomessa ja ne päivät on cooleja. Nauttikaa ja arvostakaa ihmeessä systeemiänne!
Henkisesti epäkypsyys tuli tuosta kohdasta 6 (emotianally immature) eli juuri se, ettei suomalainen voi kehua työtoveria hyvästä työstä, sanat tuntuvat takertuvat kurkkuun. Kai tässä kohtaa olisi pitänyt vaan käyttää sanaa kateellinen, kun tarkemmin mietin.
En ymmärrä mitä on henkisesti epäkypsyys tässä kohtaa? Sitä, ettei kaikkea puida puolijulkisesti niinkuin esimerkiksi amerikassa.
oma vikasi, kun et muuttanut pois aiemmin. Kiva, että kirjoittelet tänne vuosienkin poissa olemisen jälkeen.
Ei taida hirveästi sinulla olla tekemistä sielläkään.
Katkeruus on yksi kansallispiirteistämme, sekä se, että on vaikea mennä asioissa eteenpäin. Ne olet vienyt mukanasi onneksi sinne amerikkaan.
- aluksi haukutaan usein vanhaa kotimaata.
Tuon alkuhuuman jälkeen joko jäädään maahan tai muutetaan takaisin kotimaahan. Ja pätee moniin muihinkin kuin suomalaisiin.
Vain katkerat jaksavat haukkua vanhaa asuinpaikkaansa tuon alkuhuuman jälkeen.
Ulkosuomalaisen näkökannasta nimenomaan.
Töistä tullaan kotiin kello 16-17, maataan sohvalla ja katsotaan tv:tä, valitetaan kuinka poikki sitä ollaankaan. Asun itse Espanjan naapurimaassa Ranskassa ja meillä toitä tehdään kello 18-20 asti illalla, päivä alkaa yhdeksältä. Siltikin käydään ystävillä syömässä niin viikolla kuin viikonloppuisin, harrastaa ja olla muutenkin aktiivisia. Kyllä ainakin minun tämänpäivän elämään verrattuna suomalainen meinkinki on aika peace of cake. Käyn itse usein työmatkalla Suomessa ja ne päivät on cooleja. Nauttikaa ja arvostakaa ihmeessä systeemiänne!
Henkisesti epäkypsyys tuli tuosta kohdasta 6 (emotianally immature) eli juuri se, ettei suomalainen voi kehua työtoveria hyvästä työstä, sanat tuntuvat takertuvat kurkkuun. Kai tässä kohtaa olisi pitänyt vaan käyttää sanaa kateellinen, kun tarkemmin mietin.
En ymmärrä mitä on henkisesti epäkypsyys tässä kohtaa? Sitä, ettei kaikkea puida puolijulkisesti niinkuin esimerkiksi amerikassa.
Tämä laiskuus on osittain myös ilmastokysymys, mutta myös kulttuurierojen synnyttämä. Ranskalaiset ja espanjalaiset ovat kyllä aivan erilaisia, jos pilkkua viilataan.
Peace of cake vaan sinullekin, ja piece myös.
Tuo ei ole epäkypsyyttä vaan kommunikaatio-ongelmaa.
vaan kehittänyt sarkasmin taiteeksi? Kehuminen on nääs suomalaisille vaikeaa ja kuten suuri viisaus sanoo "You can take the girl out of Finland, but you can't get Finland out of the girl".
Chamone everybody!
nauran teille kaikille
enko sanonutkin etta tulen tanne viihdyttamaan itseani. Ja joo tekemisen puutetta on kun olen vaan aityslomalla niin eihan tama mitaan oikeeta tekemista ole. Kotiaitiys on ihan pelleilya, toihin kaikki heti!
En sitapaitsi ole aikaansaamaton jos tietaisit kenelle puhut niin tuskin sanoisit noin.
viestissä ameriikan cowgirl paljasti vain provoansa. Harmi vain. Vaikutti ensin vain naiivilta ja katkeralta tytöltä. Ei enää :(
Ja ulkosuomalaisilla on monesti tapana kärjistää asioita, luulevat sen nykyisen asuinmaan olevan niin ihana jne. Tiedän sen 11 vuotta aikanaan espanjanssa, myöhemmin salt lake cityssa asuneena. Suomessa ja suomalaisissa on huonot puolensa, totta.
Olen itse ulkkis myöskin, asunut täällä Ranskassa pian 8 vuotta. Allekirjoitan tuon viimeisen täysin ja lisäisin siihen vielä, että Suomessa ja suomalaisissa on hyvät ja huonot puolensa, samoin tässä nykyisessä asuinmaassani. Ideaalia kotimaata ei kai ole minulle olemassakaan, vaan se olisi minulle näiden kahden maan sekamelska, jos vaan saisi valita molempien maiden hyvät puolet ja elää niiden kanssa.
Olenkin huomannut, että minusta on tullut jollakin tapaa juureton. Juureton siinä mielessä, että juuret eivät enää ole Suomessa - en tunne kuuluvani enää sinne vaikka kotiin palaisinkin ja toisaalta en ole kunnolla juurtunut vielä tännekään - täällä koti tuntuu kyllä kodilta, mutta kun en ole lapsesta asti täällä asunut niin juuret eivät ole täällä samalla tavalla, kuin olivat vielä 10 vuotta sitten Suomessa. Eli kysymys jos jaksoit (tai joku muu ulkkis) tänne asti lukea : Juurtuuko sitä ajan kanssa ihan täydellisesti "uuteen" kotimaahan, vai jääkö sitä aavistuksen puoli-irralliseksi ainiaaksi? (niin suomessa kuin uudessa kotimaassa)
suomalaiset on todella kateellisia, laiskoja, henkisesti epäkypsiä, kommunikaation-ongelmia omaavia, mutta valehtelijaksi en kyllä suomalaista sanoisi, päinvastoin. Jos joltakulta tutulta kysyy että mitä kuuluu, niin vastaukseksi saa todennäköisesti, että väsyttää tai että olen kipeä yms sen sijaan, että vastaaja vastaisi kohteliaasti että hyvää kiitos, entä itsellesi ja jättäisi ensi kättelyssä mainitsematta valituksen aiheet. Niistä voi puhua sitten hetken kuluttua jos välttämättä haluaa.
Mutta joo, aika yksipuolinen juttuhan tuo oli. Kaikista kansalaisuuksista saisi samanlaisen tekstin aikaiseksi. Kirjoittaja ei selvästikään ole työpaikastaan huolimatta integroitunut suomalaiseen yhteiskuntaan. Ulkosuomalaisena tiedä, että tuo vaihe on päällä kun ensi huuma uudesta asuinmaasta menee ohi. Tuokin vaihe menee ohi, tosin itsellä ei kyllä ole ollut noin voimakasta vaihetta, että siitä pitäisi oikein julkinen tehdä ja kirjotella sinne tänne.