En voi osallistua sukulaisen synttäreille :-(
Langollani on 50 v juhlat ensi lauantaina, osallistuin jo siihen lahjaan 50 e. Nyt tuli tekstari, että heidän 13-v pojan synttärit pidetään samaan aikaan samassa paikassa.
Mulla ei oo ylimääräistä laittaa siihen lahjaan. Ruokaa on pakkasessa (myös leipää), rahaa on sen verran, että saa tuoreita hedelmiä, vihanneksia ja leipää. Jos muuta sattuu, tarvitaan lääkekuuri tms., joudun lainaamaan. Rahaa tulee seuraavan kerran 14. päivä.
Olen yh, eikä ole todellakaan paljoa rahaa.
En voi siis osallistua juhlaan olenkaan lapsen kanssa, koska ei ole lahjaa siihen 13-v synttärilahjaan (ja tuonikäiselle ei kelpaa mikään pieni juttu).
Kommentit (58)
lauantai) ja isän päivä on oikeasti syyslomalla. Ajattelin että kun on jo yläasteella, niin ehkä se on heillä se kutsumisen rajapyykki.
ap
Ei kai sun tarvi siskosi perheelle mitään kulisseja pitää - etkö voi sanoa siskollesi, ettei sulla ole just nyt rahaa kovin paljon laittaa 13-v. lahjaan - ja äiti selvittäköön sen myös pojalleen?
Jos poika treenaa esim. jalkapalloa, kysy oikea koko äidiltä ja osta vaikka futissukat tai muuhun lajiin treenisukat - ne ei ole kalliita (alle 10€)tai vaikka bokserit tai hikinauha tai urheilusaippua+pyyhe tms.. Jos on tarkka urheilija, niin välttämättä karkki ei ole hyvä vaihtoehto.
Mukavia juhlia!
T. 14-vuotiaan ei-herkkuja-syövän urheilijan kummi
Minä en olisi edes keksinyt tehdä tästä mitään ongelmaa. Menisin juhliin, onnittelisin 13-vuotiasta. Mutta pitäisi noita 50-vuotispäiviä varsinaisena juhlan syynä.
Kortti ja suklaalevy on täällä ehdotettu, ne ovat sopiva lahja.
Käsittämätöntä, musta olisi ihanaa mennä juhliin jos elämä muutoin harmaata ja köyhää. En ole ikinä kuullutkaan etteikö mukaan voisi mennä. Ytitä nyt keksiä joku pieni omanlainen asia minkä voit mennessäsi ojentaa. Ja kyllä toi 50 v juhla on pääaihe juhlassa.
tai kortti ja luontoarpa/ässäarpa.
Siinä edulliset lahjat. Hauskoja juhlia!
kortin + suklaalevyn/karkkipussit/lupauksen leffalipuista ja äidilleen (siskollesi!) voit mainita että nyt oli niin tiukka rahatilanne ettei pojaan lahjaan enää ollut varaa. Etkä tee tästä ongelmaa, kuten joku jo sanoikin, ei kai sun siskosi suhteen tartte kulisseja pitää!
Oikeasti, sun ei tartte kauheasti miettiä mikä lellitylle lapselle _kelpaisi_. Eiköhän se karkki tai suklaa joka tapauksessa kelpaa. Varmaan tiedätkin mistä namista tykkää.
osata olla ilman lahjoja, herranjestas!! Ja mikä ihmeen idea tuo on muutenkaan, pitää samalla 50v ja... en ymmärrä. Sinne vaan rinta rottingilla jos kerta noin paljon olet sijoittanut varsinaisen juhlakalun lahjaan!
Jos tämä on ko. perheen tapa toimia, niin sitten on. Sinut on kutsuttu juhliin ja on oma päätöksesi menetkö vai et. Jos et mene/ilmoita esteestä, niin sulla ei ole käytöstapoja.
Monta hyvää ehdotusta olet jo saanut - kuulostat vain katkeralta, kun et mitään niistä voi hyväksyä. Aivan varmasti (jos haluat) pääset lahjaongelmasta parilla eurolla.
Ja tuo autottomuuden kommentointi - epäilen, että lapsi ilkeyttään sitä teki. Kyllä meidänkin lapset on ihmetelleet, kuinka yksinasuvalla mummollamme ei ole autoa - tietenkin se tuntuu oudolta, kun kaikilla muilla lähipiiriimme kuuluvilla on.
sanonut siskolleni tilanteesta. Tavallaan hän ymmärtää, esim. on tuonut omalle lapselleni extra-tuliaisia (mitä ei ehkä toisi, jos oltaisiin ihan normi 2 työssäkäyvän vanhemman perhe). Mutta ei hän tajua sitä tälleen arjen tasolla kuitenkaan, tai pysty samaistumaan. Ei oo siis mitään kulissia.
Olkoon huono itsetunto tai ei, itse koen ettei ole, vaan että en halua sääliä tai että asiasta numeroo mitään numeroa, varsinkaan lapsen kuullen.
Olen nyt päättänyt että vien sen suklaan & kortin.
Ko. poika syö kyllä paljon herkkuja, vaikka onkin kova urheilemaan.
köyhäksi sen takia...
Tajuan että autottomuutta voi ihmetellä, mutta siitä johtopäätöksien veto, että autoton on köyhä, on eri asia. Luultavasti yhdistää nämä 2 asiaa siksi, että hänelle on puhuttu, että me ollaan köyhiä. Miksipä muuten lapsi sen köyhyyteen yhdistäisi.
Heillä on muitakin autottomia tuttavaperheitä, myös langon siskon perhe. He ovat eko-ihmisiä viimeisen päälle. Eli ei köyhiä.
ap
Jos tämä on ko. perheen tapa toimia, niin sitten on. Sinut on kutsuttu juhliin ja on oma päätöksesi menetkö vai et. Jos et mene/ilmoita esteestä, niin sulla ei ole käytöstapoja.
Monta hyvää ehdotusta olet jo saanut - kuulostat vain katkeralta, kun et mitään niistä voi hyväksyä. Aivan varmasti (jos haluat) pääset lahjaongelmasta parilla eurolla.
Ja tuo autottomuuden kommentointi - epäilen, että lapsi ilkeyttään sitä teki. Kyllä meidänkin lapset on ihmetelleet, kuinka yksinasuvalla mummollamme ei ole autoa - tietenkin se tuntuu oudolta, kun kaikilla muilla lähipiiriimme kuuluvilla on.
mutta, jos kyse ei ole kummilapsesta, niin sen lahjanhan ei kovin kummoinen tarvitsisi olla! Itse ostan sukulaisille aina vaan jonkun n. 10e lahjan, paitsi kummilapsille tietty. Jos tuo 10 euroakin on liikaa, tai kimppalahja ei käy, niin eikö sulla ole mitään luottokorttia mitä voisit käyttää? Siinähän voisit sitten maksaa sen laskun vasta myöhemmin, kun sulla on sitä rahaa.
10 euron lahjaa, minkä voisin viedä, josta ilahduttaisiin, paitsi just joku karkkijuttu, suklaalevy tms.
ap
mutta, jos kyse ei ole kummilapsesta, niin sen lahjanhan ei kovin kummoinen tarvitsisi olla! Itse ostan sukulaisille aina vaan jonkun n. 10e lahjan, paitsi kummilapsille tietty. Jos tuo 10 euroakin on liikaa, tai kimppalahja ei käy, niin eikö sulla ole mitään luottokorttia mitä voisit käyttää? Siinähän voisit sitten maksaa sen laskun vasta myöhemmin, kun sulla on sitä rahaa.
Vika on ap:n itsetunnossa eikä missään muussa!
Tottakai menet sinne. Jos sinulla ei ole rahaa niin mitä sitten?
Pää pystyyn ja opettele olemaan välittämättä muitten mielipiteistä.
anna ässäarpa ja suklaalevy, tai 10 eurolla erilaisia arpoja veikkauksen kirjekuoreen. kuori voi toimia korttina. sen saa kaupanpäälle. äläkä sinä tai lapsesi välitä niistä. ootte varmasti mukavampia ja hyväsydämmisempiä ihmisiä. olkaa vain omia itsejänne.
Mun mielestä ap:n katkeruus on huvittvaa. Et voi osallistua, kun ei ole varaa kalliiseen lahjaan. Mitä sitten? Ethän sinne todella tunnu haluavankaan, joten jätä väliin kemut. Voit sitten piehtaroida kotona itsesäälissä ja haukkua kaikkia joilla on varaa tehdä jotain enemmän kuin sinulla. Sun köyhyys tai yksinhuoltajuus tuskin on näiden sukulaistesi syytä?
Kuulostat kateelliselta ja katkeralta.
Tuo, että mainitset siskollesi mikset kummempaa lahjaa tuonut pojalle (jos siis susta tuntuu että ihmettelevät tms) ei ole mitään säälin kerjäämistä. Toteat vaan asian etkä vaivaa päätäsi sillä kuinka hyvin siskosi tilanteesi ymmärtää.
sanonut siskolleni tilanteesta. Tavallaan hän ymmärtää, esim. on tuonut omalle lapselleni extra-tuliaisia (mitä ei ehkä toisi, jos oltaisiin ihan normi 2 työssäkäyvän vanhemman perhe). Mutta ei hän tajua sitä tälleen arjen tasolla kuitenkaan, tai pysty samaistumaan. Ei oo siis mitään kulissia. Olkoon huono itsetunto tai ei, itse koen ettei ole, vaan että en halua sääliä tai että asiasta numeroo mitään numeroa, varsinkaan lapsen kuullen. Olen nyt päättänyt että vien sen suklaan & kortin. Ko. poika syö kyllä paljon herkkuja, vaikka onkin kova urheilemaan.
karkkiherkkuja vaan pakettiin tai lahjapussiin. osta vaikka edullisia erilaisia niin saat kivan lahjan. Paketti kiinni ja kortti päälle. Jätät lahjapöytään/annat synnttärisankarille. Ei sitä mitään tartte kellekään selitellä mitä siellä ón sisällä. Ja varmasti lahjansaaja tykkää sinun lahjastasi enemmän kuin jostain kalliimasta esim. kirjasta tai pehmeästä paketista.
Menette 50-vuotisjuhliin ja onnitelette vaan reippaasti 13-vuotiasta. Ei tarvitse viedä mitään lahjaa! Kortti korkeintaan.