Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi osallistua sukulaisen synttäreille :-(

Vierailija
05.10.2009 |

Langollani on 50 v juhlat ensi lauantaina, osallistuin jo siihen lahjaan 50 e. Nyt tuli tekstari, että heidän 13-v pojan synttärit pidetään samaan aikaan samassa paikassa.

Mulla ei oo ylimääräistä laittaa siihen lahjaan. Ruokaa on pakkasessa (myös leipää), rahaa on sen verran, että saa tuoreita hedelmiä, vihanneksia ja leipää. Jos muuta sattuu, tarvitaan lääkekuuri tms., joudun lainaamaan. Rahaa tulee seuraavan kerran 14. päivä.

Olen yh, eikä ole todellakaan paljoa rahaa.

En voi siis osallistua juhlaan olenkaan lapsen kanssa, koska ei ole lahjaa siihen 13-v synttärilahjaan (ja tuonikäiselle ei kelpaa mikään pieni juttu).

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tökeröä kerätä kolehtia että ostetaan aikuiselle jotain turhaa.

Äärettömän tökeröä ilmoittaa pojan synttäreistä vasta myöhemmin. Taitaa olla vähän erikoista sakkia.

Mene ap lähimpään tarjoustaloon tai markettiin ja katso sieltä vaikka joku 5€ muki, säästöpossu tms, lahjaksi.

Vierailija
22/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän halusi yhden kalliimman jutun (maksaa päälle 6000 e), ei mitään muuta lahjaa, joten siihen on kaikki lahjoneet työpaikkaa myöten. Loput laittaa itse, mitä jää vajaaksi.

Ajattelematonta on jälkeenpäin lisätä lahjottaien määrää.

ap

Aika tökeröä kerätä kolehtia että ostetaan aikuiselle jotain turhaa.

Äärettömän tökeröä ilmoittaa pojan synttäreistä vasta myöhemmin. Taitaa olla vähän erikoista sakkia.

Mene ap lähimpään tarjoustaloon tai markettiin ja katso sieltä vaikka joku 5€ muki, säästöpossu tms, lahjaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään leipominen ei kiinnosta.

Hänellä on harrastuksen takia vissin 3 kertaa viikossa harjoituksia + turnaukset päälle. Melkein joka viikonloppu poissa.

Mulla ei myöskään oo pilvin pimein lapsenvahteja jonottamassa.

ap

antaisin vaan kortin ja sanoisin että vien pojan myöhemmin elokuviin ja syömään:)tai just jonkun lehden tilaat lahjaksi,kysyt juhlissa mikä lehti kiinnostaa=)

Vierailija
24/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

osallistui kimppalahjaan 50 eurolla, mutta lapselle ei voi mitenkän ostaa kimppalahjaa, kun se olisi niin noloa ja ei ole suvussa tapana??????????????

en lukenut koko ketjua, ehkä joku muukin jo tämän hokasi.

Mutta jos et ole porvoosta, niin sitten ei muuta kun hyvillä mielin juhlimaan ja viet kortin ja lahjan kanssa teet niinkuin parhaaksi näet (tosi paljon hyviä idiksiä tullut!) = et vie mitään / annat lahjan, jonka voit maksaa myöhemmin (lehti tilaus) / sanot, että tulee perässä / viet jotain itsetehtyä

Vierailija
25/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kimppalahjan oon maksanut jo aikoja sitten. Nää synttärit kun on olleet tiedossa jo kauan. Lahjatoivekin jo keväästä lähtien.

Lapsen lahjaan kimppaan voin mennä vain veemäiselle veljelleni, plus vanhempieni kanssa (joiden en halua että rupeavat vatvomaan mun raha-asioitani, tai luulemaan, ettei pärjätä tms., ovat jo iäkkäitä).

Joko en vie mitään tai lainaan, ja annan jotain juhlissa.

ap

Vierailija
26/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oo mikään kovin hienotunteinen. Esim. kysyi kerran, eikö teillä ole autoakaan, olette varmaan tosi köyhiä. Mun lapsi pahastui siitä, ymmärtää jo asioita hänkin.

Mun lapsella on ihan normaali lapsuus, hyvät ja nätit vaatteet, maksullinen harrastus, pyörä, potkulauta, sukset, luistimet jne. Käydään uimahallissa noin kerran viikossa. Aina on hyvää ruokaa ja herkkupäiviäkin (leivotaan). En ahdista lasta millään rahahuolilla.

Mutta nuo serkut saa hänet epäilemään, että ollaan jotain huonompaa sakkia, kun ei matkusteta 3 kertaa vuodessa ulkomaille jne. Ollaan kerran käyty etelän reissulla kolmen vuoden aikana ja kerran risteilyllä.

ap

Ostat sitten vaan sen kortin ja annat sen 13-veelle ihan pokkana. Jos tulee mutinoita, niin sitten tulee. Jos on pakko, niin kerro tilanteesi, mutta mielummin ei tarvitsisi selittää yhtään mitään.

T:9

lapsellesi että he ovat "rikkaita" ja on tavallisempaa ettei ihmiset käy 3 kertaa vuodessa lomalla yms. Tärkeää on nyt kasvattaa lapsestasi ymmärtäväinen nuori joka ei ota itteensä siitä että teillä on vähemmän rahaa kuin heillä.

Vierailija
27/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei muutkaan käy niin usein ulkomailla hänen kavereistaan (eikä käykään, vaikka oli 2 vanhempaakin).

Ja sanoin myös, että sekä x-täti että y-setä tekevät tosi pitkää työpäivää, johon menee viikonloppujakin. Sitten saavat enemmän rahaa.

Mutta mä haluan mielummin olla hänen kanssaan ja tehdä kaikkea kivaa yhdessä hänen kanssaan, kuten leipoa, käydä uimassa, pelata pelejä, käydä luistelemassa jne.

Ja että meillä on ihan riittävästi rahaa kivaan kotiin ja kivaan elämään, hänen ei tarvitse siitä huolehtia yhtään. Ja että jos on ylettömästi tavaraa, ei tuu siitä sen onnellisemmaksi.

ap

lapsellesi että he ovat "rikkaita" ja on tavallisempaa ettei ihmiset käy 3 kertaa vuodessa lomalla yms. Tärkeää on nyt kasvattaa lapsestasi ymmärtäväinen nuori joka ei ota itteensä siitä että teillä on vähemmän rahaa kuin heillä.

Vierailija
28/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoa haluavansa synytymäpäivälahjaksi jonklun 6000e maksavan jutun?

Pientä rajaa..

Jos ei ole varaa itse hommata niin olkoon pyytämättä mitään ja tarjoavan juhlat tutuille.

Ja jos kerran ovat rikkaita niin maksakoot itse. mä en en periaatteestakaan osallistuis noin kalliiseen lahjan ostoon.

Varmaan sen takia pyytää niin paljon vieraita että saisi tuon kalliin lahjan..

Vierailija
29/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään ei kelpaa...

Älä ap, anna 13-vuotiaan lapsen nöyryyttää sua ja sun lasta! Itse tekisin kortin ja ostaisin suklaalevyn ja antaisin ne onnittelujen kera. Jos tulisi sanomista tyyliin, tässäkö mun lahja on tai enkö muuta saa tai onpas pieni lahja, sanoisin ihan suoraan, että tällä kertaa nyt näin ja mun lapsi osaisi olla vähäänkin tyytyväinen. Tai luultavasti kysyisin ihan suoraan, että oliko tuollainen kommentti sinun mielestäsi kohtelias. Jotain rajaa hei sille, miten vieraat lapset saa teitä kohdella!

Vierailija
30/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä 50 euroakin on 50 vee lahjaan aika paljon.. Me just laiettiin 35 euroa miehen sukulaisen kimppalahjaan. Ei kai idea todella ole lahjat ja jokainen osallistuu sillä millä pystyy tai haluaa! 13-vuotiaalle mun puolesta saisi riittää 20 euron lahja. Mutta mun mielestä on tosi hyvä syy jos ei ole rahaa niin voi sen sanoa! Anna vaikak lahjaksi että vietät aikaa hänen kanssaan ja teet jotain myöhemmin, viet vaikka elokuviin tms.

Vierailija
31/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkääkö poika jostain elokuvista, peleistä tms.? Voisit tehdä hienon kortin johon liimaat kuvan elokuvasta tms. ja takapuolelle kirjoitat, että on vielä matkalla, mutta saapuu pian.

Ja sitten selität, että tilasit pelin/elokuvan nettikaupasta ulkomailta ja se ei ehtinyt postissa vielä perille...ja tilaat sen sitten mahd. pian. Ulkomaisista nettikaupoistahan täytyy tilata luotolla, joten voit maksaa myöhemmin?

Vierailija
32/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että leipomuksia (musta vähän outoa viedä sinne juhlatilaan sellainen lahja, miten se 13-v kuskaa sen kotiin...) Karkki ehkä ok, joku suklaalevy.

Lehti ei käy, koska hänelle tulee jo monta lehteä.

Aikaa hänellä ei ole kovin monta iltaa viikossa, enkä usko, että murrosikäinen haluaa viettää yhdenkään harvan vapaailtansa harjoittelusta mun kanssa.

Olen sata kertaa sanonut siskolleni, että kannattaisi opettaa lapsia tajuamaan, että kaikkien elämäntyyli ei ole heidän kaltaista, kaikilla ei ole yhtä hyvät tulot + sitä ei silti arvostella. Musta tuo lapsi on täysin vanhempiensa tuote asenteissaan.

Olen sanonut lapsellekin, että aika epäkohteliasta arvostella jotain autottomuutta, kun me ei sitä autoa mihinkään edes tarvita. Mutta pieni ei osaa aina suhteuttaa juttuja. Sen jälkeen (noin vuosi sitten tää tapahtui) on pyytänyt usein, että mekin ostettaisiin auto.

ap

Vierailija
33/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjatoiveet ovat olleet vuosia just joku ps3-peli tai rahaa siihen.

Heillä on kaikki vehkeet, playstation, wii ja monta käsipeliäkin. Siskoni mukaan ne pelit maksavat vähintäään 50-70 e/kpl? En oo tutkinut, oon vaan uskonut. Viimeksi (siis vuosi sitten) annoin 20 e rahaa peliin.

ap

Tykkääkö poika jostain elokuvista, peleistä tms.? Voisit tehdä hienon kortin johon liimaat kuvan elokuvasta tms. ja takapuolelle kirjoitat, että on vielä matkalla, mutta saapuu pian.

Ja sitten selität, että tilasit pelin/elokuvan nettikaupasta ulkomailta ja se ei ehtinyt postissa vielä perille...ja tilaat sen sitten mahd. pian. Ulkomaisista nettikaupoistahan täytyy tilata luotolla, joten voit maksaa myöhemmin?

Vierailija
34/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen pitää siitä jo varmasti ja kortti mukaan.

Vierailija
35/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistuu taatusti eikä maksa paljon, mutta on näyttävä.

Älä stressaa, ei se lapsi siihen kuole, etkä sinäkään, vaikka saisikin herneitä pikku nenuunsa!

Vierailija
36/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ehkä enemmänkin elokuvia. Joku hyvä klassikko voi löytyä nettikaupasta jopa n. 15 eurolla postikuluineen. Tosin näitä saa usein Suomestakin, että ei ehkä kelpaa selitykseksi viivästymiseen. Joitain hyviä anime-elokuvia joita ei saa Suomesta voisi saada suht halvalla (esim. varhaiset Miyazakit). Mutta ehkä poika ei niistä välitä.

No, toivottavasti joku ratkaisu löytyy. Minusta ihan hyvä ratkaisu on se, mitä monet jo ehdottivatkin, että menet vaan ja "nielet" pojan (ja muiden) ihmettelyn lahjattomuudesta. Tuollaiset asiat eivät aina ole niin suuria muille kuin mitä itse kuvittelee.

Vierailija
37/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa on lupaus leffalipuista. Jos ihmettelee miksei lippuja ole vielä kuoressa, sanot, ettet ehtinyt ostamaan, kun tieto juhlista tuli niin viimetinkaan (ja vilkaiset merkitsevästi lapsen isää :-)) Ostat sitten ensi viikolla kaksi leffalippua ja toimitat pojalle jossain välissä.

13 v. on kuitenkin lapsi vielä: voi olla että hän näyttää pettymyksensä, mutta älä anna sen masentaa sinua. Kyse on enemmän sinun itsetunnostasi kuin lapsen mielipiteestä. Jos et olisi köyhä vaan oikeasti niin kiireinen ettet ehtisi hankkia niitä lippuja, et epäröisi hetkeäkään tuollaista ratkaisua!

Vierailija
38/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aivan riittävä lahja. Ja jos sanoo jotain niin sanot tiukasti, että hyviin tapoihin ei kuulu valittaa lahjasta.

Sinuna ottaisin nyt tiukan linjan tuon lapsen kanssa - jokaiseen typerään kommenttiin vastaus "tuo ei ollut fiksusti sanottu" "sinun ikäisen pitäisi jo tietää, ettei toisten asioita saa kommentoida" jne. jos kerran lapsen vanhemmat eivät tajua lastansa kasvattaa. Sinuna en antaisi tuon lapsen vääristyneiden näkemysten vaikuttaa elämään - ja ihan oikein olet lapsellesi selittänyt.

Vierailija
39/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäköön vaan poika synttärinsä samaan aikaan kuin isänsä. On varman lellipentu keksinyt hyvän lahjasammon. Ei todellakaan ole tapana yhdistää vanhempien 50 v synttäreitä kakaroitten johonkin 13 v synttäreihin. Olisi ihan eri asia, jos olisi vaikka 10v, 18 v, tai jotain vastaavaa. Mä en osallistu edes 18 vuotislahjoihin, jos lapsi ei ole mulle läheinen. Omat kaverini kutsuu lastensa 18 vuotissynttäreille, ja eihän siinä ole mikään muu tarkoitus kuin että lapset haluaa kutsua kaikki vanhempiensa töissä käyvät kaverit rahakkaiden lahjojen toivossa. Eihän heidän omilla kavereillaan ole edelleenkään varaa ostaa kuin kympin lahjoja toisilleen.

Sinä olet menossa 50-vuotis synttäreille ja isä jakakoon omasta osuudestaan lapselleen. Jos on yhteiset synttärit viet sitten yhteisen lahjan, eli osallistumisen tuohon kimppalahjaan. On todella naurettavaa laittaa tekstareita jostain lapsen synttäreistä erikseen. Lapsenkin on nyt korkein aika oppia, että ei voi olla aina maailman napa. Ja sinä osoitat sen parhaiten niin että viet lahjan, joka on luokkaa suklaalevy. Sanot lapselle, että kun sinullakin synttärit ollet/tulossa niin halusitte muistaa myös häntä nyt isän juhlissa, kun oikeana synttäripäivänä ei ilmeisesti erikseen ole tarjoilua... Tuskin hänellä oikeasti osuu synttäripäiväksi juuri sama päivä.

Vierailija
40/58 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse askarreltu kortti + fazerin suklaalevy.

Meidän poika sai eräältä perheeltä rippilahjaksi.

Mä olin niin iloinen, kun hän muina miehinä kiitti kortista ja suklaasta. Laittoi kortin muiden korttien kanssa pinoon ja suklaan muiden lahjojen viereen.

Olin kovin miettinyt, pitäisikö pojalle sanoa etukäteen, että tulee myös vieraita jotka olivat ajatelleet jättää tulematta, koska ei ole vara ostaa kunnon lahjaa. Mutta heille on kerrottu lempisuklaa, että sekin varmasti maistuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme