En voi osallistua sukulaisen synttäreille :-(
Langollani on 50 v juhlat ensi lauantaina, osallistuin jo siihen lahjaan 50 e. Nyt tuli tekstari, että heidän 13-v pojan synttärit pidetään samaan aikaan samassa paikassa.
Mulla ei oo ylimääräistä laittaa siihen lahjaan. Ruokaa on pakkasessa (myös leipää), rahaa on sen verran, että saa tuoreita hedelmiä, vihanneksia ja leipää. Jos muuta sattuu, tarvitaan lääkekuuri tms., joudun lainaamaan. Rahaa tulee seuraavan kerran 14. päivä.
Olen yh, eikä ole todellakaan paljoa rahaa.
En voi siis osallistua juhlaan olenkaan lapsen kanssa, koska ei ole lahjaa siihen 13-v synttärilahjaan (ja tuonikäiselle ei kelpaa mikään pieni juttu).
Kommentit (58)
jos on tulossa yli 10, ei siellä yhden yh-äidin puuttuvaa lahjaa huomata.
Tietty menet ja jos välttämättä haluat antaa lahjan, annat kun saat rahat.
Kerrot että et keksinyt mitään kivaa ja annat lahjan vasta nyt.
Olet jo osallistunut noin suurella summalla itse pääsankarin lahjaan, joten TIETENKIN MENET !!!
veikkaan että paljon, kun niihin on varattu ihan erillinen juhlapaikka. Kymmeniä, jos ei yli 100.
Muutenhan voisin vaan mennäkin, mutta poika on sen tyyppinen, että jokainen tulija kyllä huomataan. Kaikki eivät tietenkään tuo hänelle lahjaa, mutta sukulaiset kyllä eli tulee sitä ehkä jopa kysymään. Lapsi ainakin häpeää, jos ei oo serkulle lahjaa antaa.
Jos meen, mun on sitä varten lainattava rahaa.
Musta on ajattelematonta lisätä lahjottavia tässä vaiheessa... varsinkin kun musta yleisesti 10 v on se raja, milloin pidetään tällaisia sukulaissynttäreitä. Heillä on toinen lapsi 11 v ja edelleen hänellekin pidettiin juhlat maaliskuussa. Koskahan he tajuavat lopettaa? Muut sukulaiset ovat lopettaneet 10 v juhliin.
ap
tottakai voit osallistua. Jos ei oo rahaa lahjaan niin ei oo. Jos kortin voit ostaa niin hyvä, askarellakin voit. Leipominen on myös hyvä lahja idea tai jos olet hyvissä väleissä sen 13v kanssa niin voit sanoa että viet sen vaikka uimahalliin tai jotain muuta halpaa. Totta kai voi ostaa jotain max 5egee maksaviakin juttuja. Lahja on lahja, ei se hintaa kato ja kyllä ton ikänen jo pitäis tajuta ettei aina voi lahjaa saada jos et tod. pysty mitään ostaa
meidän suvussa pidetään synttäreitä kaiken ikäisille vauvasta vaariin mutta lahjapakkoa ei ole. Ja on se mun mielestä tosi noloa että jos olet osallistunut jo noin isolla summalla toiseen lahjaan että pitäisi vielä sitten laittaa iso raha toiseen lahjaan. Ja vielä että tulis itse sankari kyselee perään.... törkeetä käytöstä!
tottakai voit osallistua. Jos ei oo rahaa lahjaan niin ei oo. Jos kortin voit ostaa niin hyvä, askarellakin voit. Leipominen on myös hyvä lahja idea tai jos olet hyvissä väleissä sen 13v kanssa niin voit sanoa että viet sen vaikka uimahalliin tai jotain muuta halpaa. Totta kai voi ostaa jotain max 5egee maksaviakin juttuja. Lahja on lahja, ei se hintaa kato ja kyllä ton ikänen jo pitäis tajuta ettei aina voi lahjaa saada jos et tod. pysty mitään ostaa
13-vuotias on tarpeeksi vanha olemaan jopa ilman lahjaa, onnittelut ja/tai kortti riittää! Pikkurahan lahjoja tuon ikäiselle: suklaalevy, karkkipussi, sarjakuvalehti, heijastin (sellanen lepakko, kummitus tms..) tai tosiaan leivo jotain makeaa herkkua!
Hyviä synttärijuhlia, totta kai menet!!
voi olla liikaa. Lapset saa todella kalliita lahjoja vanhemmiltaan, kerran laskettelua varten ostetaan koko setti laskettelukamppeita jne. Ovat elämeet tällaisen lapsuuden, eikä heitä ole mitenkään kyllä kannustettu ajattelemaan vähemmän materialistisesti.
Vanhempien palkat ovat yli 4000 ja yli 5000 e. Vaikka tietävät hyvin tilanteeni, eivät osaa samaistua siihen arjen tasolla.
Kortin tietenkin voin ostaa, mutta joku leipominen voi olla huonompi kuin ei ollenkaan lahjaa. Leffaliput kävisi, muttei nyt ole mitään sellaisiakaan itselläni (siis jotain sarjalippuja valmiina).
ap
Varmasti tulee!
Sovit jonkun kanssa että ostatte kimppalahjan ja nimesi tulee korttiin. Maksat sitten tälle toiselle joka ostaa lahjan kun olet saanut itse rahaa.
Simppeliä, eikö.
Ostat sitten vaan sen kortin ja annat sen 13-veelle ihan pokkana. Jos tulee mutinoita, niin sitten tulee. Jos on pakko, niin kerro tilanteesi, mutta mielummin ei tarvitsisi selittää yhtään mitään.
T:9
teet ítse lahjakortin, jossa kerrot hänen olevan tervetullut teille joulun alla jauhopölyn alle, joku tosi simppeli vihje, että 13 v tajuaa.
Tai mitä muut sanoo, innostuuko 13 v leipomisesta.
Eikö kaapeissa ole mitään, minkä vois muotoilla ???
Mä muistan kun olin IHAN pa ja veljen tyttö täytti 6 v ja mulla ei ollut yhtään rahaa lahjaan. Mä putsasin mun fikkarin ja annoin sen lahjaksi ja saaja kun avasi, ihmetteli, mä vaan sanoin kohta näet mitä sillä tehdään. Menin vielä illalla vähän muita myöhemmin juhliin ja kun kaikki muut olivat lähteneet, me mentiin ulos ja leikittiin fikkarisotaa ja lapsi tykkäs ihan hirveesti.
On nyt teini ja toissakesänä kertoi yhtäkkiä fikkari on vieläkin tallessa.
Voisko jotain tälläistä miettiä ?
Ja sen kotiin jäämisen kyllä unohdat.
tilaa nuorelle joku lehti, vaikka suosikki.
eli siis tilaa vaikka se suosikki, viet juhliin kortin jossa kerrot että lehti on tulossa. Senhän voi sitten maksaa myöhemmin, kun lasku tulee. Määräaikainen tilaus tietysti.
mun veli perheineen + vanhempani. Kummallekaan en mielellään rupea rahasta ruikuttamaan. Veljeni jaksaa muistuttaa, että hän sanoi, ettei ex-mieheni kanssa kannata mennä avioon (oikeassahan tuo oli, mutta silti). Lähes 70 v vanhempani saavat siitä liikaa shokkihoitoa ja rupeavat eläkkeistään antamaan meille rahaa.
ap
Varmasti tulee!
Sovit jonkun kanssa että ostatte kimppalahjan ja nimesi tulee korttiin. Maksat sitten tälle toiselle joka ostaa lahjan kun olet saanut itse rahaa.
Simppeliä, eikö.
Meillä tehdään niin tosi usein. Ja rahat peritään sitten kun keritään.
Nyt kyllä tehdään jo kärpäsestä härkänen.
Juhliin on tulossa yli sata ihmistä eli tarkoittaa varmaan, että tämä 13-vuotias tulee saamaan aika paljon lahjoja. Lisäksi kuulostaa aika hemmoteltulta lapselta jos jotain laskettelupaketti-tyylisiä lahjoja on tottunut saamaan. Mitä tämä lapsi edes tarvitsee? Tuskin mitään materiaa lisää kun vanhemmatkin ovat varakkaita. Jonkin ehdottama lehtitilaus kuulosti hyvältä tai tosiaan jotain yhteistä tekemistä. Lupaat viedä elokuviin tms.
ei oo mikään kovin hienotunteinen. Esim. kysyi kerran, eikö teillä ole autoakaan, olette varmaan tosi köyhiä. Mun lapsi pahastui siitä, ymmärtää jo asioita hänkin.
Mun lapsella on ihan normaali lapsuus, hyvät ja nätit vaatteet, maksullinen harrastus, pyörä, potkulauta, sukset, luistimet jne. Käydään uimahallissa noin kerran viikossa. Aina on hyvää ruokaa ja herkkupäiviäkin (leivotaan). En ahdista lasta millään rahahuolilla.
Mutta nuo serkut saa hänet epäilemään, että ollaan jotain huonompaa sakkia, kun ei matkusteta 3 kertaa vuodessa ulkomaille jne. Ollaan kerran käyty etelän reissulla kolmen vuoden aikana ja kerran risteilyllä.
ap
Ostat sitten vaan sen kortin ja annat sen 13-veelle ihan pokkana. Jos tulee mutinoita, niin sitten tulee. Jos on pakko, niin kerro tilanteesi, mutta mielummin ei tarvitsisi selittää yhtään mitään.
T:9
jotain jääkiekkolehtiä + tuo suosikkikin. Hänellä ei oo sinänsä tarvetta millekään.
Mulla on jemmalahjoja kaapissa, mutta ovat oman lapseni ikäisille (6 v) kaverisynttäreille.
ap
ovat varanneet erillisen paikan juhlille, joten ainakin enemmän kuin 20-30 tulee, kun eivät ole heidän kotona.
Eikä he tuu sen lapsen juhliin, vaan lankoni. Osa (= kummankin puolen sukulaiset) antavat pojallekin lahjan.
Eihän se lapsi mitään tarvi. Mutta haluaa kyllä kovastikin, sitä ei oo raha vienyt.
Jos meen, niin täytyy lainata rahat joltakin ja ostaa esim. niitä leffalippuja kuoreen tai suoraan rahaa, vähintään 20 e.
ap
Juhliin on tulossa yli sata ihmistä eli tarkoittaa varmaan, että tämä 13-vuotias tulee saamaan aika paljon lahjoja. Lisäksi kuulostaa aika hemmoteltulta lapselta jos jotain laskettelupaketti-tyylisiä lahjoja on tottunut saamaan. Mitä tämä lapsi edes tarvitsee? Tuskin mitään materiaa lisää kun vanhemmatkin ovat varakkaita. Jonkin ehdottama lehtitilaus kuulosti hyvältä tai tosiaan jotain yhteistä tekemistä. Lupaat viedä elokuviin tms.
antaisin vaan kortin ja sanoisin että vien pojan myöhemmin elokuviin ja syömään:)tai just jonkun lehden tilaat lahjaksi,kysyt juhlissa mikä lehti kiinnostaa=)
jos asiasta tulee ylipäänsä kyselyä, sanot että "en ehtinyt / en löytänyt tms. ja lahja tulee perästä" tms. Keksit jonkun selityksen.
Kyllä meilläkin on käynyt porukkaa esim. ristiäisissä ilman mitään tuomista vauvalle, ja hiljattain järkkäsin kanssa isot synttärit ravintolaan ja kaikki ei tuoneet mitään lahjaa.
Tottakai voit osallistua! Sanot että lahja tulee sitten perästä.