Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni on eronnut kirkosta? Harkitaan

Vierailija
04.10.2009 |

vakavasti. Ei käytetä mitään kirkon palveluja, joten maksetaan oikeastaan tyhjästä. Sillä rahalla tehtäisiin jo joku kiva matka perheen kesken, siihen ei nyt ole varaa.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ole uskovainen, mutta 'ajatus uskonnosta ja jeesuksesta' on minulle jotenkin iloa tuova..

Vierailija
2/37 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran hieno tunnelma oli tänäänkin lapsille sunnatussa jumalanpalveluksessa kirkossa, etenkin alttarilla kun pappi siunasi lapset ja antoi aikuisille ehtoollisen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään syytä, miksi en olisi eronnut. Kirkolla ei ole koskaan ollut minulle mitään annettavaa.

Kehottaisin mahdollisimman monia eroamaan kirkosta. Koska niin moni vieläkin on jäsenenä, vaikkei ole oikeasti missään tekemisissä tämän instituution kanssa, väittää kirkko edelleen, että sillä oikeasti olisi paljonkin jäseniä ja pyrkii vaikuttamaan erilaisiin asioihin yhteiskunnassa, jotka eivät sille oikeasti kuulu.

Vierailija
4/37 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siihen "tavan vuoksi" ole mitään järkeä kuulua. Itsekkäät ja ilkeämieliset kirkon hallinnossa työskentelevät ketkut tulevat tulevat kyllä toimeen ilman teidänkin ropojanne.

Vierailija
5/37 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivat ajatella kirkkoon kuulumattomatkin.

itse en ole uskovainen, mutta 'ajatus uskonnosta ja jeesuksesta' on minulle jotenkin iloa tuova..

Vierailija
6/37 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivat ajatella kirkkoon kuulumattomatkin.

Joka ilta rukoilen ja uskon johonkin isompaan voimaan. Mutta emme tosiaankaan käytä kirkon palveluita mihinkään.

ap

Vierailija
7/37 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkon palveluja. Esim. jos paikkakunnalla on alfa-kurssi, käykää se. Siinä esitellään kristinuskon perusjutut ja ennen kaikkea saa kysellä ja keskustella toisten kyselijöiden kanssa. Tehkää päätös vasta sitten.

Vierailija
8/37 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

epärehellisen ja kieron kirkon työntekijän takia. Myöhemmin olen saanut vain vahvistusta, että ko. instanssin työntekijät ovat todella ilkeitä, ahneita ja kieroja. Miksi sinne pitäisi maksaa?

Vierailija
9/37 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isä eronnut jo monta vuotta sitten kirkosta.

Voihan sitä uskoa ilman niitä "aneitakin" eli kirkollisveroa.

Vierailija
10/37 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ateisti, ehkä enempi agnostikko, pohdin paljon asioita, mutta kirkkoon kuuluminen tuntui väärältä, kun en usko kirkon oppeihin. Ehkä mietin asioita liikaakin, kun en halua kastaa tulevaa lasta vain tavan vuoksi, niinkuin suurin osa perusluterilaisista? Porukasta ei taida tuntua väärältä kuunnella papin sanoja vaikka ei uskoisikaan niihin.? Tärkeintä tuntuu olevan, että saa pitää juhlat ilmaiseksi seurakunnan tiloissa, viis mitä ne horisee jeesuksen kristuksen nimeen..

Vierailija
11/37 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilkeä, epärehellinen ja kiero kirkon työntekijä. Kiitos kun noin kauniisti minut määrittelit...Uskonpa, että enemmän kuin kirkosta niitä löytyy vaikkapa eduskunnasta, kaupan alalta, terveydenhuollosta...Tai ainakin mun kokemuksesta näin. Ei kannata yleistää.

epärehellisen ja kieron kirkon työntekijän takia. Myöhemmin olen saanut vain vahvistusta, että ko. instanssin työntekijät ovat todella ilkeitä, ahneita ja kieroja. Miksi sinne pitäisi maksaa?

Vierailija
12/37 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaprotestanttius on paitsi kallista, mysö pelkuruutta.

Vierailija
13/37 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

seurakunta otti hänet heti omakseen. Sai oman tukihenkilön ja rajattoman puheajan.

Ystäväni sanoi ettei hän olisi ikinä pärjännyt ilman seurakunnan tukea. Valtion ja kaupungin tuki oli täysin mitätön.

Seurakunta tukee paljon eri alueita, joilla meillä muilla ei ole tietoakaan.

Mm ylläolevan tapahtuman jälkeen en luultavasti voi ikinä erota kirkosta.

Jos haluat saada seurakunnastasi enemmän irti, ota yhteyttä sinne ja kysy mitä heillä on sinulle tarjota. Kaikki eivät ole täynnä niin uskontoa kuin moni ajattelee.

Vierailija
14/37 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies erosi lukioikäisenä jo. Säästämme noin 3000 eur/vuosi.

Vierailija
15/37 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on ollut eronnut jo 20 vuotta, itse erosin n. 4 vuotta sitten. Usko ei vaadi maksua ja iloa voi uskosta saada vaikkei kuulu ev.lut kirkkoon. Tulevaisutta ajatellen esim. hautausmaksut ovat samat kuulut kirkkoon tai et - tuhansien eurojen maksulla ei saa mitään. Hyväntekeväisyyden hoidan muuta kautta (esim. Plan, SPR, kirkko ei minusta siihen ole oikea väline. Lapset on kastettu ja he saavat päättää tilanteensa itse myöhemmin.

Lapset käyvät meillä uskonnonopetuksessa koska uskonta on osa kulttuurihistoriaamme. Mielelläni myös laulan lasten kanssa virsiä, tuovat lapsuuden mieleen. Mutta en näe järkeä maksaa valtionkirkolle veroa, kirkkohan on suuri maaomistaja ja kiinteistöjen omistaja joka hyvin vähän jakaa omastaan hätää kärsiville. Myös kirkon suhtautuminen erilaisuuteen on näinä päivinä vielä pöyristytävän kapea-alaista, vaikka jotain merkkejä paremmasta on ollutkin ilmassa.

Vierailija
16/37 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

useissa tutkimuksissa on todettu että seurakunnat ovat työpaikkona niitä joissa kiusaamista on eniten. Viimeisin tutkimus julkaistiin muistaakseni viime vuonna. On siis totta ei huhupuhetta.

ja 16 tiedoksi että kriisipalveluita voi käyttää kuka tahansa, ei vaadi kirkon jäsenyyttä.

Vierailija
17/37 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hallinnossa työskenteleviä ihmisiä työni kautta ja pakko sanoa, että ahneempaa ja ilkeämielisempää porukkaa on vaikea löytää mistään muusta ammattiryhmästä. En näe mitään mieltä tukea tätä väkeä.

Vierailija
18/37 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katsot, että et näitä rasisteja ja omahyväisiä itsensä korottajia tahdo tukea, eroa pois.

Vierailija
19/37 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

erottiin vuonna 1998. Ei olla kaivattu kirkon palveluja.

Vierailija
20/37 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama vuosi sitten. Mies on eronnut kirkosta jo lukioikäisenä. Lapsiakaan emme ole tietenkään kastaneet kirkkoon kuuluvaksi.

En kokenut, että kirkolla on tarjota minulle mitään mitä jäsenyys edellyttäisi. Syynä ei ollut kirkollisvero tai vanhoilliset näkemykset vaan ennemminkin henkinen puoli. Kriisiapua tosiaankin saa vaikka kirkkoon ei kuulukaan. Samoin voi käydä kirkon kerhoissa yms, jos hartaushetket eivät haittaa. Suomessa myös hautaaminen tapahtuu aina kirkon tai jonkun uskontokunnan toimesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä