Annatteko oikeasti 3-4-vuotiaan määrätä, mitä vaatteita hän haluaa ostettavan???
Kommentit (42)
en ole vienyt tuon ikäistä koskaan edes vaateostoksille. Yleensä vaatteet saadaan käytettynä, ostan ne kirpparilta tai tuon uutena kaupasta
anna päättää, eihän sen ikäinen tajua vaatteista yhtään mitään...eikä mun poikaa onneks kiinnosta ne vaatteet niin paljoa vielä...
vaatteista ja mitä niistä pitää tajuta? Meidän nelivuotias tuntuu tasan tarkkaan tietävän, että mitä haluaa laittaa päälleen ja mitä ei. Ja kuten sanottua, minä vahdin, että pysytään järkevinä eli pukeudutaan sään mukaan, mutta neiti itse päättää tyylinsä, ymmärsi nyt sitten jotain vaatteista tai ei.
mutta kyllä hänellä on mahdollisuus vaikuttaa. Tällä hetkellä hänellä on intohimona vaaleanpunainen, enkä viitsi tuhlata rahoja vaatteisiin, joista tiedän, että tyttö ei pidä. Kotona valitsen aamuisin kaksi vaatepartta ja lapsi saa valita niistä toisen.
Ulkovaatteet ostan laadun mukaan, mutta värimaailmassa otan huomioon lapsen rakkauden pinkkiä kohtaan.
En näe syytä riidellä asiasta, jolla ei ole merkitystä. Itse pidän siitä, että lapsella on laadukkaat ja toisiinsa sopivat vaatteet päällä. Lapsi haluaa, että vaatteet ovat vaaleanpunaiset ja hän on tosi onnellinen, jos niissä on hello kittyn kuva. Intressimme eivät ole ristiriidassa keskenään.
Jos ostetaan jotain ylimääräistä ja valittavana on kaksi, joista pidän molemmista. Muuten tietysti itse valitse. Kaksivuotias toimii makutuomarina myös mummolle. Vaunuista asiantuntevasti toteaa sopiiko se ja se vaate kaupassa mummolle. Ikää tytöllä 2v7kk :)
anna päättää, eihän sen ikäinen tajua vaatteista yhtään mitään...eikä mun poikaa onneks kiinnosta ne vaatteet niin paljoa vielä...
Meillä on 3v 4 kk tyttö joka valitsee aamulla vaatteensa sävy sävyyn. Ja tosi kauniita yhdistelmiä keksiikin.
Minäostan vaatteet kaupasta, mutta hän päättää mitä sisävaatteita laittaa päiväkotiin.
Eli jos jonkun yhden pojan (?) äiti luulee, ettei kukaan 3-5 vuotias tajua vaatteista mitään kun hänenkään NicoPetterinsä ei niistä mitään ymmärrä niin onpa typerä yleistys.
on todella tyylitietoinen. Jo parin vuoden ajan sanonu mitä pukee päällensä. Jos joku vaate ei miellytä, niin ei varmasti laita. On vieny takas vaatekaappiin.
Perheessä kolme vanhempaa lasta ja eivät ole tuon ikäisinä puuttuneet vaatetukseensa. On käynyt juuri se, minkä olen antanut. Eli lapsissa on eroja.
siskoltaan ja ostaa ehkä 1/3 tai melkein puolet sisävaatteista kirpparilta tai huutiksesta. Tällä hetkellä tytöllä on päällä kaikki muu kirpparilta käytettynä ostettua, paitsi alushousut ei oo nyt, mutta niitäkin on. Pojallakin on nyt uudet verkkarit, jotka ostettiin urheiluseurastaan + joku t-paita, josta en muista mistä on tullut.
Mutta niissä käytetyissäkin voi miettiä tytön makua. Jos joku ei miellytä, laitan heti kiertoon.
Pojalle on käynyt kaikki.
en ole vienyt tuon ikäistä koskaan edes vaateostoksille. Yleensä vaatteet saadaan käytettynä, ostan ne kirpparilta tai tuon uutena kaupasta
Tyttö laittoi mielellään päälle mitä ikinä valitsinkin. Sitten yhtäkkiä (ja tämä todellakin tapahtui yhtäkkiä, heti kun se meni päivähoitoon) se alkoi välittää pukeutumisesta ihan valtavan paljon.
En osta mitä hyvänsä mitä se pyytää, mutta jos se tarvitsee esim. uudet housut niin aamuja helpottaa huomattavasti jos ne housut ovat pinkit sen sijaan että ne olisivat esim. mustat, mikä saattaisi ehkä olla mun ensimmäinen valintani.
Annan siis lapsen mielipiteiden vaikuttaa vaateostoksiin jotta se tykkäisi vaatteistaan, vaikka oma makuni onkin erilainen. Mikä siinä nyt on niin kamalaa? Ei mun miehenikään pukeudu just niin kuin mä haluaisin.
meillä ei valitse vaatteita aamuisin edes kolmasluokkalainen. Lähden pari tuntia ennen häntä, ja laitan vaatteet valmiiksi tuolille. Minusta ihan liikaa vastuuta hänelle, että pitäisi osata lämpömittarin ja sään mukaan arvioida, mitä laittaa päälle. Entäs jos ne teidän kaksivuotiaan valitsemat vaatteet aamulla onkin kesähelteelle ja ulkona räntäsade.
meillä on tosi tiukka talous, joten en voi antaa lasten määrätä
kommentoinut lukea? Ainakin minä ja pari muuta alleviivasimme juuri sitä, että me päätämme pukeutumisen asteen (siis sään mukaan) ja lapsi, että mitä sitten laittaa.
Annan 4-vuotiaan lapseni ottaa kantaa siihen, ostetaanko pinkit vai mustat housut, en siihen laitetaanko talvikengät vai juhlasandaalit...
on vain kuluvan kauden vaatteita kaapissa lapsen näkyvillä. Ja ne kuluvan kauden vaatteet on valkattu sen mukaan, mistä lapsi pitää (hänellä on vain värimieltymys, muuten ei niin välitä).
Mainitsemaasi ongelmaa ei siis ole. Enkä koe, että olisi liikaa vastuuta lapselle. Ulkovaatteet laitetaan päälle aina ulos mentäessä. Jos lapsi haluaa välttämättä t-paidan, laitetaan sinne alle pitkähihainen. Jos haluaa hameen, laitetaan paksummat sukkahousut. Ulkohousujen alle laitetaan kylmillä keleilla jokatapauksessa villahousut.
Se, että antaa lapsen valita sisävaatteensa itse ja ottaa ulkovaatteiden ostossa huomioon lapsen mieltymyksen värin suhteen ei tarkoita, että lapsi olisi pukeutumisen suhteen oman onnensa nojassa.
Entäs jos ne teidän kaksivuotiaan valitsemat vaatteet aamulla onkin kesähelteelle ja ulkona räntäsade.
en koskaan vie 3-4-vuotiasta vaateostoksille mukaan kauppaan. Ostan aina vaatteet itse. Mitähän siitäkin tulisi, jos pientenkin kanssa käyttäisi aikaa kaupoissa vaatteiden valitsemiseen. Kouluikäisten; ala-aste-, ylä-aste- ja lukiolaisten kanssa menee kyllä ihan tarpeeksi aikaa kaupoissa ramppaamiseen.
ja samalla mietitään, onko liikuntaa tms. ja aamulla pukevat ne, mitä on päätetty, jos ei oo ihan sää muuttunut ennustuksista.
Eli ei päätetä, että t-paita ja shortsit, jos on syysmyrsky.
Ulkovaatteet sitten sään mukaan myös, niistä ei neuvotella yhtään.
7
meillä ei valitse vaatteita aamuisin edes kolmasluokkalainen. Lähden pari tuntia ennen häntä, ja laitan vaatteet valmiiksi tuolille. Minusta ihan liikaa vastuuta hänelle, että pitäisi osata lämpömittarin ja sään mukaan arvioida, mitä laittaa päälle. Entäs jos ne teidän kaksivuotiaan valitsemat vaatteet aamulla onkin kesähelteelle ja ulkona räntäsade.
Mä olen ottanut lasten väritoiveet huomioon, kun on alkanut olla mielipide, mutta itse olen päättänyt aina mitä ostetaan.
Meidän kolmas- ja neljäsluokkalaisetkaan eivät osaa valita ns. järkeviä vaatteita. Tosin heille en osta mitään kysymättä kelpaako, ja toki saavat itse pyytää mieleisiään vaatteita.
Ja eivät osaa edelleenkään arvioida kuinka paljon täytyy pukea päälle, aina olisi liian vähän päällä. Itse tosin valitsevat mitä laittavat päälle, mut mä määrittelen kuinka paljon.
3v ei ole ollenkaan kiinnostunut vaatteista, kaikki kelpaa. Edes väritoiveita ei vielä ole.
Oltiin tänään kirppiksellä, jossa oli 3 kpl sopivan kokoisia pyjamia, mutta tarvetta vain 1-2 pyjamalle entisten lisäksi. Annoin pojan valita noista kolmesta joko yhden tai kaksi. Hän valitsi kaksi, joissa oli mieluisat kuvat ja raidallisesta sanoi ettei tykkää, joten en sitten ostanut sitä. Ikää pojalla 3 vuotta ja todella tykkää juuri tietyistä vaatteista ja värit ja kuvat on todella tärkeitä. Jos ei ole mieluisa niin jää lähes pitämättä kaappiin. JOten mieluummi ostan sellaisia mistä tiedän hänen pitävän.
Esim. jos hän tarvii paidan niin sanon että ostetaan paita, saat valita näistä. Kyllä haluan että lapset oppii jo pienestä kiinnittämään huomiota vaatteisiinsa.
olen päättänyt antaa päättää. Pakolliset kuten talvihaalarit ostan itse, mutta muuten en aio ostaa enää mitään, mitä nelivuotias neiti ei itse halua. Miksi en antaisi? Minä päätän järkevyyden pukeutumisessa eli ei hellevaatteita talvella jne, mutta muuten saa itse valita päällepantavansa, vaikka se mua risookin. Minä nimittäin rakastan lastenvaatteita, mutta alkoi mennä sellaiseksi vääntämiseksi että helpompi näin.