Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viisaudenhampaiden poisto?

Vierailija
02.10.2009 |

Keneltä on poistettu viisarit? Monta kerralla? Millaista oli? Kauan sattui? Pystyitkö puhumaan ollenkaan samana päivänä? Onko kipu ihan hirveää? Mitä silloin saa syödä ja miten pian poiston jälkeen?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

poistettu leikkaamalla ja repimällä. Yksi kerrallaan on otettu pois, eikä sattunut. Odotin myös puudutteen poistuttua kamalaa kipua, josta olin kuullut, mutta tälläistä ei minulle tullut. Puhumaankin pystyi hyvin sitten, kun vanut olivat suusta pois.

Vierailija
2/30 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaviisureiden poiston jälkeen oli kipeämpi mutta ei mitään kamalaa. Puhua pystyi ja syödäkin, tosin ei pureskeltavaa ruokaa. Särkylääkkeet auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buranalla pärjäsi aivan hyvin.

Vierailija
4/30 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 kerralla. Puudutus oli hyvä, eli ei sattunut yhtään, kauhea rutina vaan kuului. Yhtä joutui tosissaan nykimään ja lohkomaan, mutta ei sekään sattunut.

Puhumisesta en muista. Ainakin piti purra hampaita yhteen sidetaitosten kanssa jokusen tunnin ajan. Seuraavana päivänä posket olivat jonkin verran kipeät ja koko alaleuka mustelmalla.

Syömisistä en muista.

Joka tapauksessa oli todella helppo juttu, mutta seuraavana päivänä en olisi ollut työkuntoinen (tai näköinen). Olen joskus jopa pyörtynyt hammaslääkärissä, joten odotin pahinta, mutta sitä se tosiaan ei ollut.

Vierailija
5/30 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keneltä on poistettu viisarit? Monta kerralla? Millaista oli? Kauan sattui? Pystyitkö puhumaan ollenkaan samana päivänä? Onko kipu ihan hirveää? Mitä silloin saa syödä ja miten pian poiston jälkeen?

Esilääkitys ennen leikkausta, kunnon puudute, riittävästi särkylääkettä; näillä keinoilla ei kipuja missään vaiheessa. Pari päivää poski paksuna vähemmällä syömisellä.

Vierailija
6/30 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alhaalta leikattiin ja ylhäältä vedettiin pois. Molemmat samalla kertaa.

Alhaalta oli pidempään kiepeä.

Eka päivä oli aika kivulias, mutta särkylääkkeillä sen kesti. Syöminen oli vähän hankalaa, kannattaa varata keittoa tms.

puhuminen sujui melko normaalisti, mitä nyt ääni hiukan puuroutui turvonneen posken seurauksena :)

Mulla tuli myös poistettujen hampaiden puoleiseen leukaan mustelma. Se on aika yleistä

Vierailija
7/30 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jokainen neljästä eri kerralla. Ne tuli mulla niin eri aikaan. Ekaa menin poistattamaan, kun luulin, että mulla on hirvee reikä hampaassa, kun "hammassärky" oli ihan sietämätön. No, viisaudenhammashan se vain hiersi ikävästi posken hermoa. Se otettiin pois (yksi puudutuspiikki). Tuli aivan taivaallinen olo sen jälkeen, kun se hermosärky oli tiessään. Toki se paraneminen kesti jonkun aikaa, mutta Buranalla siitä pienestä jomotuksesta selvisin.

Eikä niiden kolmen muunkaan poisto nyt niin hirvittävää ollut. Puudutteet tehosi hyvin, eikä suun takaosaan puudutuspiikin laittaminen edes sattunut.

Mulla otettiin kaikki siis vetämällä pois eli leikkaukseen ei ole tarvinnut mennä.

Ja pystyy kyllä puhumaan samana päivänä.

Eihän tuo toki kivaa ole, mutta positiivista on, kun viisaudenhampaat on poistettu, ne eivät vaivaa enää. Poistatin viisurini YTHS:llä, kun sai niin halvalla...

Vierailija
8/30 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sattunut yhtään poiston aikana tai jälkeen. En tajua mitä yliherkkiä hysteerikkoja maailma on täynnä. Yhtään särkylääkettä en tarvinnut.

Vierailija
9/30 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis niin, että leikkauksen jälkeen on parempi vaan lepäillä? Lapsia ei ainakaan voi komennella jos pitää purra tuppoja? Paras kai sitten jos mies saa lomaa siksi päiväksi. Pelottaa :/

Vierailija
10/30 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten ja oli hankala leikkaus, suukirurgikin taivasteli. Itse leikkaus ei sattunut vaikka se luun rutina ja vääntäminen onkin kamalaa. Kuvittelin että en tarvitse saikkua seuraavana päivänä, mutta ei ollut puhettakaan että olisi voinut mennä töihin. Karmea särky vaikka oli tiukat tropit, ja oli naamakin kyllä sen näköinen kuin olisin turpiin saanut. Mutta tämä oli siis tavallista hankalampi tapaus. Ne kolme aikaisempaa tavallista poistoa eivät ole erityisemmin jääneet edes mieleen, vaikka kaksikin poistettiin kerralla.

Vierailija
11/30 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis niin, että leikkauksen jälkeen on parempi vaan lepäillä? Lapsia ei ainakaan voi komennella jos pitää purra tuppoja? Paras kai sitten jos mies saa lomaa siksi päiväksi. Pelottaa :/

Minä ainakin olisin hyvin voinut hoitaa lapsia viisureiden poiston jälkeen. Kyllä sitä vähän puhuakin pystyi vaikka puri takahampaat yhteen. Lapset tietenkin voivat hieman pelätä jos äidin suusta valuu verikuolaa ja posket ovat vihreänvioletit.

Itse menin poiston jälkeen shoppailemaan ilman ongelmia. Puudutus oli vielä päällä ja naama turtana. Kuola saattoi valua niin että ei huomannut. Se seuraava päivä oli hieman ilkeä, mutta särkylääkkeen voimin ihan siedettävä. Ihan normaalia elämää pystyi elämään (mutta näytti kamalalta).

t:5

Vierailija
12/30 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä kerralla poistettiin oikean puolen molemmat hampaat, koska alahammas oli tulehtunut. Ylhäältä ei ollut kipeä lainkaan, tuli vain vähän verta, mutta alhaalla oli tikit ja perkele, että olikin kipeä! Tikit oli viikon verran ja pystyin tuskin syömään mitään. Jopa nieleminen sattui, eikä kipulääkkeet auttanu :(

Toinen ylähammas poistettiin paljon kivuliaammin, kuin ensimmäinen... se johtui hammaslääkäristä. Ekalla kerralla mieslääkäri sahasi hampaan kahtia, joten vetäminen ei tuntunut lainkaan, mutta toisella kerralla naislääkäri veti sen kokonaisena sieltä; huusin kuin pieni sika! Oli koko vasen poski parisen viikkoa todella hellä ja saatanan kipeä! :(

Vierailija
13/30 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan helppo juttu, naps vaan rutiini hammaslääkärikäynnin yhteydessä. Todellakin pystyin hoitamaan lapsia sen jälkeen :D Ihan normaalielämää vietin.

Vierailija
14/30 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuntunut yhtään, vaikka viimeinen piti lyödä palasiksi. Kaikki piti kaivaa leukaluun sisältä, kun kasvoivat siellä poikittain. Puhuminen ei ollut mikään ongelma, ekan illan leuat olivat vähän arat, kaikkea pystyi syömään ja juomaan mutta puhtaudesta pitää pitää huoli eikä jälkeenpäin juuri edes jomottanut - viimeisellä kerralla taisin ottaa särkylääkkeen.

Vierailija
15/30 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut kummoisia kipuja. Itse toimenpide oli kivuton, mutta raju, kun lääkäri melkolailla kovaotteisesti lohkoi ikenen sisällä olevia hampaita. Jälkikäteen ei kuitenkaan juuri särkenyt. Burana riitti hyvin.

Vierailija
16/30 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa poistettiin tänä aamuna oikee alaviisuri. Oon kärsinyt tulehduksista ton hampaan takia ja ientä oli myös aikasemmin leikattu, että hammas mahtuis paremmin kasvamaan näkyviin. Oireiden alkaessa siitä näky vaan pieni osa.

Muistan, et vaikka ientä leikattiin sillon ihan vaan pikkasen niin se koko poski oli melkeen pari viikkoo tosi kipeenä ja jouduin syömään aika lailla särkylääkettä. Jostain syystä en sillon saanu antibiootteja. Olin tosin vasta vähän aikasemmin syöny yhen kuurin ja söin vielä toisen kuurin ennen varsinaista hampaanpoistoa, koska uus tulehdus oli iskeny.

Noitten aikasempien kokemusten vuoks aattelin, et tosta hampaanpoistosta tulis tuskaa ja toipuminen veis aikaa. Väärässä olin, koska viisuri oli tullu tosi hyvin näkyviin, saatiin se vaan nyhtästyy pois. Hampaan juuret ei ollu nimittäin vielä kunnolla kerenny luutuu kiinni leukaan, joten sitä ei tarvinnu mitenkään erityisesti riuhtoo. Kuulu vaan kaks napsahusta, ku juuret katkes.

Mulla ei oo ollu operaation jälkeen mitään kipuja, enkä oo tarvinnu yhtään särkylääkettä. Oottelen vielä, jos ne kivut yllättää. Omalta kohdaltani voin sanoo, et kannatti antaa hampaan kasvaa niin sain helpon poiston.

Vierailija
17/30 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaudenhammas poistettu ylhäältä vetämällä. Helppo homma, ei tuntunut missään ja menin loppupäiväksi töihin. Tuppoja piti purra kunnes verenvuoto tyrehtyy. Ei mitään ongelmaa puhumisen tai muun suhteen ruuaksi toki keittoa. 

Vierailija
18/30 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi poistettiin ja se ei ollut mikään mukava kokemus. Yli tunnin lääkäri sitä nitkutti irti ja tuntui että poskiluut lähtee mukaan mitä onneksi ei käynyt. Seurauksena puolet naamasta mustana ja verta vuosi pari viikkoa. Kipulääkettä sai syödä mutta ei se mitään ylitsepääsemättömän tuskallista ollut.

Vierailija
19/30 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitystä tänä aamuna tehtyyn viisaudenhampaanpoistoon: En oo vieläkään tarvinnut yhtään buranaa tai muutakaan kipulääkettä. Nyt luulis jo puudutusaineen tehojen viimeistään loppuneen (n 7h toimenpiteestä). Uskomatonta! Mä niin luulin, et ne tiuhaan alapeukutetut "en tarvinnu särkylääkettä, eikä sattunu yhtään" kommentit oli täyttä sontaa, mut näköjään niinkin voi käydä. Olin varmuudeks pyytäny töistä vapaata, mut ei tässä meinaa malttaa sairastaa.

Tuli vielä mieleen siitä aikasemmasta ienleikkauksesta sellanen, et ku lääkäri pisti mulle puudutuspiikin niin kieltä sattu ja ylipäätään se tuntu tosi oudolta vielä monta päivää myöhemmin. Luulen siis, et siinä puudutushommassa kävi joku moka, koska tänään ei tosiaankaan sattunu missään vaiheessa ja puudutus myös toimi hyvin. Oikeesti suosittelen panostamaan asiantuntevaan ja osaavaan lääkäriin! Äiti lopetti julkisella puolella hammaslääkärissä käynnin, kun ne repi tosi kauan sen viisaudenhammasta suusta. Parhaimmillaan kolme lääkäriä operoimassa. Kipuja sillä oli vielä pitkään sen jälkeen ja pelkäs jopa hermovauriota. Tottakai kyseessä saatto olla "vaikee" hammas, mut uskallan epäillä. Olihan niillä röntgenkuvat otettu.

Vierailija
20/30 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että pääsit noin helpolla :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi