*¤*¤* TAMMIVAUVOJEN LOKAKUU *¤*¤*
Kommentit (62)
NIin tulin nopsaa vaan kertoon, että eka yö unikoulua takana ja toinen edessä. Viime iltana unille mentäessä simahti tissille, nippa nappa hereillä olevana laskin sänkyyn ja jätin sinne. Niin ja siis omaan huoneeseen ekaa kertaa. (vähä mun sydän särku ku kannettiin pinnasänky sinne, tuli jotenkin tosi kurja olo. Minun pieni vauva sinne yksin raukka.)
Heräs klo23, kitisi vartin, nukahti minun tassuttelemana. Klo 00 heräs ja itki ja huusi ja raivos tunnin verran vuorotellen mun tai miehen sylissä tai sängyssään tassuttelun kera. Simahti vahingossa syliin (minun) klo 01. Minä olin jo 20minuutin huudon jälkeen valmis lopettaan, tuli niin kamala olo kuunnella sitä itkua. Onneksi mies pysyi lujana ja ei luovutettu. Ei oikein tahtonut miehen syliin rauhoittua...varmaan se ku niin tottunu siihen, että minä olen yöllä se rauhoittelija ja tissi.
Sitte nukkui ekaa kertaa 5kk 3,5h ja heräs 04.30 jolloin annoin tissiä ja otin kaikkien sääntöjen vastaisesti viereen, ku niin on tehty Kallen syntymästä asti, että aamuyötissin jälkeen jää viereen. Siinä nukkui klo 8 parilla tassuttelulla.
Eli olen tosi yllättynyt kuinka "helposti" viime yö meni. Saa nähä miten seuraava. Mut nyt minäkään en halua luovuttaa enää, ku näin, että jo yhdellä yöllä oli tuloksia ja Kalle oli yhdellä imetyksellä ekan kerran ikinä. Ja ens yönä ei vaihdella rauhoittelijaa niin tiheesti ku se näkyi hämäävän Kallea. Ja la-su välisenä yönä kokeilen jättää sen sänkyyn sen aamuyön imetyksen jälkeen, etten ottais väliin. Ku ei Kalle sitä niin tarvi, mut minä. :) Ja pelkään kuinka aikaisin se sitte jo haluais herätä yksinään siellä, koska silitellen vieressä saan jatkettua sen unta sinne seitsemään kahdeksaan, vaikka Kalle alkaa ähkiin itseään hereille jo siinä kuuden maissa.Ens yönä en siksi jaksa tätä kokeilla ku aikaisin aamulla vauvauintiin.
Mut, nyt saunaan! Ja syömään karjalanpiirakoita ja munavoita.
Voimia kaikille unien kans taisteleville!
Amelie ja Kalle 8,5kk
Päätettiin mekin sit ruveta siihen unikouluun, kun homma meni siihen pisteeseen taas että yöllä tissillä vähän väliä.
Keskiviikko-torstai välisen yön mies kantoi pinnasängyn alakertaan olkkariin ja patjan itselleen mä jäin makkariin korvatulppien kanssa. Tyttö oli herännyt 00 ja huutanut yhteen soittoon 2 tuntia, sit oli nukahtanut ja herännyt vielä kahteen otteeseen huutamaan ensin 45 min ja sitten puoli tuntia. Mies oli tassutellu, silitelly, laulellu, hyssytelly,
Oltiin sovittu, että aamutissiä annan aikaisintaan klo 5. Mies toi vauvan sitten puoli kuusi.
Viime yönä eli tokana unikouluyönä oli jälleen sama järjestely. Oli heräilly ehkä 5 kertaa, mutta nukahtanu nopeesti alle viidessä minuutissa tassutteluun. Vauva tuli kuudelta sitten mun viereen ja syömään. Viime yönä itsekin nukuin ekaa kertaa tänä vuonna 7 tuntia yhteen soittoon!
Nyt siis kolmas yö edessä, nyt on mun vuoro. Aion pysyä tiukkana kyllä nyt... maitobaari on nyt lopullisesti yöt kiinni! Katotaan kuinka käy... vauva jo nukkuu tossa pinniksessä ja mulla patjapaikka.
Tsemppiä Amelie ja muutkin!
T. Jaffa
On toi unikoulu kyllä sen tekemisen arvoinen asia niin saa perhe pirteän ja ei niin väsynyneet äidin!Mä pidin sen sillon puolisentoista kuukautta sitten ja kyllä se on pitänyt. Siis tissiä oon sen jälkeen antanut aikaisintaan klo 5 ja siihen poika on kyllä tottunut joten herää klo 5-6 aikaan, syö ja nukkuu 7-8 asti. Nyt oon viikon verran antanutkin sillon viiden aikoihin tuttipullosta maitoa enkä tissiä ja parina viime aamuyönä ei oo sitä huolinutkaan vaan jatkanut unta. Josko tän räkätaudin jälkeen (poitsu on) yrittäis sen aamuyön syönninkin saada pois.Kesällä pojan heräily oli niin hurjaa 30min-1 1/2 h välein, etten sillon osannu haaveillakaan miten luksusta tää nukkuminen voi olla!!! Me ei sillon unikoulussa otettu lainkaan syliin pinniksestä vaan mä vaan silitin tasasesti selästä vaikka kuinka huus tai teki mitä. Ei se loppujen lopuks tarvinnut ku yhden raastavan puolen tunnin raivoamisen ekana yönä ja tokana yönä vartin verran. edelleenkin saattaa tulla öisin joku 1-3 minuutin huutojakso unissaan, mutta en edes mene huoneeseen vaan annan huutaa ja nukahtaa ihan itsekseen. tajusin just tätä kirjoittaessani, että en oo ees kokeillu, että josko se viiden aikoihinkin huuto olis vaan muutaman minuutin kestävä joka loppuis itsekseen, mutta ku mä oon päättänyt että sillon saa aikaisintaa tissiä ni oon heti menny hakee viereen tai nyt siis vieny pullon.
poitsu on nyt kolmatta päivää ihan järkyssä räkätaudissa. Ei siis muuta ku paksua keltaista räkää valuu solkenaan ja aavistus lämpöä, mut voi että on pojulla tukala olo =(. Sit kaiken kukkuraks meijän pupu meni ja puras sitä tänä aamuna sormeen ni eiköhän kuppi menny lopullisesti nurin. huus parikymmentä minuuttia suoraa huutoa ja nukahti syliin. Ei oo vielä koskaan ollu niin sikeässä unessa (edes vastasyntyneenä!), että olisin voinu pukea kaikki vaatteet sille päälle ilman että herää. Jopa kypärämyssynkin, josta yleensä viimeistään saa raivarit!! Yllättävän hyvin lentsusta huolimatta nukkuu. päiväunia veti eilen kolme tuntia ja iltaisinkin menny kasilta nukkuu ja sillon viideltä vasta heränny. Oon kyllä tropannu häntä panadolilla ensimmäiseks aamulla ja nukkumaan mennessä illalla.
Upeita ilmoja on ollut, kylmiä mutta tosi kauniita ainaki täällä pääkaupunkiseudulla! oon ollu vauvan kanssa nyt kaks yötä keskenään ku muu perhe lähti mökille. Tässähän tää on menny =). Mä oon leiponu ja ollaan parit pitkät kävelylenkit tehty vaunuillen ja joka ilta pitkä kylpyhetki. Me on laitettu kylpyhuoneeseen sellanen lasten puhallettava uima-allas, siis sellanen jonka halkaisija on noin 70 cm ja vitsi se on hyvä!! pohjalle parikymmentä cm vettä ja ainaki meijän poitsu rakastaa kontata siinä ja touhuta. Parhaimmillaan tunninki on siinä läiskytellyt.
Jees, josko alkaisin syömään aamupalaa ku vauvaki nukkuu! Vasta vetäny 200g karkkia.....
-Hantsa ja poitsu 8kk 1vko
Viime yö meni kyllä hyvin. Tyttö meni nukkumaan 21:30, heräsi 1:30 ja nukahti uudelleen heti kun vaan pidin kättä selän päällä, sama homma klo 4. Eli vaan kaksi herätystä kolmantena unikouluyönä! sitten 5:30 otin viereen rinnalle ja nukuttiin vielä pari tuntia.
Näin se näköjään yösyötön lopetus menee kuitenkin suht helposti, vaikka olin jo ihan epätoivoinen!! Kiitti Hömpälle tsempeistä, sait aikaan sen, että jaksoin lähteä tähän unikouluun ja puhua miehen mukaan. Oli kyllä hyvä, että mies hoiti ne ekat kaksi yötä, en olis itse varmaan pystyny siihen ekaan yöhön.
Raisalle kanssa voisi sanoa, että kokeilkaa!
Miten moni vielä muuten imettää? Mä olin ihan ihmeissäni, kun yksi sukulaistäti kysyi ihmeissään "Vieläkö sä imetät?" Mun mielestä on ihan tavallista imettää 8kk ikäistä vauvaa, mutta hänestä se oli outoa...
Paranemisia Hantsan pojalle,
ja aurinkoista lokakuisen viikonlopun jatkoa,
T. Jaffa
Kalle nukahti ITSEKSEEN sänkyyn äsken. Ei tissille eikä syliin. Katsotaan josko tästä olis hyötyä yön heräämisiin. Viime yö meni jo paremmin ku eka itkujen pituuden puolesta, mut heräs useemmin. Meni nukkuun 20.30 niinku yleensä (iskän nukuttamana), sitte heräs klo 23, kitisi vartin. Heräs 01.45 ja itki puoli tuntia, nukahti iskän tassutteluun. Kello 04 heräs kans ja itki 15min ja iskän tassutteluun nukahti. Ja 05.30 tuli tissille ja jäi väliin nukkuuun ja herätin 07.30 vauvauintiin. Eli ihan kivasti sujuu unikoulu.
Mut hei,JAffa ja HAntsa ainakin nyt tätä unikoulua on kokenu, niin koetteko, että onko paha,jos tosiaan sen ainoan imetyksen jälkeen jää aamun tunneiksi viereen nukkumaan?? Vesitänkö näin koko unikoulu ideaa? Minäkin yritän mennä pikkuhiljaa sitä kohti, kuten Hantsa, etten nostais syliin pinniksestä yöllä. Uskon ja toivon, että Kalle parissa viikossa ei enää itkis tissin perään vaan tosiaan nukahtais itsekseen, ku sen taidon kerta vaihtelevasti jo ossaa.
Jaffa: Minä oon kokenu samaa ton imetyksen suhteen, että "Et kai sää enää imetä?" jne. Oon ylpeänä rinta rottingilla sanonu, että kyllä imetän ja niin kauan ku siltä tuntuu ja Kalle haluaa. Uskon, että tissittely jää sitten ku saa alkaa antaan tavallista maitoo vuoden iässä. Luulen, ettei Kallea sitte enää paljon äidin utareet kiinnosta. Paitsi nyt on kyllä jääny se rinnalla rimpuilu vaihe pois ja Kalle imasee tissillisen 3-4 kertaa päivällä ihan mielellään.
Sukellettiin muuten vauvauinnissa ekaa kertaa tänään. :) Kallella on vieläkin sukellusrefleksi tallella, vaikka niin "vanha" onkin.
Nyt iltapalalle ja kullan kainaloon, ku huomenna se taas lähtee ja jäädään Kallen kaa kahestaan... perseestä. Olis niiiiiin huippu ku mies olis täällä töissä... No, ei auta.
Jaksuja kaikille!
Amelie ja Kalle
Heipparallaa pitkästä aikaa....
Meillä typykkä 8kk 1vko, viime viikolla neuvolassa käytiin ja typykällä mittaa 71,5cm ja painoa 10,2kg, eli iso tyttö..jotku vaatteet on jo kooltaan 86..käyttääkö muut vielä noin isoja?
Ronja alko viikko sitten konttaamaan, just olin edellisenä päivänä sanonut että varmaan lähtee suoraan käveleen, on alkanu nouseen tukea vasten. Hampaita on tullu kaks ja varmaan kohta on tulossa lissää ku kuolaa valuu aivan helkkaristi. Nyt oli eka kerran flunssassa..yhtenä yönä huusi ku oli niin räkäinen, eilen kävin ostaan nenäfridan ja suosittelen, sillä sai kyllä tosi hyvin nenän tyhjäksi.
Ootteko ruukannu käydä esikkokerhossa tai muskarissa tai muissa kerhoissa? Me ollaan käyty esikossa, tosin siellä ei oo paljon käyny porukkaa ja sitte ollaan myös käyty muskarissa.
Syömisestä oli ollu puhetta, meillä syödään aamulla puuroa+sosetta ja 150-200 ml maitoa, 11-12 sose+200 ml maitoa 14-15 hedelmäsose+200 ml maitoa 17-18 sose + 200 ml ja illalla puuro+sose+200 ml maitoa, mutta nyt pitäs tota sosetta alkaa antaan enemmän ja maitoa vähemmän.
Mulla alkas jo tässä kuussa työt, mutta jään eka kolmeksi viikoksi kesälomalle ja sitte hoitovapaalle ainakin maaliskuun loppuun asti ja sitte tammikuussa mietitään jatkanko ton maaliskuun jälkeen. Olisin kyllä valmis menemään töihin mutta ei raski laitta typyä vielä hoitoon. Menee kyllä päivät nopeesti, välillä tuntuu että ei ehdi tehdä mitään..harrastukset jääny vähiin koska miehellä pitkiä päiviä..harmittaa ku raskauskiloja on jäljellä tosi paljon...jospa sitä joskus pääsis eroon näistä kiloista.
t.Ronjuska
Joo täällä nyt kuudes "unikoulu" ilta/yö takana ja toistaseksi sujunut todella hyvin. Kaksi ekaa yötä meni ilahduttavan hyvin ja kolmannella tuli yksi isompi protesti-itku, mutta alle tunnissa-tunnissa olen saanut tytön nukahtamaan (ekaa iltaa 2tuntia lukuunottamatta) Muutamat unet on saavutettu ilman itkuja ja suurimmalta osin oon saanut nukahtamaan itekseen ja pari kertaa päikkäreille ja parina iltana on sitten nukahtanut syliin. Kyllä tää on vaikuttanut positiivisesti tytön yöuniin! Eli entisen 3-6 heräilyn sijasta on nyt herätty 1-3 kertaa.. Pääosin 2. Omaan sänkyyn en ole oman mukavuuteni takia vielä opettanut nukahtamaan kun pinniksen pohja on jo laskettu ja selkähän siinä vääntyy kun silittelee sellasessa asennossa.. Eli viereen oon antanu nukahtaa ja sitten siirrän omaan sänkyyn. Pitäisi alkaa siihen omaankin sänkyyn nukuttamaan sitten jossain vaiheessa.
Meilläkin siis vielä imetetään ja pari kertaa olen kyllä saanut sellaisen vihjailevan kysymyksen, että kauanko aion vielä imettää.. Mutta muuten ei olla kyllä ihmetelty.
Vaatteiden koosta Ronjuska puhui ja meillä käytetään 74cm vaatteita..
Tyttö taitaa nyt tehdä ylähampaita kun kaikkea jyystää ja kuolan määrä on iso! Myöskin itkusempi on pari päivää ollut.
Taaskin tyhjä pää ja nälkä, niin unohtui taas puolet asioista, mutta ehkäpä ensikerralla?? Huooh. Nyt syömään kun vihdoin oma aika alkaa!!
Mono ja typy 8,5kk
Pakko tulla hehkuttamaan, viime yö - viides unikouluyö sujui siis niin mallikkaasti, että tyttö nukkui 21-05 yhteen soittoon. Aivan mahtavaa niiden 5-8 krt yössä heräilyjen jälkeen!! Sitten otin viereen ja imetin, jatkettiin vielä puoli kasiin, kunnes koululaisen herätyskello soi.
Täälläpä on nyt monella unikoulut menossa, onkin mukava kuulla, että se tuntuu toimivan niin hyvin muillakin!
Amelie: mun mielestä on ihan ok ottaa vauva aamulla viereen ja jatkaa siinä unta, ei se vie pohjaa unikoululta. Ainakin neuvolasta silloin keskimmäisen kohdalla sanottiin, että klo viisi on sellainen yön ja aamun rajapyykki.
Meillä vauva nukkuu myös vielä meidän makkarissa, pian olisi tarkoitus siirtää keskimmäisen kanssa samaan huoneeseen.
T. pirteä Jaffa
Huomasin vkl etten ollu osallistunu koko syyskuun pinoon vaikka kävinkin, harvakseltaan tosin, lukemassa.
Meil oli viime keskiviikkona 8kk lääkärineuvola. Mitat oli 8700g ja 70cm. Pituuskäyrä teki sukkelan laskun, mut lääkäri epäili, et viimeks on tullu mittavirhe. Seuraava neuvola ois ollu vast 1v ikäsenä, mut protestoin ja halusin 10kk kohalla kans. Samaa aikaa sit esikoisen 4v neuvolan kans päästii. Kaikki muu oli vähiksel ok, toine kives ei ollu kunnol laskeutunu, ja sitä pitää sit kans ens kerral kattoo. Mut ei kai mitää vakavaa sekää ku ois vast 1v neuvolan antanu seuraavaks.
Meil on kaks hammasta alhaal ja vahva epäilys et koht kurkkaa ylhäältä. Sen verran on nyt kitisty ja kakattu...
Ryömimisen alkuun en uskonut ollenkaa ja niin vaa sain kiinni itse teossa just ennen neuvolaan lähtöö :D Nyt hän laahailee tuol pisin pitki jo menemää!
Myös pottaa ollaa alettu testailee iltaruuan jälkee ku sillo on aina vaipassa kakat. Eile oli tuloksena ekat potta-pissat mut se kakka jäi tietty kokonaa eile illasta pois.
Meil ollaa noi yöt nukuttu jo kauan kokonaisina. Tosin, hän on siirtäny aamuvellinsä noin puoli viiteen :( Juteltii eile miehe kans, et jahka noi vellipurkit on tuhottu, ni aletaa harjottelee sen aamuviiden herätystä pois.
Tutista pitäs kans luopuu. Ainun neuvosta kun sanottii, ettei yli 6kk ikäsil pitäs enää käyttää silikonisii rengastuttei (pitäs siirtyy luonnonkumisii tai nuppitutteihi) ja vähiksel ku ei kelpaa muut ku silikoniset rengas- mallit. Vieroitus tapahtukoon sen velli tsydeemin jälkee.
(nyt menee molemmat pojat vierekkäin pisi lattioi ryömimäl ku esikoine haluu leikkii kans vauvaa!)
Esikoisen kans on edellee rankkaa aika ajoin. Jos muistatte ku kerroin? Noh, perheneuvolas olivat sitä mieltä, et se on liikaa mun kans ja tottunu siihe, et mä oon vaan heitä varten. Eikä sitte kestä sitä, et jos meil tulee vierai ja mul onki jotai muuta tekemistä. Koitettii nyt vkl et mies touhaa enempi sen kans ja mä yritän jäädä taaemmas... Seurauksena karsee iltaraivari liian väsyneenä joka taitaa nytte viä jatkua :( Mä taidan tul hulluks.
Omas sängys vähis on nukkunu aina ja omaa huoneesee siirrettii n. 4kk ikäsenä ku alko kaikki häiriintyy toistensa unista. Hyvin se on sujunu ja kaikki nukkuu paremmin.
Tosiaa on toi koulu ja kerhoilu ja kaikki vieny nyt nii paljo aikaa, et mitää ylimääräst ei enää ehdi. Viikonloppusin oon edellee käyny ravintolas töis ja omiin töihi oon luvannu palata 1.2.2010. Tosin, oon koittanu hakee uutta työpaikkaa ku ei oikee natsais enää men takas...Yks hakemus nyt tyrmätty, lisää aion lähettää.
Ei vaan, pitänee men kattoo mihin kummaan se pieni mies nyt on laahannu ittensä. Nyt se totuttelu alkaa taas tähän meininkiin!
Palailen taas joskus ku ehdin. Älkää unohtako meitä!
Syysmyrskyn keskeltä raportoi,
Marlene ja vähis 8kk 1vk 3pv
Ja muoksin vielä:
Tosi monella on unikoulutuksia menossa ja hyvältä kuulostaa kaikilla. Olkaa nyt urheita älkääkä antako periksi enää! Oon hengessä mukana, tsemppiä!
Heippa vaan!
Huh, kylläpä on ollut helpottavaa lukea täältä, että niin moni muukin painii saman ongelman kanssa kuin itse - rikkinäisten öitten ja univelan. Meidän tilanne tällä hetkellä on se, että olen saanut tyttösen nukahtamaan ilman tissiä iltaisin, joko minun viereen tai pinnikseen niin, että olen siinä vieressä. Käsistä hän puristaa lujaa kiinni kunnes uni tulee :) Mutta sitten. Eka huuto kuuluu yleensä 1,5 - 2 tunnin päästä nukahtamisesta ja parina ekana yönä kelpasi tutti ja läheisyys saattamaan uudestaan uneen, mutta muutama viime yö on ollut jälleen entistä hullunmyllyä; vain ja ainoastaan tissi kelpaa suuhun ja jos sitä ei saa, seuraa mahtaisa raivari. No, syynä taustalla on kenties hampaat, joita on tulossa kaksi kerralla ja jotka ovat selkeästi kipeät, siis K-I-P-E-Ä-T.
Minulla ei riitä resurssit tällä hetkellä valvoa tuntia kausia öisin odottelemassa, milloin tyttö väsyy niin, että nukahtaa taas - uhmisikäine esikoisemme nimittäin vetää kaikki mehut päivisin niin, että öisin on pakko saada nukuttua sen minkä pystyy. Niinpä sovittiin miehen kanssa, että hän aloittaa ensi viikonloppuna pikkulikan kanssa "isiyöt" :) Jotenka nyt sinnitellään vielä muutama yö tissin voimalla ja sitten syötetään kylmä kalkkuna neidille ;)
Kiva on lukea kokemuksia unikoulun jatkostakin, eli miten homma etenee ekojen öiden jälkeen! Olette rohkaisseet minuakin paljon, joten kiitos siitä :)
Raisa ja Niiskuneiti 8,5 kk
Niin ja minut saa laittaa tuohon teidän listaan:
Raisa 31, t 03/2007 t 01/2009 Itä-Suomi
Pitkästä aikaa vaivauduin kirjautumaan sisälle. Miten se voikin olla niin vaikeaa kirjottaa sposti ja salasana?
Onnea kaikille teille, jotka voitte pitää unikoulua vauvalle ja onnistua siinä... Täällä taas hyvin valvottu yö takana. Vauva on lutkuttanut tissiä vain pariin otteeseen eli ei siinä mitään, mutta tuon kolmosen kanssa taas sai olla hereillä tuntikausia. Se asia ei vauvapalstalle kuulu, vaikka monesti siitä olen jauhanut niin vielä on sanottava, että kyllä olen onnellinen ettei tällä pienellä ole allergioita tai edes atopiaa. Lisää hampaitakaan ei nyt ilmeisesti ole odotettavissa (pojslls on niitä kaksi alhaalla keskellä) ja niinpä poika nukkuu mielestäni tosi hyvin (riippuu tietysti mihin vertaa ja minä vertaan kolmoseen, joka valvottaa lähes jokainen yö muutaman tunnin!)
Joko kaikkien tenavat nousevat pystyyn? Meillä ei vielä ole mitään yritystä pystyasentoon, poika ei vieläkään nouse istumaan tai istu ilman tukea saatika että yrittäisi jaloilleen. Eli vielä pysyvät tavarat hyllyissä ja pöydillä, ainastaan parin lipaston alalaatikoita käy aukomassa. Ryömiminen luultavasti muuttuu kohtapuolin konttaamiseksi, nimittäin alkuun poika veti itseään käsillä eteenpäin, mutta nyt on keksinyt nopeuttaa liikettä povien avulla ja asento on sellainen "puolittainen konttausasento" - kädet suorana ja takaosa maassa.
Vaatteiden koosta sen verran, että meillä käytössä 74cm ja osa jo 80cm, pituutta kuitenkin jo noin 74 (viikko sitten neuvolassa 73,5).
Imetyksestä, kyllä meillä tissi on edelleen se ruoka nro yksi... Näin on menty kakkosesta alkaen eli vuoden ikään rinta on ollut se halutuin ja tärkein ravinnonlähde... Tosin kolmosen kohdalla oli lopetettava imetys jo 11kk:n kohdalla lääkärin määräyksestä; mutta olen vain tyytyväinen ja ylpeä kun maito pojalle kelpaa ja sopii:
mulla muuten sekosi läppäri; meni isot kirjaimet päälle ja kun laitoin capslokin niin sitten saa pienet: samalla näköjään pisteet ja pilkut lakkasi toimimasta joten lopetan!
Oonalla on nyt yöunet menneet TOSI!!! huonoiksi! Kaksi edellistä yötä on ollut yhtä helvettiä, kun Oona heräilee koko ajan.
Toissayönä meni kyllä hyvin yöunille, mutta heräilikin sitten koko yön vartin-puolentunnin välein, ainoastaan aamuyöstä nukkui 3h putkeen.
Eilen illalla oona meni 21 yöunille, 23 heräsi itkemään, silittely auttoi, mutta neitipä se vain virkistyi ja vasta 02 suostui nukahtamaan uudestaan, kun laitoin sen rattaisiin ja heiluttelin siinä. Kun oona oli nukahtanut, nostin sen omaan sänkyynsä ja sinne jäi nukkumaan. KLUNNES 02.30 heräsi uudestaan...03 sain nukahtamaan ja nyt heräsi aamulla vasta 09.
Meillä kun on se ongelma, ettei Oonaa saa nukahtamaan iltaisinkaan muuta kuin rattaisiin, sänkyyn kun edes yrittää, saa yrittää sitten KAUAN. Viimeksi kun yritin, ei suostunut nukkumaan 5h yrityksenkään jälkeen..
Ja kerran syö Oona yöllä, mutta sitä ei voi oikein jättää poiskaan, koska syö kuitenkin ihan nälkäänsä ja vetää sen 300ml maitoa kerralla.
Mutta mä oon nyt ihan loppu näitten öitten kans, oiskos kellään mitään neuvoja, mitä voisin tehä?
Tuttia Oona ei ole syönyt koskaan, eli sitäkään en voi antaa.
Nyt vasta saan jotain käsitystä siitä, millaisia teidän unet on olleet, joilla vauvat heräilivät sen 100 kertaa yössä.
Vaatteista oli puhetta, niin meillä menee suurimmaksi osaksi 80cm vaatteita, tai no bodyt on kaikki 80cm ja housut sitten 74cm.
Täällä ei muuten jutella vieläkään mitään tavuja, eikä nyt olla mitään uusia juttujakaan opittu, ei ainakaan tule mieleen. Kökkäreruuat oksennetaan yhä pihalle, mutta 6kk soseet maistuvat.
Nyt pitää mennä, sain Oonan just päikkäreille, ni ehin itekkin TOIVOTTAVASTI nukkumaan. :)
Jadmiras ja Oona 8,5kk
Huh, nukahtihan tuo Emma tuonne pinnikseen. Kyllä on ollut viime aikoina niin vaikeeta se päikkäreille nukahtaminen kun pitää nousta koko ajan polviseisontaan huutelemaan. Ollaankin aika paljon nukutettu neitiä vaunuihin. Aatella että pari kk sitten neitiä ei meinannut millään saada vaunuihin nukahtamaan ja nukkui hyvin vain sisällä. Nyt taas uni maistuu ihan kohtalaisesti vaunuissa ja sinne nukahtaa aika helpostikin.
Emmalla vielä nenu vähän vuotaa, mutta muutoin räkätaudin pahin vaihe jo ohi. Ruokahalukin jo palannut taas. Johan sitä viikko mentiinkin pelkällä tissillä.
Meillä on myös pidetty jonkinsortin unikoulua. Jos nyt niin voisi sanoa. Perjantaina päätin kun neiti söi jo aika hyvin päivän aikana, että enpäs anna enää yöllä kuin kerran tissiä aikaisintaan viideltä. Skarppasin oikein illalla ja yöllä etten nostan tissille heti ekasta inahduksesta. Eka yö meni näin. klo 24 ja klo 1 neiti kitisi, minä käänsin vain kylkeä. No sinne nukahti itsekseen. Klo 5 syötiin tissiä. Ei muita herätyksiä. La-su välisenä yönä unohdin unikoulun tahallani koska olin ollut lenttisturnauksessa ja neiti juonut klo 8.30-15.30 aikana hurjat 20ml Nannia ja syönyt muutenkin huonosti soseita. Tuolloin yöllä syötiinkin 3 kertaa. Su-ma välisenä yönä neiti ei herännyt kertaakaan ennen klo 6 jolloin annoinkin tissiä, päivä alkoi klo 8.40. Viime yönä neiti inahti ekan kerran klo 5, kiitos isosiskon joka parkui unissaan ja tuolloin annoin tissiä. Eli hyvin on mennyt. Tuon ainokaisen imetyksen kokeilen jättää sitten joskus kk päästä pois. Huomaa heti ruokahalussa yötissin vähentämisen. Aamupuurokin uppoaa tosi hyvin ja Emma on jopa kahtena päivänä syönyt mun tekemää sosetta \0/
Vaatteet ovat kokoa 74cm ja muutama hassu Lindexin body taitaa olla 80cm. Osa 74cm vaatteista tuntuu kyllä menevän lähiaikoina pieneksi.
Emma kyllä höpisee kaikennäköistä, nyt on kaksi päivää hokenut "outo, auto" :D Siis ihan vahinkoja tietenkin, mutta hassun kuuloista.
Emmalla on nyt tosi paha äiti-vaihe meneillään. Mokomakin konttaa koko ajan mun perässä ja sylissä vaan pitäisi olla. Olenkin laittanut neitiä monena päivänä kantoreppuun, kun ei jaksaisi kantaa, saatikka pysty mitään kotihommiakaan tehdä. Tämä alkoi lauantaina kun kotiuduin turnauksesta. Raukkaparka varmaan luulee, että äiti lähtee taas jonnekkin jos päästää irti.
Mahtuuko teidän vauvat vielä turvakaukaloon? Emma mahtuu nipin napin fleecehaalarin kanssa, mutta ei enää talvihaalarin kanssa. Ostettiin sitten istuin ja asennettiin se tänään autoon. Päädyttin Britaxin multitechiin. Kallis kuin mikäkin, mutta vaikutti hyvältä.
Eipä tässä sitten muuta tällä erää..
MiaMik ja Emma 8kk1vko+
Ihanaa, et unikoululaisten koulut on onnistunut ja ootte saanut paremmin nukuttua! Hieno homma!
Jaffa, kiva homma et myös teillä on onnistunut :)
Meilläkin pikkumies on noussut nyt viikon verran seisoon tukee vasten :) Kylläpäs tää aika rientää... Ja kolmas hamppu tuli, etuylähammas ja viereistä pukkaa myös.
Kivasti menee muutenkin pikkusen kaa, yöllä herää yleensä kerran, mut vähän turhan aikasin herätään.. mut kaippa se siitä joskus..
Isoveljen kaa on vaikeeta.. tylsistyy meidän kaa kotona, tämmöset 4 veet on jo päiväkodeissa, niin tuntuu ettei ketään samanikäsii oo ulkona.. Ja sit kiusaa pikkuveikkaa ihan hulluna, mitään ei sais tuo pieni tehdä ja pakko olla tien tukkona yms yms.. hohhoijaa..
Vauvakuume silti vaivaa... outooooo..... :/
Ja nyt menee koko konkkaronkalla hermo.. yhdellä lattialla, yhdellä muuten huomionhakuisuudesta ja tällä äitillä sit niihin, joten nyt heipat... iltapuuhiin siis, öitä.
Emmuli ja poitsu 7,5 kk
Meillä poitsu on nyt 8kk ja reilu viikon päälle. Tänään piti olla neuvola, mut lääkäri sairaana joten vasta reilu kahden viikon päästä on neuvola. No, sillon saadaan sit 9kk mitat! Meijän poika on kaponen ja pieni rimppakinttu. Käytetään 68cm ja 74cm kokosia vaatteita. pieni on kooltaan vaikka syö ku mikäkin ahmatti. Oli tosi kovassa räkiksessä niin ei mitään vaikutusta ruokailuun, suu aukes aina vaan =). On varmaan nälkä ku koko ajan on pienes liikkees! Meil mennään työntökärryllä pisin asuntoa, vielä ku oppis kääntämään kärryä ni ei tarvii jatkuvasti vetää hernettä nenään ku tulee stoppi. Täällä meinaan on myös hyvin herkästi loukkaantuva poika! Jos hänellä on joku lelu tms. ja vaik siskonsa ottaa sen pois ni protesti on hurja!! Tavuja tulee tosi paljon, "äitiii" (mä en kyl jotenki usko että tarkottaa sillä oikeesti mua, kunhan tavuttaa), "daa", "dii", "dee", "laalaa" yms.
Mä matkustelen kovasti lasten kanssa julkisilla, oikeestaan joka päivä ainaki bussilla, mut tosi usein myös junalla. Tää 5v. on jo mestari bussimatkustaja. Täytyy sanoa, että ainaki täällä Vantaalla on niin mahtavan ystävällisiä ihmisiä ja aina auttamassa vaunujen kanssa ja tekemässä tilaa. En kertaakaan oo saanu mitään nenän nyrpistyksiä (tai sit en vaan oo huomannu..) tai sanomisia. Mun mummohan aina marmattaa mulle ku lastenvaunut tukki kaikki julkiset mut mä vaan nauran sille. Yks päivä se kerto, että oli yhdelle äitille sanonut, että hänen aikanaan äidit oli kotona lastensa kanssa eikä hillunut päivät pitkät pisin kaupunkia!! Mun mummo on maailman mahtavin, aina sanoo mitä on mieltä niin hyvässä ku pahassa =). Mut kyl mä tänään mietin ku junassa imetin poitsua, että kai tää alkaa jo vähän näyttää kornilta. Siis imettämisssä ei sinänsä mitään (vaikka sukulaiset ihmetteleeki et kuin mä noin isoa poikaa vielä imetän, hauskoja.) mut ehkä toi julkisissa ja noin iso poitsu... jotenki ihan pienen vauvan imetys missä vaan on ihan ok (mä oon aina imettänyt ihan missä vaan).
Emmuli,ei teillä oo mitään seurakunnan kerhoa missä esikoinen vois käydä jonkun tunnin viikossa?
Meillä tosiaan otin 5-vuotiaan pois päiväkodista ja alotti seurakunnan kerhon kolmena päivänä viikossa kolme tuntia kerrallaan. Se on just perfect aika, saa olla paljon kotona, mutta on sit kuitenki sitä kaveritouhua. ja voi että hän nauttii kerhosta! Tarhaan meni aina väkisin ja vinkuen mut tonne oikeen odottaa että pääsis =). Lapsen ilo ja onnellisuus on NIIIIN mahtavaa!!
Jahas, josko köllähtäisin miehen kaikkuu ja viekkuun sohvalle =)
Hantsa
Ihan ekaks pitää myöskin hehkuttaa ihan uskomatonta yötä! Eli kahdeksas "unikoulu" yö ja tyttö nukkui 20.00-06.40 yhteen soittoon!!! Eli melkein 11h!! Tai voihan se olla et on heränny, mut on sitten itekseen nukahtanu uudestaa.. Tai en tiiä. Mut ainakaan mä en heränny ollenkaan ja voi että miten levännyt olo oli. Tosin mä ite heräsin jo 5.40 että missä palaa? Sitten kun olin tarkastanu tytön ja todennut, että siinähän se nukkuu ja tajunnut että se ei oo kertaakaan heränny, niin olin niin innoissani etten malttanut enää nukkua. Ja just kun alko uudestaan nukuttaa, ni sitten se typy heräs.
Mutta sitten neuvolakuulumisiin. Pituus:70cm ja paino: 8190g. Pinsettiote löytyy, muutenkin kaikki hyvin.. Kasvaa ja kehittyy normaalisti. Hienosti typy näytti neuvolan tädille miten jutellaan ja sano sitten ärränkin jo =) Tulee sellaista ranskalaista "rrrrr"- ääntelyä. Allergia-sairaalaan saatiin lähete kun on ne viljat ärsyttänyt tytön posket ja pepun suun. Eli nyt kokeillaan olla ilman kunnes punotus lähtee ja sitten kokeilla jotain muuta kun kauraa/vehnää josta on tullut sitä ärsytystä. Eli tää allergia on yks syy näihin huonoihin öihin. 6kk neuvolassa mietittiin typyn "spagetti" jalkoja, muttei ollut huolissaan kun osas liikkua kuitenki jo. Nyt oli jalat saaneet vähän potkua, mutta polvet kyllä vielä vähän pettää. (Katjalah: meillä ei siis myöskään nousta vielä pystyyn). Tyttö siis ryömii ja pyörii ja varmaan kohta konttaakin kun on usein sellasessa konttaus-asennossa vaikkei vielä mihinkään lähekkään.
Miamik kyseli turvakaukaloon mahtumisesta ja meillä kyllä tulee jalat jo ulos. Ei olla kuitenkaan ostettu vielä sellaista istuinta, kun ei meillä oo omaa autoa. Vähän kyllä harmittaa kun ton kaukalon on saanut niin näppärästi autoon ja pois. Nyt kun on sen istuimen vuoro niin sitä ei sitten niin vaan siirrellä autosta toiseen. Huooh.
Tsemppiä kaikille unikoululaisille ja huonosti yönsä nukkuville. Jadmiraksellekin voimia ja suosittelen sinnekkin sitä unikoulua. Kuitenkin se on lähes sama ongelma, jos vauva on tottunut nukahtamaan rinnalle kun liikkeeseekin. Kumpaankin on vauvan helppo muodostaa riippuvaisuus-suhde. Ne on luonut niin vahvan uniassosiaation ko. asiaan, että siitä on vaikea opettaa pois. Joten tsemppiä yritykseen, jos päätät ryhtyä. Kuitenkin kun alussa kestää pitkään, niin jos periksi ei anna niin se helpottaa jossain vaiheessa! Tai toivottavasti ainakin.. Vauvat on kuitenkin niin yksilöitä. Mä olin ihan varma ettei meillä tule onnistumaan, mutta nyt tännekin paistaa jo vähän aurinko. Kauanhan se varmaan vie, että se muuttuu ihan luontevaksi.
Huoh...eli täällä on hyvin väsynyt ja itkuinen ja epätoivoinen äiti... Unikoulu on nyt kääntyny siihen, että tissiä ei syyä ku sen kerran aamuyöllä, mut nyt Kalle ei vaan suostu nukahtaan muuten kuin syliin tai silleen, että istuu vieressä.
Soitin neuvolaan ja sanoivat, että tassuttelu on Kallelle liian löysäilyä, että fiksu poika vaihtanut tissin syliin.... Eli käski mennä sillä "unikoulu kotona" vihkosen ohjeilla, eli huudatusta...tai siis käydään lapsen itkiessä (ei pieneen inahdukseen) sanomassa, että on yö, nyt nukutaan ja tutti suuhun ja unirätti käteen ja ei saa jäädä huoneeseen eikä puhua tarpeettomasti, eikä antaa vettä tms. 5-15minsan välein toistaa sama fraasi ja tutti suuhun... Minun mielestä niin raakaa. Testasin äsken nukutukseen joka siis myös kääntynyt kauheaksi vaikka se sujui ennen hienosti...15min ja Kalle nukahti, mut istuin kyllä vieressä siihen saakka ku sulki silmät....mut kävin aina välillä yrittämässä pois ja menin aina jotain parin minuutin jälkeen kääntään seisaallaan olevan pojan selälleen ja sanoin,että nyt nukutaan, hyvää yötä.
Voiko saada tassuttelulla tuloksia vai pitääkö oikeesti mennä vaan noin raakasti? Mitä se voi tehdä lapsen tunne-elämälle ja luottamukselle vanhempiin? Ihan sama mitä teen se on jonkun mielestä väärin. Neuvolantäti sanoi, että viikko kokeilla tuota karumpaa unikoulua ja sitte seuraava vaihtoehto on turvakodilla suoritettu unikoulu... pelottavaa.
Minä vaan niin lopun itse tähän hommaan ku yksin tätä arkea pyöritän ku mies reissutöissä ja huomenna tulee vasta kotiin...
Mono: Millaista unikoulua sinä pidit? Pantsa-Hantsa ainakaan ei ollut ottanut sängystä pois? Jaffa miten sun tassuttelu unikoulu?
Antakaa vinkkejä, miten tästä eteenpäin...??
Onnea kaikille unikoululaisille ja niille jotka tässä ovat jo onnistuneet.
Amelie ja Kalle joka vissiin vielä tekkee hampaita...
Tuli ihan paha mieli lukiessa, varsinkin Amelien teksti toi melkein kyyneleet silmiin. Ei voi kuin kuvitella millasta se on, meillä harvoin on vaikeaa ja joskus olen silloinkin ihan poikki jo siitä yhdestä hankalasta nukahtamisesta. Toivottavasti teillä kaikilla pian helpottaa.
Täällä taitaa olla tulossa kulmahammas, ihan kuin olisin nähnyt pienen kärjen jo pilkistävän. Ja oli kyllä viime viikko melkoista kakkavaipparallia, eikä todellakaan kiinteimmästä päästä. Ajattelinkin että oisko ollu hampaista johtuvaa.
Aloin tehdä pojalle karkeampia soseita kun näytti ettei ne sileämmät enää oikein maistu ja kun se kakkakin oli niin löysää. Muutenkin varmasti jo parempi totuttaa rakeisempaan ruokaan, kumminkin esim ruispalan puolikkaan Onni tuhoaa ihan tuosta noin vaan ilman yökkimisiä. Viinirypäleet on nyt ollu ihan ehdottomia, jos me miehen kanssa ollaan syöty ja onni näkee, niin tulee pyytämään. Ja se on ihana sitten hampailla poksauttaa rikki. =)
Kielellä naksuttelu tuli nyt muutama päivä sitten ja sitä onkin harjoteltu paljon. Kuulee hyvin missä poika menee kun naksuttelee. :)Vilkuttaminen on myös tullut nyt enemmän mukaan touhuihin ja nyt oikeissa tilanteissa. Aiemmin vilkutti vain kun noustiin ruokapöydästä. :D
Ainiin, te joilla ei ole unikoulua, kun laitatte lapsen nukkumaan, niin jätättekö yksin nukahtamaan vai jäättekö nukuttelemaan? Mä huomasin, että onni nukahtaa paljon paremmin jos toivottaa hyvää yötä ja lähtee pois huoneesta. Joskus tulee itku ja sit käydään laittamassa peittoa paremmin tai muuta mut ei jäädä sinne. Välillä seisoskelee sängyssä jonkin aikaa ja kuuluu jotain pientä höpinää kunnes tulee hiljaista.
Nyt tuli mies kotiin, täytyy mennä päivittämään kuulumiset.
Omppulin äiti & Onni 9kk+
Ainiin, masussa kölli ultrassa reipas vauveli (12+4) jolla oli kaikki hyvin. =)
Moi,
Ameliell: Aika rankat neuvot sait kyllä neuvolasta... mun mielestä.
Jos yöt sujuu ilman syöttöä, niin mielestäni olette edistyneet hienosti.
Ei meillä ole vielä kertaakaan nukahdettu ilman, että olen siinä vieressä. Tää on ollu sellainen tapaus alusta asti, ei osaa nukahtaa itekseen.
Yleensä siis aina imetän ja vauva alkaa olla siinä vaiheessa jo väsähtänyt, sitten siirrän sänkyyn ja tassuttelen tai pidän kiinni selästä ettei pääse kampeamaan konttausasentoon. Tai keinutan pinnasänkyä (kehtojalat). Tähän menee illasta riippuen 1-30 minuuttia ja en koe sitä ongelmaksi.
Eli sanoisin, että mieluummin nukuta se 15 min istumalla vieressä, jos Kalle kerran nukkuu kuitenkin hyvin.
Mun mielestä nuo "raaemmat" unikoulut ja turvakodin unikoulut on siis todella usein heräileville uniongelmaislle.
Tsemppiä vaan sinne, mäkin täällä oon ollu aika paljon yksikseni kolmen kanssa, kun mies on ollu poissa.
Meillä on yöuniin tullu vähän takapakkia, nyt on kahtena yönä herännyt ja se uudelleen nukahtaminen on kestänyt 1-2 tuntia tassutellen, huh huh! En siis oo ottanu sängystä pois. Kättä oon pitäny kädessä tai silitelly tai keinutellu.
Miten Raisalla sujuu? Joko ootte päässy alottamaan?
Jadmirakselle myös tsemppikset, sanoisin minäkin, että koita saada se yömaito pois vaikka pullomaito onkin. Siihen jää niin helposti kanssa "koukkuun" ja sitten kun tuttavapiirissä on näitä, jotka vielä 1,5-2 vuotiaana juo sen yöpullon, niin aina on vaikeempaa myöhemmin siitä vierottaa.
Meillä ei muuten vieläkään ole hampaan hammasta! Mutta kuola alkanut taas valua ja kaikki mahdollinen menee suuhun lattialta. Ja nyt kun niin aktiivisesti nousee seisomaankin, niin ylettyy jo "syömään" vaikka mitä.
Onnea omppulin äidille ultrakuulumisista!
T. Jaffa
ny sitte pistin uuren pinon, ku on kerran uus kuu eikä kukaa muu sitä viä teheny.
Ei tää mitää uutta oo. Päiväunille olis flikka viä menos, joten lyhkääsestä virsi kaunis, ku toinen tuos huutaa tissimaitua...
Hyvää kuuta kaikille!
Äitee ja Juulia 8,5kk suurinpiirteen