akne iho
itse olen 24 vuotias naikkonen ja ihan tuosta 13 kesäsestä vaivannu tämä akne..
joskus pikkutyttönä kävimme äidin kans yksityisellä joka määräsi jonkun kuurin.
söin noita lääkkeitä 3kk ja kaikki hävisi ihosta puoleksi vuodeksi kunnes taas takaisin tulivat.
Äitini sitten soitti tästä että onnistuuko jos haemme reseptin uudestaan kun nämä lääkkeet tehosivat niin hyvin niin kävi ilmi että niissä oli jotain tiettyä ainesosaa mikä oli vaarallista ja näin poistettu markkinoilta koko systeemi..
siihen sitten jäi ostot ja mietin että joskus tämä lähtee pois, mutta edelleen kärsin ja ihan suoraan sanottuna vituttaa!
Onko kellään yli 20 vuotiaalla täällä samaa oiretta?
jos on niin mitä kautta tästä pääsee eroon?
onko mitään halppis juttua mitä voisi käyttää tähän, kun yksityisellä käynnit kuitenkin maksaa maltaita ja itse olen raskaana niin ei varmaan sekään asiaa auta että saisin kaikkia tuotteita edes käyttää..
lisäksi raskauden myötä tullut kahta kauheammaksi.. levinnyt kaulaan ja olkapäät ja selkä kukkii.
miehen mielestä näytän muka kauniilta, mutta eipä tuo oma peilikuva oikeen säväytä.
meikkaamaan en rupea kun seuraavana päivänä tullu taas lisää..
voisiko joku auttaa :(
Kommentit (30)
Minulle kaikki kosteusvoiteet vaan on rasvoja :D Pointti oli sama. Eli öljyttömiä kevyitä voiteita.
Sen olen huomannut, että jos en millään KOSTEUTA ihoa ja laitan meikkiä, niin kyllä kukkii nassu ja komeasti kukkiikin. Ohut kerros jotain omalle iholle sopivaa tuotetta ja sitten vasta meikki päälle ja lopputulos huomattavasti parempi kuin ilman kosteutta.
Ironisinta aknessa on myös se, että samalla kun iho kukkii, niin se todellisuudessa myös huutaa rasvaa.
Akneihoa pitää kosteuttaa nimenomaan rasvattomilla tuotteilla! On myös niitäkin akneihoja (rasvaisen ihotyypin alkujaankin omaavilla), jotka eivät todellaakaan kaipaa minkäänlaista rasvaa/kosteutusta, vaan iho huolehtii siitä ihan itse ja ylikin. Jos tällaista ihoa käy rasvaamaan, koko rasvatilanne räjähtää käsiin ja näppylöitä tulee entistä enemmän.
Muutenkin tämä "rasvaa rasvaista ihoa" -juttu on suurimmaksi osaksi hömpötystä. Jos tavoitteena on ihon oman rasvantuotannon normalisointi, miksi kuivaa ihoa sitten rasvataan? Tietääkö kukaan ketään, joka on saanut kuivan ihonsa "normalisoitua" sillä, että jättää rasvaamatta ja "aktivoi" siten ihon oman rasvantuotannon?
Niinpä niin.
Ei hajuakaan siitä mihin perustuu, että joillain aurinko pahentaa aknea ja joillain se parantaa.
En tiedä sitten olisiko sellaisesta valolampusta iloa kotioloissa vai pitääkö käydä jossain ihan erikseen niissä valohoidoissa. Minulla kun aurinko taas vaikuttaa päinvastoin.
joka on sukuvika. Diane nova e-pillerit auttoivat ja ovat pitäneet aknen pois 7 vuotta. Mutta siihen meni melkein yli puoli iuotta ennekuin iho alkoi olla hyvä. Sivuoireena tuli päivittäinen huono olo. Nyt jätin pillerit pois 2 kk sitten ja odottelen kauhulla mitä siitä seuraa. otan kuitenkin mieluummmin aknen kuin veritulpan joten en halunnut syödä niitä enään, eikä huono-olokaan ollut kiva
meikkiä ennen aina kosteusvoidetta, mutta se ei jotenkin vissiin auta.
Itse en vaan käytä pesujen jälkeen muuten mitään kosteusvoidetta, kun ihoni on niin rasvainen, että suihkun jälkeen menee tunti ja tuntuu naama taas rasvaiselta. :/
Vaalea leipä, suklaa myös puhkaisee ihon oireille heti.
Pitäisi pysyä mahdollisimman kaukana yhdestäkin suklaa palasta, kun tulee niin herkästi lisää, mutta pakkohan sitä on joskus nauttia :)
Lisäksi clearasil teki kauheita kasvoilleni.
Sitä joskus kokeilin ja parin käyttökerran jälkeen oli ihan kauheassa kunnossa iho.
Se ei sovi minulle.
ap
Levitetään iltaisin kuuriluontoisesti, tulokset näkyvät vasta kuukauden päästä ja saattavat tulla takaisin, kun lääkettä ei käytä. Reseptilääke maksoi jonkun kympin, en muista.
Kolme kuukautta söin ja lisäksi kasvoille Skinoren-voide. Skinorenia saa käyttää raskausaikanakin ja auttaa ainakin jonkin verran akneen ilman lääkitystäkin. Laitetaan iholle aamuin, illoin pesun jälkeen. Voide on kosmeettisesti miellyttävä ja sopii myös meikin alle. Pari ekaa päivää tunsin pistelyä kasvoilla, mutta meni ohi.
Minun ongelmani on nykyään ennenkaikkea mustapäät. Siihen ovat auttaneet YAZ-merkkiset e-pillerit. Ja myös Arbutin aamuin illoin käytettynä poisti kaikki mustapäät. Kokeilepa arbutinia.
Mulla myös raskaus paransi aknea. Mutta finnit tuli sit imetysaikana takaisin.
Solariumistakin on jonkin verran apua, harvoin käytettynä. Mutta Skinoren-voiteen kanssa en voi ottaa aurinkoa.
Sinuna kokeilisin nyt raskausaikana Skinoren voidetta ja jonkun suosittelemaa kalaöljykapselikuuria. Sitten kun imetys ohi, niin kunnon Cycliinikuuri päälle.
kolmekymppinen ja kärsinyt aknesta jo melkein 20 vuotta.
Roaccutan on minulla tepsinyt parhaiten, se poisti näpyt selästä pysyvästi ja rinnasta melkein kokonaan, ennen tuota Roaccutan-kuuria nekin olivat täynnä näppyjä.
Naamassa on edelleen paljon näppyjä, joita koitan pitää kurissa Differin-voiteella, sitä saa reseptillä ihotautilääkäriltä ja on aika mietoa eikä ärsytä ihoa niin paljon kuin esim. Basiron, jonka hyvä puoli on se että sitä saa ilman reseptiä apteekista.
Myös Dalacin-nimistä nestemäistä ainetta olen kokeillut, mutta se ei minulla auttanut. Kuten ei myöskään auttanut pitkäkestoinen antibioottikuuri, eikä Diane Novat, joita söin vuoden. Valohoito ei myöskään tepsi minun tapauksessa, ja ruokavalio ei varsinaisesti aiehuta näppyjä mutta terveellisellä ruokavaliolla iho ärtyy ja punoittaa vähemmän kuin jos vedän kaiken maailman roskaruokaa.
Haluaisin vielä kerran kokeilla tuota Roaccutania, koska se tosiaan on pitänyt selkä- ja rintanäpyt poissa jo 7 vuotta, eikä kuurin aikana ollut naamassa näpyn näppyä. Lääkäri ei vain tahdo määrätä sitä minulle, koska olen lisääntymisiässä oleva nainen, ei vaikka käytän hormonaalista ehkäisyä enkä tällä hetkellä halua lapsia. Minulle ei myöskään siitä aiemmasta kuurista tullut mitään pahoja sivuvaikutuksia niin kuin joillekin, joten senkin puolesta uskaltaisin uuden kuurin ottaa. Ehkä pitää yrittää löytää toinen lääkäri joka sen kuurin määräisi.
Tuon Differinin lisäksi (se pitää vain osan näpyistä juuri ja juuri kurissa) lisäksi pesen naaman aamun illoin vedellä, tai Erisanin meikinpoistoaineella jos olen meikkiä käyttänyt. Kosteusvoiteena on HTH:n tuubi, se on todella hyvä. Imeytyy nopeasti ja kosteuttaa riittävästi mutta ei tee ihoa rasvaiseksi.
-Diane Nova - melko hyvin.
-Vähähiilihydraattinen ruokavalio - todella hyvin
-Kalaöljykapselit - melko hyvin (tekee ihon heleäksi ja jotenkin työntää lian pois, en tiedä mihin perustuu, käytän Lysiä joka voimakkain 1krt/vrk)
-Lactacyd pesuneste puhdistusaineena ja Septidin silloin tällöin "kasvovetenä" - myös melko hyvin.
Summa summarum, sinuna kokeilisin nyt raskausaikana kalaöljykapseleita, tekee hyvää masukillekin ja lisäksi pesisin joka aamu&ilta kasvot Lactacydilla ja käyttäisin kerran päivässä (yöksi) Septidiniä.
Olen myös raskaana ja minulla iho tällä hetkellä niin hyvänä että minulle riittää kalaöljykapselit ja Lactacyd kasvoille. Rinnan ylle tuleviin näppyihin pitää laittaa silloin tällöin Septidiniä.
Olen 30-vuotias ja kokeillut aikoinani vaikka mitä.
Ironisinta aknessa on myös se, että samalla kun iho kukkii, niin se todellisuudessa myös huutaa rasvaa. Ongelmana on löytää itselleen sopivin voide. Itse olen päätynyt käyttämään Dermosilin sellaisia e-vitamiini kapseleita ensiapuna pahimpaan hätään ja muutoin jotain mahdollisimman kevyttä rasvaa. Meikkivoiteen alle varsinkin on laitettava hyvin ohut kerros jotain mahdollisimman öljytöntä rasvaa, jottei meikki tuki ihohuokosia. Oon kyllä tykännyt niistä Dermosilin rasvoista, mutta ikävä kyllä kokeilemalla joutunet etsimään sinulle sopivimman.
Jos et, niin kokeilepa sitä vähähiilihydraattista ruokavaliota. Se minun ihoni parhaiten paransi ja sen jälkeen kun pahimmat näpyt oli poissa oli ihoa helpompi hoitaa noilla muilla konsteilla. Ei nyt raskausaikanakaan ole pahentunut lainkaan, vaikka syön mitä sattuu (joskus suklaalevy tulee ja menee).
Edellinen vastaaja.
olen 33v ja kärsin pahasta naama-aknesta, kaikkea laserhoidosta asti kokeiltu, myös jonkun mainitsema kuuri kokeiltu. Muualla aknea ei ole, mutta naama on välillä...aika oksettava :(
En tiedä, mikä avuksi. Kurjaa tälläinen, osa ihmisistä katsoo kieroon, luulee teiniksi aknen takia.
Olen muuten ihan nätti, huolehdin itsestäni, mutta akne syö minullakin itsetuntoa :(
itsellä tosi hyvässä kunnossa kesäisin iho, mutta kun talvi tulee niin alkaa enempi kukkimaan..
voiko johtua tästä kun auringosta saa tuota D-vitamiinia?
ap