Miten hoidat asuntolainanlyhennykset vanhempainvapaalla/hoitovapaalla?
Itse saan bruttona noin 2400 € vanhempainrahaa ja hoitovapaalla olen 4 kk, jona aikana tulot ovat täysin minimaaliset (pari-kolme sataa) -säästöjä minulla on kyllä jonkin verran, mutta toisaalta olisi kiva lähteä kesällä matkoillekin.
Kannattaisiko elää vuosi maksellen pelkkiä asuntolainan korkoja, tuntuu että on se ja sama, lyhentyykö laina jollain parilla sadalla kuussa vai ei ollenkaan...
Miten muut palstalaiset ovat asian ratkaisseet?
Kommentit (23)
aivan normaalisti ja lykkäämällä matkoja sun muita.
Itsestäänselvyys meidän perheessä että velan lyhennys tulee ensin ja huvit sitten.
ja suurimman osan tuosta ajasta lyhensin omaa osuuttani lainasta ihan normaalisti. Tämän mahdollisti ihan hyvä äp-raha sekä säästöt. Molemmilla kerroilla hoitovapaan lopulla otin muistaakseni kolme lyhennysvapaata kuukautta, kun alkoi tehdä vähän tiukkaa.
ja suurimman osan tuosta ajasta lyhensin omaa osuuttani lainasta ihan normaalisti. Tämän mahdollisti ihan hyvä äp-raha sekä säästöt. Molemmilla kerroilla hoitovapaan lopulla otin muistaakseni kolme lyhennysvapaata kuukautta, kun alkoi tehdä vähän tiukkaa.
Kun mainitsit "oman osuutesi"...Onko teillä miehen kanssa erilliset lainat? Vai muuten vaan tiukasti eri rahat periaatteella kaikki puoliksi oli tilanne mikä hyvänsä?
Mies hoitaa meidän raha-asiat melko pitkälle, joten ei mulla siitä tarkempaa sanottavaa ole. Tähän asti on rahat riittäneet.
6500 euroa ennen äitiysvapaalle jäämistä. Tuo "jemma" on hoitovapaajaksolle eli noin 4 kuukaudelle kun olen kotona. Lyhennä lainaa normaalisti ja aion elää niin kuin lomalla kuuluukin hoitovapaasta huolimatta.
Eiväthän nämä vauva synny yllätyksenä.
Silloin oli tiukkaa, kun oli juuri otettu laina ja lyhennys oli 690 + korot ja siihen vastike päälle. Mutta sitten meninkin töihin ja jo helpotti.
ja mies on lyhentänyt lainaa sinä aikana. Minä en ole taloudellisesti siihen pystynyt. Me jaettiin homma niin, että mies hoitaa lainan niin minä hoidan sitten kauppareissut + muut hankinnat.
joissa lapsen saaminen laskee elintason vain naiselta, kun mies porskuttaa entiseen tapaan. Että nainen on ainoa, joka maksaa lapsen saamisesta. Mikä perhe se sellainen oikein on.
Meillä on miehen kanssa kummallakin omat lainat, joita kumpikin hoitaa oman tulotasonsa ja elämäntilanteensa mukaan. Miehen elätettäväksi en valitettavasti(?) voi ryhtyä ;)
Itse en voi kuvitellakaan maksavani lainan lyhennyksiä "vanhaan malliin" kun olen lyhentänyt lainaa lähes 1000 € kuussa tähän saakka.
No, ei tässä nälkään olla kuolemassa, mutta täytynee vähän laskeskellä noita tuloja ja menoja jatkossa. Säästöäkin ehtii vielä mukavasti kerryttämään. Hyvältä kuulostaa sinä, joka sait 6500 € jemmaan 4 kk:n hoitovapaalle. Minulla uupuu vielä tuosta summasta puolet!!!
joissa lapsen saaminen laskee elintason vain naiselta, kun mies porskuttaa entiseen tapaan. Että nainen on ainoa, joka maksaa lapsen saamisesta. Mikä perhe se sellainen oikein on.
Meillä ei ole erilliset lainat vaan yksi laina, jota lyhennämme 50/50. Tai tällä hetkellä minä enemmän, koska mulla nettopalkka isompi kuin miehen brutto. Ja koska äitiyslomallakin minulla oli rahatilanne hyvä, en nähnyt mitään syytä, miksemme olisi jatkaneet samaan malliin. Meillä on sekä omia että yhteisiä tilejä ja se maksaa, jolla on rahaa, kaikki on käytännössä yhteistä.
Kun mainitsit "oman osuutesi"...Onko teillä miehen kanssa erilliset lainat? Vai muuten vaan tiukasti eri rahat periaatteella kaikki puoliksi oli tilanne mikä hyvänsä?
Miten niin mies porskuttaa?!! Meillä ainakin miehellä huomattavasti pienemmät tulot ja hyvin tiukilla on talous, ei paljon ylimääräistä jää. Miehellä elintaso valmiiksi "alhaalla", naisella se laskee kun vauva tulee. Sellaista elämä voi myöskin olla.
Jos siis vaimo on se paremmin tienaava, niin pitääkö siitä huolimatta odottaa, että nyt kun naisen tulotaso romahtaa, tulee miehen huolehtia lapsen saamiseen liittyvistä taloudellisista tekijöistä vaikka naisella on alunperin ollut paremmat edellytykset esim. säästää rahaa?
Hoitovapaalla pitää sitten miettiä että josko pitää ottaa lyhennysvapaata.
itseasiassa ollaan jopa hieman suurennettu erää, että lyhenee nopeammin laina.
Olen ollut kohta 5 vuotta kotona ja säästöt on käytetty aikaa sitten. Miehen palkalla ja minun kotihoidontuella (ei kuntalisää) pärjätään.
Äitiys- ja vanhempainrahat pitäisi sulla olla ihan hyvät, jos kerran olet se parempituloinen perheessänne. Ei se elintaso niin paljon silloin laske, etteikö lainoja pysty maksamaan. Paitsi jos lainanlyhennykset on laitettu niin tiukoille, ettei siitä oo varaa jäädä äitiyslomille.
Hoitovapaa on sitten tietenkin asia erikseen, silloin ne tulot tosiaan yleensä laskee merkittävästi. Mutta hoitovapaata voi sitten pitää vaikkapa se isä, jos sillä kerran on selvästi pienemmät tulot. Näin perheen kokonaistulot ei laske niin paljon kuin jos äiti pitää hoitovapaan. Ja jos hoitovapaata varten ei saa etukäteen säästettyä, eikä suurten lyhennysten vuoksi ole varaa pitää hoitovapaata, niin sitten ei ole. Se on oma valinta.
Miten niin mies porskuttaa?!! Meillä ainakin miehellä huomattavasti pienemmät tulot ja hyvin tiukilla on talous, ei paljon ylimääräistä jää. Miehellä elintaso valmiiksi "alhaalla", naisella se laskee kun vauva tulee. Sellaista elämä voi myöskin olla. Jos siis vaimo on se paremmin tienaava, niin pitääkö siitä huolimatta odottaa, että nyt kun naisen tulotaso romahtaa, tulee miehen huolehtia lapsen saamiseen liittyvistä taloudellisista tekijöistä vaikka naisella on alunperin ollut paremmat edellytykset esim. säästää rahaa?
Äitiys- ja vanhempainrahat pitäisi sulla olla ihan hyvät, jos kerran olet se parempituloinen perheessänne. Ei se elintaso niin paljon silloin laske, etteikö lainoja pysty maksamaan. Paitsi jos lainanlyhennykset on laitettu niin tiukoille, ettei siitä oo varaa jäädä äitiyslomille. Hoitovapaa on sitten tietenkin asia erikseen, silloin ne tulot tosiaan yleensä laskee merkittävästi. Mutta hoitovapaata voi sitten pitää vaikkapa se isä, jos sillä kerran on selvästi pienemmät tulot. Näin perheen kokonaistulot ei laske niin paljon kuin jos äiti pitää hoitovapaan. Ja jos hoitovapaata varten ei saa etukäteen säästettyä, eikä suurten lyhennysten vuoksi ole varaa pitää hoitovapaata, niin sitten ei ole. Se on oma valinta.
Miten niin mies porskuttaa?!! Meillä ainakin miehellä huomattavasti pienemmät tulot ja hyvin tiukilla on talous, ei paljon ylimääräistä jää. Miehellä elintaso valmiiksi "alhaalla", naisella se laskee kun vauva tulee. Sellaista elämä voi myöskin olla. Jos siis vaimo on se paremmin tienaava, niin pitääkö siitä huolimatta odottaa, että nyt kun naisen tulotaso romahtaa, tulee miehen huolehtia lapsen saamiseen liittyvistä taloudellisista tekijöistä vaikka naisella on alunperin ollut paremmat edellytykset esim. säästää rahaa?
Kyllä meidän perheessä on ajateltu niin, että lapsesta aiheutuvat kulut ovat yhteisiä! Ja näihin kuluihin kuuluu nimenomaan myös äidin kärsimät tulonmenetykset äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Yhdessä on valittu pitää lapset kotihoidossa 3-v saakka ja yhdessä kärsitään tämän ratkaisun taloudelliset tappiot eikä kukaan ole mikään elätti tai elättäjä.
En ikinä suostuisi tuollaiseen rooliin missä sinä ap olet.
Meillä on miehen kanssa kummallakin omat lainat, joita kumpikin hoitaa oman tulotasonsa ja elämäntilanteensa mukaan. Miehen elätettäväksi en valitettavasti(?) voi ryhtyä ;)
Itse en voi kuvitellakaan maksavani lainan lyhennyksiä "vanhaan malliin" kun olen lyhentänyt lainaa lähes 1000 € kuussa tähän saakka.
No, ei tässä nälkään olla kuolemassa, mutta täytynee vähän laskeskellä noita tuloja ja menoja jatkossa. Säästöäkin ehtii vielä mukavasti kerryttämään. Hyvältä kuulostaa sinä, joka sait 6500 € jemmaan 4 kk:n hoitovapaalle. Minulla uupuu vielä tuosta summasta puolet!!!
ja hoitovapailla (kolmas nyt menossa). Ollaan säästetty etukäteen niin että ollaan siihen pystytty.
Minä vielä jotenkin ymmärrän lapsettoman pariskunnan täysin erilliset tulot, mutta tätä systeemiä en ymmmärrä. Tehdään yhteinen lapsi, jota käytännössä toisen vanhemman on pakko hoitaa kotona n. 9-10 kk, tuloksena ansionmenetystä. Lapsi on molempien vanhempien yhteinen "projekti", mutta maksajaksi joutuu vain toinen - joka siis tietenkin voi olla yhtä hyvin isä.
Jos ollaan niin tarkkoja kaiken jakamisesta puoliksi, niin tässä on täydellinen epäsuhta. Miten se lapsi ja sen aiheuttamat kulut tai tulojen lasku voivat olla vain toisen vastuulla? Eikö silloin tämä osapuoli joka EI ole hoitovapaalla ole sen kotona olijan hyväksikäyttäjä ihan kiistatta?
Ei kai se ole elättinä oloa että se töissäkäyvä osapuoli osallistuu omalla osuudellaan vauvasta aiheutuviin kustannuksiin, joka tässä tapauksessa tarkoittaa perheen toisen aikuisen ansionmenetystä.
niinkuin ennenkin, mies maksaa enemmän menoista tietenkin tässä elämänvaiheessa kuin minä!